“bahawa tiada pimpinan PAS
yang khianat, hidupnya diberkati. Dan tiada pimpinan keluar dan sertai PAS
semula mendapat penghormatan yang sama”
Hassan Shukri
[mantan SUA dan Timbalan Presiden PAS]
Oleh Khalil Jibril
Dalam pembacaan
artikel di bawah, pembaca dalam mengetahui:
a) Politik Gerakan Islam di Malaysia
b) Permasalahan yang berlaku.
c) PAN dan masa depan.
Pertamanya, sukar
sekali hendak menulis artikel tentang Parti Amanah Negara (PAN) kerana ia
melibatkan pegangan para sahabat sendiri, PAN dalam peringkat pembinaan dan
prestasi PAN belum teruji dalam pilihanraya.
Para
sahabat PAN, fikrah Islam mereka tak perlu dipersoalkan lagi, jasa, kegeniusan,
ilmu, amal, prestasi(ketika dalam PAS), akhlak, bakti, khidmat mereka tidak
mampu penulis tandingi kehebatan mereka, umpama setitis air dalam tasik untuk
dibandingkan dengan mereka.
Tujuan
penulisan untuk meneliti dan muhasabah agar kita mengetahui sejarah dan sedikit
nasihat daripada penulis yang kerdil ini.
Penubuhan
Parti Amanah Negara (PAN) yang mendakwa mereka sebagai parti Islam kedua
selepas Parti Islam SeMalaysia (PAS) menarik perhatian para Islamis.
PAN
berasal daripada kelompok yang kecewa atas cara kekalahan mereka pada pemilihan
PAS tahun 2015. Mereka pada mulanya dikenali G18 dan berevolusi menjadi Gerakan
Harapan Baru (GHB) dan seterusnya bertapak dalam politik dengan nama Parti
Amanah Negara (PAN atau AMANAH).
Secara
rasminya, PAN ditubuhkan pada 16 September 2015.
Siapa Parti Amanah Negara (PAN)?
Visi
PAN : Menjadi parti Islam utama di Malaysia sehingga wujudnya sebuah negara
yang adil, beramanah dan rahmah untuk semua.
Misi
: Menawarkan kepimpinan dan tadbir urus yang amanah, progresif dan peduli,bagi
mensejahterakan seluruh rakyat dan memakmurkan negara bersendikan tuntutan
maqasid syariah.
Slogan:
Harapan Baru
Matlamat: Parti Amanah Negara ialah sebuah parti politik yang meletakkan Islam sebagai asas
perjuangan dalam menggalas amanah agama, rakyat dan negara dengan matlamat
berikut:
- Memartabatkan Islam sebagai dasar perjuangan.
- Mendirikan sebuah masyarakat dan negara madani dengan Islam sebagai rahmat untuk semua.
- Melaksanakan pemerintahan yang berteraskan tadbir urus yang baik (good governance) selari dengan tuntutan prinsip amanah, keadilan, kesaksamaan, kompetensi dan ketelusan.
- Mendukungi pendekatan kesederhanaan, keterbukaan, demokratik dan bergerak dalam kerangka demokrasi dan Perlembagaan Persekutuan.
- Menggembleng seluruh segmen warganegara dalam wadah perjuangan politik inklusif merentasi jurang kaum, budaya dan kepercayaan ke seluruh Persekutuan.
PAN: Penyatuan
Kelompok Kecewa?
Kelompok yang
bermasalah dan tidak berpuas hati dalam PAS terbahagi beberapa kelompok:
1. Kelompok anak muda dan mahasiswa. Mereka mengalami trauma dan kecewa
dengan sesetengah pimpinan PAS, sistem pengkaderan dan prestasi PAS. Peluang
dan ruang dalam PAS dikatakan sedikit untuk mereka melonjak jauh dalam parti.
Semangat perubahan dan cita-cita begitu ideal dan tinggi.
2. Kelompok yang kecewa atas kekalahan dalam pemilihan.
3. Kelompok tidak berpuas hati pemimpin tertentu.
4. Kelompok merajuk kerana idea mereka dikesamping.
5. Kelompok berbaju PAS berbadan institusi lain.
6. Kelompok yang kecewa dengan prestasi PAS dan akhlak pemimpin PAS.
Bibit Perpecahan Dalam PAS[i]
Jika
kita menelusuri ketidak-puasan hati, ia bermula sejak tahun 2008. Ada pula sesetengah
pendapat, bahawa bibit perpecahan ini berlaku sejak kemasukkan beramai-ramai
ahli baru pelbagai latar belakang ke dalam PAS pada tahun 1998. Ada kalangan
anggota baru ini diberi kepercayaan begitu tinggi dengan meletakkan mereka pada
posisi penting seperti Naib Presiden, Setiausaha Agung dan Pengarah Dewan
Penyelidikan PAS.
Krisis
ini bermula dengan ujian kemenangan. Menurut YB Ir Khalid Samad, selepas
kemenangan Pilihanraya Tahun 2008, pemimpin utama PAS tidak selesa dengan
pembentukan kerajaan Pakatan Rakyat apabila pengaruhi majoriti Melayu Islam
semakin berkurangan.[ii]
Kemudian
berlaku pertembungan pendapat dalam persoalan pertemuan dengan pihak UMNO.
Ustaz Nasharudin Mat Isa, selaku Timbalan Presiden PAS mendakwa usaha
pertemuan dengan mana-mana pihak
termasuk atas mandat daripada Majlis Syura Ulama pada 28 April 2008. Pihak yang
bertentangan mendakwa bahawa ada pihak dalam PAS ingin bergabung dengan UMNO.
Pertembungan ini bertambah sengit apabila pendapat Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik
Mat bertentangan dengan pendapat Tuan Guru Abdul Hadi Awang. Akhirnya,
keputusan penyelesaian tiba dengan perkataan Muzakarah ditukarkan kepada Muqabalah.
Pertembungan
sekali lagi muncul apabila timbul isu 16 September dimana sebahagian ahli
Parlimen dijangka melompat menyertai Pakatan Rakyat. Pemimpin PAS menganggap
cadangan ini kurang bermoral. Presiden PAS telah mengutarakan cadangan Kerajaan
Perpaduan iaitu kerajaan tanpa pembangkang. Cadangan ini dikritik keras kerana
dikatakan mahu bergabung dengan UMNO.
Langkah
Kajang dan krisis Menteri Besar Selangor membuka krisis dalaman Pakatan Rakyat
dan dalaman PAS.
Dalam
muktamar tahun 2014, berlaku beberapa insiden yang melibatkan sekelompok
perwakilan Muktamar Pemuda PAS keluar dewan semasa Ucapan Perasmian Muktamar
Pemuda oleh Timbalan Presiden, Haji Muhammad Sabu. Kemudian, insiden bacaan doa
‘laknat’ yang akhirnya dikejutkan apabila diprotes dalam ‘adegan tarik mikrofon’
oleh seorang anggota perwakilan.
Pada
tahun 2015, diadakan pemilihan pimpinan dalam Muktamar PAS. Berlakunya
pengunaan chai sehingga semua calon kelompok progresif tewas. Ia dikatakan
dirancang dengan rapi oleh kelompok pro ulama.
Fasa Perpecahan Dalam PAS.
1. Kelompok bermasalah bersifat individu, bergerak atas sifat pengaulan
dengan kebersamaan dalam berpendapat.
2. Sebahagian kelompok bermasalah menubuhkan NGO yang tidak diletakkan
dibawah parti sebagaimana PASMA. Organisasi seperti bukanlah sesuatu yang aneh
kerana kelompok ulama dalam UMNO bersama kelompok ulama yang lain bersatu
menubuh persatuan ulama sebelum penubuhan PAS.
3. Sebahagian kelompok bermasalah bertanding dalam pemilihan. Keputusan
tidak menyebelahi mereka. Mereka keluar parti dan menubuhkan pertubuhan seperti
Gerakan Harapan Baru sekaligus sebagai asas kepada parti baru.
4. Sebahagian kelompok bermasalah masih berada dalam parti atas kepentingan-kepentingan tertentu. Dalam
sejarah politik Malaysia, keluar pada musim pilihanraya sangat memedihkan
perasaan pemimpin parti asal. Kelompok ini yang dikatakan oleh sesetengah
pendapat sebagai ‘harumanis’ yang sedia untuk gugur. (hipotesis berdasarkan
viral istilah ‘harumanis’)
Pemikiran Baru Dalam PAS
1.
Memorandum PAS kepada Rakyat Malaysia-Pemerintahan Islam Dalam Abad ke
21
Pada
Mei 2001 dalam Muktamar PAS ke 48 di Kota Bharu, Fadzil Mohd Noor telah
mengemukakan Memorandum PAS kepada Rakyat Malaysia-Pemerintahan Islam Dalam
Abad ke 21. Memorandum ini dibincangkan diantara Disember 2001 dan Mac 2002 dan
satu draf berjumlah empat halaman muka
surat telah dibincangkan bersama pelbagai pihak termasuk NGO. Idea ini
dikatakan digerakkan oleh kelompok reformis dalam PAS seperti Dr Dzukefly
Ahmad, Kamarudin Jaafar dan Dr Hassan Ali.
Idea ini kelihatan aneh kerana perbezaan dengan idea asasi Negara Islam
versi PAS. Kematian Fadzil Mohd Noor menyebabkan rancangan ini terencat. Tujuh
asas dikemukakan dalam Memorandum PAS Kepada Rakyat Malaysia ialah
a)
Masyarakat Madani
b)
Hak Saksama (al musawah)
c)
Kedaulatan Undang-undang
berasaskan syariah yang luas makna dan ruang lingkupnya.
d)
Keadilan
e)
Meritokrasi (as solahiyah)
f)
Negara Berkebajikan
g)
Pentadbiran dinamik dan inovatif
Akhirnya,
Majlis Syura Ulama (MSU) mengemukakan Dokumen Negara Islam yang jelas sekali
berbeza dengan Memorandum tersebut. Asas Dokumen Negara Islam ialah
a)
Negara Undang-undang
b) Khilaafah
c)
Taqwa
d)
Syura
e) Keadilan dan Kesamarataan (Al-‘Adaalah
wal Musaawaah)
f)
Kebebasan (al Hurriyyah)
g)
Hak Ketuanan Mutlak (As-Siyaadah wal Haakimiyyah)
Tujuh
asas ini diiringi dengan 10 Jaminan PAS kepada Rakyat Malaysia. (akan dibincang
dalam artikel yang lain)
2.
Strategi Dua Lapis
Strategi dua lapis (atau dua aras) iaitu strategi dua dalam satu. Strategi
ini bukanlah asing dalam PAS dimana PAS pernah menyertai Angkatan Perpaduan
Ummah (APU) yang mengunakan peranan Parti Semangat 46 sebagai penyatu kepada
Gagasan Rakyat yang turut disertai oleh DAP. Dua gabungan pembangkang
berasingan tetapi diselaras oleh Parti Semangat 46.
Dalam strategi dua lapis, ada yang berpendapat (1) ia penubuhan 2
entiti parti berasingan sebagaiman
Saadet dan AKP di Turki dimana parti baru
yang bergerak di sebelah pantai Barat yang lebih moderat dan PAS
bergerak di Pantai Timur menggunakan isu-isu Islam. Ada sesetengah pendapat(2),
PAS kekal dalam sebuah parti tetapi mengunakan pendekatan perbezaan di kawasan
Pantai Timur dan kawasan Pantai Barat.
Strategi dua lapis ini (pendapat 2) memberi impak besar kepada PAS
kerana berjaya memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Melaka, dan
banyak kerusi di Selangor pada pilihanraya tahun 2013. Di Pantai Barat, slogan
PAS Untuk Semua digerakkan manakala di Pantai Timur (dan kawasan majoriti
Melayu), PAS Ganti UMNO diutarakan.
Strategi dua lapis boleh membawa perpecahan dalam kepada gerakan Islam
dalam persoalan ketaatan (wala’) dan penyaluran arahan kepimpinan.
JIM-IKRAM juga mengamalkan strategi dua lapis melalui dua wajah. Jika
melihat keaktifan JIM-IKRAM dalam pertubuhan Negara-Ku
umpamanya, mereka dilihat lebih terbuka berbanding sifat eksklusif IKRAM
sebagai pertubuhan dakwah.
Kita
wajar mengambil iktibar dalam kes Ikhwan Sudan. Tokoh muda, Hassan Turabi
mendesak Ikhwan menubuhkan proksi melalui organisasi bukannya bersembunyi di
sebalik tabir atau bawah tanah lagi. Penubuhan proksi tersebut akhir membawa
kepada pertembungan antara jemaah dengan proksi.
3.
Pasca Islamisme dan Muslim Demokrat
Sesetengah
pemimpin PAS terpengaruh dengan pemikiran Barat seperti konsep pasca Islamisme
dan muslim demokrat. Dalam konteks ini, hujah-hujah Islam bukanlah hendak
mempertahankan atau memperkuatkan Islam tetapi memperkuatkan pemikiran Barat.
4.
Negara Berkebajikan
Ada
sesetengah pihak mengatakan, konsep Negara Berkebajikan digerakkan oleh Dr
Dzulkefly Ahmad dalam mendepani rakyat. Abdul Hadi Awang mengatakan bahawa
Negara Berkebajikan tidak lari daripada konsep Negara Islam kerana Negara
Berkebajikan sendiri adalah ciri konsep Negara Islam.
Jika
kita perhaluskan lagi elemen konsep Negara Berkebajikan, ia bagaikan
pengembalian semula elemen Memorandum PAS kepada Rakyat Malaysia-Pemerintahan
Islam Dalam Abad ke 21 yang dikemukakan pada zaman Fadzil Mohd Noor.
Antara
elemen yang ada dalam konsep Negara Berkebajikan ialah
a)
Prinsip Adil dan Ihsan (al ‘adl wa
al Ihsan)
b)
Memakmurkan bumi dan
Menyejahterakan Rakyat
c)
Membina Masyarakat Madani
d)
Kesaksamaan
e)
Kedaulatan Undang-undang
f)
Mengutamakan keperluan dan
kelayakan bagi yang berhak memperolehi (al aslahiyyah)
g)
Good Governance dengan prinsip kompentensi (al
itiqan), pertanggungjawaban (al amanah) dan ketelusan serta keterbukaan (al
shafafiyyah al hukumah)
h)
Menjunjung Peratutan yang Maha
Pencipta
i)
Prinsip Demokrasi
j)
Mengukuhkan Hubungan Antarabangsa
Konsep
Negara Berkebajikan membawa impak positif dan negatif kepada PAS. PAS mendapat
kerusi yang banyak pada peringkat DUN sehingga menjadi kuasa penting dan
berpengaruh dalam Kerajaan Negeri Selangor.
Impak
negatifnya, perjuangan asasi Negara Islam mula kurang disantuni oleh kelompok
Pro Pakatan. Menariknya, Ulil Abshar Abadalla, tokoh Jaringan Islam Liberal
pernah menyatakan ‘meninggalkan konsep
Negara Islam dan menganuti Konsep Negara Sivil’ antara sifat liberalisasi
dalam kalangan Islamis dalam gerakan Islam.
5. Menuju PAS Baru
Mujahid
Yusuf menulis buku kontroversi yang berjudul Menuju PAS Baru. Dalam buku ini
banyak perbincangan idea yang baik sama ada yang telah dilakukan oleh PAS dan
yang disaran dilakukan oleh PAS. Buku ini menyebabkan sesetengah pihak
menyangka kelompok progresif mahu menubuhkan parti baru. Menariknya, akhirnya
sebuah parti baru juga ditubuhkan.
Hubungan IKRAM Dengan PAN
IRC
memberi pengalaman buruk kepada PAS dan ABIM. Penyusupan IRC menyebabkan
kestabilan sesebuah organisasi tergugat kerana berlakunya fenomena jemaah dalam
jemaah. Barangkali ada beranggapan remeh dalam persoalan jemaah dalam jemaah.
Jemaah dalam jemaah inilah yang dikatakan menghasilkan jaringan sehingga hampir
setiap peringkat dan berisiko untuk berlaku krisis.
Penubuhan
PAN disokong oleh IKRAM. Menurut Timbalan Presiden IKRAM, Ustaz Hasanuddin Mohd
Yunus; “IKRAM mengalu-alukan kemunculan
sebuah parti baru yang ingin memainkan peranannya yang tersendiri; demi
memastikan sistem dwi-parti dapat terus
diperkukuhkan.”[iii]
Hasanuddin
Mohd Yunus menyatakan “Di atas pendirian
ini, IKRAM menyatakan kesediaan untuk menjadi sebahagian dari gelombang harapan
baru untuk membina Malaysia yang lebih rahmah, demokratik dan sejahtera.”[iv]
Hasanuddin
Mohd Yunus sekali lagi menyatakan “GHB
akan menjadi suara untuk rakyat, dengan membawakan idea dan pemikiran untuk
kebaikan negara dan ummah.”[v]
Setelah
melihat tiga kenyataan Timbalan Presiden IKRAM, Hasanuddin Mohd Yunus jelas
menunjukkan IKRAM menyokong penubuhan parti baru yang kemudiaannya dikenali
sebagai PAN. Hasanuddin Mohd Yunus sendiri telah dilepaskan[vi]
oleh IKRAM untuk menjawat Naib Presiden PAN.[vii]
Penubuhan
PAN yang menyertai Pakatan Harapan lebih disukai oleh IKRAM kerana pengamalan
sistem politik dwiparti. Ustaz Dr Mohd Parid Sheikh Ahmad, Presiden IKRAM
menyatakan “IKRAM percaya Pakatan Harapan
akan dapat mengukuhkan sistem dwiparti di Malaysia yang telah terbukti memberi
banyak manfaat kepada rakyat dan negara yang mengamalkan Sistem Demokrasi
Berparlimen melalui proses semak dan imbang (check and balance) yang berkesan.”[viii]
Sistem
dwiparti sangat penting dalam demokrasi negara kita dan ia tidak boleh digugat.
Ia dilihat menghasilkan pembangkang yang kuat boleh mengimbangi pihak kerajaan
dan mewujudkan suasana 1 lawan 1 ketika pilihanraya. Kelemahan Pakatan Rakyat
menyebabkan sistem dwiparti tergugat.
Setiausaha Agung IKRAM, Nahar Md Nor menyatakan “Sebab itu apabila sistem dwiparti yang telah agak kukuh ini tergugat
kita melahirkan kerisauan kita. Dengan sebab itu apabila terdapat usaha bagi
mengukuhkan kembali sistem dwiparti ini, kita amat mengalu-alukannya.
Insya-Allah, akan ada ahli-ahli kita
yang berkemampuan dan punyai minat yang akan terlibat secara langsung dalam
proses ini”
Kenyataan
IKRAM dan penglibatan tokoh yang pernah mendapat pentarbiahan mereka (al
jamaah-IRC-JIM-IKRAM) menunjukkan IKRAM mampu menguasai PAN suatu masa nanti.
Jika kita lihat pimpinan masa depan PAN, peluang mereka untuk menguasai PAN
sangat cerah.
Pada
jawatan Naib Presiden PAN, Ustaz Dr Mujahid Yusuf dikatakan pernah mendapat
tarbiah Alami-JIM manakala Hasanuddin Mohd Yunus adalah Timbalan Presiden
IKRAM. Pemikir mereka ialah Dzulkefly Ahmad (dikenali Abu Iman) dan pakar
tarbiah mereka ialah Saari Sungip (tokoh
yang berpengaruh IRC sehingga nama tertempel ‘Tanzim Abu Urwah’) berada dalam
Jawatankuasa Pusat PAN.
Keanehan Politik Sebelum Penubuhan PAN
1. DAP putus hubungan Presiden PAS tetapi bukan dengan PAS. Pada 24 Mac
2015, DAP mengumumkan untuk memutuskan hubungan dengan Presiden PAS Datuk Seri
Abdul Hadi Awang yang bekerjasama dengan UMNO untuk melanggar semangat
konsensus serta Dasar Bersama Pakatan Rakyat (PR). “DAP hilang kepercayaan dan keyakinan kepada Hadi sebagai pemimpin
Pakatan Rakyat dan akan memutuskan hubungan serta menghentikan kerjasama dengan
beliau”[ix]
2. PAS Kawasan Kota Bharu menjemput Lim Kit Siang berceramah di Kota
Bharu. Lim Kit Siang mempertikaikan hudud dalam ceramah PAS.[x]
Perkara ini menimbulkan kemarahan PAS terhadap DAP kerana tidak menghormati
rakyat Kelantan.
3. DAP Menolak TGHH sebagai Presiden PAS. DAP cuba campurtangan dalam
pemilihan PAS. Mujahid Yusuf memberi nasihat kepada DAP ‘Serangan Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng, tambah menyusahkan
kami dan menjadikan masalah lebih rumit’.[xi]
4. Penggunaan Cai. Kedua-dua pihak mengamalkan pengunaan chai.
Permasalahan yang timbul apabila pihak yang kalah menuduh pihak yang menang
mengunakan chai padahal mereka sendiri juga menggunakan chai. Pada tahun 2015,
kita boleh lihat dua kelompok dalam chai iaitu tim pro ulama dengan tim pro
pakatan (kelompok progresif).[xii] Kelompok progresif yang pro pakatan telah
tewas dan menubuhkan PAN.
5. Multaqa Ulama tahun 2013, resolusi memutuskan agar tahaluf siyasi
dikaji semula manakala Multaqa tahun 2015 mengkritik DAP sebagai rakan tahaluf
siyasi PAS
6. Muktamar sebagai medan singkirkan elemen sekular. Abdul Hadi Awang
menyatakan ‘kita tak setuju untuk
menjadikan PAS parti sekular, ada kalangan kita hendak buang perkataan Islam,
itu kita tak boleh terima’[xiii]
7. Usul Muktamar Dewan Ulama PAS Pusat untuk memutuskan hubungan dengan
DAP dalam Muktamar Dewan Ulama PAS Pusat pada tahun 2015 diluluskan tanpa bahas
dalam muktamar PAS ke 61 (2015).
Salah Ijtihad Politik dan Kembali kepada Jemaah
Dalam
kehidupan, setiap insan melakukan kesilapan kerana kita makhluk yang lemah.
Ummul Mukminin, Saidatina Aisyah ulama besar dan isteri Rasulullah SAW
melakukan kesilapan dalam ijtihad dalam penentangan terhadap Khalifah Ali Bin
Abi Talib sehingga menyebabkan Perang Jamal.
Kekecewaan
Saidatina Aisyah terhadap ijtihadnya menyebabkan beliau menolak untuk
dikebumikan disamping Rasulullah jika beliau meninggal dunia. Beliau juga ada juga merintih sedih dalam
beberapa madah beliau. Antaranya dengan ayat ‘Aduhai seandainya aku ini tidak diciptakan!’.[xiv]
Insan
seperti Saidina Aisyah melakukan kesilapan dalam ijtihad apatah kita manusia
yang begitu kerdil disisi Allah, amalan dan ilmu bagaikan setitis air di lautan
jika hendak dibanding dengan Saidatina Aisyah. Justeru, jika kita tersilap
ijtihad dalam sesuatu perkara, bertaubatlah dan kembali ke jalan yang betul.
PAN
membuka ruang yang lebih luas kepada perpecahan dan perbalahan sesama umat
Islam. Jika dulu umat Islam di Malaysia berpecah kepada UMNO, PAS dan PKR, kini
tambah satu lagi, PAN. Alangkah baiknya jika mereka kembali bertaut dengan PAS.
Penulis yakin dan berdoa agar era selepas Abdul Hadi Awang berlakunya pertautan
kembali antara PAS dengan PAN.
Perpecahan Umat Adalah Medan Fitnah
Perpecahan
PAS membuka ruang fitnah baru yang lebih besar. Jika dulu berlaku fitnah
menfitnah secara dalaman, kini suasana semakin terbuka dan lebih teruk.
Masyarakat umum mula memandang serong kepada gerakan Islam dan harapan mereka
berkecai kerana gerakan Islam juga sama bergaduh sesama sendiri berebut kuasa.
Dalam
menilai fitnah menfitnah ini, penilaian kita perlu kepada individu dalam parti
bukannya parti. Kritikan dan teguran terhadap PAN ini bukanlah menunjukkan PAS
lebih baik daripada PAN bahkan barangkali PAN lebih baik dan benar daripada
PAS. Persoalan yang paling besar, tindakan bekas anggota PAS
menubuhkan parti baru adalah kesilapan besar kerana mengundang perpecahan yang
membawa fitnah besar pada gerakan Islam, rakyat dan Islam. Persoalan kedua ialah
mantan pemimpin PAS tidak berdisplin dalam berorganisasi seterusnya persoalan
ketaatan kepada pemimpin.
Sayang
pertarungan dalaman diakhiri dengan penubuhan parti baru. Kita sudah melihat
impak penubuhan parti baru seperti fitnah menfitnah, caci-mencaci, label
melabel, berebut aset dan pelbagai fitnah lagi.
Pada
akhir zaman, fitnah berleluasa kerana perselisihan yang banyak, ujian tahap
taqwa dan ujian ketaatan kepada pemimpin. Kita boleh melihat hadith-hadith
Rasulullah SAW.
“Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah dan
mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya
seorang hamba. Sesungguhnya, sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti
ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh
dengan sunnahku dan sunnah para khulafa Ar Rasyidin al mahdiyyin (khalifah yang
mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar) dan gigitlah
sunnah-sunnah itu dengan gigi gerahan dan jauhilah perkara-perkara yang baharu
(bidaah) yang diada-adakan, seseungguhnya tiap-tiap bidaah itu adalah sesat”
(Abu Daud dan Tirmizi)
“kaum yahudi telah berpecah kepada 71 atau 72 puak dan kaum nasrani
telah berpecah kepada 71 atau 72 puak. manakala umatku sendiri berpecah kepada
73 puak.” (Riwayat Abu Daud)
“Nabi SAW memandang ke arah salah satu benteng dari benteng-benteng di
Madinah, lalu baginda bersabda ‘Adakah kamu melihat apa yang aku lihat?
sesungguhnya aku melihat berlakunya fitnah yang dahsyat di antara kaum umpama
hujan yang turun” (Riwayat Bukhari)
Fitnah
politik dan perebutan kuasa ini akan membawa umat Islam ke lembah fitnah dan
perpecahan umat Islam. Belum cukup lagikah peristiwa Perang Jamal dan Perang
Siffin untuk kita menjadi pengajaran?
Mendepani Fitnah
“Kami sudah letih bersabar, baik kami keluar PAS” keluhan seorang
anak muda.
“Kami sudah biasa kalah, kena caci dan dah lama bersabar. Tahun ini luar
biasa, kami sudah hilang sabar dengan kerenah mereka” kata seorang pemimpin
dengan penuh geram.
Adakah kedua-dua
orang ini sudah bersabar?
Kita
sebagai muslim perlu terus bersabar tanpa tewas kepada nafsu. Jika kita tewas
kepada nafsu, adakah kita seorang yang
benar-benar bersabar?.
Maqam
kedua lebih tinggi daripada maqam sabar ialah redha. Redha dengan apa yang
berlaku kepada kita. Malangnya ramai yang mempermainkan konsep redha sehingga
menganggap redha itu sebagai simbol kelemahan.
Maqam
paling tinggi ialah syukur. Bersyukur dengan apa yang kita alami. Maqam ini
agar sukar dilihat dalam kalangan umat Islam.
Dunia
ini penuh fitnah. Politik medan fitnah yang paling besar. Justeru, seorang
pemimpin perlu mempunyai daya kesabaran, keredhaan dan kesyukuran pada
peringkat tertinggi. Seseorang pemimpin tidak perlu mengikut rentak
fitnah-menfitnah. Jika kita berada dalam pihak yang benar, kita tidak perlu
takut dan tidak perlu melayani fitnah-fitnah yang mendatangi kita.
Seorang
pengikut tidak wajib mentaati pemimpin mereka yang jelas kepada kekufuran
dengan sengaja. Mereka tidak dianggap memberontak tetapi jihad menegakkan agama
Allah dalam menentang pemimpin yang kufur. Jika pemimpin masih berpegang kepada
ajaran Islam tetapi masih melakukan kezaliman dan melampau batas-batas Islam,
para ulama menyatakan dua pendapat:
a) Harus menentang dan keluar daripada kesetiaan terhadapnya. (Mazhab al Sayf[pedang])
b) Tidak harus keluar menentang pemimpin yang zalim. (Mazhab al Sabr[Sabar])
Kedua-dua pendapat
ini memerlukan dalil daripada al Quran dan al sunnah dalam menghadapi situasi
yang berbeza atau ijtihad para alim ulama untuk memenuhi keperluan konteks
semasa.
Kita
tertanya-tanya, apakah ulama-ulama PAS dan Abdul Hadi Awang melakukan
kezaliman?. Dan apakah dalil-dalil mereka dalam menentang kepimpinan PAS?. Tak
bolehkah mereka terus bersabar, redha dan bersyukur dalam menghadapi mehnah?.
Jika
kita menelusuri sejarah Saidina Usman Bin Affan, kehidupan beliau ketika itu
dikelilingi oleh pihak penentang beliau. Adakah baginda tidak mampu mengarah
penduduk Madinah menghalau dan menentang pihak penentang beliau?. Adakah
Saidina Usman membela ‘fitnah’ (oleh pemberontak, para pelabel dan penfitnah)?.
Apabila
Saidina Ali meminta izin daripada Khalifah Usman Bin Affan untuk memerangi
pemberontak, Saidina Usman berkata “Aku
bersumpah demi Allah, Aku adalah seorang lelaki yang mengetahui tentang
kebenaran demi kerana Allah, dan aku berikrar bahawa aku berada di pihak yang benar.
Namun tidak satu titik darah
orang yang menentangku atau darah
kamu sekalian yang harus ditumpahkan kerana aku”.
Saidina
Usman mengambil langkah tidak popular yang akhirnya menyebabkan beliau
terkorban.
Dalam
perjuangan Islam, kita memerlukan keikhlasan. Menurut Prof Dr Zulkifli
Muhammad, Timbalan Presiden (YDP) PAS, “kita
mungkin bodoh, mungkin jahil, mungkin tak tahu apa-apa, mungkin tidak kuat
tetapi kalau keikhlasan ada kepada kita, maka ada harapan cita-cita kita akan
dapat dilaksanakan. Tetapi tidak ada gunanya kita cerdik, cerdas, pandai dan
kuat sekiranya kita tidak ikhlas kepada Islam yang kita perjuangkan.”
Keikhlasan
tidak dapat dinilai kerana ia diketahui oleh empunya diri dan Allah
sahaja. Cuma pengaulan dan amallah dapat
menunjukkan kepada keikhlasan. Jangan sampai amalan dan pengaulan kita
merugikan agama Islam.
Kebanyakan
orang menyangka kebebasan bersuara dan kebebasan fikir melalui dialog, debat, forum,
media sosial, muktamar, seminar, sidang meja bulat dapat menyelesaikan masalah.
Kita mengalakkan kebebasan bersuara dan berfikir, cuma berwaspadalah agar tidak
melampaui batas dan taksub pendapat sendiri daripada hujah atau pendapat al
Quran dan al Sunnah. Imam al Ghazali menyatakan “didalam bertukar-tukar fikiran ini, akan berkembanglah pertukaran
fikiran itu kepada perbahasan dan perbalahan dan diketika perbahasan dan
perbalahan itu berlaku maka bertenggeklah syaitan di atas bahu orang berbahas
itu. Katanya (syaitan), “berbalah kamu,
fa anta ‘ala haqqin...kamulah yang benar”. Ini mengingatkan penulis
kepada istilah ‘saya salah, anda betul’ dan narsisisme. Syaitan sangat suka
jika kita merasakan diri kita benar.
Bagaimana Kita Nak Tahu Musuh Gembira Atas Kehadiran
Kita?
Barat
dan musuh Islam sangat gembira jika Islam dan politik berjaya dipisahkan. Barat
dan musuh Islam sangat suka jika Islam tidak mentadbir dan balik bertapa di
masjid. Barat dan musuh Islam sangat suka Islam tanpa syariat (Islam Amerika)
atau tasawuf tanpa syariat. Musuh Islam menerima Islam kecuali tiga perkara
a)
Islam dan Politik
b)
Islam dan Pemerintahan
c)
Islam dan Syariat (perundangan Islam terutamanya hukum hudud)
Musuh Islam
terpengaruh dengan penyebaran maklumat yang salah tentang Islam. Penentangan
mereka kepada Islam dengan kejahilan dan tidak faham tentang Islam. Kita
melihat tiga elemen di atas oleh dianggap KPI dan keaslian sesebuah gerakan
Islam yang benar-benar memperjuangkan Islam yang syumul.
Di
Mesir, penubuhan Parti al Wasat pada tahun 1996 menjadi ‘perahu layar’ baru bagi mantan anggota
Ikhwanul Muslimin. Pemimpin moderat dan progresif terutamanya kalangan anak
muda menyertai Parti al Wasat.
Kehadiran
parti al Wasat mendapat pujian daripada Carnegie Endowment For International Peace
dengan kenyataan “berusaha untuk
menafsirkan prinsip-prinsip syariah Islam dengan cara yang konsisten dengan
nilai-nilai sistem demokrasi liberal. Walaupun parti al Wasat pendukung sistem
politik yang kuat meninggalkan hukum Islam, namun mereka juga memandang prinsip
Islam fleksibel dan kompatibel sepenuhnya dengan prinsip-prinsip pluralisme dan
hak-hak kewarganegaraan yang sama.”
Kemudian
pihak musuh yang menentang Islam [pemerintahan Islam, Syariat Islam dan Politik
Islam] membantu dari segi sokongan moral, dana dan jentera kepada pihak kita.
Musuh tidak mudah membantu umat Islam dan gerakan Islam jika tidak mendapat
apa-apa keuntungan.
Penubuhan
PAN, pihak manakah yang paling gembira?.
Hala Tuju Parti Amanah Negara?
Masa
depan PAN terletak dalam ilmu Allah. Lagi pun, PAN masih tidak menunjukkan
prestasi sebenar dalam pilihanraya. Dalam politik, ia bukan sekitar idealisme dan
potensi pemimpin sahaja, ia juga melibat dua elemen yang paling penting iaitu
jentera (sumber manusia) dan dana (kewangan).
Secara
kajian masa depan yang sudah tentu menimbulkan persepsi dan ramalan, penulis
boleh mengemukakan beberapa telaah masa depan yang akan berlaku pada PAN.
Antara hipotesisnya ialah
1. PAN akan bergabung dengan PKR atau DAP pada masa depan. Penulis lebih
dekat dengan gabungan PKR+PAN menjadi parti baru. Perkara ini telah berlaku
antara Parti Rakyat Malaysia (PRM) yang bergabungan dengan Parti Keadilan
Nasional (PKN) membentuk Parti Keadilan Rakyat (PKR). Pengabungan ini lebih
kepada persoalan pengukuhan parti. Jika dilihat, ramainya anggota IKRAM dalam
PKR, ada pendapat mengatakan mereka menunggu pengabungan.
2. Jika berlaku pengabungan dengan PKR, PAN akan kekal terbiar atau
dibubarkan. Jika kekal, kemungkinan akan diambil-alih oleh IKRAM sepenuhnya.
3. PAN akan menjadi parti serpihan lain seperti HAMIM dan BERJASA yang
malap dan layu.
4. PAN menjadi kuasa baru politik Malaysia sebagaimana yang dialami oleh
AKP di Turki.
Keempat-empat ramalan
tersebut sangat bergantung kepada prestasi PAN dalam pilihanraya pada masa akan
datang.
Jika
‘ramalan’ 1 dan 2 terjadi, kemungkinan besar PAN akan diambil alih oleh IKRAM
untuk meneruskan misi PAN sebagai parti Islam kedua di Malaysia. Ada pendapat
IKRAM mahu mencontohi PKS dan an Nahdah dalam pendekatan politik mereka. Mantan
Presiden PKS, Muhammad Anis Matta antara yang begitu kerap dirujuk oleh IKRAM
dalam mempelajari pendekatan politik.
Sebagaimana
PKR, PAN mempunyai ramai pemimpin muda yang berbakat. PAN mampu menjadi popular
dalam kalangan masyarakat berpendidikan, bandar dan anak muda. PAN dilihat
sebuah parti yang akan memainkan isu popular sebagaimana PKR.
Walaubagaimanapun,
isu popular ada pasang surutnya. Pemimpin boleh datang dan pergi. Unsur isu dan
pemimpin bukanlah sesuatu yang mampu memberi impak jangka masa yang panjang. Paling
penting dalam keutuhan sesebuah parti adalah akar umbi yang melata dalam
kalangan rakyat, pengkaderan, dana, jentera dan ideologi.
Kepelbagaian
proksi dalam PAN boleh menyebabkan perpecahan. PAN memerlukan ikon dan
‘ideologi’ yang boleh menyatukan semua proksi dalam PAN. PKR mempunyai Anwar
Ibrahim dan ‘demokrasi liberal’. Dalam persaingan dalaman parti, kita boleh
mengambil iktibar daripada penyingkiran proksi ABIM daripada PKR pada awal
tahun 2000an.
PAN
jangan sesekali meninggalkan ulama. Masyarakat Islam terutamanya orang Melayu pada
peringkat orang awam masih menghormati ulama. PAS mampu bertahan kerana Islam
(sebagai ideologi) dan ulama. Islam paling mudah difahami oleh pelbagai
peringkat masyarakat sama ada bawahan atau atasan berbanding falsafah atau
ideologi ciptaan manusia. Ulama pula mudah rapat dengan kelompok atasan dan
bawahan.
Walaupun
PAN mengatakan mereka inklusif, pengaulan dan pemikiran mereka adalah
eksklusif. Sejauh mana rakyat bawahan menerima PAN?. Kita melihat PAN lebih
kepada kelompok berpendidikan dan elitis sahaja. Kemudian, sejauh manakah buah
pemikiran PAN difahami oleh rakyat bawahan?.
Saranan Untuk Parti Pembangkang Malaysia.
PAS
dan Pakatan Harapan serta elemen lain seperti elemen dalam UMNO-BN perlu sedar
bahawa misi mereka ialah menyelamatkan negara dan rakyat daripada bencana
politik, bencana sosial dan bencana ekonomi yang dibuat oleh UMNO-Barisan
Nasional. Untuk itu, mereka perlu bersatu menuju ke arah satu lawan satu pada
setiap kerusi pilihanraya. UMNO dijangka berkonflik, PH dan PAS perlu mendapat
elemen UMNO yang menentang pentadbiran Dato Seri Mohd Najib.
Perikatan
yang longgar di antara PAS, PH dan elemen UMNO perlu diwujudkan. Perikatan
politik ini bersifat kerajaan pemulihan untuk penggal tersebut. Kerusi dibahagi sama banyak antara
pihak PAS, PAN, DAP, PKR dan elemen UMNO di peringkat negeri dan nasional.
Pada peringkat pusat,
kabinet boleh terdiri seperti di bawah
Perdana Menteri :
Dato Seri Anwar Ibrahim
Timbalan Perdana
Menteri 1: Tan Sri Muyiddin Yasin
Timbalan Perdana
Menteri 2: Dato Seri Shafie Afdal
Timbalan Perdana
Menteri 3: Lim Kit Siang
Atau
Perdana Menteri : Tan
Sri Muyiddin Yasin
Timbalan Perdana
Menteri 1: Datin Seri Wan Azizah
Timbalan Perdana
Menteri 2: Dato Seri Shafie Afdal
Timbalan Perdana Menteri
3: Lim Kit Siang
Dimana kedudukan
PAS?. Sebagai timbal balik, PAS diberi kelebihan di peringkat negeri. Di
Terengganu, Kelantan, Pahang, Kedah dan Perlis, Menteri Besarnya dalam kalangan
PAS. Pulau Pinang di bawah DAP. PKR di Sarawak, Sabah, Selangor dan Johor
manakala PAN di Negeri Sembilan, Perak dan Melaka. Elemen UMNO-BN diberi
kelebihan sebagai majoriti dalam kabinet
menteri.
Elemen
UMNO-BN, PAS dan Pakatan Harapan tak ada cara lain untuk mengalahkan UMNO-BN
melainkan bersatu untuk mencapai hasrat 1 lawan 1 pada setiap kerusi.
Selepas
kerajaan pemulihan ditubuh dan dilaksanakan selama 5 tahun. Pilihanraya ke 15,
perikatan parti itu boleh diteruskan atau memilih hasrat untuk bertanding
secara bebas.
Maka bermula era baru
demi kesejahteraan dan kemakmuran rakyat dan negara disertai dengan keredhaan
Allah.
Kesimpulan
Kita
meraikan kedatangan PAN atas semangat demokrasi. Sesiapa sahaja boleh
menubuhkan parti di Malaysia.
Dalam
politik, pemimpin datang dan pergi. Mereka bebas untuk istiqamah atau keluar
parti. Tiada paksaan untuk kekal bersama parti.
Walau
bagaimanapun dalam konteks jemaah Islam dan masyarakat, penubuhan parti baru
membuka ruang kepada perpecahan dan fitnah yang baru. Pendokong gerakan Islam
tidak perlu melayani fitnah, label dan pelbagai lagi cabaran yang berlaku ke
atas mereka.
Pendokong
gerakan Islam memerlukan keikhlasan dan kesabaran yang lebih tinggi. Walaupun
difitnah, pendokong gerakan Islam wajar
kekal istiqamah dalam jemaah Islam. Pertembungan dalam jemaah Islam perlu diselesaikan
melalui perundingan dan pemilihan dalam muktamar.Tindakan Tuan Guru Ahmad Awang
bertanding dengan Tuan Guru Abdul Hadi Awang adalah tindakan yang positif dalam
merancakkan demokrasi dalam parti dan sekaligus menjadi gelanggang yang halal
untuk menukar kepimpinan baru.
Di
Malaysia, realiti politik pilihanraya bergantung kepada kerusi yang dipecahkan
berdasarkan kaum Melayu (dan bumiputera), Bukan Melayu dan Campuran manakala di
Sabah ada pembahagian kerusi Bumiputera Islam, Bumiputera Bukan Islam dan Bukan
Islam. Semua ini berlaku demi menjaga kestabilan politik berdasarkan penduduk
majoriti di Malaysia. PAS adalah lawan utama UMNO dalam teras politik Melayu.
Jika tradisi berdasarkan teras kaum ini diganggu, dijangka kestabilan politik
boleh terjejas.
Jangan
terlalu suka dengan perpecahan dan teruja dengan parti baru, dibimbangi
disangka ubat itu adalah racun. Harapan penulis agar PAN menjadi parti yang
progresif, terus memperjuangkan agenda rakyat, bawa Islam dalam konteks
masyarakat dan jangan mengamalkan budaya-budaya yang dikatakan fitnah, melabel
dan cantas mencantas sebagaimana banyak dalam PAS seperti dakwaan mereka.
Politik baru dan politik ilmu diharapkan tidak menjadi manisan mulut sahaja.
WaLlahu ‘Alam
KHALIL JIBRIL
[iv] Hasanuddin Mohd Yunus, IKRAM ILTIZAM CAKNA PERKEMBANGAN POLITIK SEMASA,
30 Jun 2015.
[v] Hasanuddin Mohd Yunus, http://bm.therakyatpost.com/berita/2015/07/16/ikram-sokong-penubuhan-ghb/#ixzz3pipvQMPW
[vii] Mohd Parid Sheikh Ahmad, “Penglibatan Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus
Dalam Parti Amanah Negara (AMANAH)”, Kenyataan Media IKRAM, 12.9.2015
[viii] Mohd Parid Sheikh Ahmad,
“Pakatan Harapan Perkukuh Sistem Dwiparti”, Kenyataan Media IKRAM, 23.9.2015
[ix] Roketkini, 24.5.2015
[xi] Malaysia Insider, 26.5.2015
[xii] Senarai chai mengikut tim
Ketua Pemuda
1. Suhaizan Kaiat (penyandang Ketua
Pemuda)
2. Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz (pro
ulama)
Timbalan Ketua Pemuda
1. Muhammad Khalil Abdul Hadi
(penyandang/pro ulama)
2. Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob (kem
Suhaizan)
Ahli Jawatankuasa Kerja *12 Ahli
Jawatankuasa yang perlu dipilih
Team Suhaizan
1. Abang Ahmad Kerdee
2. Lahirul Latigu
3. Mohamad Arifiriazul Paijo
4. Mohd Fakhrurazi Mohd Mokhtar
5. Mohd Hakim Mohd Nor
6. Mohd Hasbie Muda
7. Mohd Nasaie Ismail
8. Mohd Nasir Zakaria
9. Mohd Sany Hamzan
10. Muhammad Faiz Fadzil
11. Muhammad Hafiz Musa
12. Muhd Ramadhan Fitri Elias
Team Nik Abduh
1. Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamudden
2. Ustaz Ahmad Fadhli Shaari
3. YB Hishamudin Abdul Karim
4. Izwan Abdul Halim
5. YB Mohd Azam Abd Samat
6. Ustaz Mohd Hafez Sabri
7. YB Mohd Zawawi Abu Hassan
8. Ir Haji Muhtar Suhaili
9. Nurul Islam Mohamed Yusoff
10. Syahir Che Sulaiman
11. Ustaz Syarhan Humaizi Abdul Halim
12. Ustaz Syed Abdul Kadir Al Joofree
No comments:
Post a Comment