Pengalaman peribadi, keluarga dan sahabat2
guru kami di sekolah, sememangnya terdapat kegusaran sesetengah ibubapa
terhadap sistem pendidikan negara kita. Atas keberanian dan mahu kebaikan,
mereka menghantar anak-anak mereka ke sekolah altenatif seperti madrasah atau
pondok. Antara kegusaran utama mereka kebejatan akhlak dan iman dalam kalangan
anak remaja. Sepanjang pemerhatian, anak remaja kita;
1. sebanyak 70-80% mengalami kebejatan akhlak
di sekolah menengah
2. sebanyak 80 % kurang cerdik dari segi akademik
ekoran daripada sistem akademik kita.
Di sekolah tahfiz, madrasah atau pondok pula,
terdapat beberapa kekurangan
1. kemudahan asas
2. ketiadaan guru akademik yang mencukupi jika
sekolah tahfiz tersebut memperkenal aliran akademik + tahfiz.
3. sistem pengajian yang tidak berpasak
realiti kehidupan hari ini.
Alhamdulillah, pihak pemerintah melihat pola
perubahan ini dan cuba memenuhi kehendak hati rakyat. Bermula tahun 2017,
kurikulum tahfiz diperkenalkan dalam KSSM manakala DPTN sedang dirangka. Ia
memberi ruang kepada sekolah tahfiz memiliki sistem pengajian yang lebih
menjamin para pelajar menghadapi realiti masa depan mereka dan berada dalam
pengajian arus perdana.
Moga kita dapat melahirkan lebih ramai Imam
al-Ghazali, Ibnu Rusyd, Ibnu Sina dan lain-lain.
Moga ia cantik sebagaimana didokumenkan..
No comments:
Post a Comment