Konsep Negara Islam Dalam Konteks Negara Bangsa Malaysia
Sejak tumbang UMNO-BN,
dominasi kuasa politik Melayu-Islam semakin terhakis. Pada waktu yang sama,
kerajaan yang ada tidak utuh sehingga memerlukan penawaran politik bagi
mengukuhkan kerajaan. Oleh sebab itu, muncul naratif dan wacana politik baru
dimana banyak pertimbangan perlu diambil kira dalam membuat keputusan politik. Pertimbangan
yang adipenting ialah
1. Institusi
Beraja
2. Kedudukan
Melayu-Islam-Bumiputera
3. Masyarakat
Majmuk
4. Pengaruh
politik wilayah Sabah-Sarawak
5. Pengkongsian
kuasa
Satu lagi ibrah ialah sekuat
mana kuasa dominasi Melayu-Islam, pertimbangan masyarakat majmuk, pengaruh
politik wilayah Sabah-Sarawak dan pengkongsian perlu diambil kira. Itu hakikat
sebenar politik Malaysia.
Perjuangan menegakkan konsep
Negara Islam mengikut jalan damai menurut Perlembagaan Malaysia. Justeru,
kemenangan pilihan raya dan penguasaan politik sangat penting bagi mencapai
matlamat tersebut.
Cabaran terbesar ialah
cabaran dalaman iaitu [1]tahap kefahaman umat Islam yang masih rendah. Umat
Islam pada zaman ini mengalami krisis taqwa, iman dan adab. Tiada guna para
Islamis menegakkan Negara Islam tetapi tidak didokong oleh rakyat terutamanya
orang Islam sendiri. Kedua [2], masalah ahli politik Islam yang tidak mempunyai
kefahaman Islam sebagai addin dan terikat dengan arahan pimpinan dan parti
sehingga tidak berani menyokong dasar atau usul yang melibatkan kepentingan dan
kelangsungan Islam.
Cabaran luaran pula bagi
menegakkan Negara Islam dan pelaksanaan syariat Islam ialah masyarakat majmuk,
pengkongsian kuasa dan pengaruh politik Wilayah Sabah-Sarawak.
Dalam tradisi Islam,
terdapat pengkategorian dhimmy (orang kafir dilindungi) dan harbiy (Orang kafir
dipercayai). Minoriti bukan Islam lemah berada dalam majoriti masyarakat Islam
yang kuat. Kerajaan Islam menaungi orang bukan Islam. Masalah yang ada ialah
Malaysia mempunyai masyarakat majmuk. Jumlah umat Islam hampir. Dalam aspek
tertentu, masyarakat bukan Islam lebih
kuat daripada masyarakat Islam terutamanya dari segi kekuatan ekonomi. Selain
itu, konsep kewarganegaraan negara bangsa adalah sama dan tidak dipisahkan oleh
agama.
Apabila pengaruh dominasi
politik Melayu-Islam lemah, pengaruh politik wilayah Sabah-Sarawak semakin
meningkat. Kerajaan Sabah dan Sarawak bersama pembangkang serta NGO menjadi kingmaker yang membikin pelbagai desakan
dan ugutan menyebabkan kerajaan persekutuan bergantung harap kepada mereka. Tanpa
sokong parti Sabah dan Sarawak, kerajaan persekutuan boleh tumbang.
Dalam konteks politik
Malaysia, pengkongsian kuasa tidak dapat dielakkan dan sangat penting. Suasana
politik hari ini, kerajaan tidak stabil dan utuh. Rakan kongsi kuasa boleh
meruntuh dan menguat sesebuah kerajaan. Penawaran dan pemujukan politik sentiasa berlaku bagi
menggelakkan keruntuhan sesebuah kerajaan. Maka, ruang dan peluang melaksanakan
negara Islam dan pelaksanaan syariat semakin sukar dan sempit.
Umat Islam mesti melakukan
perubahan dalam strategi dan pendekatan politik demi kelangsungan politik
Islam. Antara yang perlu difikir-buat ialah
1. Ahli
politik Islam mesti mendahulukan kepentingan umat Islam bukan lagi arahan parti
2. Penerangan
kepada ahli politik Islam dan bukan Islam mesti diteruskan
3. Kuasa
dominasi politik MIB mesti diperkuatkan kembali
Pelaksanaan syariat Islam
dan negara Islam bergantung kepada kemahuan, nekad politik (political will), kemampuan, kesediaan
dan kebijaksanaan strategi para pelaksana.
RUU355 umpamanya dilihat
satu-satu usul yang menguji sokongan dan kebersamaan ahli politik Islam dalam
mengutamakan isu kelangsungan umat Islam atau memilih mengakuri arahan parti.
RUU355 menjadi satu program beransur-ansur dan berperingkat-peringkat.
Pelaksanaan Syariat dan menegakkan Negara Islam perlu dilakukan mengikut
senarai keutamaan yang disusun mengikut pertimbangan strategik dari segi
keperluan, kemampuan dan kesediaan.
No comments:
Post a Comment