Followers

Tuesday, October 28, 2008

JAWAB TAMPAN 1

HASIL PADA TELURNYA(1)
Oleh mamat.com

Penulis tertarik dengan tulisan bersiri tentang sistem pengkaderan Jemaah Islam Kampus(JIK) yang dikemuka oleh saudara maharaja zhou. Penulis ucapkan terima kasih dan taniah kerana memberi info yang luar biasa sumbernya. Bagi saya, rahsia sebegini hanya orang jemaah dan SB sahaja yang tahu tentang TAMPAN itupun ia benar. Benar atau tidak, pemimpin dan mantan pimpinan perlu nafi jika berani.

Bagi saya, wahana seumpama TAMPAN(jika ia wujud) adalah sistem pengkaderan itu asalnya bagi melahirkan pemimpin mahasiswa yang militan(baca;bersemangat) perjuangan bagi mengerakkan gerakan Islam di kampus. Sebenarnya, sistem pengkaderan ini menyumbang pada 50 peratus sahaja pembentukan kualiti perjuangan pimpinan mahasiswa. Banyak unsur lain yang dapat mempengaruhi jiwa-raga pimpinan mahasiswa.

Bagi saudara maharaja zhou yang berada dalam mangkuk kampus perlu ingat bahawa kampus itu medan sementara. Kampus tempat ‘menanak’ nasi. Kayu mesti kering untuk menghasilkan bara yang sesuai supaya nasi itu masak. Jika tidak, nasi tak menjadi. Hasil perjuangan adalah di luar kampus. Bergempita perangnya dalam kampus, keluar varsiti masuk UMNO. ‘barua’ namanya.

Buka minda saudara maharaja zhou, biarkan tampan dan tampin(awek pmi yang cantik dan alim) berjuang dalam lingkungannya. Biarkan mereka merasai kenikmatan klimak perjuangan. Biar mereka membuang idealisme yang penuh dalam kepala mereka itu di medan perjuangan. Jika saudara asyik mengugut dan menyemai budaya caci tersebut, sampai kiamat mentaliti ‘politik jakun’ versi Malaysia tidak akan berakhir.

Setelah berakhir zaman mahasiswa dan bergelumang dengan masyarakat, penulis masih mengidamkan pimpinan mahasiswa sehebat Anwar Ibrahim muncul kembali tetapi penulis sukar memberi harapan dan kepercayaan total kepada pemimpin mahasiswa sehebatnya.

Pimpinan mahasiswa ini seumpama dengan telur, kita ada sistem penternakan ayam yang baik (sistem tarbiyah yang baik seumpama tampan, jika ikut tulisan maharaja zhou), baka ayam yang baik(naqib, masaul) tapi telurnya belum tentu menjadi. Ada yang berkualiti dan ada yang busuk(orang Terengganu panggil:telur melang). Kualiti atau tidak, atau berhasil atau tidak sistem tarbiyah bukan dilihat di kampus tetapi dalam alam perjuangan selepas kampus. Adakah saudara Hilman menjadi Fuad Zakarshi atau Husam Musa, adakah saudara Hasbi menjadi ahmad shabery cheek atau takiyudin hasan?. Telur ini bukan berhasil di kampus tetapi selepas kampus.

Jadi saudara maharaja zhou nampak tak hasilnya.

15/10/08
5.32 pM
Sandakan

Sila lawati

Masjidfajar.blogspot (tempat aku lepak)
hannanfarhana.blogspot.com (belajar sirah nabi)

No comments:

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.