Saturday, December 26, 2020

Prinsip Politik Penulis

 Mutakhir, politik kita diserapi sifat pelampau, kebencian, amarah  dan dendam sehingga mengikis iman, hikmah dan rasional kita. Berpihak sehingga mengetepikan kebenaran dan keadilan. 

Politik berdasarkan hitam-putih mengikut puak yang didokong. Itulah kesukaran apabila kita menjadi ahli parti. Berpihak sampai memperbodohkan diri dan merugikan bangsa, agama dan rakyat sedangkan banyak isu memerlukan kebersamaan pihak kerajaan dan pihak pembangkang. Dan banyak isu yang memerlukan kebersamaan dan kesepakatan ahli politik Islam demi kelangsungan Islam dan kepentingan ummah.


Kita lebih seronok dan setia bersama parti dan pihak yang didokong bukannya taat dan setia dengan kebenaran dan keadilan Islam. Kita meninggalkan kepentingan Islam demi kemenangan dan kekuasaan politik yang berteraskan nafsu dan akal semata-mata.


Berwaspadalah dengan nilai sekularisme, pluralisme dan liberalisme yang banyak merosakkan aqidah.


Berwaspadalah dengan kesombongan yang biasanya dihanyutkan melalui kebijaksanaan, kebolehan dan kehebatan diri  dan mempunyai kekuasaan


Berwaspada dengan sifat dengki yang melahirkan dendam, kebencian dan amarah yang tidak bernoktah. Ia menggelapkan iman dan mata kita daripada kebenaran.

 

Prinsip Politik Kita

1.    Setiap perkara dalam kehidupan berakar-umbikan aqidah. Utamakan Islam. Bersederhana dalam keputusan, berfikir dan bertindak.

2.    Islam itu addin dan syumul. Islam itu adalah satu cara-gaya hidup meliputi pandangan alam, kelakuan dan lisan. Segala ideologi secara automatik ditolak. Islamisasi dalam kehidupan.

3.    Ijtihad politik sangat dinamik dan cepat berubah berdasarkan konteks dan situasi semasa

4.    Harapan pada pemimpin bertaqwa dan berakhlak memimpin negara. Pemimpin adalah pemegang amanah dan pekerja bagi rakyat.

5.    Tidak ramai pemimpin yang memiliki sifat amanah dan quwwah, maka prinsip muwa’amah (penyesuaian), takamul (saling menyempurnakan) dan usaha secara kolektif dapat menjadi pengimbang antara kekuatan individu dengan syura. Ini menunjukkan bahawa manusia yang memimpin adalah lemah dan kaya dengan kekurangan. Maka, gabungan kekuatan individu dan kerja berpasukan menjayakan sesuatu gagasan.

6.    Budaya musyawarah, syura dan dialog serta tempoh pemerintahan yang pendek (terhad 2 penggal  atau 10 tahun) bagi mengelakkan kediktatoran

7.    Ketua adalah pemegang amanah dalam urus tadbir negara daripada sumber kuasa ummah (rakyat), maka rakyat juga boleh menurunkan ketua.

8.    Musyawarah dan Syura bertujuan memberi nasihat kepada ketua bukannya membuat keputusan kecuali dengan persetujuan ketua.

9.    Pembangkang adalah penasihat kerajaan. Turunkan kerajaan melalui demokrasi bukannya jalan raya dan revolusi. Protes jalanan dan demonstrasi hanyalah alat menunjukkan rasa dan mendesak kerajaan bukannya menjatuhkan kerajaan. Sekali kerajaan jatuh melalui revolusi akan memunculkan revolusi-revolusi yang lain.

10.                       Memilih mudarat lebih kecil daripada menghadapi mudarat paling besar

11.                       Kesederhanaan, ukhwah, maslahah, rahmat (Kasih sayang), keadilan, hikmah (kebijaksanaan) dan keutamaan adalah sempadan keselamatan bagi ummah.

12.                       Mendokong parti yang perlembagaan paling dekat merujuk kepada al Quran dan as Sunnah, dipimpin oleh orang bertaqwa dan berakhlak dan pengikut yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat.

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...