Tak sangka, Jemaah
Tabligh (JT) yang suci itu juga mengalami krisis. Itulah qada’ dan qadar yang
ditentukan oleh Allah SWT yang mempunyai hikmah dan rahsia tersirat serta ujian
para pendokong JT. Suka atau tidak, setiap organisasi yang mempunyai struktur
organisasi walaupun bersifat longgar seperti JT mempunyai ruang mengalami
krisis dan konflik.
Organisasi Jemaah Tabligh
Mazkas Jemaah
Tabligh dunia terletak di Nizamuddin, India. Antara Markaz berpengaruh ialah Raiwind,
Pakistan dan di Kakrail.
Kemudian setiap
negara juga mempunyai markas pusat peringkat nasional, dari markas pusat
dibahagi markas-markas kawasan/daerah. Kemudian dibahagi lagi menjadi ratusan
markas kecil yang disebut Halaqah berpusat di masjid-masjid dan
mushalla-mushalla. Kegiatan di Halaqah dapat dibahagi atas kegiatan harian,
mingguan dan bulanan. Kegiatan ini bertujuan untuk meramaikan orang ramai ke masjid
dan mengajak kembali ummat ini agar mencintai masjid. Kegiatan harian antara
lain adalah musyawarah harian, taklim harian, zikir pagi petang dan amalan
silaturrahmi.
Kegiatan mingguan
dapat berupa joula atau mengunjungi sesama muslim dan berbincang tentang
pentingnya iman dan amal, pentingnya berusaha atas iman dan mempersiapkan diri
untuk kehidupan akhirat.
Kegiatan bulanan
dapat berupa khuruj selama tiga hari. Khuruj adalah meluangkan waktu untuk
secara tuntasnya berdakwah memperbaiki diri sendiri dan mengajak orang lain
agar berusaha atas iman, yang biasanya dilakukan dari masjid ke masjid dan
dipimpin oleh seorang Amir. Selama khuruj ada 4 hal yang diperbanyak, iaitu
dakwah Illallah, taklim wataklum, zikir dan ibadah, dan khidmat (melayani
sesama muslim). Ada lagi 4 hal yang dikurangi, waktu tidur dan makan, keluar
masjid dan boros. Tapi jika keluar masjid dengan izin Amir Jamaah misalnya
untuk para pekerja diperbolehkan tetap bekerja, dan langsung mengikuti kegiatan
sepulang kerja, diperbolehkan.
Sewaktu khuruj,
kegiatan diisi dengan ta'lim (membaca hadits atau kisah sahabat, biasanya dari
kitab Fadhail Amal karya Maulana Zakaria dan kitab muntakhob ahadits ), jaulah (mengunjungi rumah-rumah di sekitar
masjid tempat khuruj dengan tujuan mengajak kembali pada Islam yang kaffah),
bayan, mudzakarah (menghafal) 6 sifat sahabat, karkuzari (memberi laporan
harian pada amir), dan musyawarah. Selama masa khuruj, mereka i'tikaf di
masjid.
Setelah pulang dari
khuruj 3 hari,40 hari dan 4 bulan setiap jamaah dianjurkan untuk hidupkan 5
amalan masjid iaitu [1] musyawarah harian di masjid/mahala di kampung mereka,
[2] ta'lim harian di masjid bersama jamaah dan di rumah bersama keluaarga. [3]
silaturahmi 2 hingga 5 jam di lingkungan masjid setiap hari, [4] jaula 1 di masjid
sendiri dan jaula 2 di masjid tetangga desa. ]5] khuruj 3 hari setiap bulan di
masjid tetanggga desa.
Aktiviti di Markas
kawasan adalah sama, khuruj, namun biasanya hanya khuruj dalam jangka waktu 40
hari atau 4 bulan saja. Selain itu mereka juga mengadakan malam Ijtima'
(berkumpul), dimana dalam Ijtima' akan diisi dengan Bayan (ceramah agama) oleh
para ulama atau tamu dari luar negeri yang sedang khuruj disana, dan juga ta'lim wa ta'alum.
Setahun sekali,
digelar Ijtima' umum di markas peringkat nasional pusat, yang biasanya dihadiri
oleh puluhan ribu umat muslim dari seluruh pelosok daerah. Bagi umat muslim
yang mampu, mereka diharapkan untuk khuruj ke markas pusat
(India-Pakistan-Bangladesh/IPB) untuk melihat suasana keagamaan yang kuat yang
mempertebal iman mereka.
Asas 6
Sifat[1]
1. Yakin terhadap kalimat Thoyyibah Laa ilaaha
ilallah Muhammadur rasulullah.
2. Shalat khusyu' dan khudu'.
3. Ilmu ma'adz dzikr
4. Ikramul Muslimin
5. Tashihun Niyah
6. Dakwah dan tabligh
Asas-asas
Usaha Dakwah[2]
Ustadz Muhammad Qosim At-Timori menukilkan
asas-asas usaha dakwah seperti yang terdapat di dalam buku Panduan Khuruj Fi Sabilillah; Jahabersa cetakan pertama 2003.
Asas Usaha Dakwah ini ialah:
1. Usaha melalui
individu atau usaha berjamaah dan bukan usaha ijtima besar-besaran. Usaha
dakwah ini tidak mengandalkan bayan atau ceramah atau kefasihan dalam berbicara
akan tetapi kerja, zuhud. Inilah usaha yang mesti dikerjakan oleh setiap
individu, atau mesti dilakukan dalam berjemaah.
2. Usaha melalui
hati dan bukan fikiran. Sejauh mana hatimu menangis, sejauh mana hatimu risau
atau sejauh mana terbakarnya hati, atau sejauh mana risau runsingnya hati bukan
bagaimana pemikiranmu bekerja, atau bagaimana pemikiranmu membuat rancangan,
atau bukan bagaimana pemikiranmu membuat rencana atau bukan bagaimana pemikiran
filosofi yang tinggi-tinggi untuk mendapatkan gagasan-gagasan.
3. Usaha melalui qadam dan bukan kalam. Asas usaha ini
adalah pergerakan kaki dan bukan penamu. Sejauhmana kakimu bergerak, sejauh
mana anda bergerak melalui kaki-kakimu. Sebab anda mesti pergi kepada khalayak
ramai. Mereka yang sudah datang ke mesjid mereka mencintai agama. Sedangkan
mereka yang belum datang ke mesjid belum mencintai agama. Oleh karena itu
maksud dakwah adalah untuk orang-orang ini. Jamaah yang sudah datang ke mesjid
kita beri ta'lim. Usaha ta'lim dengan duduk dalam majlis. Akan tetapi dakwah
dengan terjun ke bawah, kita datang dari orang ke orang, dari toko ke toko,
maksudnya sejauh mana anda bergerak dengan kaki-kakimu, karena kerja ini
bukanlah kerja 'sastrawan'. Anda harus berenang dalam lautan manusia, menyelam
dalam laut dan mendapatkan mutiara-mutiara. Kita berusaha mendapatkan
sedemikian orang yang dapat menerima fikir iman dan amal.
4. Usaha melalui Jan dan bukan Mal, usaha melalui diri bukan harta. Mal (harta) adalah keperluan bagi kita, mal untuk kesenangan kita. Sebagai umpama: jika anda hendak
menghafalkan surat Fathihah, apakah anda mesti membelanjakan ratusan ribu atau
jutaan rupiah untuk menghafal? Tentu tidak! yang diperlukan adalah masa dan
kesungguhan. Karena itu tasykil (ajakan) kita adalah orangnya bukan uangnya
atau hartanya. Apabila anda hendak mentasykil, seseorang katakan bahwa "kami
memerlukan diri anda dan bukan wang anda".
5. Usaha dengan
tawadhu dan bukan aninah. Asas usaha
dakwah adalah merendah diri dan bukan sombong atau membanggakan diri. Sombong
adalah sifat syaitan. Kita mesti merasa tidak ada apa-apanya. Saya ini kecil.
Kita mesti merendah. Sebagaimana pohon apabila sarat dengan buahnya maka ia
merunduk. Atau seperti timba apabila hendak menimba air, maka harus
dicemlungkan. Demikian pula apabila anda hendak merunduk hatinya maka anda akan
dapat buat usaha dalam semua kalangan masyarakat, jika tidak anda akan
mengalami berbagai kesulitan.
6. Usaha dakwah
dengan damai dan bukan perang (bermusuhan). Anda mesti berdamai dengan semua
orang baru anda akan dapat buat usaha.
7. Usaha melalui ittihad dan bukan ikhtilaf. Asas usaha dakwah adalah kesatuan dan bukan
perbedaan-perbedaan. Anda berusaha menjauhi perbedaan-perbedaan. Banyak perkara
yang dapat kita cari yang membawa pada persatuan. Jikalau anda hendak
menyatukan umat, maka sedapat mungkin menjauhkan hal-hal yang membawa kepada
perpecahan.
8. Usaha melalui
musyawarah dan bukan melalui kediktatoran. Musyawarah adalah mengambil usulan
(cadangan) atau pendapat sebelum membuat keputusan. Apabila sudah diambil
keputusan maka semua bersifat sami'na waatho'na. Tetapi seorang diktator tidak
memerlukan musyawarah, tidak memerlukan pendapat orang lain. Dalam
perkara-perkara kolektif yang menyangkut ummat, maka musyawarah adalah sangat
penting.
9. Usaha melalui
amru bil ma'ruf dan bukan nahi anil munkar. Asas usaha dakwah kita adalah
yad'una ilakhoir, menyeru kepada yang baik. Sebagaimana enam sifat kita semua
ma'ruf. Apabila gelap maka adakanlah lampu. Apabila amal yang baik hidup maka
amal-amal buruk akan pergi. Ketika muadzin melaungkan adzan, apa yang ia
serukan? Ia tidak membuat larangan-larangan atau jangan buat ini atau itu.
Dengan demikian usaha dakwah kita yaitu mengajak manusia: Hai saudara! marilah
ke mesjid, mari duduk ta'lim, mari hadir dalam mesyuwarah, mari duduk dalam
majlis, mari ikut jaulah, mari ikut keluar khuruj di jalan Allah, inilah dakwah
kita. Bayi yang baru lahir memerlukan ASI (Air Susu Ibu) yang segar dari ibunya
bukan daging dan buah-buahan.
10. Usul dan bukan Furu. Asas usaha dakwah
kita adalah usaha atas akar dan bukan cabang-cabangnya.
11. Asas usaha dakwah
kita adalah Qulyah dan bukan Juz'iyah. Hal-hal yang bersifat universal,
hukum-hukum yang umum akan diterima oleh semua orang, tetapi hati-hati karena
diantaranya terdapat banyak masalah yang membawa kepada khilafiah. Sebagai
contoh: mengajak kepada shalat dapat diterima oleh semua orang, tetapi bahasan
shalat secara detail terdapat masalah masail.
12. Asas usaha
dakwah kita adalah Ijmal dan bukan Tafshil. Ijmal ertinya singkat, tepat,
pendek dan bukan tafsir artinya uraian-uraian secara panjang lebar, penjelasan,
argumentasi secara mendetail. Usaha dakwah adalah deklarasi (keterangan atau
maklumat), karena itu mesti pendek, tepat dan ringkas.
13. Asas usaha kita
adalah Tamsir bukan Tanfir. Tamsir artinya kabar gembira dan bukan tanfir
artinya kabar buruk, kebencian. Dalam usaha dakwah ini kita sampaikan kabar
gembira. Memberitahukan keutamaan-keutamaan, pahala-pahala, fadhilah-fadhilah,
menyampaikan perkara-perkara yang manis, supaya semua orang dapat menerimanya.
Jangan kita mengkritik, menyakiti perasaan orang lain dan kita mencerca atau
melukai.
14. Asas usaha
dakwah kita adalah Istidar dan bukan Ishtihar. Istidar maknanya secara
senyap-senyap dan bukan Ishtihar artinya propaganda dengan publikasi untuk
pamer kehebatan. Maulana Ilyas rah.a berkata: "Sekiranya usaha ini telah
berjalan 1000km tetapi kita mesti merasa masih pendek." Usaha ini adalah
kerja kerohanian yang berkaitan dengan iman yakin, dan ikhlas. Sifat-sifat ini
ada di dalam hati dan bukan untuk kemasyhuran.
15. Asas usaha
dakwah kita adalah Akhirat dan bukan Dunia. Setiap orang berfikir untuk
memperbaiki kehidupan dunia mereka, kebalikan dari ini dimana semua nabi
memberitahu manusia tentang kesenangan akhirat. Setiap orang berfikir bagaimana
dunia saya dapat lebih baik, kebalikan dari ini, Da'i berfikir bagaimana
akhirat saya menjadi lebih baik.
Beberapa Istilah
Dalam Usaha Dakwah dan Tabligh
Beberapa istilah
yang terdapat di dalam usaha dakwah dan tabligh. Sumber nukilan oleh Ustaz Muhammad Qosim
At-Timori di buku bersaiz poket, 'Panduan
Khuruj Fi Sabilillah'.
Beberapa istilah
ini untuk memudahkan rangka kerja usaha dakwah kerana aktivis daripada pelbagai
latar belakang yang berlainan terutamanya negara dan bahasa yang berbeza.
Seseorang tidak pernah diwajibkan untuk mengingati istilah-istilah ini,
sebaliknya akan mudah difahami dan diingati sesuai dengan masa dan pengalaman
bersama jemaah. Alim ulama juga menasihatkan supaya tidak menggunakan
istilah-istilah ini di khalayak umum sebaliknya menggunakan bahasa yang mudah
difahami seperti 'bayan' disebut sebagai 'perbincangan/ muzakarah iman dan
amal', 'karkun' kepada 'rakan seusaha', 'rahaba' kepada 'penunjuk jalan'.
Istilah yang
dinyatakan;
Amir: Pimpinan yang diangkat untuk suatu tempat.
Juga pimpinan yang diangkat untuk suatu jamaah keluar di jalan Allah. Tugas
Amir adalah berkhidmat kepada jamaah, bukan sebagai diktator.
Bayan: Majlis
Penerangan untuk menerangkan maksud dan tujuan usaha tabligh. Bayan biasanya
berkisar untuk membicarakan enam sifat utama yang perlu diusahakan. (a)
Keyakinan kepada kekuasaan Allah Swt dan keyakinan yang teguh kepada sunnah
Rasulullah Saw. sebagai sumber kejayaan yang hakiki. Inilah anjuran dari
kalimah Tayyibah: Laailaaha illallah Muhammadur rasulullah. (b) Memperbaiki
shalat supaya menjadi shalat yang ampuh untuk mendapatkan pertolongan Allah.
Shalat diusahakan supaya mirip dengan shalatnya Rasulullah Saw. (c) Ilmu dan
dzikir, keduanya saling berkaitan. Sebagai alat untuk mengingat Allah dan
mendekati Allah. (d) Ikramul Muslimin, yaitu menghormati dan menjaga hak-hak
orang Islam. (e) Memperbaiki niat (tasyhih niat), yaitu menjaga niatnya
semata-mata karena Allah,bukan untuk tujuan lain. (f) Dakwah dan tabligh yaitu:
Suatu usaha yang perlu dilakukan untuk menerapkan pentingnya usaha dakwah dan
tabligh di kalangan umat yang menjadi teras umat yang terbaik. Di akhir bayan
dilakukan tasykil untuk mengajak orang banyak agar dapat meluangkan waktunya
untuk keluar di jalan Allah.
Bayan Hidayah:
Bayan untuk menerangkan ushul-ushul tabligh di jalan Allah. Kerangka kerja luar
di jalan Allah. (*nasihat-nasihat terhadap jemaah yang telah dibentuk sebelum
berangkat khuruj, perkara terpenting ialah mengikuti tertib-tertib yang telah
diberikan dalam usaha dakwah dan tabligh).
Bayan Wafsi: Bayan
untuk mereka yang baru pulang dari keluar di jalan Allah. Kerangka kerja
tempatan juga diterangkan kepada mereka. (*nasihat-nasihat yang diberikan
setelah jemaah kembali dari khuruj, perkara yang terpenting ialah menjalankan
kerja-kerja dakwah di tempat sendiri. Disebut juga sebagai bayan tangguh. Ada
juga menyatakan istilah yang sepatutnya adalah bayan hidayah amal maqami.)
Buzruq: Orang alim
atau ulama serta orang-orang yang telah lama mengikuti usaha tabligh serta
mempunyai kefahaman cukup luas di bidang usaha tabligh.
Cillah: Satu jangka
waktu (sekitar 40 hari) yang dijalani oleh ahli-ahli tabligh (karkun) untuk
berusaha memperbaiki diri dari segi iman, amal, akhlak dan lain-lain. Untuk hal
ini, para ahli tabligh hendaknya menyempurnakan cillahnya sekurang-kurangnya
satu kali dalam setahun. Dan paling sedikit meluangkan waktunya 3 cillah (4
bulan) seumur hidup. (*tahapan cillah senantiasa meningkat, sekarang
dikehendaki memenuhi 3 cillah setiap tahun.)
Dzihin: Membentuk
pikir supaya senantiasa risau dengan keadaan agama. Juga membentuk pikir supaya
senantiasa berghairah untuk berusaha ke arah iman dan pikir umat.
Ghast: Ziarah dari
rumah ke rumah atas maksud iman. (Jaulah) usaha yang mirip dengan yang
dilakukan Rasulullah Saw. ketika pergi berjumpai setiap orang di Makkah.
(*disebut juga sebagai dakwah umumi. Ghast ini dilakukan sebelum maghrib atau
selepas solat maghrib dengan dimulai muzakarah adab ziarah. Program harian
semasa keluar di jalan Allah dan program mingguan semasa berada di tempat
tinggal atau maqami. Sekurang-kurangnya 45 minit masa yang dikehendaki.)
Hadhatji/ Hadratji:
Amir bagi seluruh dakwah tabligh di seluruh dunia.
Halaqah: Dalam
setiap markas, dibagi menjadi beberapa kawasan yang disebut halaqah. Halaqah
terdiri dari beberapa sub halaqah dan sub halaqah dibagi lagi menjadi
mohalla-mohalla. (*turutan kurang lebih Markas dunia (Nizamuddin) > Markas
Negara > Sub Markas (markas-markas dalam negara) > Halaqah > Sub
Halaqah > Mohalla (masjid/ surau di kampung atau taman perumahan.)
I'tikaf: Bermalam
atau duduk di masjid dalam jangka waktu tertentu sambil melakukan beberapa
amalan masjid.
Ijtima: Satu
perhimpunan tahunan yang diadakan untuk menghimpun orang banyak untuk keluar di
jalan Allah. ( *Perhimpunan usaha dakwah dan tabligh di satu-satu negara sama ada
akan dibuat setiap tahun, dua tahun atau tiada penetapan tertentu berpandukan
mesyuarat dunia di Nizamuddin.)
Ijtima'i: Usaha
secara bersama-sama. (*aktiviti/ amalan yang dilakukan secara berjemaah seperti
ghast, taklim, bayan, muzakarah; amalan ijtima'i ini diutamakan daripada amalan
yang dilakukan secara bersendirian.)
Ikhtilat dan
tafakud: Memilih dan mempertemukan mereka yang layak untuk dibentuk ke dalam
jamaah yang akan keluar di jalan Allah.
Ikram: Memuliakan.
Infiradi: Usaha
secara perseorangan. (*aktiviti/ amalan individu seperti berzikir, solat sunat,
rehat dan lain-lain. Apabila waktu bersamaan dengan amalan ijtima'i,
dinasihatkan bersegera meninggalkan apa jua aktiviti/ amalan infiradi)
Intizam: Pekerjaan
pengurusan, pengendalian dan pengelolaan untuk menyelenggarakan perhimpunan (jord,
ijtima' dan sebagainya.)
Islah: Memperbaiki
diri dalam usaha jamaah tabligh. Program-program tertentu dibuat untuk
pengislahan melalui usaha dakwah, ta'lim, ibadah dan dzikir serta khidmat.
Israf: Berlebihan.
Istiqbal:
Penyambutan tamu yang menyambut tamu-tamu yang datang untuk menghadiri majelis
perhimpunan atau majelis bayan dan sebagainya. (*dalam perhimpunan besar
seperti ijtima', akan dibentuk jemaah istiqbal dan disediakan ruangan khusus
dan merupakan bahagian terpenting dalam kerja pendataan ijtima'. Selain itu, di
tiap markas negara juga ada jemaah khusus istiqbal bertujuan pendataan jemaah
yang keluar masuk ke markas.)
Jamaah: Sekelompok
orang yang memiliki pikir yang sama dan maksud serta usaha yang sama pula.
Jaulah: Berkeliling
menjumpai manusia untuk mengajak taat kepada Allah. (*sinonim ghast, ziarah)
Jazbah: Semangat
atau keghairahan dan perasaan cinta seseorang terhadap usaha agama dan yang
berkaitan dengan itu.
Jord: Perhimpunan
untuk mendapatkan nasehat serta memperbaharui tekat untuk azam, juga untuk
mempererat hubungan antara ahli. Jamaah-jamaah juga dibentuk di sini untuk
dikirim ke seluruh dunia. (*perhimpunan yang diadakan lebih kecil berbanding
dengan ijtima', sama ada peringkat markas, negeri atau wilayah.)
Josh: Perasaan
berkobar-kobar yang luar biasa yang kadang-kadang melewati batas kewajaran
karena terlalu suka atau terlalu marah.
Kalamullah: Firman
Allah.
Karkun: Rekan-rekan
satu usaha dalam dakwah dan tabligh. (* di Indo-Pak disebut sebagai 'saathi'
manakala di Yaman, 'shahibuddakwah'. Ulama dakwah & tabligh tidak pernah
menganjurkan istilah ini kerana kekhuatiran sifat ekslusif, kerja dakwah bukan
untuk selain karkun atau menimbulkan semangat assobiyyah.)
Khadim: Orang yang
bertugas melayani.
Khidmat: Pelayanan
atau melayani.
Khuruj Fi
Sabilillah: Keluar ke jalan Allah, yaitu keluar dari tempat kediaman bergerak
di jalan Allah dari satu tempat ke tempat lain, dari satu masjid ke masjid lain
di seluruh dunia untuk menjalin silaturahmi dan berdakwah atau tabligh.
Korban: Maksudnya
adalah mengorbankan waktu, harta dan tenaga. Tanpa pengorbanan itu, usaha
jemaah tidak akan tercapai.
Mahabbah:
Kecintaan.
Maqami: Kerja
dakwah di tempat sendiri.
Markas atau
Subguzari: Tempat perhimpunan atau tempat pertemuan untuk menyelaraskan
kerja-kerja dakwah dan tabligh, membentuk jamaah serta mengeluarkan jamaah di
jalan Allah. Juga bermalam di setiap pekan (minggu) yang dikenal sebagai malam
Subguzari.
Mohalla: Tempat
tinggal para aktivis tabligh di tempat medan usahanya di tengah-tengah
masyarakat setempat. Di sinilah dihidupkan ghast atau usaha dakwah tempatan.
Mu'amalah: Hubungan
yang berkaitan dengan transaksi atau perniagaan.
Mua'syarah: Hubungan
dalam pergaulan sosial.
Mudzakarah: Saling
mengingatkan.
Mujahadah: Bekerja
keras melawan kehendak hawa nafsu yang rendah serta tabah menghadapi berbagai
ujian baik lahiriah maupun batiniah atau perasaan.
Musaffah: Berjabat
tangan atau salam. Biasanya dalam jamaah, musaffah dilakukan dengan orang lama
atau alim ulama sebelum jamaah keluar di jalan Allah.
Mutakallim: Juru
bicara, yakni orang yang ditugaskan untuk berbicara ketika berjumpa dengan
orang-orang yang ditemui pada waktu membuat ghast (jaulah).
Purdah: Sejenis kain
yang menutupi wajah wanita.
Rahaba: Petunjuk
jalan yang akan mempertemukan orang yang akan dijumpai dengan mutakallim.
Routes: Tempat atau
rangkaian tempat yang akan dikunjungi jamaah dalam usahanya. (*contohnya,
Jemaah jalan kaki akan keluar selama 2 bulan di Kelantan dan Terengganu. Jemaah
4 bulan negara jauh akan ke Germany.)
Ta'lim: Mengajar
atau mempelajari.
Takazah: Kehendak,
keperluan dan tuntutan yang dibentangkan untuk disambut dan dipenuhi
karkun-karkun tabligh dalam usaha agama. (*Takazah akan dibentangkan di dalam
mesyuarat yang diadakan sama ada dalam peringkat markas, halaqah atau di
mohalla-mohalla tempatan (masjid/ surau). Contohnya, i) Jord pelajar akan
diadakan, setiap halaqah diberi tugasan untuk menyediakan sama ada khidmat
minuman, makanan dan pembersihan. ii) Target ijtima' mengeluarkan 700 jemaah 4
bulan, maka di setiap markas, tasykil 4 bulan sebanyak-banyaknya perlu dibuat
sebelum ijtima'. iii) 7 jemaah dari Arab akan tiba pada bulan hadapan,
takazahnya adalah menyediakan beberapa ustaz/ pelajar untuk menyertai jemaah
ini sebagai penterjemah bahasa Arab, maka di setiap mohalla dan halaqah akan
melakukan tasykil.)
Taqrir: Pembicaraan
mengenai iman dan amal saleh untuk lebih menguatkan dan menumbuhkan semangat,
juga menghadirkan hati dan pikiran sehingga dapat ditasykil untuk keluar di
jalan Allah. Biasanya dilakukan di masjid ketika rombongan jaulah sedang
berkeliling ke rumah-rumah. Atau pada hari (malam) Ijtima' markas yang
dilakukan pada sore (petang) hari.
Targhib: Memberi
perkataan (ucapan) kepada orang lain/ dorongan untuk membangkitkan rasa suka.
Tarhib: Kata-kata
untuk memperingatkan diri sendiri.
Tasykil: Usaha memujuk
atau mengajak orang banyak dengan memberikan ajakan-ajakan dan
keterangan-keterangan agar dapat meluangkan waktu di jalan Allah.
Tawajjuh: Memusatkan
perhatian kepada sesuatu.
Tilawah: Membaca.
Biasanya digunakan sebagai istilah dalam membaca Al- Quran.
Ushul-Ushul: (atau
adab dan usul); Tata tertib; Tertib-tertib jama'ah yang perlu diperhatikan
ketika sedang menjalankan usaha tabligh. (*boleh lihat di Tertib: Usul Dakwah
dan Tabligh.)
Zon: Pembahagian
kawasan menurut rangka usaha tabligh. Kawasan-kawasan ini tidak dibatasi oleh
zon politik.
Zumidar/ Zumindar:
Orang yang bertanggungjawab dalam suatu tugas dalam rangka usaha jama'ah ketika
amir tidak ada.
Bairuni atau
Intiqoli: Merujuk kepada keluar di jalan Allah. Contoh, usaha maqami (tempatan)
dan usaha bairuni (luar).
Bayan Ta'ruf:
Majlis penerangan untuk memperkenalkan jemaah setelah tiba di tempat tujuan.
Lazimnya dilkukan setelah melakukan solat fardhu zuhur.
Bayan Subuh:
Penerangan berkenaan 6 perkara atau sifat utama yang ada pada sahabat
Rasulullah Saw.
Bayan Asar:
Penerangan mengenai kepentingan dakwah. Bertujuan targhib dan menyediakan
jemaah masjid/ surau untuk melakukan ghast (jaulah).
Bayan Maghrib:
Penerangan berkisar dalam 6 perkara dan bertujuan mengajak jemaah masjid/ surau
meluangkan waktu untuk khuruj di jalan Allah.
Bazaar: Kedai atau
gerai perniagaan yang ada di sekitar markaz.
Chai/ Garam Chai:
Minuman teh susu (pekat), ditambah dengan sedikit garam.
DTI: Singkatan
kepada dakwah, taklim dan istiqbal. Usaha ziarah dilakukan seperti ghast
(jaulah), tiada majlis penerangan/ bayan.
Faisala: Pembuat
keputusan dalam mesyuarat halaqah atau markaz.
IPB: Singkatan
kepada India, Bangladesh dan Pakistan. Aktivis diisyaratkan untuk khuruj ke
negara ini terlebih dahulu sebelum ke negara-negara lain bertujuan mendengar
nasihat-nasihat alim ulama dan mempelajari cara kerja usaha dakwah dan tabligh
mengikut tertib yang betul.
Karguzari: Laporan
atau natijah/ hasil usaha dakwah tabligh yang telah dilakukan. Akan
dibentangkan dalam mesyuarat yang akan diadakan sama ada di peringkat markas,
halaqah atau mohalla.
Khususi: Usaha
ziarah yang dilakukan terhadap golongan-golongan tertentu. Contohnya; ziarah
kepada penanggungjawab masjid/ surau, ustaz atau alim ulama, karkun/ rakan
seusaha yang 'berehat' dan sebagainya.
Malfuzat: Kata-kata
atau ucapan. Kumpulan malfuzat-malfuzat Maulana Ilyas rah.a yang dinukilkan
oleh Maulana Manzoor Numani, baca atau muat turun di Malfoozaat - Discourses Of
Maulana Ilyas Rah.a (Eng)
Masturoh/ Masturat:
Wanita. Wanita juga khuruj di jalan Allah bersama-sama dengan mahramnya yang
dipanggil jemaah Masturat. Ada program khusus seperti bayan dan taklim masturat
mingguan. Maklumat program, usaha atau tertib masturat boleh mencarinya melalui
laman-laman bermanfaat di internet.
Masyaikh atau
Eldest: Alim ulama atau orang lama/awwalin dalam usaha dakwah.
Mesyuwarah/
Mesyuarat: Perbincangan untuk mencapai kata putus dalam rangka kerja
penyelarasan dan agihan tugasan usaha dakwah. Lazimnya dimulai dengan dzihin/
targhib dan penerangan adab-adab mesyuarat. Karguzari dan takazah merupakan
perkara penting dalam mesyuarat. Mesyuarat dilakukan di pelbagai peringkat;
mesyuarat harian di setiap mohalla, mesyuarat mingguan untuk setiap halaqoh dan
markas serta mesyuarat bulanan di setiap markas.
Mutarjim:
Penterjemah bahasa.
Muzakkir atau
Zakirin: Seseorang yang diberi tanggungjawab untuk berzikir dan berdoa memohon
pertolongan dan hidayah Allah di dalam program ghast (jaulah).
Nisob/ nisab: Jangka masa khuruj Fi Sabilillah yang perlu
dipenuhi oleh aktivis iaitu 3 hari atau 10 hari setiap bulan dan 40 hari atau 4
bulan setiap tahun. Tahapan nisab ini senantiasa meningkat bersesuaian kemajuan
usaha. Apa yang dikehendaki, aktivis bersedia keluar khuruj pada bila-bila masa
dan keadaan mengikut takazah.
Nusrah/ Nusroh:
Bantuan atau kerjasama.
Syura/ Syuro:
Penanggungjawab di satu-satu markaz. Beberapa syura akan dilantik bagi setiap
markaz.
Ta'am / To'am:
Makanan. Khidmat ta'am merujuk kepada khidmat menyediakan makanan kepada
jemaah.
Tamsil/ Tamthil:
Perumpamaan; analogi; perbandingan.
Beberapa panggilan
jemaah: Jemaah Pelajar, Jemaah Ulama, Jemaah Santri, Jemaah Khawas (orang-orang
kaya atau berpangkat), Jemaah Hafiz, Jemaah Jalan Kaki, Jemaah Masturat
(wanita/ pasangan mahram), Jemaah Cikgu (atau profesion kerja), Jemaah Awam
(orang awam), Jemaah Foreign/ Afrika (atau nama-nama tempat/ negara), Jemaah 4
bulan (atau tempoh-tempoh khuruj), Jemaah Runcit (ahli-ahli jemaah berlatar
belakang negara/ tempat/ bahasa yang berbeza-beza).
Antara Amir Jemaah VS Syura Alami[3]
“Apa yang
sebenarnya berlaku; sebelum meninggalnya Hazat Maulana Inamul Hassan, di Mekah,
Hazratji telah memilih 10 orang untuk menjadi ahli syura yang akan bermesyuarat
bagaimana usaha yang mulia ini harus dijalankan apabila beliau meninggal dunia.
Apabila Hazratji meninggal dunia pada tahun 1995, semua 10 ahli syura ini telah
bermesyuarat dan mereka sebulat suara telah bersetuju bahawa usaha yang mulia
akan berjalan melalui mesyuarat ijtimai dengan melantik seorang dari antara
mereka menjadi amir mesyuarat. Mereka juga sebulat suara bersetuju bahawa
selepas Hazrat Inamul Hassan tidak akan ada Hazratji dan tidak akan ada Bai'ah.
“Mereka juga telah
melantik 3 orang diantara mereka untuk menjadi syura Nizammudin dan akan
bergilir gilir menjadi amir mesyuarat selama 3 hari. Syura Nizammuddin ini
dilantik untuk hanya menguruskan amalan yang berjalan di Masjid Banglawali di Nizammuddin
dan bukan untuk bergilir gilir menjadi Hazratji.Jika untuk bergilir gilir
menjadi Hazratji maka tidak akan dipileh 3 orang untuk bergilir gilir menjadi
amir mesyurat di nizammuddin tetapi akan dipileh hanya seorang untuk menjadi
amir mesyuarat di nizammuddin dan apabila mereka berkumpul di Tongi, Raiwin dan
di Mecca yang menjadi amir mesyuarat di nizammuddin tentulah akan menjadi amir
mesyuarat ketika mereka bermesyuarat di Tongi Mecca dan di Raiwind.”
“Apa yang
berlaku,ketika mereka berkumpul di Tongi, Raiwind dan di Mecca yang menjadi
amir mesyuarat adakala Mufti Zainal Abidin dan adakala Bhai Abdul Wahab dan
bukan salah seorang dari mereka yang diputuskan untuk menjadi syurah
Nizammuddin. Ini membuktikan Maulana Saad, Maulana Zubir dan Maulana Izhar
tidak dilantik oleh eldest kita untuk menjadi Hazratji bergilir gilir tetapi
untuk menjadi syurah Nizammuddin.”
“ Apabila 8 dari 10
yang dilantik untuk menjadi syurah alami telah meninggal dunia maka Bhai Abdul
Wahab mahu meneruskan apa yang telah dibuat oleh Hazraji Maulana Inamul Hassan
ia itu dengan menambah jumlah syurah alami dan syurah Nizammddin. Setelah Bhai
Abdul Wahab bermesyuarat dengan semua eldest
termasuk Maulana Saad, mereka secara ijtimai bersetuju untuk menambah seramai
13 orang untuk menjadi syura alami dan seramai 4 orang untuk menjadi syura
Nizammuddin.Ia menjadi masalah dan krisis apabila Maulana Saad tidak bersetuju
dengan keputusan itu.”
“Maulana Saad tidak
mahu syura alami dan beliau pulang ke Nizammuddin dan beliau melantik syura Nizammudin
yang amir mesyuaratnya hanya beliau dan beliau juga menambah beberapa orang
lagi termasuk anak beliau untuk menjadi syurah Nizammuddin.Akibat daripada itu,
Maulana Saad berkeras untuk menjadi Hazratji dan tidak mahu taat pada keputusan
ijtimai eldest yang lain. Dengan
dibantu oleh orang Mewat yang memang mahu Maulana Saad untuk menjadi Hazratji,
maka berlakulah pergaduhan besar di Nizammuddin pada bulan puasa yang lepas
yang mengakibatkan hampir 14 orang cedera parah dan polis mengawal Masjid dan
masjid ditutup untuk beberapa hari. Ijtima Raiwind yang lepas semua elders
kecuali Maulana Saad hadir dan pada Tonggi yang lepas semua elders tidak hadir
kecuali Maulana Saad.” [4]
BAYAN
MAULANA SYAMIN[5]
Selepas Maulana
Ilyas wafat, Maulana Yusuf menjadi hadraji. Selepas Maulana Yusuf meninggal,
dilantik Maulana Inaamul Hasan. Pelantikan Maulana Yusuf dan Maulana Inaamul
Hasan diputuskan oleh Maulana Zakariyya kerana Maulana Zakariyya dianggap
sebagai penaung kepada usaha ini.
Sewaktu Maulana
Inaamul Hasan dilantik, ada dalam kalangan buzruq yang tidak setuju kerana
mereka merasakan bahawa mereka lebih layak. Jadi, golongan yang tidak setuju
ini telah keluar dari markaz dan meninggalkan usaha. Apa yang berlaku, apabila
seseorang itu memisahkan diri daripada usaha, maka kemuliaan dan penghormatan
yang sebelum ini diterima asbab kerja dakwahnya, hilang daripada dirinya. Jika
dulu orang takjub mendengar bayannya, percakapannya ada rohaniat, orang berebut
bersalaman dengannya, tapi selepas mereka memisahkan diri daripada jemaah,
semua itu tidak ada lagi.
Maulana Yusuf
terkenal sebagai orang yang suka bayan dan bayannya memang berkesan. Ada majmak
yang pengsan mendengar bayannya. Ada orang yang mengoyak-ngoyak bajunya lalu
berlari masuk ke hutan selepas mendengar bayan Maulana Yusuf. Maulana Syamim
kata, selain Syaikh Abdul Qadir Jailani, orang yang paling banyak meninggalkan
kesan dalam Tauhid ialah Maulana Yusuf.
Tapi, Hadraji
Maulana Inaamul Hasan, beliau bukan seorang yang pandai bayan. Seumur hidup, beliau
tidak pernah beri bayan panjang-panjang. Tapi Allah nak tunjuk, walaupun amir
tu tak pandai cakap, pada zaman beliau usaha berkembang ke seluruh dunia lebih
daripada zaman sebelumnya.
Hadraji Maulana
Inaamul Hasan meninggal dunia tanpa melantik pengganti. Beliau hanya melantik
Meiji Mihrab sebagai amir mesyuarat. Jadi, semasa bermesyuarat di Nizamuddin,
ahli mesyuarat telah membuat keputusan: Apabila Maulana Inaamul Hasan
meninggal, dilantik 10 orang syura. Daripada 10 orang syura tu, 5 orang dari Nizamuddin.
Daripada 5 orang syura itu, 3 orang saja jadi faisalat. 7 yang lain sekadar
ahli syura, bukan faisalat. 3 faisalat itu ialah Maulana Izhar, Maulana Zubair
dan Maulana Saad. Dalam masa yang tidak lama, syura-syura ini dijemput kembali
ke rahmatullah. Semasa Maulana Zubir masih hidup, beliau bersama-sama Maulana
Saad membuat keputusan dalam mesyuarat. Maulana Syamim kata, sehinggakan kami
tidak tahu siapakah sebenarnya yang buat keputusan (kerana mereka mencapai kata
sepakat dalam memutuskan sesuatu). Urusan mesyuarat berjalan dengan lancar.
Sekarang, daripada
10 orang syura, yang tinggal 2 orang saja: Maulana Saad dan Haji Abd Wahab.
Manakala dari 3 faisalat: yang tinggal 1 orang saja iaitu Hazratjee Maulana
Saad db.
Sepatutnya tak timbul isu ada syura dunia
selain daripada Maulana Saad dan Hj Abd Wahab. Hanya ada dua nama ini sahaja
yang telah dilantik semasa hadraji masih hidup. Jika mereka berdua bersepakat
atas satu keputusan, maka jadilah keputusan.
Di Nizamuddin ada syura sendiri. Di Raiwind pun
ada syura sendiri. Begitu juga di Kakrail. Setiap kali Nizamuddin bermesyuarat,
mereka akan hantar salinan mesyuarat kepada Raiwind dan Kakrail. Tidak pernah
mereka hantar apa-apa dalam bentuk Whatsapp atau guna Internet.
Segala keputusan
dalam usaha ini, adalah perlu rujuk kepada Nizamuddin. Inilah markaz dunia. Di
sinilah usaha ini dimulakan.
Syura Alami Malaysia
Antara orang kuat
Syura Alami JT Malaysia ialah Haji Arshad Syura Malaysia, Dr Nasoha Saibin,
Maulana Ibrahim, Maulana Yakkub dan Syeikh Maidin. Dr. Nasoha merupakan Syura
Malaysia yang dipecat ekoran melanggari arahan Syura Nizamuddin dan Sri
Petaling menyampaikan dakwah kepada non muslim.
Antara Keputusan
Mesyuarat Raiwind ialah:
a) Ketaatan dlm
usaha agama adalah kepada Syura 'Alami yakni Hj Abd Wahhab sab, Maulana Ibrahim
Db, Maulana Yakkub dan lain-lain yang berpegang kepada manhaj 3 Hadzratji yakni
Maulana Ilyas Rah., Maulana Yusuf Rah., dan Maulana In'amul Hassan Rah..
b)Maulana Saad
adalah diantara Syura alami juga,dan bukan lah ianya telah dilantik sebagai
Hadraji..
Dan setiap perkara
hendaklah diputus dalam mesyuarat bersama Syuro alami yang diputuskan asal oleh
Hadraji M.Inammul Hassan dan disempurnakan syuro alami itu oleh Mutaram Abdul Wahab Sab. 13 orang termasuk Maulana Ahmad
Lat, M.Ibrahim, M.Saad dan lain-lain iaitu 5 dari Nizamuddin, 5 Pakistan Dan 3
dari Kakril
c) Semasa keluar
jemaah tidak ada 'amalan DTI @ Amalan Memakmurkan Masjid kerana tertib ini
tidak ada di zaman 3 Hadzratji..
d) Kitab Muntakhab Ahadith hanya boleh dibaca
secara infradi, bukan semasa majlis
ta'alim ijtima'e..
e) Tidak ada 5
'amal rumah kerana ini tidak ada di zaman 3 Hadzratji, yang ada hanya Taklim
kitabi dan muzakarah 6 sifat..
Syura Alami
menjadikan di Surau Taman Indah, Kepong, Kuala Lumpur sebagai Markaz peringkat
nasional. Mesyuarat mingguan pada setiap hari Sabtu lepas Maghrib.
Sri Petaling[6]
Berdiri Teguh Dibelakang Amir Jemaah Dunia, Maulana Saad
USAHA DAKWAH dan
TABLIGH dihidupkan semula oleh Maulana Muhammad Ilyas Rahmatullahi 'alaih,
pusat usaha dan punca rujukan ialah di Nizamuddin.
Begitulah kedudukan
yang telah diterima dan diamalkan dalam zaman kepimpinan Maulana Muhammad Yusuf
Rahmatullahi 'alaih dan Maulana In'aamul Hasan Rahmatullahi 'alaih.
Sebelum wafatnya
Maulana In'aamul Hasan pada tahun 1995, beliau telah melantik satu Jemaah Perlantikan
Amir seramai 10 orang.
Selepas wafatnya
beliau, Jemaah Perlantikan Amir telah memilih tiga orang bagi memimpin usaha
ini, iaitu Maulana Izhar, Maulana Zubair dan Maulana Muhammad Saad.
Dengan wafatnya Maulana
Izhar pada tahun 1997, kepimpinan usaha ini terletak kepada kedua-dua Maulana
Zubair dan Maulana Saad.
Selanjutnya dengan
wafatnya Maulana Zubair pada tahun 2014 kepimpinan usaha ini terletak kepada
Maulana Muhammad Saad.
Pada ijtimak Tongi
2017, kesemua orang tanggungjawab usaha ini dari 110 NEGARA telah
mengisytiharkan penerimaan mereka ke atas Nizamuddin sebagai pusat usaha dan
punca rujukan.
Mereka menyatakan
penerimaan, sokongan dan ketaatan mereka kepada Maulana Muhammad Saad sebagai
PEMIMPIN atau AMIR usaha dakwah dan tabligh sedunia.
Sehubungan itu,
kami Syura Malaysia telah mengambil keputusan yang sama iaitu menerima
Nizamuddin sebagai pusat usaha dan punca rujukan serta menerima MAULANA
MUHAMMAD SAAD sebagai AMIR.
[Penulisan di atas sengaja bersifat Copy&Paste dan
hanya mengambarkan pendirian kedua-dua pihak yang bertelagah ]
Rumusan
Setelah membaca
kedua-dua artikel, penulis merumuskan:
1. Setiap
organisasi dakwah mempunyai konflik dan krisis dalaman yang tersendiri. Ia
adalah ujian ketaatan dan ujian pada diri seseorang.
2. Organisasi
bersifat antarabangsa dan alami haruslah bersifat longgar bukannya mengikat
organisasi tempatan yang mempunyai kearifan tempatan yang tersendiri. Penulis
menolak konsep ‘Alami’ mana-mana jemaah Islam kecuali bersifat penyelarasan,
kerjasama longgar atau solidariti dalam suatu isu dan program.
3. Pihak yang
keluar jemaah Islam bukanlah pengkhianat perjuangan. Keluar jemaah sebagaimana
cerai adalah kaedah penyelesaian walaupun ia pahit dan mengguriskan. Pengkhianat
hanya kepada orang yang merampas sesuatu dan tidak mengembalikan suatu yang hak
orang lain.
4. Penglibatan
anggota IRC dalam mana-mana organisasi seharusnya ditanggapi dengan sifat
waspada. Sifat jemaah dalam jemaah yang menjadi darah daging kepada anggota IRC
banyak merosakkan organisasi dakwah yang disertai oleh mereka.
5. Jemaah Tabligh
diramalkan berterusan berpecah ekoran kekuatan dan pengaruh kedua-dua pihak
yeng berpusat di Nizamuddin (Amir Jemaah-Maulana Saad) dan Raiwind (Syura
Alami-Bhai Abdul Wahab). Syura Alami dikatakan berpengaruh di negara-negara
baru yang diterokai oleh JT seperti benua Afrika, Amerika Selatan, Amerika dan
Eropah. Manakala pro-Amir Jemaah di negara-negara Asia.
25 comments:
Assalamualaikum penulis, IRC tu apa ye?
Dan akan terus berpecah menjadi kumpulan2 penentang dan pro
Bebai. Ahli sayur cerita pasal emas. Copy paste.
inti nya..tingkatkan pengorbanan dengan sungguh sungguh...dengan mujahadah...insya allah..allah akan tunjukkan jalannya yg benar...salam ahbab sedunia..
inti nya..tingkatkan pengorbanan dengan sungguh sungguh...dengan mujahadah...insya allah..allah akan tunjukkan jalannya yg benar...salam ahbab sedunia..
berapa abad buat thesis ni bro?
berapa abad buat thesis ni bro?
Tuan2.. mari sama2 kita fikir, bagaimana semua manusia di muka bumi ini bisa sama2 masuk surga nya Allah SWT.. Kita datangi semua manusia utk kenal dengan Allah SWT.. sampai tidak ada lagi satu pun pintu di muka bumi ini yg belum kita ketuk & datangi....
Semua bersedia InsyaAllah!!
Apa yg x btul?
Knapa brtanya bgini?
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ilayaumilqiamah.
Jgn taksub kpd usaha, taksub lah kpd tuan empunya usaha.
Allah hu.
kenapa berlaku perpecahan? sila dengarkan video ini:
https://www.youtube.com/watch?v=xw3Jn79BBeQ&t=3s
more videos at
https://www.youtube.com/c/TheHardTruth-Nasoha
Tolonglah...statement jangan action macam dah paham agama...
Shura Alami dlm 10% aje...biarlah dia buat dakwah cara dia...kita jgn marah...asalkan Allah tak marah dia keluar dari jemaah induk...ameen
Kalau tesis PhD dah lama fail ni...kihkihkih..
Langsung tak sentuh tentang fatwa yg telah dikeluarkan oleh institusi disegani di dunia, darul ifta' Deoband. ke atas Maulana Saad. Itu antara sebab utama akabirin JT tidak lagi bersama M.Saad...sehingga dia kembali kpd nehej asal dan ruju'nya diterima oleh darul ifta' Deoband.
Walaubagaimanapun usaha penulis ni boleh dipuji walaupun tidak komorehensif dan konklusif. Wallahu'alam
Fatwa Ulama Deoband tidak valid bukan kerana ulama tersebut tetapi kaedah yg sampai kpd kita iaitu media sosial. Boleh berlaku perubahan.. edit ..tambahan yg tidak sepatutnya. MAKA ADA KERAGUAN DAN TIDAK SAH UTK DI JADIKAN BUKTI.
Kalau dah taksub tu turun dari langit pun kau kata tak valid.....hehe:)
Insyaallah Tuan
Masyaikh saja bisa di tipu sama iblis lewat nafsu apalagi kita
Masyaikh saja bisa di tipu sama iblis lewat nafsu apalagi kita
Orang yang hebat hebat ikut jamaah surau alami.biarlah kami yang lemah lemah menjadi jamaah masjid saja dah.namun masing masing bagian memiliki fungsi sendiri.ibarat telur ada kulit menyelubungi inti putih dan kuning
Yang menjadi masalah besar dalam perbalahan ini, adalah kafir-mengkafir dan bathil membathil. Dalam sejarah Islam perbedaan pendapat itu lumrah. Ulama ulama terdahulu shj banyak berbeda pendapat dalam bab cabang agama, tetapi mereka saling menghormati antara satu sama lain. Tetapi jauh berbeza dgn jemaah tabligh yg selama ini termasyhur dengan sifat ikramusliminnya. Pihak yg menyokong keamiran Maulana Saad atau Nizamuddin begitu mudah terpengaruh dengan bayan atau ucapan masyaikh mereka membathil dan menyesatkan mereka yg tidak ikut amir dan Nizamuddin. Hingga yg menjadi mangsa karkun karkun yg baru bertaubat dari kejahilan langsung sahaja terima arahan utk.mengusir, menghalang, memulau jemaah Syura Alami dari membuat dakwah. Malahan sanggup membunuh dan mencederakan orang beriman spt.yang berlaku di Bangladesh awal Dis.2018
Ana ikut syuro alami. Titik
tetiba teringat lagu Keroncong Untuk Ana..sedap didengar lagu tu
Boleh cari di deoband website
Post a Comment