“Pertembungan cara terakhir untuk menyelesai krisis boleh membuka pintu krisis baru. Pertembungan itu sendiri adalah krisis yang menguriskan hati” Khalil Jibril
Ruang politik adalah medan penghasilan
pelbagai ijtihad. Dalam berpolitik kita perlu meraikan kepelbagaian ijtihad.
Antara masalah yang timbul ekoran daripada kepelbagaian ijtihad ini adalah
pertembungan kelompok-kelompok yang bertentangan dalam sesebuah organisasi.
Pertembungan antara kelompok konservatif
dengan reformis dalam sesebuah organisasi adalah bersifat normal dan semulajadi.
Pelbagai nama dan istilah digunakan, pokoknya adalah sama iaitu pertembungan.
Kebanyakan pertembungan berjaya dimenangi oleh
kelompok konservatif. Jika kelompok reformis menang, biasanya organisasi akan
menjadi liberal, plural dan pragmatik. Adakalanya, salah satu kelompok terpaksa
keluar untuk mendirikan organisasi lain.
Ada juga kelompok reformis yang masih setia
dalam organisasi terbabit walaupun mereka gagal menguasai organisasi berkenaan.
Ada reformis keluar daripada organisasi atau
mengundur diri. Perkara sebegini banyak berlaku dalam organisasi termasuk
jemaah Ikhwanul Muslimin yang merupakan gerakan Islam paling tersohor di dunia.
Demokrat
Muslim (Demokrat Islamis) dan Pasca
Islamisme
Kalangan bukan Islam, politik hanyalah sekitar
pembangunan negara, penindasan pemerintah, kestabilan ekonomi, urus tadbir yang
baik, keadilan sosial, ruang kebebasan bersuara dan mengikut lunas hak asasi
manusia. Dalam Islam pula, politik itu bukan sahaja perkara di atas tetapi
melibatkan aqidah. Politik merupakan salah satu cabang dalam kehidupan beragama
dalam masyarakat Islam.
Gerakan Islam melalui politik kepartian bukan
sahaja mahu membersihkan kezaliman, rasuah dalam negara dan memperbaiki ekonomi
negara tetapi ingin menegakkan Negara Islam dan pelaksanaan hukum Islam.
Perbezaan pendapat antara politik Islam dengan
politik sekular membuahkan hasil apabila istilah Islamisme dan Pasca Islamisme
digunakan. Malangnya, istilah Islamisme dikambing-hitamkan sebagai ektremis,
terorisme, jumud, eksklusif, tidak toleransi dan tidak rasional.
Kalau Pasca Islamisme itu kuda, penunggangnya
adalah Demokrat Muslim atau Demokrat Islamis. Kita boleh melihat objektif
Persidangan Demokrat Muslim Sedunia pada
tahun 2014 (di Kuala Lumpur) adalah “meredam
suara negatif ekstremisme, eksklusivisme dan sikap tidak toleransi, digantikan
dengan suara kesederhanaan, toleransi, saling memahami dan inklusivisme.”
Gerakan Islam seringkali dilabel berkiblatkan Islamisme dan perlu mengubah
kiblat kepada Pasca Islamisme. Itu dilaksanakan oleh Demokrat Muslim.
Penulis memerhati sejak tahun 2001, Lim Kit
Siang memuji Rashid Ghannoushi. Pada tahun 2014, sekali lagi beliau memuji
Rashid Ghannoushi yang “optimisme terhadap kemanusiaan dan
ideal-ideal yang saya(Lim Kit Siang) sebut tadi juga berakar dalam Islam,
seperti yang ditonjolkan pemimpin gerakan Islam Tunisia Sheikh Rachid
Ghannouchi berkenaan konsep negara Islam yang progresif – sebuah negara sivil
berasaskan keadilan, kesaksamaan, hak asasi dan demokrasi, di mana negara bukan
sahaja melindungi kebebasan agama tetapi juga kebebasan nurani.”
Kata kunci yang menarik ialah Islam Progresif
dan pemikiran Rashid Ghannoushi dinyatakan oleh Lim Kit Siang. Dan dalam PAS
ada beberapa tokoh gerakan Islam Malaysia sangat meminati konsep Pasca
Islamisme dan Demokrat Islamis.
Kejayaan
Kelompok Reformis di Turki
Selepas kerajaan campuran Turki, pimpinan
Perdana Menteri Erbakan ditumbangkan. Parti Refah dibubarkan dan diganti dengan
parti baru, Fezilet pada tahun 1998. Malangnya, parti Fezilet juga terpaksa
dibubarkan pada tahun 2001 ekoran menyalahi prinsip sekularisme Turki. Kelompok
muda reformis yang digerakkan oleh Raced Tayyid Erdogan dan Abdullah Gul
mengkritik pendekatan politik Erbakan. Akhirnya mereka bertindak menubuhkan
Parti Keadilan dan Pembangunan Turki (AKP). Pihak yang kekal bersama Erbakan
telah menubuhkan Parti Saadet dipimpin oleh Rucai Kutan.
AKP bukannya gerakan Islam walaupun mereka
mempunyai aspirasi Islam melalui para pemimpinnya. Aspirasi Islam tersebut
bersifat individu yang memimpin bukannya dasar parti. Mereka adalah sebuah
parti yang sekular, nasionalis, liberal, pragmatik, realistik dan tidak mahu
menegakkan ‘Negara Islam’(dan kita tidak menafikan usaha Islamisasi mereka). Menariknya, AKP berjaya mendominasi
pilihanraya Turki sehingga terus kekal memerintah dan berjaya menjadikan
Erdogan sebagai Presiden Turki. Kejayaan Turki ini menjadi model sesetengah
pemimpin refomis gerakan Islam.
AKP sendiri menjauhi sistem Islam(baca;
Syariat) dan menjadi sekular. Mereka tidak memperjuangkan Negara Islam dan
dasar-dasar Islam. Mereka cuba melakukan penerapan nilai-nilai Islam institusi
kenegaraan dan Perlembagaan secara evolusi. Bertindak sebagai sekularis menyebabkan
pihak pengawal sekularisme Turki, Angkatan Tentera Turki gagal menjatuhkan AKP.
Kejayaan AKP menjadi tauladan kepada para
pendokong Gerakan Islam seantero dunia. Gerakan Islam mula menubuhkan sayap
politik masing-masing. Di Maghribi, Parti Keadilan dan Pembangunan Maghribi
ditubuhkan. Bagi gerakan Islam merangkap parti politik, dasar-dasar Islam dan
pendekatan semakin diliberalkan dan dilonggarkan bahkan ada yang diketepikan.
Sebagaimana Parti an Nandah Tunisia
pimpinan Rasid Ghannoushi lebih kedepan dengan slogan masyarakat madani
berbanding negara Islam. Perjuangan
gerakan Islam masa kini dilihat paling sesuai mengunakan ‘formula AKP-Rashid Ghannoushi’.
Persoalan yang timbul, apakah nasib Islam
dalam parti-parti reformis di negara-negara umat Islam?.
Reformis
dalam Ikhwanul Muslimin
Selepas mengalami dugaan yang cukup dahsyat
pada zaman Imam Hassan al Banna dan Imam Hassan Hudaybi, Mursyidul Aam yang
baru, ustaz Umar Tilmisani telah menggunakan pendekatan baru iaitu sistem
pemayungan dimana kader-kader Ikhwan dihantar ke dalam NGO-NGO dan badan
kerajaan. Tujuannya ialah menguasai NGO-NGO dan badan kerajaan tersebut
sekaligus mentarbiah secara tidak langsung. Ustaz Umar Tilmisani dibantu oleh
Ustaz Abbas al Siisi.
Ustaz Umar Tilmisani dan Ustaz Abbas telah
berjaya mentarbiah ramai kader dalam kalangan mahasiswa dan profesional.
Antaranya, Essam Al-Erian, Abdul Mun’im Abul Futuh, Muhammad Habib, Ibrahim
Al-Za’farany, Issam Sultan, Kamal El-Helbawy, Mokhtar Nouh dan Abul A’la
Al-Mady. Kelompok reformis ini mempunyai idea-idea yang lebih moderat.
Pembantaian Kerajaan Mesir juga menyebabkan
ramai tokoh Ikhwanul Muslimin merantau di luar negara. Mereka telah menubuhkan
cawangan Ikhwanul Muslimin di tempat mereka. Antara mereka ialah Mustafa Masyhur yang dikatakan pengasas
kepada Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Berpusat
di Jerman, beliau menyusun dan mengerakkan Ikhwanul Muslimin
Antrabangsa. Kewujudan Ikhwanul Muslimin Antarabangsa juga banyak mempengaruhi
kelompok reformis kerana pemikiran mereka ditranformasikan oleh persekitaran
baru mereka yang liberal, moderat dan pragmatik.
Mereka mempunyai ciri-ciri seperti logik,
rasional, liberal, pragmatis-realistis, terlibat dalam politik dengan tingkat profesionalisme
tinggi, dan mereka berusaha untuk mengintegrasikan Ikhwan dalam kehidupan
politik negara-bangsa dan masyarakat sivil.
Kemunculan kelompok muda yang berpendidikan
dan terdedah dengan budaya kosmopolitan juga menguatkan pengaruh kelompok
reformis. Idea dan pendekatan kelompok reformis sangat disukai oleh kelompok
anak muda. Sokongan padu mereka menyebabkan kelompok reformis ada keyakinan
untuk mendominasikan kepimpinan Ikhwanul Muslimin.
Kelompok
Konservatif
Semasa pembantaian, ramai pimpinan utama
Ikhwan dipenjara. Anggota mereka terbiar tanpa tanzim dan arahan pimpinan pusat.
Akibatnya, muncul kelompok-kelompok yang terpisah membentuk pemikiran dan
pendekatan yang tersendiri.
Kelompok Konservatif dipengaruhi oleh
pemikiran Ustaz Sayyid Qutb yang merupakan ideolog Ikhwanul Muslimin. Ramai
anak muda terpengaruh dengan beliau termasuklah Mursyidul Aam sekarang(2015),
Ustaz Dr Muhammad Badie. Pendapat mereka dikatakan keras dan melawan akibat
daripada tekanan pemerintah Mesir.
Buku Sayyid Qutb yang terkenal Ma’alim fi Thariq telah membangkitkan ‘semangat jihad’ kalangan
orang muda. Kewujudan pemikiran Sayyid
Qutb ini telah mengusarkan Mursyidul Aam ketika itu kerana sesetengah pengikut
pemikiran ini mudah menjadi pelampau dan mengunakan kaedah melawan kerajaan.
Ustaz Hassan al Hudaybi menulis buku Du’at
Laa Qudhat bagi mengendurkan ketegangan apabila anak muda yang dipengaruhi
oleh pemikiran Sayyid Qutb mula mengkafir orang. Kebanyakan yang ektrem telah
terkeluar daripada Ikhwan sama ada dipecat atau keluar menubuhkan wadah mereka
tersendiri.
Pertembungan
Konservatif dengan Reformis Dalam Ikhwanul Muslimin
Pertembungan antara kelompok Konservatif
dengan kelompok Reformis berlaku sepanjang zaman sama ada sengit atau tidak
bahkan telah membawa krisis dalaman.
Pada 1996, kelompok reformis telah membentuk
Parti Wasat yang dipimpin oleh Issam
Sultan dan El-Madi. Ada sesetengah pendapat, parti ini direstui oleh Ustaz
Mustafa Masyhur.
Memberi peluang dan ruang kepimpinan dalam
kalangan anak muda dan mengelakkan kediktatoran serta ketaksuban menyebabkan Ustaz
Mustafa Masyhur sendiri menghadkan tempoh memegang jawatan Mursyidul Aam selama
5 tahun. Ia membuka ruang dan peluang akan Ikhwan sentiasa dinamik dan sesuai
dengan zaman.
Pemberian ruang dan peluang timbul lagi apabila
Mursyidul Aam ketujuh, Ustaz Muhammad Mahdi Akef mahu kelompok reformis
mengambil tampuk kepimpinan Ikhwan. Beliau pernah memperkenal dan mempromosi Essam
al-Erian antara bakal pemimpin utama Ikhwan. Beliau mahu kepimpinan Ikhwan
berasaskan kepimpinan institusional bukannya kepimpinan individu.
Ustaz Mahdi Akef juga mahu meletak jawatan
Mursyidul Aam dan mahu mewakilkan kuasa kepada timbalan beliau daripada
kalangan reformis iaitu Dr Muhammad Habib.
Tindakan ini membangkitkan perasaan tidak puas hati dalam kalangan
anggota senior Ikhwan.
Dalam pemilihan pimpinan, kelompok Konservatif
berjaya menguasai Maktab Irsyad dan memilih Ustaz Dr Muhammad Badie sebagai Mursyidul
Aam yang baru. Bekas Timbalan Mursyidul Aam, Dr Muhammad Habib, Sabri Arafa,
Ustaz Abdullah Khatib dan tokoh idola anak muda, Dr Abdel Monem Abul Fotouh
telah tersingkir daripada anggota Maktab Irsyadi. Hanya Dr Essam El Erian yang
terpilih.
Kelompok anak muda yang mendokong perubahan
mula mengunakan media sosial sebagai wasilah perjuangan mereka. Medium seperti
blog, FB digunakan secara maksima. Pada mulanya bersifat individu kemudian
bertukar kepada ‘Kumpulan Tanpa Organisasi’, ‘Kumpulan tanpa Kepimpinan(seakan anarki)’
atau komuniti maya. Akhirnya kelompok inilah mengerakkan Gerakan 6 April.
Antara mereka adalah Saad Magdi dari Yalla
Mesh Mohem, Abd al-Moneim Mahmoud, Mohamed Hamza, Mohammed Adel, Islam Lutfi, Abd
al-Rahman Rashwan dan Mustafa al-Naggar. Kemunculan media sosial menyebabkan
semua manusia bebas menyatakan pendapat tanpa batasan. Pengunaan internet dan
alat komunikasi seperti telefon bimbit menyebabkan maklumat tersebar begitu
pantas dan membangkitkan unsur popular yang boleh mengerakkan manusia untuk
melawan.
Mustafa al-Naggar umpamanya sangat keras
mengkritik para pimpinan Ikhwan. Antara yang beliau kritik adalah kaedah
pencalonan dan pemilihan kepimpinan yang berasaskan kesetiaan dan wala’ kepada
pemimpin dan ideologi bukannya kepada
prestasi dan idea seseorang pemimpin. Mereka adalah anak muda Ikhwan tetapi
merdeka daripada penguasaan kepimpinan. Lebih moderat dan mahu perubahan dalam
budaya jemaah seperti wala’ dan
lain-lain.
Ada mantan pimpinan Ikhwan mengunakan forum
politik untuk bergerak. Antara parti yang digerakkan oleh mantan pimpinan
pemuda Ikhwanul Muslimin ialah ‘parti’ Al-Masry
al-Tayar, ditubuhkan oleh Islam Lotfy dan Mohammad al-Qassas Ahmad Nazily
dan Ammar al-Beltagy (anak Mohammad
al-Beltagy).
Manakala mantan pimpinan senior Ikhwanul
Muslimin menubuhkan ‘parti’ Al-Nahda dipimpin oleh Ibrahim al
Zafarani dan Mohamed Habib. ‘Parti’ al
Reyada dipimpin oleh Daoud Khaled, Haitham Abu Khalil, Abu Amr-Khalil dan
Khalid al-Zafarani. Parti-parti baru ini cuba memisahkan antara peranan jemaah
dengan parti. Menariknya, ‘Parti’ al Nahda
telah melakukan tahaluf siyasi dengan kelompok sosialis dan liberalis.
Bukanlah semua kelompok reformis keluar
jemaah. Ada yang masih tinggal. Antara yang terkenal adalah Dr. Essam El Erian
dan Mohamad al Beltagy. Kebanyakan
mereka berjuang melalui FJP, sayap
politik Ikhwan. Dalam pemilihan Presiden FJP, Essam al Erian kalah kepada Saad
el Katatny. Punbegitu mereka tetap bersama FJP dan Ikhwan sehingga dipenjara.
Kenapa
Krisis dalam boleh berlaku?: Jawapan
Ibrahim al Hudaybi
Krisis dalaman berlaku apabila para pimpinan
Ikhwan mula berebut jawatan politik. Perkembangan bernuansa politik semakin menular dalam kalangan elitis Ikhwan.
Mereka saling berebut jawatan dalam jemaah.
Menurut Ibrahim Al-Hudhaibi (2009), “Ancaman
terbesar yang sedang mengelilingi Ikhwan bukanlah dari pihak keselamatan
(Mesir). Kerana Pihak Keselamatan Mesir tidak akan mampu mempengaruhi pemikiran
dan manhajnya (Ikhwan). Akan tetapi ancaman terbesar terhadap Ikhwan ialah yang
datang dari dalam, yakni saat
anggota jemaah Ikhwan sudah menjadi kesetiaan kepada diri sendiri dan tidak mahu menerima pendapat
para Ulama, kecuali yang sesuai dengan agendanya."
“Pada
akhirnya, agenda-agenda itu akan menjadi dasar sedangkan para Ulama hanya alat
untuk melayani agenda-agenda itu. Saat itulah Ikhwan sebenarnya seperti yang diungkapkan musuh-musuhnya
sebagai memperalat agama untuk melayani politik, bukan sebaliknya. Semoga hal
itu tidak terjadi.”
Pengolakan yang berlaku dalam Ikhwan ketika
itu adalah pencaturan dalam kalangan elitis dalaman yang saling berebut
kekuasaan organisasi. Penguasaan politik negara atau kemenangan dalam
pilihanraya telah menjadi penarik dalam usaha merebut jawatan.
Pentarbiahan dan dakwah tidak lagi menjadi
uslub asasi kepada gerakan Islam. Inilah yang dikatakan sekularisme yang
menular dalam gerakan Islam. Pengejaran jawatan membikin fitnah dan mematikan
ukhwah serta memandulkan wala’ kepada kepimpinan jemaah.
Faktor Krisis
Dalaman
Gerakan Islam tidak berupaya menghadapi sistem
pemilihan terbuka. Mereka hanya mampu menggunakan sistem pemilihan dalaman dan
tertutup. Proses pemilihan secara terbuka memberi ruang kepada kempen yang
melanggar adab jemaah dan menghilangkan kesantunan peribadi individu. Mereka
gagal berfikir waras sehingga lupa akan dosa dan pahala.
Gerakan Islam yang terlibat dengan politik
kepartian berasaskan demokrasi akan memayungi pelbagai pemikiran yang
bertentangan seperti Islamisme Liberal, Salafi, wahabi, fundementalisme bahkan
Syiah. Mereka mempunyai kepentingan sendiri. Kebanyakan mereka menubuhkan kem
masing-masing sehingga berlaku pengeseran antara satu sama lain. Ada juga kem
ditubuhkan atas dasar persahabatan dan bersifat jemaah dalam jemaah.
Kepelbagaian latarbelakang individu
menyebabkan gerak-fikir adalah berbeza dalam menafsir dan bertindak dalam
sesuatu perkara. Perbezaan ini kurang berjaya diuruskan sehingga menghasilkan
persaingan dan perebutan kuasa.
Kurangnya dialog dalaman. Seseorang pemimpin
perlu lebih banyak berinteraksi dengan anggota bawahan melalui pertemuan
berkala dan dialog dalaman. Selain mengeratkan ukhwah, ia juga dijadikan pentas
untuk menjelaskan isu-isu semasa dan cara menanganinya.
Revolusi maklumat yang melanda manusia pada
hari ini mengubah landskap pemikiran dan pendekatan manusia. Maklumat yang
banyak dan bercampur aduk perkara benar dan tidak benar menyebabkan manusia
kehilangan pertimbangan yang adil dan sahih dalam memilih pendapat. Sangat
berbahaya jika mereka memilih pendapat popular walaupun pendapat tidak benar
dan tidak sahih. Tanpa iman yang kukuh, akhlak yang baik dan pengkajian dengan
teliti terhadap sesuatu maklumat, manusia termasuk pimpinan dan anggota gerakan
Islam bakal terjatuh ke dalam lubang fitnah.
Kelemahan kepimpinan disebabkan oleh pimpinan
tidak dapat mengawal dan tidak berjaya mempengaruhi anggota gerakan Islam. Kedegilan
dan keingkaran terhadap arahan pimpinan dalam sesebuah organisasi menjadi
lumrah dewasa ini. Gerakan Islam yang terkenal dengan disiplin dan wala’ juga
terpalit dengan budaya ingkar arahan. Pemimpin tersohor, berbakat dan reformis
Ikhwan, Dr Abdel Monem Abul Fotouh sendiri ingkar arahan dan mencabar keputusan
Majlis Syura Ikhwan. Beliau tidak
bersetuju dengan Majlis Syura yang tidak mahu bertanding dalam pilihanraya
Presiden Mesir. Beliau ingkar arahan dan bertanding dalam pilihanraya tersebut.
Kesimpulan
Ikhwan seringkali berjaya mengatasi krisis
kerana keutuhan dasar-dasar Islam yang terkandung dalam perjuangan mereka.
Mereka mungkin rebah dan jatuh tetapi bangkit kembali mendepani permasalahan
yang berlaku. Mereka mungkin sakit tetapi tidak pernah mati. Pemimpin datang
dan pergi, dasar-dasar Islam akan terus terpahat dalam Ikhwan. Memang setiap
kejayaan sistem, organisasi dan perjuangan disebabkan oleh orangnya(pelaksana)
tetapi keutuhan organisasi disebabkan oleh dasarnya.
Sifat istiqamah dalam apa jua cabaran juga
melambangkan kekuatan mereka. Walaupun ramai pimpinan berbakat dan berpotensi
mereka berundur daripada perjuangan, menubuh wadah sendiri bahkan ada yang
menyokong musuh Ikhwan. Inilah yang berlaku kepada pejuang kental mereka
diperingkat antarabangsa iaitu Dr Kemal Hebawi telah berundur menyokong lawan
mereka di Mesir.
Pertembungan, suatu kebiasaan yang
menyakitkan. Paling baik terus istiqamah menuju kemenangan.
No comments:
Post a Comment