Followers

Sunday, March 23, 2008

PENGENALAN: CABARAN PERJUANGAN GERAKAN MAHASISWA ISLAM ALAF BARU

CABARAN PERJUANGAN GERAKAN MAHASISWA ISLAM ALAF BARU
Oleh mamat.com

‘Gerakan ini sebuah pertemuan kental yang bernuasa persaudaraan dan kerohanian’
Hasan al Banna

PENGENALAN

Gerakan Mahasiswa Islam(GMI) kini mengalami cabaran yang agak kompleks, sesuai dengan zamannya. Walaupun cabaran GMI adalah berbeda berdasarkan perubahan zaman tetapi asasnya adalah sama. Sejak dari zaman Rasulullah, cabaran gerakan Islam adalah sama dimana adanya penindasan, pemulauan, ugutan, fitnah dan rasuah. Cuma yang berbeda adalah pendekatan sahaja.

Penulis adalah seorang pemerhati gerakan mahasiswa semasa di kampus. Diberi secangkir ilmu untuk menulis tentang gerakan mahasiswa. Penulis cuba berkongsi ilmu dan pendapat dengan pembaca melalui sikap keterbukaan. Penulis juga ingin berkongsi semangat agar jiwa kita terus muda dan istiqamah dalam perjuangan.

Kritikan melalui mata pena adalah pendekatan penulis. Sejauh mungkin penulis cuba menjauhi perkara negatif dan fitnah serta kutukan(kecuali kadar yang sepatutnya berasaskan kejijikan sesuatu perkara). Penulis memaklumi ada tulisan penulis yang pedas dan mengegar tahi telinga pembaca tetapi percayalah ia berniat baik; menyedar dan mengislah diri termasuk diri penulis sendiri.

Karya penulis kali ini adalah membicara cabaran perjuangan GMI berdasar ilmu, pembacaan dan pengalaman penulis di kampus. Diharapkan karya ini dijadikan pedoman dalam meniti arus perjuangan di kampus sebagai da’ie muda Islam pada alaf baru.

Penulis juga adalah insan yang bebas daripada politik kepartaian tetapi sedia menyokong gerakan Islam melalui wadah politik, sosial dan ekonomi termasuklah NGO atau parti politik Islam. Penulis bersikap antisekular, kapitalisme, kebejatan sosial dan iman dan pemodenan-pembangunan terlampau yang menjejaskan keinsanan manusia dan alam.

Akhir kalam, syukur kerana curahan idea dan memperolehi kesihatan sepanjang penulisan ini. Semoga Allah SWT memberi sedikit pahala di atas tulisan ini. Segala komentar amat dialu-alukan.

Sekian. Terima kasih.

Cinta Agung Hanya Untuk Allah SWT

mamat.com
tokawang_sufi@yahoo.com
5/3/08
12:11 Malam
Sandakan, Malaysia Timur

No comments:

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.