‘Pemimpin yang berkualiti dan
profesional mudah dicari pada zaman ini tetapi mencari pemimpin yang taat-setia
dan tidak beragenda sukar sekali’
Kita tertarik
dengan pendekatan baru PAS dalam mentransformasikan imej PAS dengan pendekatan
dinamakan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS).
BPMS bermaksud
sebuah budaya berpolitik yang berasaskan kepada kematangan dalam membuat
keputusan dan tindakan, berlandaskan al Quran dan As-Sunnah, sesuai dengan
realiti masyarakat, bermatlamat kesejahteraan rakyat, kemakmuran negara dan
keredhaan Allah SWT.
Banyak
kepentingan yang boleh diraih oleh gerakan Islam (baca: PAS) melalui amalan
budaya politik matang dan sejahtera, paling menonjol ialah:
1.
Mengekang berlakunya ketidakadilan
2.
Mengelak penyalahgunaan kuasa
3.
Menghindari ketidakstabilan
politik
4.
Menghindari kemelesetan ekonomi
5.
Menghindari keruntuhan sosial
6.
Menamatkan perselisihan rakyat
7.
Mengurangkan pembaziran masa
8.
Mengelakkan campurtangan asing
9.
Menggalakkan budaya politik ilmu
10.
Menyuburkan budaya politik fakta
11.
Mendidik rakyat buat keputusan
berasaskan maklumat yang benar
Kriteria BPMS
yang dicanang oleh PAS ialah
1. Bertunjangkan
prinsip perjuangan PAS pasti sahaja berpaksi kepada al-Quran dan Sunnah.
Justeru itu, apa jua keputusan PAS mestilah menepati syarak.
2. Politik
dakwah. PAS berjuang dengan tiga method atau sistem gerakkerjanya secara
seimbang dan sepadu iaitu :-
I.
Gerakan Tarbiyah (pembinaan
dalaman)
II.
Gerakan Dakwah (pembinaan luaran)
III.
Gerakan Siasah (pembinaan sultah/kedaulatan)
Adapun situasi
berdepan dengan sebuah pemerintahan yang tidak melaksanakan sistem pemerintahan
Islam, PAS akan terus berjuang, berdakwah dan berperanan untuk memastikan Islam
dapat didaulatkan. Peranan tersebut dinyatakan seperti berikut;
I.
Memberi nasihat dan bimbingan
secara berterusan, bagaimana Islam itu boleh dilaksanakan dalam sistem
pemerintahan dan pentadbiran negara.
II.
Berjuang menegakkan syariat (amar makruf) dalam apa jua kesempatan
dan ruang yang boleh dilakukan oleh PAS pada tahap keupayaan yang dimiliki.
III.
Menegur, mengkritik, membantah dan
mencegah kemungkaran (nahi mungkar) dan menentang kezaliman yang berlaku sama
ada dalam aspek sosial, ekonomi mahupun politik. Sekalipun kemungkaran itu
dilakukan oleh pemerintah, PAS tegas menyatakan kebenaran.
IV.
Menggerak agenda perubahan total (al-taghyir) ke arah mendaulatkan syariat
Allah secara berterusan. Terutama apabila PAS berdepan dengan sebuah
pemerintahan yang degil dan enggan melaksanakan Islam malah memusuhi Islam.
3. Amar Makruf
Nahi Mungkar
4. Fokus
Penyelesaian Islam
5. Pertentangan
Dasar Bukan Pertentangan Fizikal
BPMS boleh
direalisasikan dengan mengislah diri seseorang politikus dengan ilmu dan adab.
Akar 1: Ilmu
Matlamat utama
ilmu ialah bertaqwa kepada Allah SWT yakni mengenali dan menyakini kewujudan
Allah SWT dalam segala urusan di dunia mahupun akhirat. Justeru, ilmu yang
pertama perlu digarapkan ialah ilmu tauhid.
Kumpulan
pengajian kitab turath perlu diperkenalkan bagi mengukuhkan aqidah anak muda
agar tidak terpesong dengan Sekularisme, Pluralisme dan Liberalisme. Penulis
mencadangkan agar anak muda mempelajari 3 kitab yang baik untuk menjadi benteng
aqidah anak muda iaitu
I.
Kitab Perisai Bagi Sekalian
Mukallaf oleh Syeikh Abdul Qadir Bin Abdul Mutalib Al Indunesia Al-Mandili.
II.
Kitab Bakurah Al-Amani oleh Syeikh
Ismail Abdul Qadir al-Fathani.
III.
Mastika Hadith keluaran JAKIM
Pengembelengan
program keilmuan berperanan membina kerangka pemikiran agar Pandangan Hidup
Islam lebih tauhidik dan menolak pemikiran orientalis dan orang kafir dalam
kalangan umat Islam.
Akar 2: Adab
Pada hari ini,
persoalan adab boleh dibahagikan beberapa isu iaitu
I.
Adab berbeza pendapat –
menghormati pendirian orang lain dalam konteks ilmu dan adab. Meraikan
pandangan pendirian orang lain.
II.
Adab menutur kata – mengunakan
perkataan dan tulisan yang baik dan berbudi bahasa. Elak gelar-mengelar dan
label melabel antara satu sama lain.
III.
Tidak bermudah-mudah dalam
mengkafirkan orang lain.
Konsep BPMS
mesti diperluaskan penatarannya agar budaya ini menjadi darah daging setiap
kawasan dan gerakan yang pro kepada gerakan Islam (PAS).
No comments:
Post a Comment