Monday, October 24, 2016

Belajar Manhaj Haraki Dari Syeikh Muhammad al Ghazali

“Kemenangan itu lebih utama daripada keadilan?”
Khalil Jibril
Oleh Mohamad Ridhwan Bin Alias
Perjuangan Islam bukannya miliki kita atau jemaah kita sahaja. Perjuangan Islam milik semua orang yang beriman. Dan Islam sendiri adalah milik manusia bukannya terhad kepada yang beragama Islam sahaja.
Syeikh Muhammad al Ghazali yang terkenal dengan ketinggian ilmu merupakan mantan anggota Ikhwanul Muslimin yang dipecat. Pemecatan tersebut tidak menurunkan martabat beliau sebagai pejuang Islam yang diteruskan dalam bidang pendidikan. Pemecatan tersebut sekitar masalah disiplin.
Kita cuba mengenali perjuangan dan pengalaman Syeikh Muhammad al Ghazali.
Siapa Syeikh Muhammad al Ghazali?
Pada suatu petang Imam Hassan  Al-Banna menyampaikan nasihat ringkas mengenai penjelasan hadits 'Bertakwalah kepada Allah di mana pun kamu berada, ikutilah setiap perbuatan buruk dengan perbuatan baik, tentu yang baik akan menghapusnya, dan pergaulilah manusia
dengan akhlak yang baik’. Huraian hadith oleh al Banna menyebabkan hati Muhammad al Ghazali tersentuh dan terus tertambat dengan perjuangan Islam bawah pimpinan al Banna.
Menurut  Dr Mohd Rumaizuddin Ghazali,[1] tema pemikiran Syeikh Muhammad al Ghazali seperti di bawah
i) Kembali Kepada Pemikiran al-Qur’an Yang Syumul
ii) Membebaskan Wanita Daripada Belenggu Taqlid
iii) Memperbetulkan Kefahaman Agama
iv) Konsep Ijtihad
v) Kefahaman Sunnatullah
v) Peranan Akal dan Penyeruan Kepada Kemajuan Umat
Syeikh Muhammad al Ghazali dan Ikhwanul Muslimin.
Dalam konteks perjuangan gerakan Islam, Syeikh Muhammad al Ghazali boleh dianggap ‘budak nakal’ dalam jemaah ekoran sikap kritis terhadap jemaah dan kepimpinan Ikhwanul Muslimin. Dalam konflik dalaman Ikhwanul Muslimin, beliau diletakkan dalam kelompok anti- Mursyidul Aam (Ustaz Hassan al Hudaybi) sehingga terlibat dalam cubaan merampas kuasa kepimpinan Ikhwanul Muslimin.
Syeikh Muhammad al Ghazali telah dipecat daripada Ikhwanul Muslimin. Setelah dipecat beliau bergerak sebagai ilmuwan Islam melalui Universiti al Azhar.
Seorang pemimpin Ikhwan pernah mengatakan ‘al Ghazali bukan saudara kita lagi’. Syeikh Dr Yusuf al Qaradhawi telah membantah kenyataan pemimpin tersebut dengan berkata ‘dia bukan saudara kita dalam jemaah tetapi dia tetap saudara kita dalam Islam’.
Yusuf al Qaradhawi menjelaskan bahawa kekurangan Ikhwan, ‘ apabila mereka mencintai seseorang, mereka mengangkatnya sehingga ke langit ketujuh, dan jika mereka membencinya maka dia akan dijatuhkan ke bumi yang paling bawah[2].
Pemimpin dan anggota Jemaah Islam jangan mengkritik dan mencaci pemimpin yang dipecat atau keluar jemaah, doakan mereka terus bersama perjuangan Islam walaupun bukan bersama jemaah kita lagi.
Syeikh Muhammad al Ghazali dan  Penyertaan ‘Kerajaan Perpaduan’
Revolusi Mesir 1952 digerakkan oleh Pegawai Tentera dengan dokongan pelbagai pihak termauk Ikhwanul Muslimin. Ikhwanul Muslimin menghantar beberapa tokohnya seperti Syeikh Hassan al Baquri seorang Ulama Universiti al Azhar sebagai Menteri dalam kabinet Kerajaan Revolusi pimpinan Muhammad Naquib.
Sayyid Qutb ideolog Ikhwan sangat dihormati oleh pimpinan Pegawai Muda yang melakukan revolusi. Ada sesetengah pimpinan mereka pernah berbaiah dengan Ikhwanul Muslimin. Gamal Abdul Nasser sendiri didakwa berbaiah dengan Ikhwan pada tahun 1946. Kelompok Pegawai Muda menawarkan jawatan Menteri Pendidikan kepada Sayyid Qutb tetapi beliau menolak. Kemudian Sayyid Qutb dilantik sebagai Setiausaha Agung Majlis Revolusi. Bagaimanapun berlakunya masalah politik yang menyebabkan Sayyid Qutb mletakkan jawatan.
Perselisihan mula berlaku apabila pimpinan Ikhwan mengetahui bahawa Gamal Abdul Nasser menginginkan revolusi tersebut milik dirinya sahaja. Gesaan Sayyid Qutb agar Islam dilaksanakan telah ditolak oleh Majlis Revolusi.[3]
Fitnah politik dan mengadu domba telah dicanang oleh kelompok Pegawai Muda sehingga berlaku pertembungan Nizam Khas (pasukan rahsia Ikhwan) dengan para pimpinan Ikhwan. Gamal Abdul Naser berjaya membuang perasaan hormat kepada pemimpin dalam kalangan pimpinan Ikhwan yang lama dan muda. [4]
Krisis semakin memuncak. Ikhwan memutuskan hubungan dengan kerajaan Revolusi. Syeikh Hassan al Baquri diarahkan keluar  dan meletak jawatan dalam kabinet. Malangnya beliau mengingkari arahan pimpinan ikhwan.
Syeikh Muhammad al Ghazali dan sahabat-sahabatnya seperti  Ustaz Salih Ashmawi dan Muhammad Suhaimi masih bersangka baik dengan dengan Kerajaan Revolusi. Natijahnya, beliau dan rakan-rakan melawan Mursyidul Aam. Keadaan semakin tidak terkawal apabila sebahagian pengikut anti Mursyidul Aam merampas pejabat Ikhwan. Selepas krisis rampasan pejabat Ikhwan berjaya diselesaikan. Syeikh Muhammad al Ghazali dan beberapa sahabatnya dipecat  daripada Ikhwanul Muslimin ekoranmasalah disiplin dalam berjemaah.
Merebut Baju Amanah
Baju amanah adalah ‘pakaian kekuasaan’ yang dipakaikan Allah melalui bai’ah rakyat. Kisah yang berlaku pada zaman Khalifah Uthman al Affan perlu dijadikan pengajaran kepada pihak yang mahu berebut kekuasaan dengan berkonflik sesama sendiri. Pihak penentang Khalifah Utsan memberi tiga pilihan kepada beliau .
Pilihan tersebut ialah
1.      Menyerahkan kekuasaan kepada penentang
2.      Penentang boleh pilih pemimpin mengikut kehendak  mereka
3.      Dibunuh
Jawab Saidina Uthman “adapun keinginan mereka agar aku mengundur diri maka aku tidak akan melepaskan pakaian yang telah dipakaikan oleh Allah”.
Kenyataan Saidina Uthman bukanlah bermaksud beliau tamak dan gila kuasa. Kekuasaan politik adalah amanah dan tanggungjawab. Ia juga melihat kesan ekoran pemberian kekuasaan kepada pihak yang tidak amanah. Justeru tepat sekali tindakan dilakukan oleh Sadina Uthman dalam menangani pihak penentangnya mengkritik dan mahu menumbangnya. Fahaman Saidina Usman diteruskan politik PAS melalui kenyataan Tuan Guru Fadzil Noor, ‘tiada ruang meletak jawatan dalam Islam’
Mengkritik mudah sekali tetapi jika kita diberi tanggungjawab, barulah kita tahu peritnya. Penulis melihat ahli gerakan Islam bahkan pemimpin mereka yang gemar mengkritik perlu diberi peluang sebagai pentadbir dalam jemaah Islam yang disayanginya.  Moga mereka merasai keperitan menguruskan pelbagai masalah.
Syeikh Muhammad al Ghazali pernah menemui Muryidul Aam ketiga Ikhwan, Ustaz Umar Tilmisani dalam usaha bekerjasama dan menyumbang untuk Islam . Beliau ditanya oleh Ustaz Umar ‘kamu tahu pekerjaan ini(memimpin Ikhwan) merupakan beban berat yang terpaksa kupikul dan kuterima?. Muhammad al Ghazali menjawab ‘aku tahu hal itu. Kerana itu bermatlamat tampil di depan dan tidak inginkan jawatan. Orang seperti anda sangat berhak mendapat perlindungan dan bimbingan Allah’.
Sesiapa yang memegang baju amanah perlu menerjang badai yang datang dari luar dan dalam jemaah sendiri. Dalam jemaah Islam seperti PAS, baju amanah ini dibenar direbut melalui pertandingan berdasarkan perlembagaan. Pertandingan memberi bertanggungjawab untuk berbakti kepada agama dan negara. Jadi para pemimpin yang layak perlulah menonjolkan diri untuk mengapai baju amanah tersebut dan dicalonkan oleh perwakilan.
Jika tiada pilihan, ahli jemaah Islam perlu memilih seorang tokoh yang dilihat ‘penyatu atau penstabil jemaah’ walaupun karisma, idealisme dan kekuatan kepimpinan tiada.
Walaubagaimanapun, tokoh ini wajib mendapat suara majoriti ahli jemaah. Perkara pernah dialami oleh Mursyidul Aaam kedua ikhwan, ustaz Hasan Hudaybi.
Muhammad al Ghazali menyatakan ‘ Ustaz Hasan Hudaybi tidak pernah berupaya untuk memimpin Ikhwanul Muslimin, tetapi Ikhwanlah yang meminta beliau memimpinnya. Ketegasan dan keistiqomahannya berhak diketahui oleh setiap orang. Beliau tidak pernah berkeluh kesah atau mundur kerana musibah atau ujian. Sehingga usia yang sudah senja pun beliau tetap memiliki keimanan yang mendalam dan optimisme tinggi.’
Sambung Muhammad al Ghazali lagi ‘Tidaklah salah jika dikatakan bahawa kesabaran yang mengukuhkan imannya itu menjadikannya lebih mulia dalam pandangan saya. Musibah yang menimpa diri dan keluarganya secara bertubi-tubi tidak mengikis sifat jujurnya dalam menghukumi masalah. Bahkan, tidak membuatnya surut dari manhaj Jamaah Islamiyah, malah sebaliknya. Saya menemuinya setelah berbagai musibah berlalu untuk memperbaiki hubungan dengannya. Semoga Allah Ta'ala mengampuni kita semua’.
Ustaz Hassan al Hudaybi memang kelihatan lemah pengaruhnya tetapi dalam muktamar tidak pernah kalah. Beliau adalah tokoh penyatu dan penstabil Ikhwan . Tanpanya krisis kepimpinan Ikhwan semakin parah kerana dalam Ikhwan mempunyai ramai pemimpin berbakat dan berpotensi yang boleh menyebabkan berlakunya konflik kepimpinan.
Muhammad al Ghazali adalah ‘musuh politik’ Ustaz Hasan al Hudaybi dalam konteks politik dalaman Ikhwanul Muslimin. Permusuhan ini hanyalah dari segi idealisme dan pendekatan. Walaupun, pihak penentang Ustaz Hasan al Hudaybi termasuk Muhammad al Ghazali melakukan tindakan politik yang ekstrem dengan melakukan rampasan kuasa dalam Ikhwan. Krisis ini dilihat krisis peribadi dan antara kem pemikiran dalam Ikhwan.
Para penentang dalam jemaah Islam, gunakanlah peluang muktamar untuk bertanding melawan pimpinan yang sedia ada. Bertanding dan lawan secara sihat melalui jalan yang sudah ditentukan oleh jemaah Islam, bukannya terus menanam budaya munafik dengan fitnah dan kenyataan jahat tindakan yang tidak bermoral.
Kaum ‘Jiwa Pemberontak’ Dalam Jemaah
Kaum ‘jiwa pemberontak’ adalah kemuncup dalam sesebuah gerakan Islam. Mereka bukan musuh, mereka adalah sahabat yang kegatalan dan suka mencuit kepimpinan. Mereka banyak idea, terlampau bersemangat, tak sabar nak menang, tergesa-gesa dalam melangkah dan menjadi ‘bahasa perantaraan kedua’ bagi pihak yang tak berpuas hati keputusan mesyuarat atau pendapat pimpinan lain.
Tuan Guru Haji Fadzil Mohd Nor mengelarkan diri mereka sebagai ‘budak nakal’. Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang memanggil mereka bersemangat ‘pepsi cola’. Istilah Rashid Ghannousshi ‘gangguan’.
Mereka mudah dikesan dalam tulisan yang tidak puas hati dengan pemimpin, mengkritik parti dan mudah melabel pada seseorang pemimpin. Mereka cuba mengagaskan perubahan yang dirasakan perlu tetapi tidak dapat sokongan popular. Akhirnya, mereka mabuk dengan akal-budi sendiri sehingga hampir terbabas daripada landasan perjuangan.
Bagi penulis, mereka melakukan ijtihad tetapi tersalah dan menggunakan pendapat minoriti untuk ‘merampas kuasa’ pendapat kepimpinan. Mereka mahu majoriti memenuhi hasrat mereka dan mereka tidak berjaya. Sewajarnya, jika pendapat kita minoriti, kita harus akur kepada pendapat majoriti selagi pendapat majoriti tidak melanggari al Quran dan sunnah. Jika tidak, mereka harus keluar parti atau bertawaquf.
Perkara sebegini pernah berlaku dalam kehidupan Syeikh Muhammad al Ghazali. Beliau mahu perubahan dalam pendekatan Mursyidul Aam, Ustaz Hassan al Hudaybi. Darah muda ketika membuat beliau terlibat dalam usaha menurunkan ustaz Hassan al Hudaybi daripada kepimpinan. Natijahnya, beliau bersama-sama sahabt beliau telah dipecat.
Kehadiran Pemimpin Ekspres
Penghijrahan ramai manusia yang pelbagai latar belakang mengusarkan kerana tidak mengetahui akan niat mereka. Kita tahu orang terbaik pada zaman jahiliah adalah orang terbaik pada zaman Islam. Cuma bersikap berhati-hati sangat perlu dalam mengangkat seseorang pemimpin baru berbakat.
PAS merupakan organisasi yang baik, mudah berbaik sangka dan percaya kepada ahli baru. PAS mengamalkan keahlian terbuka berdasarkan keupayaan individu melalui prestasi, pengaruh dan komitmen yang dinilai oleh para perwakilan. Berbanding dengan jemaah Islam lain yang mempunyai pemeringkatan dalam sistem keahlian mereka. Sebagai contoh, ahli biasa, ahli aktif, ahli teras dan ahli kehormat.
Untuk rekod PAS pernah melantik ahli  baru sebagai Timbalan Ketua Penerangan, Setiausaha Agung, Naib Presiden bahkan Dr Burhanuddin al Helmy dilantik sebagai Yang Dipertua PAS setelah 11 hari menjadi ahli PAS!.[5]
Ada sesetengah pemimpin gerakan Islam berjuang di sebalik tabir akibat beberapa kekangan. Perkara ini berlaku pada Imam Hassan al Hudaybi, anak didik Imam Hassan al Banna yang berjuang di sebalik tabir. Kehadiran al Hudaybi sebagai seorang pemimpin tertinggi amat mengejutkan pemimpin senior Ikhwan.
Di Malaysia kita dikejutkan bahawa Prof Ahmad Ibrahim dan Aminuddin Baki adalah seorang yang pro PAS. Ustaz  Hassan al Hudaybi adalah ahli usrah khusus dan menyertai aktiviti khusus bersama al Banna. Beliau juga adalah penasihat dalaman al Banna. Pada malam kematian al banna, al Banna datang ke rumah Ustaz Hassan al Hudaybi. Ustaz Hassan Hudaybi sendiri membantah pertemuan itu diteruskan tetapi ia tidak dipersetujui oleh al banna.
Kehadiran pemimpin yang ekspres meningkat dalam jemaah Islam sudah tentu mengusarkan pemimpin senior. Ustaz Hassan al Hudaybi sebagai contoh, beliau adalah bekas Hakim yang lama berkhidmat dengan kerajaan, berada disebalik tabir dan lambat muncul diri sebagai pimpinan menyebabkan fitnah dan salah faham mula berlaku dalam Ikhwan. Tidak hairanlah anak muda yang bersemangat tinggi seperti Syeikh Muhammad al Ghazali menentang peningkatan mendadak dan pendekatan beliau.
Kelemahan Kepimpinan
Setiap pemimpin ada kelemahan yang tersendiri. Kita mudah mencari kelemahan berbanding memuji kekuatan dan kejayaan seseorang pemimpin.
Pemimpin mesti akur dengan keputusan mesyuarat. Mesyuarat dilakukan dalam perkara ijtihad bukannya dalam perkara yang sudah ada nas al Quran dan hadith. Bahaya yang besar jika mesyuarat dikuasai oleh pihak bernafsu politik kekuasaan  yang mengalahkan  politik dakwah.
Dalam membuat keputusan, ada keputusan pimpinan yang tersalah langkah atau tidak digemari oleh segelintir pimpinan yang lain. Kesilapan ini haruslah dimaafkan diatas kesalahan ijtihad seseorang pemimpin dan majlis syuranya. Pemimpin jemaah Islam bukanlah para nabi yang maksum daripada dosa. Kesilapan pimpinan seringkali berlaku ekoran kelemahan akal dan kekurangan maklumat seseorang.
Jangan noktahkan pemikiran kita dengan dendam kesumat bahawa pemimpin yang melakukan kesilapan mesti dinyahkan daripada jawatannya. Pemimpin itu harus dibenci.
 Iman Hasan al Banna pernah menasihati jiwa memberontak Sheikh Muhammad al Ghazali dengan menyatakan ‘jangan sekali-sekali ada unsur negatif [dendam] di hatimu terhadap seseorang tetapi jangan berhenti daripada mengharapkan petunjuk buatnya!’. Jangan kita  berdendam dengan seseorang tetapi berdoa untuk mereka dengan mengharapkan petunjuk Allah meluruskan keputusan yang akan dilakukan oleh mereka.
Semangat dan Jiwa Muda Mengelabui Jalan Perjuangan: Satu Penginsafan
Apabila melihat kezaliman dan permusuhan Gamal Abdul Nasser terhadap islam dan dakwah ikhwan, beliau terus mengubah sikap. Beliau memuji keberanian dan kesabaran Ustaz Hassan al Hudaybi dalam menghadapi dugaan tersebut. Selepas Ustaz Hassan dibebaskan, terus beliau menziarahi dan berjabat tangan dengan penuh penghormatan dan persaudaraan.[6]
Semangat anak muda melahirkan sikap gopoh dalam perjuangan, akal pendek dalam bertindak dan suka melawan pemimpin atau ketua.  Mereka juga mengharapkan perubahan berlaku dengan cepat. Mereka juga kagum dengan kekuatan fizikal dan akal mereka. Tetapi tiada penglaman. Pengalaman bagaikan roda kereta. Sehebat mana kereta dan jalan raya, tanpa roda ia tidak membawa ke mana-mana. Pengalaman memerlukan usia. Usia yang dimiliki oleh orang lama. Oleh itu orang muda perlu bimbingan orang lama dalam bertindak.
Orang muda adalah pelaksana
Bukan pemikir.
Orang Muda berkampung dengan lumpur
Bukan hanya menulis di kerusi empuk dengan starbuk!
Orang muda membaca, berwacana dan menulis
untuk menghasilkan tindakan.
Orang muda
hidupnya mesti berjasa.


[1] Dr Mohd Rumaizuddin Ghazali adalah tokoh ABIM yang banyak mengkaji pemikiran tokoh gerakan Islam. Beliau banyak menulis buku, kertas kerja dan artikel. Antara blog yang boleh dirujuk adalah Minda Madani.
[2] Yusuf al Qaradhawi, Aku dan al Ikhwan al Muslimin, KL: Alam Raya, 2010.
[3] Fauzi Zakaria, Pengaruh Pemikiran Sayyid Qutb Terhadap Gerakan Islam di Malaysia, KL: Jundi, 2007
[4] Mohd Rumaizuddin Ghazali, Pemikiran Muhammad al Ghazali,  Nilai: USIM, 2012.
[5] PAS pernah bercadang melantik Anwar Ibrahim sebagai YDP PAS pada awal 1980an tetapi harapan tersebut hancur berkecai apabila pemimpin harapan gerakan Islam di Malaysia itu masuk UMNO.
[6] Rujuk Mohd Rumaizuddin Ghazali, Pemikiran Muhammad al Ghazali.

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...