Sunday, March 23, 2008

BAB 5: NASIB PIMPINAN GMI SELEPAS ALAM KAMPUS

BAB 5

NASIB PIMPINAN GMI SELEPAS ALAM KAMPUS


‘wahai sahabat mahasiswa, untuk mengatasi karat dalam jiwa diperlukan pembersih noda. Di sana perjuangan harus dilakukan terus-menerus. Allah SWT tidak akan membiarkan kalian sia-sia’
Hasan al Banna

Secara umumnya orang selalu mengatakan bahawa sesiapa yang terlibat dalam GMI sukar untuk memperolehi pekerjaan. Kenyataan ini tidak benar sama sekali. Gandingan kecemerlangan akademik dengan keaktifan dalam GMI menjadi satu kelebihan dalam mencari pekerjaan.

Wahai sahabat mahasiswa!, jangan risau dan bimbang dalam mencari kerja. Rezeki milik Allah SWT. Pelajaran dan perjuangan dalam mesti diteruskan secara hikmah.

Kita cuba melihat beberapa orang pimpinan GMI mendapat pekerjaan yang baik termasuk dalam kerajaan. Saudara Hanif Baderun dan ustaz Izwan Yusuf antara Presiden PMIUM yang berada dalam kerajaan. Jika tidak silap penulis, pimpinan GM di UKM, saudara Mahadi Sukarno menjadi pegawai tadbir dan diplomatik di Jabatan Perdana Menteri. Dan paling ramai pimpinan GMI yang menjadi guru dan ustaz di sekolah-sekolah kerajaan. Jadi keaktifan dalam GMI tidak menghalang peluang pekerjaan walaupun terdapat pelbagai ugutan semasa di kampus.

Amin Idris antara pimpinan WUFI yang dikatakan radikal semasa zaman mahasiswa. Kini saudara Amin berjaya dalam motivasi bahkan berjaya muncul dalam rancangan TV di RTM mengalahkan REKTOR UIA dan Menteri Pengajian Tinggi sendiri. Begitu juga bekas Presiden MPPUIA, Ahmad Fadly.

Ada pimpinan dihalangi dalam berkerjaya seperti yang dialami oleh Uztaz Muhd Ramadhan Fitri yang dihalang SLAB di UM oleh penguasa kampus yang pendek akal. Rezeki beliau masih ada dengan menyambung pelajaran di UIA. Pimpinan mahasiswa yang dikatakan radikal dan pernah berpidato atas pentas PAS, Ustaz Zaharuddin abdul rahman menjadi pensyarah UIA. Bah ramai menjadi pensyarah, Borhan Che Daud, Zuhdi Marzuki dan Zukifli Yusof menjadi contoh bahawa keaktifan tidak menghalang peluang kerja kalian.

Wahai sahabat mahasiswa! Terus berjuang tanpa takut. Rezeki milik Allah SWT. Ia akan datang pada kalian dengan usaha dan doa.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...