"Fenomena Radikal dan Terorisme adalah reaksi daripada kezaliman, kejahilan dan kepelampauan dalam tindakan"
Oleh Mohamad Ridhwan Bin Alias
Dalam bab ini, kita
akan menelusuri beberapa perkara dibawah
1. Kefahaman terhadap konsep Jihad
2. Sayyid Qutb dan Radikalisme
3. Fenomena Kafir mengkafir
Radikalisme Keagamaan
Radikalisme dan anak
muda tidak dapat dipisahkan. Semangat yang membara menyemarakkan lagi
radikalisme dalam kalangan mereka. Dalam perjuangan gerakan mahasiswa Islam,
radikalisme mereka bernuasakan keagamaan. Adakah agama Islam menjadikan mereka
radikal?.
Radikalisme keagamaan
berpunca daripada pemahaman segelintir umat Islam terhadap ayat-ayat al Quran
secara literal, sepotong-potong dan semangat yang penuh sentimen. Pemahaman
sebegini boleh menjerumuskan umat Islam ke lembah melampau dalam beragama dan
kehidupan. Daripada pemahaman sebeginilah lahirnya kelompok khawarij pada Zaman
Saidina Ali Bin Abi Talib.
Radikalisme keagamaan
juga berpunca daripada kefahaman yang salah dan penyalahgunaan konsep jihad
dalam Islam. Menurut istilah syarak, jihad ialah mengerahkan segala usaha dan
tenaga menghadapi orang yang menentang agama Allah dan dimasukkan juga
menentang hawa nafsu, syaitan dan juga orang yang fasik. Menurut Syeikh Said
Ramadan al Buti, jihad ialah usaha yang bersungguh-sungguh untuk menegakkan
kalimah Allah, mendirikan masyarakat Islam dan mendirikan negara Islam yang
sah.
Radikalisme
keagamaan berpunca daripada kepentingan
politik sama ada politik berasaskan perkauman, kepartian dan individu yang
memimpin. Hadirnya sesetengah ulama dalam politik kepartian juga menyebabkan
radikalisme keagamaan. Mereka memperalatkan agama untuk kepentingan nafsu
politik mereka. Hujah-hujah dan fatwa keagamaan
mereka untuk kemenangan bukannya kebenaran.
Kemuncaknya
keradikalisme dalam keagamaan ini ialah muncul fenomena kafir-mengkafir yang
boleh membawa pembunuhan sesama umat Islam. Ia juga menelurkan pelampau agama
dalam masyarakat.
Pelampau Agama
Dalam al Quran,
pelampau disebut dengan perkataan thoghut bererti melampaui batas agama
terutamanya bab aqidah. Melampau dalam agama inilah yang melahirkan sekularisme
dan keberhalaan sama ada kepada tuhan selain Allah termasuk kepada manusia.
Pelampau muncul
disebabkan radikalisme dan fanatisme. Radikalisme muncul disebabkan faktor
dalaman dan luaran melalui proses radikalisasi dan tekanan luar manakala fanatisme
disebabkan oleh faktor dalaman yang menghasilkan keyakinan.
Untuk mengadili
pelampau agama terutamanya pelampau Islam seeloknya kita melihat faktor dalaman
dan luaran diri dan kelompok mereka.
Antara faktor
melampau[1]
ialah
1. Diri sendiri yang jahil
2. Gagal memahami nas
3. Tidak berhikmah dan rasional dalam bertindak
4. Tekanan pemerintah yang fasik
5. Angkara musuh Islam sama ada melalui propanganda atau serangan
6. Gagal memahami sejarah dan realiti
7. Taksub kelompok dan pemimpin
Kalangan kita juga
mengadili fenomena melampau daripada kaca mata Barat dan keenakkan nafsu
sendiri. Kita semestinya menilai fenomena melampau berdasarkan kajian wahyu dan
hadith. Antara wahyu dalam menilai fenomena melampau ialah
“Adakah engkau tidak hairan melihat orang-orang yang mendakwa bahawa
mereka beriman kepada al Quran yang telah diturunkan kepadamu, dan kepada
kitab-kitab yang telah diturunkan dulu daripadamu, mereka suka hendak berhakim
thogut, padahal mereka telah diperintah supaya engkar kepada toghut itu. Dan
syaitan pula sentiasahendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang
sejauh-jauhnya” an Nisa:60
Hakikat melampau
dalam agama Islam ialah melampau kepada Allah S.W.T dengan melakukan perkara
yang boleh membatalkan iman dan Islam.[2]
Justeru, Islam mempunyai batas membezakan antara pelampau sebenar atau pelampau
yang dituduh.
Sayyid Qutb, Radikalisme dan Kelompok Pelampau
Asy Syahid Sayyid
Qutb adalah ideolog[3] Ikhwanul
Muslimin Mesir yang cukup berpengaruh dalam kalangan anak muda dan mahasiswa
Islam tahun 1950an sehingga tahun 1980an. Faham Islam yang dipelopori oleh
Sayyid Qutb adalah faham Islam yang melawan sekularisme dan kezaliman
pemerintah melalui hujah-hujah berlandaskan aqidah Islam. Konteks ketika zaman
Sayyid Qutb dimana anggota dan pimpinan Ikhwanul Muslimin ditindas, dizalimi
dan tindakan melampau rejim Mesir yang memperlekehkan ajaran Islam menyebabkan
batas iman dan kufur dilanggari oleh rejim dan sesetengah pengikut Sayyid Qutb.
Sayyid Qutb menulis
kitab Tafsir al Quran Fi Zilal al Quran
yang sangat bersinergi dan menjadi sumber intelektualisme yang dinamik. Kitab Ma’alim fi al Tariq merupakan kitab
paling berpengaruh dalam gerakan Islam terutamanya oleh anak muda yang
bersemangat. Kitab ini menjadi pedoman bagi anak muda dalam menghakimi batas
iman dan kufur seseorang. Kekuatan tulisan Sayyid Qutb dalam memperteguhkan
aqidah dan menyemarak semangat menentang kezaliman. Negatifnya pula menelurkan
radikalisme dalam kalangan anak muda sehingga bermudah-mudahan dalam
mengkafirkan pihak lawan.
Marilah kita meneliti
antara bab-bab yang ada dalam kitab Ma’alim Fi al Tariq;
1. Generasi al Quran yang unik
2. Islam ialah Tamadun
3. Aqidah: Rupa bangsa Islam
4. Masyarakat Islam
5. Jihad di jalan Allah
Tajuk-tajuk seperti
di atas bukan sahaja mengelojak jiwa anak muda Islam bahkan ia mengerunkan
musuh-musuh Islam dan pemerintah sekular.
Jihad Politik
Demokrasi bukanlah
sistem yang sempurna bahkan ia mudah diseleweng oleh para pelobi yang berdana,
politikus berbaju awam bertubuh tentera dan politikus diktaktor-dinasti melalui
perwarisan kuasa secara perundangan atau ‘Tirani Majoriti’. Dengan sabar,
banyak gerakan Islam mengambil peluang dan membuka ruang untuk mengubah politik
kenegaraan melalui penyertaan dalam demokrasi. Untuk mendapat kekuasaan,
gerakan Islam mengunakan kaedah
muwajahah silmiyyah.
Penyertaan dalam
demokrasi memerlukan gerakan Islam berpegang kepada jihad politik. Kejatuhan
Daulah Uthamaniyyah dan penjajahan menyebabkan dunia Islam berada dalam suasana
paling menghinakan.Mereka terjajah di bumi sendiri. Sistem politik Islam
dirosakkan dengan mewujudkan birokrat baru, bangsawan dan elit politik berwajah
sekular dan sistem-sistem termasuk perundangan dan pendidikan bercirikan
sekular.
Dalam konteks politik
hari ini, gerakan Islam kekal berjuang dalam demokrasi. Dalam mengeluti
demokrasi, jihad politik perlu disuburkan selaras dengan iltizam mewujudkan
pemerintahan dan perundangan Islam.
Gerakan Islam yang
berjuang melalui demokrasi memerlukan parti politik berasaskan Islam atau
beraspirasikan Islam. Jika di negara sekular totok, parti beraspirasikan Islam
manakala di negara Islam yang boleh ditubuhkan parti Islam. Sesebuah parti
Islam perlu bertunjangkan perkara di bawah;
1. Perlembagaan ditanam dasar Islam
2. Merujuk kepada al Quran, hadith, ijmak ulama dan qiyas
3. Mewujudkan perundangan Islam
4. Mewujudkan negara yang mempunyai masyarakat dan pemerintahan Islam
berlandaskan syariat Allah dan nilai hidup Islam.
Parti Islam ini perlu
mengerakkan jihad politik dalam demokrasi.
Jihad politik
berinteraksi dengan konsep negara yang diamalkan oleh sesebuah negara Syeikh
Said Hawwa membahagikan jihad politik mengikut pembahagian negara seperti
berikut;
1. Negara Islam yang adil
2. Negara Islam yang menyeleweng
3. Negara yang kafir
Di negara Islam yang
adil, penglibatan gerakan Islam atau parti Islam sebagai rakan pembangunan
iaitu membantu usaha-usaha kerajaan Islam dengan kaedah konsensus politik,
kerajaan campuran, gabungan satu parti dan kerajaan perpaduan.
Di negara Islam yang
menyeleweng, gerakan Islam, parti Islam dan parti beraspirasi Islam boleh
mengamalkan pendekatan Islamisasi, mengalahkan parti sekular dalam gelanggang
pilihanraya atau penyertaan dalam kerajaan untuk ‘dakwah daripada dalam’.
Pentarbiyahan dalam siasah diharapkan membuahkan hasil agar parti-parti politik
sekular menerima Islam sebagai cara hidup. Dan pada masa depan dapat mereka
menerima pelaksanaan syariah Islam.
Konsep Hakimiyyatu ‘Llah
Kebanyakan gerakan
Islam dan parti Islam bernafaskan hakimiyyah
(kedaulatan Allah dan syariatnya). Konsep ini dipopularkan oleh Maulana Abul
Ala’ al Maududi dan Sayyid Qutb. Menurut Sayyid Qutb, pemerintah tidak
mempunyai hak yang lebih utama dari rakyat kecuali hak mendapat ketaatan rakyat
untuk menguatkuasakan syariat Allah. Menariknya, Maulana Maududi mengemukakan
konsep Theo-demokrasi yang kedaulatan tertinggi ditangan Allah.
Islam menolak konsep
teokrasi. Negara teokrasi hanya memberi peluang kepada kelompok agamawan sahaja
dalam pemerintahan. Ia membuka ruang ahli agama memperalatkan agama secara
menipu rakyat atas nama Tuhan.[4]
Para agamawan menjadikan rakyat sebagai hamba mereka.
Islam tidak menolak
kedaulatan rakyat. Penubuhan Negara Islam Madinah membuktikan kewujudan kedaulatan
rakyat, dimana berlakukan persetiaan antara pemimpin dan pengikut melalui Baiah
Aqabah 1 dan Aqabah 2. Justeru, Islam
dengan demokrasi kelihatan serasi. Negara Islam bersumberkan kedaulatan Allah
dan kedaulatan Rakyat. Kedaulatan Rakyat tidak mengatasi kedaulatan Allah
kerana kemahuan rakyat adalah terbatas kehendak al Quran dan hadith.[5]
Kedaulatan rakyat
dalam konteks pemerintahan umat Islam tersalur terutamanya dalam institusi
shura yang biasanya dianggotai oleh
wakil-wakil umat.[6] Syura
yang dibatasi oleh kedaulatan Allah.
“Dan tidak haruslah bagi orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan,
apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu
perkara,(tidaklah harus bagi mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri
mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan
RasulNya maka seseungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata”
(Surah al Azhab:36)
Dalam pemerintahan
Islam, semua orang layak memerintah. Ulama dalam Islam bukan milik sesuatu
kelompok. Semua orang layak menjadi ulama atas kadar ilmu, nilai taqwa, akhlak terpuji
dan memenuhi ciri pemimpin Islam. Menurut Abdul Hadi Awang[7],
syarat menjadi Ketua Negara Islam(penulis:pemimpin) ialah
1. Menganut Islam
2. Berilmu dalam perkara hukum syarak dan memahami masalah semasa
3. Adil yang cukup syarat
4. Kemampuan maknawi dan jasmani
5. Berpengaruh
Jika dilihat kepada
lima syarat tersebut semua orang boleh berusaha menjadi pemimpin tanpa mengira
bidang kelimuan mereka. Asasnya ialah taqwa dan ilmu.
Fenomena Kafir Mengkafir
Seperti dijelaskan
pada tulisan di atas, fenomena takfir atau kafir mengkafir menjadi kemuncak
kepada radikalisme keagamaan. Ia boleh menyebabkan umat Islam berbunuhan sesama
sendiri.
Fenomena takfir
adalah fenomena mendunia bukannya di Malaysia sahaja. Dalam konteks Malaysia,
ia sudah bermula agak lama termasuk zaman konflik Kaum Tua dengan Kaum Muda.
Menurut Syeikh Yusuf al Qaradhawi,[8]
antara sebab timbulnya fenomena takfir ialah
1. kekufuran dan murtad secara terang terangan dalam masyarakat
2. Terdapat sebahagian ulama mengabaikan tugas mereka terhadap kelompok
yang benar-benar kufur
3. kelompok Islam yang mahu mengamalkan al Quran dan hadith ditindas
4. Pemuda Islam yang cetek ilmu agama.
Manakala Abdul Hadi
Awang merumuskan kepada dua sebab fenomena takfir berlaku iaitu kebiadapan
pemimpin terhadap Islam dan pendokongnya. Keduanya, kejahilan mereka yang
cintakan Islam yang tidak dapat mengawal perasaan marah dan bersemangat begitu
tinggi sehingga melenting dalam mempertahankan Islam.[9]
Pada tahun 1970an,
pemuda Islam dan mahasiswa Islam terpengaruh dengan pemikiran Sayyid Qutb.
Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) antara pertubuhan belia yang dipengaruhi
oleh pemikiran Sayyid Qutb. Mereka menonjolkan gagasan radikalisme dengan
penggunaan toghut dan jahiliah terhadap gejala modernisme dan sekularisme di
Malaysia.[10]
Presiden ABIM, Anwar Ibrahim pernah menegaskan hanya dua golongan masyarakat
sahaja yang ada iaitu Islam dan bukan Islam.[11]
Tokoh ABIM yang
menjadi pengarang majalah Risalah milik ABIM iaitu Siddiq Fadzil seringkali
mengunakan perkataan toghut dalam penulisannya.[12]
Siddiq Fadzil juga pendamba tegar pemikiran Sayyid Qutb dalam penulisan dan
ucapan beliau. ABIM mengurangkan
pengungkapan pemikiran Sayyid Qutb apabila radikalisme merebak sehingga berlaku
kafir mengkafir. Pemikiran Sayyid Qutb ditinggalkan oleh ABIM setelah Anwar
Ibrahim masuk UMNO.
Kemuncak kepada
fenomena takfir adalah Peristiwa Memali[13]
dan tersebarnya Amanah Haji Hadi[14].
Amanat Haji Hadi mengemparkan negara apabila Abdul Hadi Awang didakwa mendakwa
UMNO kafir. Fenomena sebegini berlaku apabila PAS diasak secara keras dan
pemimpin pemerintah berucap yang boleh
membawa kepada kekufuran.
Narcisisme
Narcisisme ialah satu
penyakit mengagumi diri sendiri dan kurang memiliki kesediaan mengakui hutang
budi kepada orang atau kelompok lain.
Dalam gerakan Islam
di Malaysia, kedengaran slogan ‘siapa lebih Ikhwan?’, ‘Kami wakil Ikhwan Malaysia’, ‘kami
jemaah paling lama di Malaysia’, ‘kami
jemaah paling tulen’, ‘jemaah kami
paling berjasa’, ‘jemaah kami paling intelek’ dan pelbagai istilah yang
mengagumi diri sendiri. Walaupun apa yang dikatakan itu benar tetapi kebenaran
itu boleh membuka ruang perselisihan faham antara satu sama lain.
Gerakan mahasiswa
Islam membawa bagasi sejarah yang mengagumkan. GMI mempunyai sejarah perjuangan
yang panjang dan tokoh yang hebat. Kita tidak memerlukan perkara sebegitu
sebagai bahan kebanggaan tetapi anggaplah ia sebagai ibrah yang boleh menyuluh
perjalanan masa depan yang lebih cerah dan gemilang.
Antara persoalan
narcisisme yang seringkali diungkapkan ialah siapa lebih Ikhwan? , Siapa wakil
Ikhwan di Malaysia?, Jemaah mana paling hebat?, jemaah mana paling lama?,
jemaah mana paling popular?, jemaah mana paling berjasa?. Tidak timbul
persoalan narcisisme jika mereka ihtiram
(menghormati) orang (pemimpin) atau organisasi yang lebih khibrah (berpengalaman) dalam memahami waqie' (realiti).[15]
Dalam konsep
berjemaah, kita tidak boleh membina jemaah baru jika sudah ada jemaah. Menurut Said
Hawwa, jika sudah ada jemaah, anggota ikhwan perlu menjadi tentera kepada
jemaah tersebut. Kekuasaan dan kepimpinan bukanlah keutamaan bagi Ikhwan jika
sudah ada negara dan jemaah Islam.
Dalam memilih jemaah
Islam[16],
kita perlu melihat kepada beberapa perkara:
1.
kekurangan bersangkutan ushul atau
sekadar berkaitan perkara furu’. Utamakan jemaah yang mempunyai kekuatan ushul
berbanding perkara furu’.
2.
Kekurangan pemimpin dan ahli
merupakan kelemahan diri seseorang bukannya kelemahan jemaah.
3.
Pilih yang mendekati kebenaran terhadap prinsip dab
fikrah Islam.
Perjuangan pada hari
ini memerlukan perkongsian kuasa dan pendekatan berhikmah. Pemimpin GMI perlu
‘mencemar duli’ mendekati, belajar, berkongsi dan berwacana dengan GMI daripada
front lain atau front berideologi bertentangan.
Pembuangan narcisisme
membolehkan GMI bergerak lancar melalui kebersamaan dalam suatu isu dan
bergerak dalam satu pasukan.
Mengubati Radikalisme dan Fenomena Takfir
1. ABIM melembutkan pendekatan dan pemikiran Sayyid Qutb yang menyelimuti
mereka dengan pengkajian terhadap buku Fiqhud Dakwah karangan Muhammad Natsir.
Buku ini memberi impak kepada pembinaan peribadi seseorang kader dakwah agar
lebih berhikmah dan sederhana dalam bertindak dan berfikir.[17]
2. Menambah ilmu dengan memperluaskan dan mempelbagaikan bahan bacaan
serta berguru dengan pakar.
3. Mengkaji pemikiran dan pendekatan Imam Hassan al Banna
4. Pengkajian terhadap sirah Rasulullah S.A.W.
5. Islam sebagai cara hidup
6. Kritis terhadap pemikiran Barat dan Orientalisme bukannya mengimani
mereka.
7. Kerja dakwah melalui pendidikan, kebajikan dan khidmat masyarakat
bukannya bersenjata.
8. Menangani radikalisme, ektremis, pelampau memerlukan kesabaran dan
ketabahan melalui pendekatan hikmah; lembut, nasihat dan teguran. Kita tidak
boleh menghalau para pelampau kerana ia menyebabkan mereka menjadi lebih
radikal dan ekstrem. Dan kita sendiri tidak boleh melarikan diri atau keluar
jemaah kerana ia menjadikan jemaah tersebut radikal. Kebiasaanya, para pelampau
keluar jemaah ekoran pendekatan hikmah para pemimpin jemaah.
[1] Bacaan lanjut, Basri
Ibrahim, Melampau: Punca-punca, Ciri-ciri dan Cara Mengatasinya, KL: al
Hidayah, 2007.
[2] Rujukan lanjut Haji Said Haji Ibrahim, Aqidah Ahli Sunnah Waljama’ah,
Kuala Lumpur: Darul Ma’rifah, 1996. Dan, Haji Abdul Hadi Awang, Muqaddimah
Aqidah Muslimin, Gombak: Penerbit Ahmaf,1985.
[3] Pemikiran Sayyid Qutb
dapat dirujuk dalam, Fauzi Zakaria, Pengaruh Pemikiran Sayyid Qutb Terhadap
Gerakan Islam di Malaysia, KL: Jundi, 2007.
[11] Anwar Ibrahim, “Jelaskan
Wadah Perbaru Tekad” Ucapan Dasar ABIM, 1975. Pernyataan ini menepati pemikiran
Sayyid Qutb dalam bab Islam ialah Tamadun, buku Petunjuk Sepanjang Jalan.
[13] 19 November 1985, Ustaz
Ibrahim Libya dan bersama penyokongnya telah dibunuh oleh polis semasa kampong
Memali digempur.
No comments:
Post a Comment