Wednesday, December 02, 2020

Melayu DAP

Akhir-akhir ini, ramai Melayu berpendidikan, Melayu Urban, anak elit Orang Melayu dan kelas pertengahan menyertai DAP.  Anak-anak tokoh UMNO yang terkenal seperti anak Khir Johari dan Johan Jaafar menyertai DAP. Begitu anak tokoh PAS Pahang yang menjadi Ahli Parlimen Raub dan mantan ADUN Mentakab. Begitu anak-anak Melayu lepasan UiTM turut menyertai DAP. Apakah punca mereka menyertai DAP?

 Jawapannya boleh dirumuskan seperti dibawah:

1.       Bosan dan kecewa dengan pemimpin dan parti politik Melayu-Islam-Bumiputera. Umpamanya, UMNO gagal memperjuangkan nasib Orang Melayu. UMNO dipenuhi dengan budaya komisen, salah guna kuasa, korupsi, kronisme dan nepotisme. Lafthefa Koya pernah membidas PKR yang mengamalkan kronisme dan nepotisme (Utusan: 18.12.18)

2.       Pencanggahan pandangan, pendekatan, strategi dan ideologi dengan pemimpin-pemimpin dalam parti berasaskan Melayu-Islam.

3.       Perubahan pemikiran ke arah lebih demokrat, meritokrasi kebaratan, sekularisme, liberalism dan pluralism.

4.       DAP lebih cekap, disiplin dan integriti.

5.       Islamfobia dan tidak mahu terikat dengan Islam sebagai satu gaya hidup

 

Menurut Dr Aziz Bari, pakar perlembagaan dan bekas pensyarah UIA yang menyertai DAP kerana [1] DAP sebuah parti yang efisien, prinsip meritokrasi,[1] tiada sistem kelas dan kecewa dengan pengalaman perpolitikan Melayu-Islam. Kekecewaan terbesar sebagai calon pilihan raya Sabak Bernam mewakili PKR dan pemilihan PKR menyebabkan beliau melompat masuk DAP. Aziz Bari telah menjadi ADUN Tebing Tinggi.

 

Sasterawan Negara Dato Samad Said menyertai DAP disebabkan parti sekular ini lebih mewakili rakyat Malaysia, DAP mula menunjukkan kemesraan dengan orang Melayu dan interaksi pemimpin DAP dengan rakyat sangat baik.

 

Pada pandangan Dr Mohamad Abu Bakar, mantan pensyarah UM, antara sebab orang Melayu menyertai DAP ialah keterujaan, tawaran, pengumpulan rahsia dan menyelamatkan masyarakat Melayu.

 

Dorongan sifat keterujaan sikap 'multiculturalism' yang kononnya diperjuangkan DAP, dilihat semakin menarik minat pelbagai kaum. Generasi baru yang berasakan mereka tidak seharusnya ada unsur perkauman.

 

Kemungkinan ada tawaran dan habuan supaya masyarakat Melayu menyertai DAP. Antara tawaran dan habuan ialah dilantik calon pilihan raya, dipilih sebagai pimpinan DAP dan dicalon sebagai Menteri Besar.

 

Anak muda progresif dan genius hasil tarbiah PAS turut menyertai DAP. Antaranya Sheikh Umar, ADUN Paloh Johor. Beliau asalnya anak tarbiah Madrasah Yahya Othman dan beberapa pimpinan PAS. Kemudian bersama kelompok progresif dalam gerakan mahasiswa dan PAS sehingga terbentuk PASma dan GHB tetapi beliau membuat kejutan tidak menunggu untuk menyertai Parti Amanah sebaliknya terjun ke dalam DAP. Kepantasan politik beliau boleh dibangga dan menyusup disebalik baju seorang pimpinan DAP dan akhirnya menjadi wakil rakyat.

 

Masalah ruang dan peluang dalam kepimpinan Melayu dan gerakan Islam yang sukar menukar kepimpinan yang sedia ada. Parti Melayu dan gerakan Islam sukar membuat perubahan ke atas kepimpinan. Akhirnya puluhan tahun sekitar pemimpin yang sama sahaja.  Mungkin ini yang menyebabkan Sheikh Omar menyatakan “Saya memilih DAP kerana saya melihat ada ruang untuk saya mainkan peranan ke arah perubahan di Malaysia”. Pemimpin yang mahu perubahan dan progresif dicantas. "Bukan tidak ada figura progresif, namun pasca muktamar lalu seolah-olah menyaksikan satu proses 'ethnic cleansing' yang akhirnya akan membawa semula PAS 30 tahun ke belakang,". Ruang demokrasi yang sempit dalam gerakan Islam. “DAP berjuang atas dasar sosial demokrasi. Sosial bermaksud DAP ingin mengangkat martabat rakyat tanpa mengira latar belakang. Demokrasi bermaksud DAP akan bergerak mengikut lunas-lunas demokrasi untuk menjayakan agenda perjuangannya”.

 

Parti Amanah Negara sendiri dianggap sebagai lujnah Melayu DAP atau boneka DAP kerana sepanjangan pengasasannya, DAP sangat membantu kemunculan Parti Amanah. Kelompok progresif, kelompok kecewa dan kelompok terpinggir dalam PAS menyertai Parti Amanah. Antara kelompok kecewa ialah kelompok aktivisme PAS (Mat Sabu-Salahudin-Mahfuz), kelompok MAYO-HUSAM-UM (termasuk para pendokong awal Ameerah yang bermentor YB Mumtaz) dan beberapa kelompok lagi. Asasnya mereka kecewa dan benci terhadap PAS dan pemimpinnya.

 

Berbalik kepada DAP, penyertaan Dr Aziz, Sheikh Umar dan Pak Samad Said bukanlah berasas kepada perubahan ideologi atau pemikiran tetapi ada dasar kecewa dan bosan dengan politik tokoh dan pihak tertentu dalam perpolitikan Melayu-Islam. Sudah tentu mereka faham ancaman bahaya Perlembagaan DAP yang sarat dengan nilai sekularisme, ramai anggota mendokong SEPILIS dan penguasaan kelompok SEPILIS-Evegelis-ekstremis anti Melayu dalam  kepimpinan DAP.

 

Seteruk mana sekalipun acuan politik pemimpin umat Islam, kita harus mendokong dengan kesedaran, keinsafan dan doa agar Allah kurniakan hidayah kepada pemimpin umat Islam. Kita perlu bersama dengan para pemimpin Islam yang bertaqwa dan berakhlak serta istiqamah dengan perjuangan Islam. Korbankan keegoan dan keuntungan diri demi kelangsungan politik umat Islam.

 

DAP bukan musuh untuk diperangi tetapi musuh untuk disantuni dengan ilmu dan akhlak terpuji. Salah DAP pada perlembagaan DAP, memperjuangkan demokrasi sosial, nilai sekularisme, liberalisme, pluralisme dan hak asasi manusia. Salah DAP kerana tidak memahami pandangan alam dan budaya Melayu Islam, tidak mahu memahami sensitiviti umat Melayu-Islam-Bumiputera dan sombong dalam melakukan perubahan yang gopoh dan tiada budi bicara. Kita boleh terus bekerjasama dengan DAP dalam situasi tertentu walaupun pada hakikatnya kita tidak setuju perjuangan DAP.

 

Rumusan penulisa dalam isu Melayu Masuk DAP ialah orang Melayu terutamanya anak muda kecewa dan bosan dengan budaya politik Melayu dan pemimpin Melayu. Kedua, anak muda yang tidak faham sejarah dan perlembagaan DAP. Ketiga, keterujaan dengan kepelbagaian kaum dan demokratik DAP. Keempat, tawaran dan habuan politik.



[1] Rujuk Astro Awani, 30.7.2015

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...