“Allah SWT tidak akan mengizinkan musuh-musuh dari luar menghancurkan Islam dan kekuatan umatnya, tetapi gerakan Islam itu akan dihancurkan sendiri oleh ancaman dari dalam diri mereka”
Fadzil
Mohd Noor
Oleh Khalil Jibril
Dalam tajuk ini, kita mempelajari;
a)
Sejarah penubuhan IKRAM
b)
Idealisme Politik IKRAM
Pertubuhan
IKRAM Malaysia
Dalam penulisan ini, kebanyakannya penulis
masukkan ucapan dan penulisan tokoh-tokoh Pertubuhan IKRAM Malaysia tanpa edit
atau sedikit edit. Ia penting dalam mengambarkan idea sebenar IKRAM dalam
politik.
Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) didakwa
sebagai Ikhwanul Muslimin cawangan Malaysia. IKRAM merupakan pemayungan semua
organisasi yang dipengaruhi oleh Ikhwanul Muslimin dan sealiran dengannya.
Pemayungan ini didakwa mempunyai visi yang
jauh iaitu penerimaan IKRAM sebagai
wakil atau cawangan Ikhwan secara mutlak kerana selama ini pengiktirafan hanya
dikatakan diberi hanya pandangan segelintir pihak dalam Ikhwan. Pemayungan
IKRAM sedikit terencat apabila dua
organisasi besar yang turut mengakui wakil Ikhwan tidak menyertai IKRAM iaitu Himpunan
Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia (HALUAN Malaysia) dan Ikatan Muslimin
Malaysia (ISMA) tidak menyertainya.
Visi kedua ialah IKRAM ditubuhkan sebagai NGO.
Menurut Badlihisham Mohd Nasir, fahaman Ikhwan terhadap dakwah adalah ingin
menegakkan tuntutan Islam yang syumul khususnya dalam politik bagi
merealisasikan semua objektif pelaksanaan Islam dengan lebih berkesan. Fahaman
Ikhwan sendiri mempunyai hakikat politik iaitu keterlibatan dalam politik.
Menariknya, ada pendapat mengatakan IKRAM
barangkali mengambil masa 5 tahun atau setelah merasakan dirinya kuat dan
dikehendaki, IKRAM boleh mengisytiharkan dirinya sebagai sebuah parti politik
Islam yang baru (sebagaimana PKS di Indonesia, dan cukup menarik apabila
kebelakangan ini, IKRAM seringkali merujuk kepada PKS) atau menjadi affiliasi
politik kepada mana-mana parti politik yang hauskan imej dan pendekatan Islam
yang berbeza dengan PAS.[i]
Pada tahun 2015, IKRAM menyokong penubuhan
Parti Amanah Nasional (PAN) sebagai parti Islam kedua. Timbalan Presiden IKRAM
telah dilantik sebagai Naib Presiden PAN.
Adakah tercapai hasrat IKRAM menggantikan PAS
sebagai parti Islam ulung di negara ini? Sama-samalah kita lihat.
Sejarah
Penubuhan IKRAM
Asal usul IKRAM bermula apabila pelajar
Malaysia yang berada di luar negara seperti United Kingdom, Mesir, Amerika,
Autralia, Kuwait, India, Maghribi, Jordan dan beberapa negara lagi telah
mendapat tarbiah daripada gerakan Islam iaitu Ikhwanul Muslimin, Gerakan Nursi
dan Jamaat Islami. Mereka menggunakan pendekatan tarbiah dan dakwah.
Pada pertengahan 1970an, mereka pulang ke
Malaysia dan menggerakkan usaha dakwah dan tarbiah terutamanya di
kampus-kampus. Penglibatan mereka dalam pelbagai wadah dan saluran. Mereka
lebih dikenali sebagai al Jamaah. Al Jamaah menarik kalangan pelajar universiti
yang genius dan berpontensi untuk ditarbiah dan dijadikan sebagai kader dakwah.
Pada peringkat permulaan kepulangan
mereka, al jamaah berhimpun membina
jamaah dalam kalangan umat Islam setempat bagi menyempurnakan tanggungjawab
bersama. Semasa di luar negara, pada April 1974 Islamic Representative Council
(IRC) telah ditubuhkan bertujuan membina jamaah yang menyatukan pelajar dari
Malaysia.
Pada 27 Julai 1990, Jemaah Islah Malaysia
(JIM) ditubuhkan. JIM kehilangan 15 tahun kerana tidak bergerak secara terbuka
dan tokoh IRC kehilangan zaman belia mereka sebagai tokoh jemaah.
IKRAM ditubuhkan pada 22 Oktober 2009. Sejak
tahun 2003, perbincangan telah dilakukan untuk mengumpul ahli dan usaha dalam
satu wahana, menyatukan kembali sahabat yang telah menceburi pelbagai bidang.
Objektif utamanya ialah untuk menilai pencapaian dan pengalaman dan
menggariskan langkah terbaik untuk dakwah di Malaysia. Syura memutuskan
penubuhan sebuah NGO Islam pada bulan Mac 2006. Wadah NGO dipilih untuk membawa
risalah dakwah dalam konteks Malaysia.
Jawatankuasa Pusat JIM telah mencadangkan
status akhir iaitu pembubaran JIM. Pada 24 Julai 2010, Perhimpunan Perwakilan
Nasional Khas diadakan bersetuju untuk
menyokong dan menjayakan Pertubuhan IKRAM Malaysia.
Kenyataan Zaid Kamarudin, Presiden JIM selepas
Perhimpunan Perwakilan Nasional Khas JIM
“Kami
memutuskan untuk membubarkan JIM bagi menyepadukan sumber-sumber organisasi
bagi membolehkan kami melaksanakan tugas yang lebih besar dalam masyarakat demi
melonjakkan lagi dakwah,”
Walaupun kita melihat IKRAM seakan-akan
mengantikan JIM tetapi ia sebenarnya bukan mengantikan JIM. JIM dan
wahana-wahana yang lain disatukan dalam sebuah pertubuhan. JIM merupakan
kumpulan terbesar dan terkehadapan dalam masyarakat dalam kalangan wahana al
Jamaah atau IRC. Ada dua wahana yang tidak menyertai IKRAM iaitu HALUAN
Malaysia dan ISMA.
IKRAM diketuai oleh Ustaz Dr Haji Mohd Parid
Sheikh Ahmad daripada Alami Mesir, keturunan ulama tersohor Negeri Sembilan dan
anak usrah Tuan Guru Dato Seri Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS. Antara anak
usrah yang lain ialah Ustaz Dr Mohamad Kamil (UM), Ustaz Dr Zawawi Ali (adik
Dato Mustafa Ali, IRC-JIM), Ustaz Abdul Rahim (Negeri Sembilan-PAS), Ustaz
Darus Senawi (HALUAN), Dr Hatta Shaharom (IRC-JIM) dan Ustaz Alias Othman
(IRC-JIM).
Semasa era JIM-IRC, kelompok IRC UK yang terdiri
kalangan profesional lebih ke depan dan menonjol berbanding Alami Mesir
kalangan ulama. Justeru, masyarakat seringkali menganggap bahawa IRC itu hanya
kelompok profesional. Menariknya, pengaruh profesional dalam JIM-IRC sangat
kuat sehingga timbul istilah seperti Tanzim Abu Urwah (Ir Saari Sungip) dan JIM
dipimpin oleh profesional.
Pendirian
Politik IKRAM
Di bawah, penulis lampirkan kenyataan Sekretariat
Biro Politik IKRAM tentang pendirian IKRAM dalam politik.
Pendirian politik IKRAM hinggakan ada yang
buat andaian kiranya IKRAM jadi parti politik di masa akan datang, akan berlaku
perpecahan ummat Islam di Malaysia. Pada saya, apa yang akan berlaku di masa
akan datang adalah persoalan lain. Yang penting adalah apa yang IKRAM boleh
buat SEKARANG dengan senario politik tanah air yang tidak stabil. Apa pun
spekulasi yang keluar, adalah sangat baik kiranya pendirian sebuah pertubuhan
itu dirujuk kepada mereka yang lebih pakar.
Baru-baru ini, Dewan Perwakilan Nasional (DPN)
IKRAM baru sahaja meluluskan pendirian politiknya supaya masyarakat jelas
tentang peranan IKRAM dalam politik sekali pun sebagai Pertubuhan Bukan
Kerajaan (NGO) dan bukan parti politik. Satu perkara yang kita kena faham,
tidak semesti parti politik sahaja yang boleh melakukan perubahan politik tanah
air, tapi NGO-NGO juga boleh memainkan peranan dalam memastikan kestabilan
politik negara terjamin. Setiap orang atau pertubuhan punya peranan mereka yang
tersendiri dalam penjuru dan kemampuan mereka.
1.0 LATAR BELAKANG
1.1 Dasar Pertubuhan IKRAM Malaysia ialah
Islam.
1.2 IKRAM adalah sebuah pertubuhan yang
didaftarkan di bawah Pendaftar pertubuhan Malaysia yang bersifat pertubuhan
dakwah dan bukannya parti politik.
1.3 IKRAM diasaskan dengan manhaj yang
menekankan tarbiyyah dan pembinaan peribadi soleh dan musleh. Walaupun IKRAM
bukan sebuah parti politik, ia tetap prihatin dan mengambil berat terhadap
urusan politik dan pemerintahan, serta hal ehwal umat Islam, masyarakat dan
negara.
1.4 Fasal 4 Perlembagaan IKRAM menyatakan
matlamat IKRAM seperti berikut(Perenggan 4.4 sehingga 4.8 berkait rapat dengan
urusan politik):
“IKRAM ialah sebuah pertubuhan Islam yang
menyeluruh, yang bekerja untuk menegakkan Islam di Malaysia. Matlamat IKRAM
ialah:
4.1
Menyebarkan risalah Islam melalui dakwah, serta mempertahankannya daripada
kebatilan dan syubahat;
4.2
Mengumpulkan hati dan jiwa individu Muslim di atas dasar Islam dan membina
akhlak yang mulia;
4.3
Meninggikan taraf sosio-ekonomi umat Islam;
4.4
Memupuk keadilan masyarakat dan kesejahteraan sosial serta membenteras
kejahilan, kemiskinan, keruntuhan moral dan menggalakkan kerja kebajikan, tanpa
mengira bangsa dan agama;
4.5
Memperjuangkan hak umat Islam dan berusaha meningkatkan kesatuan dan perpaduan
di kalangan mereka;
4.6
Menegakkan syariat Islam secara praktikal;
4.7
Mengadakan hubungan dan kerjasama dengan mana-mana pihak dalam memajukan
kepentingan umat Islam;
4.8
Bekerjasama dengan mana-mana pertubuhan yang mempunyai objektif yang selari
bagi memajukan kepentingan Islam, umat Islam dan masyarakat.”
1.5 IKRAM berwawasan agar Syari’ah Islam
dilaksanakan di bumi Malaysia pada tahun 2020.
1.6 IKRAM berpegang dengan prinsip menyeru
kepada yang baik, menyuruh kepada yang ma’aruf dan mencegah daripada yang
munkar.
PENDIRIAN POLITIK IKRAM
Maka:
1. IKRAM ialah sebuah organisasi Islam yang
bebas dan tersendiri, berdiri teguh di atas prinsip, dan tidak terikat dengan
mana-mana parti atau gerakan politik, serta pertubuhan lain.
2. IKRAM akan menyokong pendirian politik yang
datang daripada mana-mana pihak samada individu, parti atau pertubuhan, yang
bertepatan dengan kehendak Islam dan mendatangkan manfaat kepada ummah,
masyarakat dan negara.
3. IKRAM akan menentukan pendirian terhadap
sebarang isu dan bebas terlibat dalam proses demokrasi dan pilihanraya
berdasarkan kepada prinsip-prinsip berikut:
(a)
Islam
(b)
Maqasid Syariah
(c)
Kesatuan dan Perpaduan (Unity and
Solidarity)
(d)
Secara Bebas (Independent)
(e)
Keadilan dan Kemuliaan Insan (Justice and
Human Dignity)
(f)
Ketelusan dan Kebertanggungjawaban (Transparency
and Accountability)
(g)
Mengambilkira pandangan rakyat
(h)
Pendekatan Aman (Non-violence)
4. IKRAM mendokong penambahbaikan pelaksanaan
sistem demokrasi di Malaysia, serta menggerakkan usaha-usaha bagi memastikan
berlakunya ketelusan, kebertanggungjawaban dan urus tadbir baik (good
governance) dalam sistem pemerintahan negara. Untuk itu IKRAM menyokong usaha
untuk memantapkan sistem “check and
balance” yang sihat melalui sistem dwiparti dalam kerangka demokrasi di
Malaysia.
5. IKRAM beriltizam menerajui usaha-usaha ke
arah kesatuan ummah, dan menolak segala bentuk percaturan yang memecahbelahkan
masyarakat.
6. IKRAM menolak sebarang pendekatan yang
berlandaskan keganasan dan tindakan tidak syar’ie.
7. IKRAM mendokong sebarang usaha yang
mendatangkan manfaat secara keseluruhannya kepada ummah, masyarakat dan negara.
IKRAM
dan Politik Kepartian
IKRAM menafikan bahawa mereka terlibat dalam politik kepartian. Menurut Jamaluddin Abdullah (Ir), Yang
Dipertua IKRAM Pulau Pinang, “Bukan pertubuhan politik, tapi sebuah NGO
dakwah, tarbiyyah dan kebajikan. IKRAM ini adalah pertubuhan yang prihatin
dengan kehidupan bermasyarakat, sejajar dengan cara hidup Islam, berlandaskan
kepada Al-Quran, as-Sunnah, Ijmak dan Qias.” Mereka hanya pertubuhan dakwah
yang sudah tentu mencakupi seluruh aspek kehidupan termasuk politik.
Menurut Jamaludin Abdullah lagi, IKRAM (baca termasuk al Jamaah-IRC-JIM) “dianggap sebagai pertubuhan politik mungkin
kerana ada begitu ramai bekas ikon pertubuhan-pertubuhan tersebut kini aktif
dalam wadah politik.” Antaranya tokoh mereka ialah YB Ir Saari Sungip
(Presiden JIM, Abu Urwah), Dr Dzulkefly Ahmad(Abu Iman), Fuziah Salleh, Syed
Ibrahim Syed Noh, Dato’ Mohd. Rashid Hasnon (Timbalan Ketua Menteri I), Mohd.
Tuah Ismail (Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri Pulau Betong) dan
Mohd Bakhtiar Wan Chik (Ahli Majlis bagi Majlis Perbandaran Pulau Pinang, MPPP).
IKRAM tidak terlibat secara rasmi dalam
politik kepartian tak semestinya IKRAM tidak terlibat dengan politik negara. Mohd
Parid Sheikh Ahmad, Presiden IKRAM menyatakan
“Kita
melibatkan diri dalam politik negara dengan tujuan membangunkan umat dan
masyarakat yang celik politik, memiliki kematangan dan keberanian bertindak
secara politik yang tinggi sehingga mampu menggerakkan perubahan kepemimpinan
politik negara, menggerakkan agenda politik yang akan menghantar pemimpin
terbaik ke mercu kekuasaan, memimpin negara dengan penuh kewibawaan, mendukung
satu sistem politik yang adil dan cemerlang”
Walaupun IKRAM tidak terlibat secara rasmi
dalam politik kepartian, IKRAM akan menyokong calon dan parti Islam. Kenyataan
Presiden IKRAM, Mohd Parid Sheikh dapat dilihat dalam kenyataan di bawah
“Ikram
telah membuat keputusan untuk menyokong parti dan calon yang menyokong Islam
atau paling kurang, calon yang tidak menentang Islam”
Penglibatan
Ahli IKRAM Dalam Politik Kepartian
IKRAM membawa bagasi negatif dalam gerakan
Islam kerana pendekatan penyusupan mereka yang menghasilkan masalah dalam
gerakan Islam seperti fenomena jemaah dalam jemaah. Apabila al
Jamaah-IRC-JIM-IKRAM melepaskan anggota mereka untuk menyertai parti politik,
ia menghasilkan kewaspadaan kepada sesebuah parti.
Anggota IKRAM yang dilepaskan perlu membawa
budaya dan sifat yang dipelajari dalam IKRAM untuk dipraktis dalam politik
kepartian dan pemerintahan negara. Ahli yang menyertai politik diminta
melepaskan jawatan jemaah IKRAM.
Bagi mengelakkan anggota IKRAM yang menyertai
sesebuah parti terpengaruh dengan budaya baru, Presiden IKRAM, Mohd Parid
Sheikh Ahmad menggariskan sembilan objektif penglibatan ahli-ahli IKRAM dalam
politik, iaitu:
1. membangunkan
kecelikan politik rakyat
2. membangunkan
budaya politik yang bersih dan sihat
3. mewujudkan
perubahan lanskap politik negara
4. ke
arah peralihan kuasa secara demokratik
5. pertukaran
pemerintahan secara aman
6. mengangkat
pemimpin terbaik menerajui kepemimpian negara
7. membentuk
pemerintahan yang bertanggungjawab
8. membangunkan
sistem politik yang adil
9. membangunkan
daulah ar-risalah
Pendekatan
Strategi Dua Lapis: Pengalaman JIM
JIM menggunakan pendekatan dua lapis dalam
menangani isu masyarakat dan bertindak sebagai sebuah gerakan masyarakat
madani. Kelebihan pendekatan ini ialah JIM dapat mendalami, mempelajari dan
mendekati pihak yang memperjuangkan hak asasi manusia selain berfungsi sebagai
gerakan dakwah.
Antara pendekatan JIM ialah
a)
Meletakkan kedudukan JIM dalam kalangan NGO
Islam seperti ACCIN dan MAIM.
b)
Meletakkan kedudukan JIM dalam
kalangan NGO lain dan masyarakat madani. Umpamanya dalam Gerakan Mansuh ISA dan
Mafrel.
c)
Meletakkan kedudukan JIM dalam
kalangan parti politik seperti dalam PKR dan PAS. (kini PAN)
d)
Membina jaringan dengan pelbagai
agensi kerajaan. Contoh dalam PEMADAM.
e)
Pendidikan melalui institusi
seperti Sekolah Rendah al Amin.
f)
Pengeksportan ahli ke pelbagai
institusi awam, swasta dan NGO.
Pendekatan ini mempunyai banyak kelemahan
terutamanya bab kesatuan dan wala’.
Antara kelemahan yang dikesan ialah
a)
Tiada wadah utama dan boleh
menyebabkan perpecahan. Perlu sebumbung, satu nama, satu tanzim, satu
kepimpinan dan satu tumpuan wala’.
b)
Tidak dapat mengamal sepenuhnya
semua piawaian dalam organisasi
c)
Kewujudan tidak dirasai oleh
masyarakat.
d)
Terdapat pandangan yang insular(dalaman, eksklusif) dalam
sebahagian ahli.
e)
Ramai kader dan pemimpin
bertebaran memilih bidang penglibatan, membina nama dan institusi sendiri tanpa
berpandukan perancangan tersusun.
f)
Tidak optimen tenaga penggerak
kerana program sama pendekatan dan bentuk
Permasalahan
menimbulkan keperluan menyepadukan semua ahli sejak usrah bermula sampai
sekarang, sumber dan pencapaian di bawah satu organisasi dan satu perancangan.
Organisasi juga lebih mantap, menginstitusikan amalan tanzimi Islam, penekanan
kepada tarbiah serta mengembang jaringan dan kegiatan pada peringkat
antarabangsa.
Idealisme
IKRAM Dalam Politik
Fokus politik IKRAM untuk pembaikan adalah
pengukuhan sistem dwi-parti. IKRAM mencadangkan agar diperkasakan semak imbang (check and balance ) yang berkesan
menerusi sistem dua parti yang utuh. Dalam konteks Malaysia, perlu wujud dua
gabungan parti yang sama kuat, sama mampu bersaing secara sihat, bersih dan
adil dan saling mampu memerintah, berupaya menjadi pemerintah.
Persaingan ini akan mematangkan penguasaan
rakyat terhadap proses demokrasi dan menyerlahkan yang terbaik daripada sistem
tersebut. Kita perlu kepada sistem dua parti yang memberi ruang kepada semua pihak untuk mencabar
penyalahan guna kuasa. (Power corrupts;
Absolute power corrupts absolutely ). Oleh itu, monopoli kuasa oleh
mana-mana pihak perlu ditentang.
Pimpinan IKRAM merasa bertanggungjawab untuk
mewujudkan perubahan situasi politik negara ke arah situasi politik yang lebih
baik, lebih sihat dan adil yang akan mewujudkam ruang yang luas dan berkekalan
bagi pembaikan perjalanan negara menuju negara rahmah untuk manusia dan alam
semesta. Untuk menjayakan hasrat
tersebut pihak pimpinan akan sentiasa memantau keadaan dan perkembangan politik
negara dan dunia, bertindak proaktif ke
arah perkembangan-perkembangan tersebut agar umat tidak terpinggir, Islam
akhirnya dapat dimartabatkan pada kedudukan yang sewajarnya. “Memimpin manusia dan dunia”.
Secara ringkas dan jelas, tanpa berselindung,
kita ingin menegaskan kepada semua, kita akan mempersiapkan diri untuk
menghadapi semua kemungkinan yang akan terjadi, agar umat memiliki pembela
nasibnya yang tulen, pejuang cita-citanya yang manusiawi dan murni.
Parti terbaik menguasai majoriti kerusi
parlimen serta menubuhkan kerajaan baru yang bertanggungjawab dan berwibawa.
Pemegang tampuk pemerintahan adalah satu kedudukan yang paling tinggi dalam
Islam, ولاية عامة (wilayah ammah). Lantaran itu, ia sepatutnya diserahkan kepada
peribadi-peribadi yang layak dan mempunyaiالقوى الأمين
(kebolehan dan integriti).
Parti terbaik harus meningkatkan budaya dialog
dan "engagement" dengan
kumpulan-kumpulan selain mereka dalam hal-hal yang melibatkan kepentingan
bersama dan nasional. Mereka harus bertukar-tukar buah fikiran dengan
pertubuhan-pertubuhan keIslaman yang lain, ia sangat baik untuk bekerjasama
membangunkan umat Islam. Tetapi mereka juga harus berdialog, berkomunikasi dan
bersedia bekerjasama dengan kumpulan-kumpulan di luar aliran "Islamisme", kerana akhirnya yang
kita mahu ialah menyampaikan mesej Islam kepada semua pihak, bukannya Islam
menjadi terpencil dan jauh daripada ruang awam atas alasan "mahu selamat".
Penglibatan
IRC-JIM-IKRAM dalam Politik Malaysia
Penglibatan IRC dalam politik berkembang pesat
setelah Anwar Ibrahim (Dato Seri) masuk ke dalam UMNO. Kemasukkan Anwar Ibrahim
menyebabkan sebahagian pemimpin IRC yang memimpin ABIM mendalangi usul
penolakkan keputusan Anwar Ibrahim menyertai UMNO. Anwar Ibrahim sendiri sangat
rapat dengan gerakan Islam antarabangsa melalui WAMY. Menariknya pada akhir
tahun 1980am, satu kertas kerja mengusulkan anggota IRC masuk UMNO tetapi usul
ini ditolak serta diakhiri dengan penubuhan JIM.
Walaupun ditolak unsur bersama UMNO, JIM semasa
Anwar Ibrahim bersama UMNO berperanan menguatkan UMNO. Antara kader mereka yang masuk UMNO ialah Abdul Rahim Ghouse, Wan
Husni Wan Hasan dan Sahri Bahari. Berlaku
pertembungan IRC-JIM dengan PAS berlaku termasuk di kampus.
Pemecatan Anwar Ibrahim menyebabkan hubungan
IRC-JIM dengan UMNO menjadi kendur. JIM telah bersama GERAK yang dipimpin oleh
Fadzil Mohd Noor. JIM juga’ mengeksport’ pemimpin mereka ke dalam Parti
Keadilan Nasional. Antaranya ialah Saari Sungip, Rodziah Ismail[ii],
Fuziah Salleh, Sahri Bahri dan lain-lain. Manakala Dr Dzulkefly Ahmad masuk
PAS. Kemudianya, Ir Saari Saari menyertai PAS. Pada ketika itu, sayap wanita
PKN dikuasai oleh Wanita JIM dan kelompok liberal. Antara Haniza Talha, Rodziah
Ismail dan Fuziah salleh. Kemudian Saari Sungip telah menyertai PAS.
IRC-JIM-IKRAM
terus menghantar tokoh mereka seperti Syed Ibrahim Syed Noh ke dalam PKR
sebagai Ketua Penerangan. Angkatan Muda Keadilan (AMK) juga mula dibanjiri oleh
pimpinan muda daripada IKRAM termasuk Ahli Parlimen Belia. Paling mengejutkan,
perpecahan PAS menyebabkan sebahagian besar pimpinan PAS daripada latarbelakang
IRC-JIM-IKRAM, Suara Islam dan ABIM keluar menubuhkan parti baru iaitu Parti
Amanah Nasional (PAN). [iii]
PAN didukungi sepenuhnya oleh IKRAM. Pemimpin
IKRAM dihantar untuk memperkuatkan PAN. IKRAM melepaskan Timbalan Presiden
IKRAM, Hasanuddin Mohd Yunus untuk bergerak aktif dalam PAN melalui jawatan
Naib Presiden PAN. PAN digerakkan oleh
tokoh IRC-JIM-Suara Islam seperti Ir Nizar
Jamaludin (Suara Islam), Ir Izham Hashim (Suara Islam), Ir Khalid Samad (Suara
Islam), Dzulkefly Ahmad (IRC), Saari Sungip (IRC-JIM), Mujahid Yusuf
(Alami-JIM) dan lain-lain.
IKRAM
dan Pemerintahan: Malaysia Menuju Negara Rahmah
Negara Islam versi IKRAM boleh dilihat dalam Gagasan: “Malaysia Menuju Negara Rahmah”.
Fasa 2 dinamakan Fasa pengukuhan tahap Idealismenya, di peringkat nasional.
Antara ciri-cirinya ialah;
I.
Negara yang disebut di dalam
al-Quran sebagai ‘Baldatun Tayyibatun Warabbun Ghafur.’
II.
Negara yang berdiri atas asas Hakimiah Allah SWT
III.
Negara yang pemerintahnya terdiri
daripada pimpinan yang adil, tidak melakukan pelanggaran-pelanggaran hukum yang
besar, mungkin pernah melakukan maksiat yang kecil sahaja, mendaulatkan syariat
sepanjang pemerintahannya.
IV.
Negara yang menjunjung perintah
Allah dan Rasul-Nya.
V.
Negara yang melaksanakan tuntutan
syariah.
VI.
Negara yang meletakkan maqasid
syariah sebagai asas kepada pemerintahan dan pentadbiran.
VII.
Negara yang menaungi semua
rakyatnya atas prinsip-prinsip keadilan dan kesaksamaaan manusia sejagat.
VIII.
Negara yang memastikan hak-hak
semua lapisan masyarakatnya tanpa mengira agama dan bangsa dipertahankan atas
landasan syariat dan maqasid syariah.
IX.
Negara yang mengamalkan pemerintahan
yang didasarkan atas rundingan (syura) dan kesepakatan serta memberi ruang kepada rakyat untuk bersuara dan
memilih kerajaan mengikut lunas-lunas perlembagaan.
X.
Negara yang memastikan risalah dan
dakwah Islam ditegakkan dan menjadikannya ciri utama kepada kelangsungan
pentadbirannya.
XI.
Negara yang memastikan urus tadbir
yang baik serta meletakkan kesejahteraan rakyat sebagai matlamat penting dalam
kewujudannya.
Semua pernyataan ini bersesuaian dengan
kehendak siyasah syar’iyyah yang menuntut pengurusan kehidupan rakyat dan
pentadbiran negara sejajar dengan tuntutan-tuntutan syariah, unjuran-unjuran syariah bagi maksud menegakkan
Islam dalam negara dan kehidupan manusia serta menertibkan perjalanan dunia
berasaskan bimbingannya.
Pernyataan ini sejajar dengan
peryataan-pernyataan ulama’-ulama’ ummah yang tersohor sewaktu berbicara
tentang siyasah syar’iyyah atau maksud daripada penegakan pemerintahan dan negara Islam. Penyataan
ulama iaitu
“Siyasah syar’iyyah ialah pengurusan seorang
pemimpin yang adil terhadap urusan-urusan yang dikongsi bersama oleh semua
rakyat sejajar dengan kehendak-kehendak syariah.”
“Penegakan
agama dan pengurusan (perjalanan) negara dengan (bimbingan) agama (Islam).”[iv]
Muhasabah
Untuk Kelompok Pendokong IKRAM Dalam
Menggapai Cita-cita Politik
1.
Para pendokong IKRAM dalam politik
kepartian seringkali mengutarakan istilah inklusif. Malangnya pada yang sama,
IKRAM sendiri adalah eksklusif. Lihat sahaja dari segi pemeringkatan jenis
keahlian dalam IKRAM.
2.
Sifat taqiyah dan tauriah para
pendokong IKRAM dalam politik kepartian bakal mencelarukan pemikiran Islam
mereka. Dalam masa jangka panjang, pihak sekular akan menganggap kelompok
pendokong IKRAM akan menipu mereka.
3.
Sifat menumpang parti politik
seperti PAN dan PKR bakal mencetuskan gelombang perpecahan dalaman suatu hari
kelak.
4.
Pemikiran Islam mereka tidak jelas
menyebabkan timbulnya pragmatik dalam membuat keputusan.
5.
Campurgaul antara sekularisme dan
Islam menyebabkan kita terfikir, apakah manfaat kelompok pendokong IKRAM
bersama puak sekular kepada Islam?. Mendekatkan mereka dengan Islam atau kita
lebih banyak mengikut mereka?.
6.
Apabila istilah-istilah moden
seringkali digunakan, hujah Islam kelihatan tempelan dan sampingan sahaja.
7.
Tanpa mengutamakan akidah,
perjuangan akan bersifat ‘nafas pendek’ kerana bergantung kepada umpanan
duniawi.
Kesimpulan
Kehadiran IKRAM melalui proksi politik
menambah dinamika politik Islam di Malaysia. Ia cuba memecahkan monopoli dan
dominasi PAS yang selama ini menjadi parti Islam tunggal di Malaysia.
Kehadiran proksi IKRAM menyebabkan berlaku
pertembungan dan persaingan politik sesama sendiri antara gerakan Islam. Ia
dilihat merugikan perjuangan Islam.
Oleh kerana, IKRAM bersifat eksklusif, proksi
politik IKRAM kurang berkebolehan melatakan pengaruh parti dalam kalangan
rakyat jelata. Mereka hanya meraikan kejayaan hasil menumpang bukannya membawa
keahlian baru dalam kalangan rakyat.
Kehadiran mereka memberi alternatif baru dalam
politik Islam yang selama ini hanya tertumpu dengan pendekatan dan pemikiran
PAS. Ia menambah kepelbagaian pemikiran dan pendekatan.
[ii] Ketua Wanita, Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM), Petaling
Selangor 1996-1998, Ahli Exco Wanita JIM
1998-2000 dan Exco Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Teknologi
Malaysia, 1983-86. Beliau juga mendapat bimbingan dari Mengikuti Kursus
Antarabangsa oleh Fredick Newman Foundation (German)..
[iii] Fathi Aris Omar mendedahkan satu berita yang menarik. Lihat Fathi Aris
Omar, Parti baru gasak PAS, PKR juga tersepit, Malaysiakini, 14 Jul 2015. Dalam masa yang sama tahun lalu (2014),
di belakang tabir politik yang tidak disedari ramai, beberapa elemen yang
dikaitkan dengan Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) ingin membentuk parti Islam
baru.
Beberapa elemen yang dikaitkan dengan
Ikram itu, atau selalunya disebut Islamic Representative Council (IRC), sering
pula dituduh menyusup dalam PAS dan ingin mengambil alih parti itu dari dalam.
Akibatnya, sejak di muktamar 1986 di
Rusila, PAS menyingkirkan mereka yang digelar "orang IRC".
Di muktamar (2015) yang menyingkirkan G18
baru-baru ini, sebuah buku yang mendedahkan permainan licik IRC dalam parti
Islam itu dipromosikan dan mendapat sambutan hangat.
Tidak pasti Ikram sebagai sebuah
pertubuhan Islam terlibat secara rasmi atau tidak.
Kemungkinan besar mereka berbelah bahagi
sebab beberapa tokoh atasan Ikram menemui PAS tahun lepas memberi amaran
tentang projek parti baru ini.
PAS kemudian meminta pemimpin atasan
Ikram agar menenangkan elemen-elemen itu dan tidak cuba memecah-belahkan
gerakan Islam dengan mendirikan sebuah lagi parti Islam.
Namun seorang pemimpin Ikram baru-baru
ini menyatakan sokongan kepada "harapan baru" G18, yang kebetulan ada
hubungan rapat selama beberapa dekad dengan NGO tersebut.
[iv] Mohd Parid Sheikh Ahmad, Ucapan Dasar Presiden IKRAM - "Malaysia
Menuju Negara Rahmah" , 25.10.2014
No comments:
Post a Comment