Followers

Saturday, October 01, 2016

16 Tahun Selepas Alam Kampus



“Islam tetap menang sama ada kamu bersamanya atau tidak. Tetapi kamu takkan menang tanpa Islam” – Syeikh Ahmad Deedat

1. Pertamanya, penulis bukan sesiapa dalam gerakan mahasiswa. Penulis hanya seorang pelajar Jabatan Sejarah Universiti Malaya yang melakukan latihan ilmiah tentang gerakan mahasiswa dibawah seliaan Prof. Dr. Mohd Redzuan Othman yang ketika itu Naib Presiden ABIM. Dalam aktivisme, penulis terlibat sebagai EXCO dalam Persatuan Bahasa Melayu UM (PBMUM) dan Persatuan Sejarah UM (PASUM) serta terlibat beberapa aktiviti ABIM PJ. Pengemar majlis ilmu yang ada di kampus dan luar kampus. Dan ulat buku di Perpustakaan Utama UM.

2. Alhamdulillah, 16 tahun sudah berlalu, sehingga hari ini penulis dikurniakan oleh Allah SWT minat dan mengambil perhatian tentang alam kampus dan gerakan mahasiswa khususnya di Universiti Malaya. Allah SWT memberikan penulis sifat kasih kepada anak muda dan mahasiswa.

3. Penulis berpegang, anak muda dan mahasiswa pemilik zaman, mereka sendiri mencorakkan zaman mereka. Setiap zaman, gerakan mahasiswa mempunyai kekuatan dan kelemahan yang tersendiri. Tidak adil kita mengadili zaman mereka membandingkan mereka dengan zaman yang lain.

4. Dalam 16 tahun ini, penulis memerhati bahawa ada satu kumpulan yang membina kekuatan sendiri berdasarkan pemikiran tertentu dan pengaulan mereka. Kumpulan ini adalah ‘alat’ generasi pengasas Jemaah Islam Kampus (JIK) pada era 1980-an dikenali Republik Islam atau Kumpulan UM yang cuba menonjolkan tokoh panutan mereka sebagai pemimpin masa depan gerakan Islam. Mereka juga menonjolkan tokoh ulama tertentu sebagai murabbi mereka.

5. Para tokoh kumpulan ini cuba menguasai PAS dan kurang berjaya mendominasi PAS sebelum tahun 1999. Apabila keahlian PAS sudah rencam dan berlaku pengolakkan dalam PAS, kumpulan ini (dan kader-kader muda mereka) bersama kelompok yang melawan arus, kelompok yang kecewa atau merajuk, kelompok yang sekepala dalam pengaulan dan kelompok jemaah-jemaah yang ada dalam PAS membentuk PASMA, G18  dan GHB sehingga penubuhan Parti Amanah Negara.

5. Pada awal tahun 2000an, para pengasas JIK telah merekrut kader-kader mereka yang menekankan kepentingan siasah dan kemenangan pilihan raya. Mereka telah memposisikan kader-kader mereka dipelbagai jawatan dan tempat dalam PAS. Kader-kader ini peringkat kampus mencetuskan jemaah dalam jemaah dalam JIK UM dan menyebarkan pengaruh dalam JIK di kampus-kampus lain. Jika kita perhatikan, sekitar tahun 2014-2015 pengaruh kader awal 2000an masih ada dalam merencana politik kampus ketika itu. Kemuncaknya, apabila JIK UM dibubarkan apabila memutuskan hubungan PAS.

6. JIK berperanan sebagai 'PAS' di kampus. Itu hakikat. JIK tidak mampu menjadi mata rantai gerakan Islam, mudahnya JIK adalah cabang PAS di kampus. Berbanggalah.

7. Di bawah beberapa pesanan untuk anak muda dan mahasiswa

       I.            Mahasiswa perlu banyak membaca, berwacana dan menghadiri pelbagai program untuk peningkatan pengetahuan. Belajar untuk pertingkatkan pengetahuan bukannya menjadi kader pihak penganjur program. Mahasiswa yang menyertai Sekolah Demokrasi (SEKDEM) dan sekolah politik IKD (SEKPOL) perlu kuat jatidiri agar tidak mabuk dengan wacana tiada noktah dan keterbukaan tanpa batas sehingga mereka menjadi sekularis, pluralis dan liberalis.

     II.            Mahasiswa mestilah menolak pemikiran sekularisme, pluralisme dan liberalisme. Terkini, pemikiran ciptaan manusia dibaluti dengan faham Islam untuk mengelirukan kefahaman anak muda atas nama maqasid syariah, rahmat Islam untuk semua, reformis, islah dan progresif.

  III.            Mahasiswa perlu mengadakan kuliah mingguan berdasarkan kitab-kitab turath. Keberkatan ilmu terletak kepada belajar, faham dan amal.

  IV.            Mahasiswa wajib mengetahui sejarah gerakan mahasiswa. Mengetahui sejarah bukannya tenggelam dalam suasana romantisme tetapi mengetahui bagaimana sejarah itu bermula agar kita tidak tertipu.

    V.            Mahasiswa perlu lebih bijak menapis arahan senior yang berkepentingan. Para senior juga mempunyai kepentingan peribadi dan agenda kumpulan  tertentu.

  VI.            Mahasiswa perlu menjauhi kumpulan dalam kumpulan atau sifat selesa berkelompok dalam satu aliran pemikiran dan pengaulan.

VII.            Mahasiswa jangan mudah teruja dengan tokoh mahasiswa, tokoh politik dan tokoh popular. Jangan tertipu dengan pandangan mata dan sifat mesra mereka. Nanti kalian mudah menjadi macai mereka.

VIII.            Kita menghormati pandangan, pendirian dan keputusan sahabat-sahabat yang meninggalkan perjuangan. Kita akui kehebatan amalan, akhlak dan ketaqwaan mereka. Diharapkan mereka memperjuangkan Islam dimana posisi mereka berada. Teruskan perjuangan kita dan jalan terus, Islam sebagai Addin-holistik yang mengharapkan keredhaan Allah dan dibawah bimbingan para ulama yang bersumber al Quran dan as Sunnah bukannya bersifat pragmatis untuk kemenangan pilihanraya sahaja.

  IX.            Mahasiswa perlu menjauhi berkiblat kepada tokoh-tokoh tertentu dalam PAS yang memesrai gerakan mahasiswa. Perjuangan PAS berdasarkan dasar Islam yang terkandung dalam Perlembagaan PAS bukannya kemesraan pimpinan, kehebatan retorik tutur bicara, kebernasan idea dan karisma seseorang pemimpin sahaja.

     X.            Perjuangan mahasiswa yang terbaik berdasarkan ilmu. Fokus kepada isu-isu kebajikan kampus, politik kampus, pentadbiran MPP yang berkesan dan peningkatan kualiti diri mahasiswa. Isu-isu negara ditangani dengan solidariti dengan NGO dan parti luar bukannya menjadi pemimpin penggerak kepada isu-isu negara.

  XI.            Pilihanraya kampus (PRK) dan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) adalah gelanggang latihan dan medan politik para mahasiswa. Gunalah kedua-dua gelanggang itu untuk menambah pengalaman dalam kepimpinan dan menajam seni politik masing-masing. Pihak mahasiswa boleh menganjurkan seminar atau diskusi politik sama ada di dalam atau di luar kampus.

XII.            Perjuangan mahasiswa jangan sampai meletakkan diri dalam penjara. Ia tidak berbaloi dengan ukiran nama popular dan hero ciptaan sementara. Jangan menjadikan dirimu sebagai mangsa yang sadis akibat janji dan harapan palsu para politikus. Jangan percaya harapan dan pujian politikus.

XIII.            Khidmat mahasiswa kepada masyarakat ialah memandaikan mereka dengan PENDIDIKAN. Maksudnya dengan kelas al-Quran, kelas bahasa dan kelas-kelas tambahan percuma untuk anak-anak miskin di sekitar kampus.

8. Setelah 16 tahun berlalu, sejarah gerakan mahasiswa terus berlalu. Ada pemimpin JIK yang menyepi, cergas dalam politik PAS, PKR, DAP, AMANAH bahkan UMNO dan ada terlibat dalam profesional serta penglibatan dalam pembangunan dan pentadbiran negara. Pengakhiran seseorang manusia bukan pada saat ini tetapi pada penamatan usia mereka.

9. Kekuatan utama sesebuah batch yang ditarbiah ialah hubungan ukhwah mereka yang rapat. Ia bagaikan hubungan kekeluargaan. Selepas alam kampus, ada dua jenis alumni gerakan mahasiswa iaitu berdasarkan  tempat belajar dan batch. Antara alumni universiti yang terkenal ialah JASA di UKM dan UKP di UM. Manakala batch yang paling berjaya di UM ialah batch Generasi Dinamik dimana mereka telah menubuhkan NGO Kelab Generasi Dinamik yang aktif melebihi induknya UKP. Sewajarnya setiap batch menubuhkan NGO masing bagi meneruskan hubungan persaudaraan sesama mereka dan membangunkan umat.

10. Walaupun ditarbiah oleh PAS, pimpinan mahasiswa mempunyai akal untuk membuat pilihan halatuju mereka. Kepentingan semasa banyak memposisikan siapa kita dan bagaimana. Jika ditanya kenapa perlu menganggotai PAS atau menjadi simpatis atau penyokong PAS (tanpa keahlian)?. Jawapannya (1) Dasar Islam, (2) ramai ulama didalamnya dan (3) keburukan PAS lebih kecil berbanding keburukan parti-parti lain yakni tidak mahu mengamalkan Islam secara holistik dan beralasan dalam melaksanakan Islam sebagai addin.

Mahasiswa berhati-hatilah pada zaman mudamu agar perjalananmu pada alam dewasamu selamat dan bahagia.

No comments:

Nota Diri

Nama: Mohamad Ridhwan Bin Alias

Pendidikan

+ Mendapat pendidikan dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya (Major: Sejarah, Minor: Antropologi dan Sosiologi)

+ Diploma Pendidikan, MPTAA

Fokus Penulisan

+ Sejarah dan politik terutamanya di Malaysia, Timur Tengah, Gerakan Islam dan Gerakan Mahasiswa/Anak Muda.

Penafian

+ Penulis bukan ustaz
+ Penulis bukan pakar
+Segala pembacaan perlu dibuat lebih lanjut untuk pemurnian fakta.
+ Segala penulisan adalah pendapat peribadi.