Oleh
Khalil Jibril
26/10/16
Politik
tidak sakral dan memisahkan politik daripada agama sebahagian daripada ajaran
sekular. Pada hari ini, kita ‘tabik’ dengan keberanian ijtihad beberapa gerakan
Islam yang memisahkan Islam daripada politik. Parti an-Nahdah umpamanya
memisahkan peranan jemaah Islam daripada peranan parti politik.
Politik sekular bersangkut paut
dengan sejarah traumatik Barat ketika pihak gereja berpengaruh mengatur
pentadbiran negara yang berlaku di Eropah. Kenyataan ini boleh dilihat pada
pandangan Harvey Cox, sekularisasi dalam
politik bermakna masyarakat yang disekularkan tidak membolehkan seseorang
memerintah atas autoriti ‘hak Tuhan’. Jika pihak gereja campur-tangan dalam
urusan pemerintahan atau politik, maka konflik akan berlaku.
Kalangan Muslim Demokrat
berpendapat, mereka meninggalkan politik Islam untuk menyelamatkan Islam
daripada dimanipulasi oleh sesetengah politikus dan parti politik bernuasa
Islam. Mereka tidak mahu kesalahan, kesilapan dan kelemahan muslim dijadikan
kesalahan, kesilapan dan kelemahan Islam. Justeru, parti politik Islam perlu meninggalkan politik Islam untuk
menjadi Muslim Demokrat. Syeikh Rashid Ghannousshi (RG) memberi pandangan, "Kami meninggalkan politik Islam untuk
memasuki demokrasi Islam. Kami adalah demokrat Muslim yang tidak lagi membuat
tuntutan politik Islam”.
Tuntutan politik Islam asasi parti
politik Islam ialah [1] kewujudan Negara Islam atau masyarakat Islam yang
berpasak pada al-Quran dan as-Sunnah dan [2] memartabatkan perundangan Islam. Syeikh
Rashid Ghannousshi memberi pandangan, "Kita
perlu untuk menentukan perbezaan di antara aktiviti-aktiviti politik dan
aktiviti keagamaan”. Tambah RG lagi, “kami
mahu aktiviti agama yang berasingan daripada aktiviti politik. Ia sangat baik
untuk politik kerana dengan cara ini, mereka tidak lagi boleh dituduh
memanipulasi agama untuk kepentingan politik. Dan ini adalah sangat baik juga
untuk agama supaya ia tidak alat atau modal kepada politik dan dimanipulasi
oleh politik”. Tidak membuat tuntutan politik Islam bermakna secara
lembutnya menolak kewujudan masyarakat Islam dan perundangan Islam tetapi
mendambakan kewujudan masyarakat sivil yang berpasak demokrasi sebagaimana
dinyatakan oleh RG, "Parti an-Nahdah
adalah sebuah parti politik, demokrasi, dan sivil berdasarkan nilai-nilai
ketamadunan Islam dan moden”.
Perjuangan Islam mesti jelas dan
holistik. Kita tidak perlu berselindung disebalik jubah Muslim Demokrat untuk
dillihat lebih demokrat, rasional, toleransi dan terbuka. Sedemokrasinya Barat,
mereka menyerang Syria, Iraq dan Afghanistan tanpa berperikemanusiaaan. Barat
membiarkan secara bebas Palestin dijarah oleh Yahudi-Israel. Yahudi-Israel
menyerang dan menzalimi orang Palestin sepanjang tahun dan berpuluh tahun tanpa
pembelaan negara Barat.
Mensekularkan Gerakan Islam
menjauhkan Islam daripada parti politik berkenaan. Kita hanya mampu memenuhi
kehendak manusia melalui tatakelola pentadbiran kerajaan yang baik, demokrasi
dan keadilan sosial tetapi gagal memenuhi kehendak Allah yang terkandung dalam
al-Quran dan yang direfleksikan oleh Rasulullah SAW. Dalam masyarakat sivil dan
demokrasi itu LGBT dan pelacuran dihalalkan.
Diri muslim mempunyai kelemahan,
kesilapan dan kesalahan dalam usaha atau ikhtiar mereka. Kelemahan, kesilapan
dan kesalahan ini perlu dinsafi dengan permohonan taubat kepada Allah dan mesti
berusaha ke arah lebih baik dengan memperbaiki kembali kesalahan, kelemahan dan
kesilapan tadi. Kelemahan, kesilapan dan kesalahan Muslim bukanlah kelemahan,
kesilapan dan kesalahan Islam tetapi diri muslim tidak berupaya mencapai
matlamat yang digariskan oleh Islam dan muslim terdorong dengan kehendak nafsu.
Sifat menzalimi diri sendiri ini adalah fitrah manusia yang perlu diubati
dengan taubat. Tidak perlu untuk menyelamatkan Islam daripada kelemahan Muslim,
kita memisahkan muslim daripada Islam atau politik Islam daripada parti Islam.
Ia hanya masalah muslim yang gagal mencapai matlamat kerana kelemahan diri
sendiri.
No comments:
Post a Comment