Bagaimana Gamis perlu bertindak sebagai NGO?
Ali Bukhari Amir Tue Jul 15, 08 6:37:46 am MYT
Apabila seorang wartawati bertanya pendapat saya tentang kedudukan Gamis sebagai NGO berdaftar, agak sulit untuk saya memberi pandangan. Antara sebabnya, saya dilihat sebagai 'orang lama' PKPIM. Saya mesti ikhlas dan jujur mengakui bahawa hal ini kerap mengganggu saya dalam memberikan pandangan. -->
Kerap dipertikaikan latarbelakang seseorang jikalau ada usul, cadangan dan kritikan baru diberikan. Oran g mungkin berkata, "Dia bukanlah orang jemaah kita. Apa yang dia tahu sangat?" Hal ini sedikit sebanyak mengundang keresahan diri ini untuk menulis.
Hal ini tak terjadi ketika mengkritik PM Abdullah Ahmad Badawi, khasnya Najib selaku TPM. Malah, hari yang berlalu tanpa sebarang kutukan membina dan kritikan membinasa ke atas Najib terasa seperti hidup tak bermakna rasanya. Sifar, hambar, tak bermaya.
Tidak pernah saya risau dengan ucapan, "Alah, dia apa tau? Dia bukan Umno. Dia hanya penulis jalanan saja yang terpaksa mengutuk kita untuk bayaran bulanan yang tak kunjung tiba." Ini kerana, pada saya, mengutuk kerakusan Abdullah dan Najib adalah suatu ibadat dan jihad akbar. Mati kerananya adalah syahid!
Jadi, saya tidak tahu, apakah dalam keadaan sekarang, teguran serta syor ini dapat dinilai sebagai suatu pandangan yang sihat atau tidak. Jadi, jika Gamis dapatlah mendengar syor yang dimajukan ini dengan positif, ia baik untuk masa depan Gamis. Insya-Allah.
Membebel
Sebelum itu, biarlah saya membebel dulu berkaitan pengalaman lalu. Saya harap bebelan dan leteran kali ini tidak pula kedengaran angkuh dan dilihat meninggikan diri pula. Saya berlindung daripada Allah di atas sifat bongkak yang menjatuhkan Iblis dan Umno, BN di dalam PRU lalu. Tsunami politik membenamkan mereka seperti tenggelamnya Fir'aun di Lautan Merah atau seperti terselamnya kapal selam Scorpene Najib dari Perancis.
Jika masih ingat, ruangan Po litik Kampus ini wujud selepas saya tulis tentang dua insiden yang menyengat rasa, merentung dan menghanguskan perasaan. Pertama, isu pembatalan pidato mengenai isu Palestin di UK M. Kedua, ialah hal aksi demo siswa yang dibatalkan di UM pada Jumaat di Masjid ar-Rahman jika tidak salah ingatan.
Kedua-dua insiden ini sememangnya tidak mungkin lekas pudar dari lipatan ingatan saya. Ini kerana, ia dibatalkan hanya kerana satu arahan yang datang daripada manusia angkuh, iaitu HEP atau pihak pentadbiran universiti. Dan, alasan pembatalan program itu sangat menyinggung hati ramai pihak. Masuk akalkah, dibatalkan ceramah isu Palestin itu hanya kerana pemidatonya tidak sehaluan fikrah dan sejalan pemikiran dengan UKM?
Sedangkan, masalah Palestin adalah masalah umat Islam dan jenayah kemanusiaan. Maka siapa pun tanpa mengira apa-apa kepercayaan, agama, fahaman, anutan tak boleh tersekat untuk membicarakan isu ini mengikut tafsiran dan fahaman mereka yang tersendiri.
Baik, kita tinggalkan hal itu dahulu. Apa yang sangat menyedihkan saya ialah masih lagi wujud perasaan takut kepada suatu kuasa yang bodoh walhal kita mahu melakukan suatu acara yang baik dan bermanfaat kepada umat. Kita tidak perlu takut sebenarnya.
Jadi di manakah pepatah yang menyatakan berani kerana benar, takut kerana salah. Kalau diteruskan juga acara itu dan terjadinya 'chaos' percekcokan (pergeseran), tentu pentadbir universiti juga yang akan malu. Semua masyarakat akan mengutuk pihak atasan IPT.
Maka, masalah ketakutan masih berlanjutan. Saya tertanya-tanya masih adakah rasa takut yang berleluasa saat ini walaupun Pakatan Rakyat telah 'merajai' 5 negeri 1 wilayah?
Dan, apakah hal Gamis dinaiktarafkan sebagai NGO itu terkaitan dengan rasa takut sebab kerap dilabel sebagai gerakan haram serta tidak diiktiraf daripada sudut akta peru ndangan negara? Bagaimanapun jika benar kita mahu berubah status kerana mahu acara kita 'halal' dan disahkan seperti forum dan lainnya, maka saya sokonglah hal tersebut.
Kembali kepada perasaan takut ini. Perasaan ini membuatkan orang yang cerdik kelihatan bodoh. Saya yakin siswa yang terlibat dalam dunia jemaah lebih cerdik jika dibandingkan dengan mereka yang tidak terlibat dengan usrah, seminar, kolokium dan lainnya.
Ketakutan telah membungkus hikmah kebijaksanaan sehingga kekerdilan itu tidak akan melayakkan kita memimpin umat pada masa depan. Hal ini sangat kuat terasa di US M ketika saya di bangku kuliah dulu.
Yang kerap diputarkan oleh rakan-rakan jemaah dulu ialah, "Awak tahu tak dengan siapa awak berdepan? Hubungan dia dengan Umno Jelutong kuat tau? Dia tu pengerusi kepada Sekretariat Timbalan-timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar IPT di Malaysia."
Semua cakap-cakap oran g jemaah ini akan membunuh keberanian dan mereka mewarisi ketakutan dan memanjangkan kerisauan ini sehinggalah bergiat dalam parti. Maka, saya menyimpan azam untuk 'membunuh' TNC HEP saya itu kerana beliau adalah Pengerusi Sekretariat TN C-TNC HEP bagi semua IPT di seluruh Malaysia .
Saya mengaku dengan ikhlas bahawa saya memang berlagak. Tapi apa salahnya berlagak dengan manusia yang congkak, angkuh dan bongkak? Musa menggunakan egonya untuk berdepan dengan Fir'aun. Tanpa ego Musa, maka dia tak akan mampu berlawan. Kepada Allah juga saya mohon perkenan agar setiap langkah saya dipeliharaNya.
Kita mesti berlagak dengan oran g yang berlagak dan angkuh. Tetapi, dengan oran g yang tertindas, diharamkan kita berlagak dan mereka ini wajiblah kita bantu.
Saya merancang untuk menjerat HEP dengan penulisan. Sebab itulah ketika ditahan, saya terus mengaku dan tidak pernah berdalih lagi. Ada k ah saya terus berhenti menulis apabila terus ditekan? Sekali-kali tidak. Apa lagi kutukan yang tidak tertimpa ke atasnya?
Strategi saya, jika saya dapat 'membunuh' ketua, kepala Pengerusi TN C-TNC HEP IPT di seluruh Malaya ini, maka secara teorinya dan idealnya, semua TNC akan jadi kecut perut dan mula berhati-hati dengan gerakan mahasiswa. Saya harap, selepas wujud gelombang ini, maka semua atau kebanyakan mahasiswa akan menjadi lebih liar dan tidak peduli lagi dengan sebarang ugutan dan ancaman Auku, HEP.
Rupa-rupanya, hal itu tak menjadi. Pada mulanya, ia seakan-akan terjadi. Tapi, pada satu tempoh, (bersandarkan kes pembatalan aksi demo di UM dan pembatalan ceramah UKM mengenai Palestin), saya dapati 'tsunami ketakutan' itu seolah-olah wujud semula.
Jiwa Tauhid pudar dan jiwa hamba masih menyala
Akhir-akhir ini, baru saya faham kenapakah Musa marah sangat apabila Bani Israel telah kembali menyembah anak lembu emas ciptaan Samiri. Musa a.s telah berjuang berhabis-habisan memasukkan ajaran Tauhid ke dalam jiwa umatnya dan memerdekakan umatnya daripada perhambaan kepada rejim Fir'aun.
Tiba-tiba amalan ahli sihir Fir'aun (Kabbalah) menyembah
berhala itu masih menyala dan berkembang subur dalam jiwa Bani Israel . Padahal Yahudi telah menyaksikan bagaimana Lautan Merah terbelah dua, menelan jasad Fir'aun yang mereka takuti selama ini.
Maka, nilai-nilai Fir'aun yang masih hidup, menebal, dan berkembang subur itulah antara hal yang menyebabkan Musa berasa terlalu marah sekali. Kisah ini berlaku setelah Musa bermunajat selama 40 hari, 40 malam di Bukit Thursina. Al-Qur'an, Bible meriwayatkan kisah ini dan saya fikir kisah ini memang penting dijadikan iktibar.
Dan kami telah janjikan masa kepada Nabi Musa (untuk memberikan Taurat) selama tiga puluh malam, serta Kami genapkan jumlahnya dengan sepuluh malam lagi, lalu sempurnalah waktu yang telah ditentukan oleh Tuhannya empat puluh malam. Dan berkatalah Nabi Musa kepada saudaranya Nabi Harun (semasa keluar menerima Taurat): "Gantikanlah aku dalam (urusan memimpin) kaumku dan perbaikilah (keadaan mereka sepeninggalanku), dan janganlah engkau menurut jalan orang-orang yang melakukan kerosakan". ? (al-A'raaf: 142)
HEP jelmaan Fir'aun. Mereka ada 'kitab' pegangan Auku dan mereka beriman kepadanya sepenuh hati dan jiwa raga mereka. HEP mahu kitab pegangan mereka ini diterima pakai oleh mahasiswa dan pensyarah yang diperalat dan diperhambakan mereka bagaikan Bani Israel pada zaman yang lalu. Saya sangat mengerti akan hal fenomena ini.
Pada nas di atas, diriwayatkan bahawa Musa naik Bukit Thursina untuk mengambil kitab pegangan baru ke atas Bani Israel bagi menggantikan pegangan lama Fir'aun yang masih lagi ada dalam jiwa umat. Di dalam catatan Yahudi, tulisan yang terpahat atas batu bukit ketika Musa menerimanya di situ dinamakan Ten Commandments (10 Rukun).
Tapi, sekembalinya Musa, dilihatnya Bani Israel masih menyembah berhala; anak lembu emas ciptaan Samiri. Baginda pun kecewa. Al-Qur'an dan Bible merakam hal ini dalam bentuk kemarahan Musa yang amat luar biasa. Musa menghempas Ten Commandments sehingga jatuh berkecai lalu mengasari saudaranya; Harun.
Dan apabila Nabi Musa kembali kepada kaumnya dengan marah dan dukacita, berkatalah ia: "Amatlah buruknya apa yang telah kamu lakukan sepeninggalanku; mengapa kamu terburu-buru (tidak menunggu) perintah Tuhan kamu?" Dan ia meletakkan Lauh-lauh (yang mengandungi tulisan Taurat) itu serta ia memegang (rambut) kepala saudaranya (Nabi Harun) sambil menariknya kepadanya. Nabi Harun berkata: "Wahai anak ibuku! Sesungguhnya kaum (Bani Israil) memandangku lemah dan nyaris-nyaris mereka membunuhku (ketika aku melarang mereka); oleh itu, janganlah engkau menjadikan musuh bergembira melihat (tempelakmu) terhadapku, dan jangan engkau jadikan aku termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim". ? (al-A'raaf: 150)
Fasa-fasa perjuangan Musa menghapuskan perhambaan
Mengambil iktibar dan pengajaran daripada riwayat perjuangan Nabi Musa a.s maka pada fasa pertama, usaha menakut-nakutkan HEPUSM (Fir'aun) merangkap 'kepala' TNC HEP satu Malaya dimulakan. Setelah agak bebas daripada ketakutan itu, saya fikir, fasa kedua harus bermula, iaitu Musa mengambil peraturan baru (10 Rukun) di Bukit Tursina.
Pada fasa kedua inilah 'senior-senior' (Musa) dalam gera kan siswa itu mestilah menyusun nota, catatan pengalaman sendiri seperti '10 Commandments' sebagai bacaan pelajar yang seterusnya. Panduan ini boleh dijadikan iktibar dan pembakar semangat juang.
Tapi, gera kan persuratan pada fasa kedua ini tidak berkembang pesat. Kebanyakan abang dan kakak yang menyusun wasiat-wasiat ini sudah berkurangan melainkan sedikit sahaja. Fasa kedua ini bolehlah disifatkan sebagai sikap Musa mengambil 'Ten Commandments' untuk dijadikan panduan kepada Bani Israel selepas mereka bebas daripada Fir'aun.
Jadi memang diakui bahawa saya sedikit kesal setelah melihat hal ketakutan dan tindakan mengalah, tunduk kepada kehendak HEP dan universiti itu lahir semula setelah saya telah khatam pengajian. Akhirnya, wujud ruangan kampus dalam Harakah, HarakahDaily.
Semoga kolum ini membidani lebih ramai kelahiran 'Musa' yang menyusun nota panduan seperti di dalam siri dan episod fasa-fasa perjuangan kedua ini. Mereka boleh membentuk khazanah. Maaf kerana masih bercakap tentang pengalaman lalu. Ia diriwayatkan semula sebagai peringatan buat semua dan bukan mahu menonjolkan keangkuhan.
Bani Israel membunuh diri
Pada episod, fasa kehidupan berikutnya wujudlah arahan langit yang meminta Bani Israel membunuh diri mereka sendiri. Mereka membunuh diri dan akhirnya dihidupkan semula. Maka, dosa syirik mereka telah pun terampun.
Namun jika pelajar takut semula kepada HEP, maka tidak perlulah mereka pergi sehingga ke tahap itu. Memadai jika disusun tindakan baru untuk pulihkan semula semangat juang, agar terisi pula jiwa kita dengan gaya perjuangan terbaru. Apakah tindakan baru itu?
Bahawa 'kesemulajadian' telah menggerakkan hati pimpinan Gamis untuk menukar corak mereka kepada sebuah NGO. Sebagai 'orang lama' dan 'orang luar', restu saya selalu hadir bersama mengiringi pada setiap jejak langkah. Tetapi, ada sumpah seranah, jampi serapah yang turut hadir jika tiada kesungguhan melaksanakan semua yang dicita-citakan.
Cabaran pertama kepada Gamis; wujudkan pejabat
Sekarang bagi melengkapkan idea kelahiran Gamis sebagai NGO, saya 'cabar' (atau syor) Gamis menunjukkan kesungguhan mereka dengan mewujudkan pejabat. Jangan lagi guna markaz, rumah jemaah sebagai tempat menyusun agenda dan mesyuarat itu.
Pejabat mestilah menjadi tempat tumpuan ramai, bukan berada di tempat yang oran g rasa sukar mencarinya. Ini ruang operasi umat. Gamis mesti bergerak di lapangan. Mereka ada ahli lembaga pemegang amanah yang ada dana khas untuk menyusun forum, seminar dan kolokium. Ini semua memerlukan duit. Ini peranan pemegang amanah yang ada duit.
Jangan marah. Ini cabaran pertama. Haruslah disahut cabaran ini. Tanggungjawab 'senior' sebagai Musa pada fasa kedua ini hanyalah menyusun nota-nota cadangan untuk panduan Gamis sebagaimana nota-nota langit; 10 Commandments memandu hidayah ke atas Bani Israel . Nota cadangan dan 'suhuf Musa' berbentuk cabaran ini lebih afdal berbanding nota bantahan berbentuk kritikan daripada 'senior-senior' terdahulu.
Sekarang, jika Gamis bersetuju, maka saya syor pejabat itu dibuka di lot-lot perniagaan di Masjid Jamek Kg. Baru. Saya ambil inisiatif peribadi untuk dapat kan maklumat. Sekadar yang saya tahu, lot-lot itu disewa pada kadar RM600 sebulan. Jika ada 12 ahli pemegang amanah, setiap ahli hanya membayar RM50 sebulan untuk kos menampung sewa pejabat Gamis itu di samping menginfakkan wang kepada masjid itu secara tidak langsung.
Bagaimana? Setuju? Kedudukannya strategik. Kalau ada aksi demo yang kerap dilakukan di Masjid Jamek Kg Baru, maka ruang operasi pejabat Gamis boleh memainkan peranan. Ramadhan semakin mendekat. Tenaga sukarela Gamis boleh membantu menguruskan hal ehwal memasak bubur lambuk yang terkenal itu. Boleh masuk akhbar pula bila wartawan buat liputan. Ini saham lagi untuk menaikkan nama Gamis. Itu pun kalau setujulah.
Cabarlah saya pula
Tentu rasa macam mahu marah saya bukan? Mungkin ada yang teringin mahu cabar saya. Ketika bermonolog dengan suara hati dapat dirasakan suara orang lain, "Ah! Beranikah si fulan itu menjaga pejabat Gamis di Masjid Jamek Kg. Baru buat sementara waktu?"
Ada k ah ahli-ahli lembaga pengarah pernah berfikir sebegini? Jika mahu cabar saya, maka saya akan sahut cabaran itu untuk pastikan saudara dapat berbakti kepada umat setempat. Gajikan saya RM200 sebulan. Saya cuba ikhtiar meriahkan pejabat Gamis setakat kudrat saya dengan syarat, mestilah hadir bantuan daripada anda juga.
Iskandar Zulkarnain ketika berjuang mengusir Yakjuj Makjuj telah meminta bantuan dari kaum yang tertindas itu juga dalam rangka membina tembok. Maka, saya pun dapat bantu juga dengan syarat ada juga bantuan daripada anda sendiri. Jadi, macam mana?
Kalau setuju, maka bolehlah kita susun jadual bekerja untuk jaga pejabat Gamis. Awas? oleh sebab Gamis akan berwajah profesional, maka dia tidak guna sukarelawan. Khidmat sukarela dapat diguna ketika permulaan. Tapi, dalam masa panjang, ia menyulitkan.
Jika takut kepada risiko usa h bicara soal perjuangan. Saya suka cabaran. Cabar-mencabar ini akan meningkatkan kematangan bersama. Dan ia tidaklah menghina dan merendahkan sesiapa. Tanpa mencabar, saya fikir ego takkan bangkit untuk membuktikan kepada umat bahawa kita mampu berbuat sesuatu. Sekarang, buktikanlah.
Bak kata W. S. Rendra , "perjuangan adalah pelaksanaan kata-kata."
Pejabat sangat penting. Tanpa pejabat, segala rekod untuk rujukan pada masa depan tidak akan dapat dirakamkan. Saat Rasulullah s.a.w berhijrah bersama muhajirin, 'pejabat' atau 'ruang operasi' yang pertama dibina ialah Masjid Nabawi. Di situ ada perhimpunan.
Apabila wujud jemaah, perhimpunan, perkumpulan, maka wujudlah idea dan pemikiran. Dari situ, mungkin Gamis boleh wujudkan akhbar atau risalah untuk dijadikan pedoman kepada jamaah dan penduduk setempat. Mungkin saya boleh bantu, insya Allah.
Tetapi semua syor yang dimajukan akan terhasil jika Gamis sedia menyahut cabaran. Jika tidak, cita-cita yang tersembul di dalam kata-kata, tinggal sebagai bingkai kenangan yang layak dipamerkan dalam muzium perjuangan sahaja.
Kepada wartawati yang setia menulis darihal alam mahasiswa itu maka inilah jawapan ke atas sikap dan pendirian saya berhubung sikap Gamis yang mahu berubah ke arah NGO itu. Akhirul kalam, saya mohon maaf sekali lagi kepada Gamis dan mana-mana gera kan pelajar yang lain jika ada keterlanjuran penulisan sebagai yang tercatit di atas.
Mengutuk Abdullah dan Najib tidaklah saya perlu minta maaf sebegini. Segala kritikan di atas jika disambut, maka kebaikannya akan berbalik kepada Gamis juga. Akhirnya segala yang baik itu datangnya dari Allah, yang buruk datangnya daripada Abdullah.
Gilapan pertama: 4:07 a.m, 12 Julai 2008
3:00 p.m, 13 Julai 2008 Sekolah Pemikiran Kg Baru _
harakahdaily
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Sebab-Akibat
Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...
-
Parti Islah Yaman ditubuhkan pada tahun 1990 setahun selepas penyatuan Yaman Utara dengan Yaman Selatan. Kongres Rakyat Umum (GPC) dari U...
-
BAB 2: ROH PERJUANGAN GMI ‘Islam bukan agama teori dan ritual sahaja tetapi Islam adalah agama praktikal yang perlu diterjemah sebagai satu ...
-
Tak sangka, Jemaah Tabligh (JT) yang suci itu juga mengalami krisis. Itulah qada’ dan qadar yang ditentukan oleh Allah SWT yang mempunyai...
No comments:
Post a Comment