“Masa depan tidak bersama Islam politik, tidak bersama
para Islamis, masa depan juga tidak bersama parti politik berasaskan Islam di
negara-negara umat Islam. Itu hakikatnya. Masa depan adalah bersama masyarakat terbuka
(open society). Islam politik mahupun Muslim demokrat tidak boleh hidup secara
eksklusif,”
Maszlee Malik (Dr.)
Dalam bab ini, kita
akan menelusuri beberapa perkara dibawah
1.
Mengenali Sejarah IRC
2.
Menyelusuri pendekatan yang
digunakan oleh Tanzim Ikhwanul Muslimin Malaysia.
Membicarakan tentang
IRC, ia bagaikan membicarakan kisah dongeng dan mitos. Benar atau tidak?. Ia
disebabkan pimpinan lama IRC tidak mahu menulis secara jelas tentang kewujudan
mereka.
Menjelang penubuhan
Pertubuhan IKRAM Malaysia, pimpinan Jamaah Islah Malaysia (JIM) telah merungkaikan
persoalan kewujudan jamaah yang selama ini disebut ‘IRC’ dalam Ucapan Dasar
Presiden JIM dalam PPN ke 20 (2010) dan
PPN ke 21 serta Ucaptama Sempena Majlis Penubuhan IKRAM. Ketiga-tiga ucapan ini menjadi penting kerana ia akuan rasmi
mengesahkan kewujudan IRC yang rahsia selama ini. Bahkan akuan ini juga
memungkinkan kita mengesah segala cakap orang dan kertas kerja wujudnya IRC
selama ini.
IRC mempunyai proses pentarbiahan
dan dakwah bukan politik yang terbaik. Ini tidak dapat dinafikan. Penulisan ini
cuba menyelusuri liku-liku ‘dakwah politik’ IRC.
Satu Jemaah yang
tidak bernama dikenali sebagai al Jemaah memuncul diri sebagai Islamic Representative (IRC) pada akhir tahun
1970an. IRC dianggap sebagai Harakah
Islamiaih Syumuliah (HIS) yang bermatlamat menegakkan Islam sebagai sistem
hidup. IRC mempunyai tanzim dan kepimpinan rahsia.
Penulis mengunakan
IRC dalam merujuk kepada Ikhwanul Muslimin Malaysia atau Ikhwan Melayu. IRC
hasil gabungan Alami Mesir dan IRC UK.
Bermulanya Sebuah Tanzim
Tanzim Ikhwanul
Muslimin[i]
berkembang ke seluruh dunia sangat bergantung kepada pemikiran tokoh-tokoh dan cawangan
Ikhwan di tempat seseorang itu belajar. Ikhwanul Muslimin (Ikhwan) Mesir
ditindas oleh kerajaan Mesir. Penindasan ini menyebabkan kebangkitan
radikalisme dalam Ikhwan. Radikalisme juga disebabkan oleh pemikiran Sayyid
Qutb yang berlandaskan pelurusan dan kemantapan aqidah. Pemikiran Sayyid Qutb[ii]
mendominasi pemikiran anak muda dalam Ikhwan sehingga menjadikan mereka
radikal.
Mursyidul Aam selepas
Imam Hassan al Banna, Imam Hassan al Hudaybi, Ustaz Umar Tilmisani, Ustaz
Muhammad Hamid Abu Nasr dan Ustaz
Mustafa Masyhur cuba mengendurkan para pendamba pemikiran Sayyid Qutb yang
keras. Walaubagaimanapun, usaha ini sukar dijalankan ekoran penindasan
berterusan dan pengharaman terhadap Ikhwanul Muslimin oleh pemerintah Mesir.
Pada zaman Ustaz Umar
Tilmisani, beliau cuba mengurangkan ketegangan politik dan konflik dengan
kerajaan. Antara usaha beliau memberi tumpuan utama kepada pengkaderan,
pentarbiahan dan penguasaan organisasi melalui penyusupan kader dan kawalan
entiti yang dikuasai melalui pemayungan oleh ‘kerajaan ghaib’ atau daulah
terpendam. Ustaz Umar dibantu oleh pakar tarbiah seperti Ustaz Abbas as Saisi.
Ikhwanul Muslimin
juga berkembang di Barat apabila pemimpin Ikhwan berada dalam buangan
menubuhkan Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Antara penggerak utama Ikhwanul
Muslimin Antarabangsa ialah Ustaz Mustafa Masyhur di Jerman. Selain itu, ramai
tokoh Ikhwan Iraq, Ikhwan Syria dan Ikhwan Mesir yang menjadi pelarian politik
menyambung pelajaran dan mendapat PhD mengajar di Barat. Muktakhir ini, tokoh
Ikhwan Tunisia, Syeikh Rashid Ghannosshi merupakan pemimpin buangan Ikhwan yang
cukup berpengaruh kepada gerakan Islam pada hari ini.
Ikhwanul Muslimin
juga tersebar ke seluruh negara umat Islam melalui penubuhan cawangannya.
Cawangan Ikhwan yang berpengaruh ialah Ikhwanul Muslimin Cawangan Syria dan
Iraq. Kedua-dua cawangan ini banyak melahirkan pemikir agung Ikhwanul Muslimin.
Di Syria, antara pimpinan terkenal Mustafa as Sibaie dan Said Hawwa. Manakala
Ikhwan Iraq terkenal dengan Abdul Karim Zaidan dan Abdul Aziz al Badri. Di
Sudan, tokoh terkenal Ikhwan di sana ialah Hassan Turabi. Pada muktakhir ini, Ikhwan Jordan dan Nahdah
Tunisia banyak mempengaruhi pemikiran politik Ikhwan di seluruh dunia.
Fenomena Berbilang-bilang Jemaah: Pembentukan Tanzim dan
Pengaruhnya di Malaysia
Pembentukan tanzim
bergantung kepada tempat kader-kader Ikhwan belajar. Dalam pemikiran politik,
Ikhwan Syria dan Ikhwan Iraq lebih ke depan berbanding induk mereka Ikhwan
Mesir. Ikhwan Mesir mengutama pentarbiahan dan pengkaderan. Ikhwanul Muslimin
Antarabangsa juga mengutamakan pentarbiahan dan pengkajian tentang ketamadunan
Barat terutamanya demokrasi dan hak asasi manusia.
Kewujudan banyak Tanzim
Ikhwan di sesebuah negara juga dibentuk
oleh pengaruh pemikiran tokoh-tokoh Ikhwan yang mentarbiah dan mementori para
kader dakwah. Sudah tentu pemikiran tokoh-tokoh Ikhwan mempunyai perbezaan
terutamanya dari segi pendekatan dakwah.
Penulis tertarik
dengan pendapat Youssef Nada yang mengatakan ‘politik Timur Tengah penuh kerahsiaan, namun Ikhwan Muslimin ada di
mana-mana di seluruh dunia. Ia bukan berasaskan sistem keahlian tetapi
berdasarkan cara seseorang berfikir”. Cara seseorang berfikir melahirkan
kesatuan mereka sekaligus membawa kesatuan amal yang bertujuannya kerana Allah.
Walaupun ada pelbagai tanzim dan nama, mereka dapat disatukan dengan cara
berfikir.
Ada yang bercerita di
sesetengah negara, tanzim Ikhwan ada 10 buah. Ia bukanlah satu kepelikkan
kerana pemikiran tokoh dan tempat belajar yang berbeza. Di Malaysia, antara
tokoh awal mempunyai pemikiran Ikhwan ialah Prof. Dr Zulkifli Mohamad. Beliau
belajar di Mesir dan pernah menjawat Timbalan Yang Dipertua PAS Pusat. Kemudian
kelompok Ustaz Hassan Shukri menerapkan pemikiran Ikhwan dalam PAS dan sahabat
beliau, Ustaz Dahlan Mohd Zain dalam ABIM. Diikuti oleh peranan Tuan Guru Yahya
Othman dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam ABIM. Kemudian kelompok tua Alami
Mesir-IRC UK (IRC), Suara Islam UK (masuk PAS), HALUAN Malaysia dan kelompok
muda Alami Mesir (ISMA).
Ikhwanul Muslimin
mementingkan sofwatul mukhtarah iaitu
pembinaan golongan terpilih (orang cerdik) dalam jemaah.[iii] Alat pentarbiahan yang sangat penting adalah
usrah. Usrah yang terkenal yang dikatakan ‘usrah ibu segala murabbi’ ialah
usrah yang dipimpin oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang semasa di Mesir. Antara
yang dikatakan anggota usrah itu ialah Ustaz Zawawi Ali (IRC), Ustaz Mohd Parid
Sheikh Ahmad(IRC), Ustaz Mohamad Kamil Majid (UM), Ustaz Abdul Rahim (Negeri
Sembilan), Ustaz Darus Senawi (HALUAN), Dr Hatta Shaharom (IRC) dan Ustaz Alias
Othman. Usrah ini dikatakan diserahkan
kepada Ustaz Mustafa Masyhur setelah Tuan Guru Abdul Hadi pulang ke Malaysia.
Tokoh-tokoh ini menjadi murabbi jemaah Islam di Malaysia dan cukup berpengaruh
dalam al jamaah-IRC-JIM-IKRAM, HALUAN, ABIM dan PAS.
Walaupun Tuan Guru
Abdul Hadi Awang mendapat pengaruh Ikhwan Mesir, beliau terlebih dahulu
dipengaruhi oleh pemikiran tokoh Ikhwan Syria, Said Hawwa. Pemikiran politik
dan tanggungjawab jemaah menyebabkan Tuan guru Abdul Hadi bergerak dalam PAS
berbanding IRC[iv].
Tokoh unik yang
mendapat celupan Ikhwanul Muslimin adalah Tuan Guru Yahya Othman (mantan ahli
Majlis Syura Ulama PAS dan Majlis Syura ABIM). Beliau pernah berguru dengan
pemimpin Ikhwan Syria yang terkemuka iaitu Ustaz Mustafa as Sibai. Kemudian
beliau mendapat tarbiah Ikhwan Iraq
seterusnya mendapat tarbiah Ikhwan Mesir. Beliau pernah berikrar bersama
sahabat beliau untuk memperjuangkan Islam di Malaysia semasa beliau di Mesir.
Menariknya, Tuan Guru Yahya Othman pernah bergerak cergas dalam WAMY yang digerakkan
oleh Ikhwanul Muslimin Antarabangsa.
Gelombang besar yang
mendapat pengaruh Ikhwanul Muslimin Iraq ialah sekumpulan pelajar Malaysia yang
dihantar belajar ke Iraq. Mereka adalah
1. Hassan Shukri (PAS)
2. Muhammad bin Daud (PAS)
3. Abdul Rahim bin Muhammad Zain (pensyarah UM)
4. Hasbullah Kasban (pensyarah UTM)
5. Hashim Jasin (PAS)
6. Azmi bin Ahmad (ABIM Kedah)
7. Abdul Ghani bin Kasa (guru agama)
8. Abdul Halim Yahya (pegawai agama FELDA)
9. Isamuddin bin Ahmad (ahli
perniagaan)
10. Dahlan Mohd Zain (ABIM Perlis-KUSDA-HALUAN)
Dalam membicarakan
tentang pengaruh Ikhwanul Muslimin di Malaysia, adalah tidak adil tidak
menyebut tentang peranan Dato Mohd Asri Muda. Beliau mempunyai hubungan baik
dengan pimpinan gerakan Islam di dunia. Antaranya dengan Muhamad Natsir
(MASYUMI) dan Kamal as Sananiri (Ikhwan Mesir, suami Hamidah Qutb). Dengan hubungan baik ini jugalah, Dato Asri
mendapat tajaan daripada Kerajaan Iraq(masa itu rapat dengan Ikhwan) kepada 10
pelajar di atas dan mendapat bantuan kader untuk membantu PAS atas saranan
pimpinan gerakan Islam antarabangsa.
Dasar Ekonomi Baru
membolehkan kelompok pelajar cemerlang kalangan bumiputera ditaja belajar ke
luar negara terutamanya Britain. Kesedaran Islam semasa di sana membolehkan
mereka merapati pemimpin Ikhwanul Muslimin dalam buangan. Selain itu, mereka
juga mendekati tokoh Islam daripada Jamaati Islami Pakistan dan Jamaah Nur dari
Turki. Di Britain, MISG sudah ada sejak 1971 dan bergabung dengan Kesatuan
Pertubuhan-pertubuhan Pelajar Islam (FOSIS). FOSIS bertujuan memberi kesedaran
kepada pelajar-pelajar Islam.
Perasaan tidak
berpuas hati terhadap mula memutik apabila pelajar Malaysia tidak dapat
menerima pendekatan Islam FOSIS dan penguasaan pelajar Islam daripada
negara-negara Islam yang minoriti berbanding pelajar Malaysia yang majoriti
dalam FOSIS. Isu-isu Malaysia kurang dicakna oleh FOSIS.
Pada awal tahun 1975,
Suara Islam telah ditubuhkan oleh pelajar Malaysia. Suara Islam dipengaruhi
oleh pemikiran Jamaati Islami Pakistan. Mentor Suara Islam ialah Javed Ansari,
seorang tokoh Jamaati Islami yang menjadi pensyarah di sana. Javed mempunyai
pemikiran radikal dan kritis. Beliau memberi penerangan perbandingan Islam
dengan komunisme Mao dan Stalin. Antara kepercayaan Suara Islam ialah ‘revolusi
Islam perlu dipimpin oleh sebuah parti politik’. Mereka bercadang ingin
menubuhkan Parti Revolusi Islam(ada pendapat Parti Negara Islam) sekembali
mereka ke Malaysia.[v]
Kemudian muncul IRC
yang menggunakan pendekatan dakwah dan tarbiah. Mereka mengunakan pendekatan Ikhwan
iaitu menembusi organisasi sedia ada dan cuba melakukan perubahan daripada
dalam organisasi tersebut. IRC mengunakan usrah-usrah untuk merapat hubungan
sesama anggota dan mengalakkan anggota mereka dalam penyertaan dalam
pembangunan masyarakat.[vi]
Perkembangan Tanzim Ikhwan Di Malaysia.
Di Malaysia, Tanzim
Ikhwan dikatakan terbahagi 3 iaitu Tanzim IKRAM, ISMA dan HALUAN Malaysia.
Masing-masing mengaku dan menisbahkan mereka sebagai wakil sah sebagai cawangan Ikhwan di Malaysia.
Persaingan sengit antara IKRAM, ISMA dan HALUAN.
Dalam sejarah Tanzim
Ikhwan di negara ini, kita wajar melihat siapa yang paling awal menceburi diri
dalam Ikhwan. Setakat hari ini, sejarah membuktikan generasi semasa Prof Dr
Zulkifli Mohamad adalah generasi awal yang mendapat pengaruh pemikiran Ikhwan.
Prof Dr Zulkifli Mohamad sendiri mendapat tarbiah secara langsung melalui
kuliah hari selasa yang diadakan oleh Ikhwan di Kaherah semasa beliau belajar.[vii]
Cuma yang tidak dapat dibuktikan adalah keahlian beliau dalam Ikhwan.
Pengaruh pemikiran
Ikhwan juga dikesan pada tahun 1957 apabila seorang pelarian dari Mesir, Syeikh
Taqiyuddin datang mengajar pelajar sekolah agama di Kedah. Beliau mengunakan
sistem usrah yang digilirkan antara rumah ahli usrah. Menariknya, antara ahli
usrah ini adalah Ustaz Jais Anwar yang kelaknya menjadi Ketua Dewan Pemuda PAS
Pusat sesi 1968/70.[viii]
Peringkat yang
penting adalah pada tahun 1963 apabila 10 orang pelajar Malaysia dihantar ke
Iraq atas saranan Dato Mohd Asri Muda dengan kerjasama Presiden Iraq pro
Ikhwan, Muhamma Arif Abdul salam. Antara mereka ialah Ustaz Hassan Shukri
(PAS), Ustaz Muhammad Daud al Iraqi (PAS) dan Ustaz Dahlan Muhammad Zain (ABIM
Perlis-KUSDA-HALUAN Malaysia). Kelompok PAS dalam kumpulan ini menyebarkan
pemikiran Ikhwan dalam PAS dalam ceramah dan penulisan mereka. Ustaz Dahlan
Mohamad Zain pimpinan ABIM Perlis tidak bersetuju pendapat ABIM yang
‘melepaskan’ Anwar Ibrahim masuk UMNO. Akibatnya, beliau menubuhkan kumpulan
sendiri yang dikenali Kumpulan Ustaz Dahlan atau KUSDA dan kemudiaanya menjadi
HALUAN.
Kelompok ketiga ialah
kelompok Alami Mesir dan diikuti oleh IRC UK[ix].
Sebenarnya ada satu
lagi kumpulan usrah di London yang diusahakan oleh pimpinan PKPIM. Usrah ini
dipimpin oleh Ustaz Razali Nawawi di London ini diadakan pada tahun 1968.
Anggota lain usrah ini ialah Syed Ibrahim Abdul Rahman , Wan Ismail Wan Ibrahim
dan Hishamuddin Yahya. Cuma kita kekurangan maklumat tentang hubungan Ikhwan
dengan usrah ini. Adakah ia dipengaruhi setakat pertemuan dan bahan bacaan atau
tidak mendapat pengaruh daripada Ikhwan.
IRC bermula daripada
kumpulan pelajar yang pulang daripada luar negara[x]
pada tahun 1970an. Mereka hidup dalam organisasi yang tidak berdaftar melalui usrah-usrah. Ramai kalangan mereka
menyerap-masuk atau menyusup ke dalam ABIM. Pendekatan mereka adalah dakwah dan
tarbiah[xi].
IRC (atau al jamaah atau sebuah pertubuhan tidak diberi nama) mengetepikan
untuk bergerak di bawah gerakan dibina sendiri demi menjaga kesatuan ummah.[xii]
Pada tahun 1990, baru sebuah entiti yang dikenali JIM ditubuhkan untuk
meneruskan usaha IRC dalam dakwah.
Abdul Hadi Awang, Yahya Othman, PAS dan Ikhwanul Muslimin.
Baru-baru ini heboh
berita di Mesir yang mendakwa Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah dilantik sebagai
Setiausaha Agung Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Kemudian berita ini dinafikan
oleh PAS. Ada yang mendakwa Abdul Hadi menganggotai Ikhwan sejak akhir 1960an.
Abdul Hadi Awang
kurang bersetuju dengan pemikiran dan pendekatan konsep Ikhwan Alami.
Konsep Ikhwan Alami bukanlah fikrah
Ikhwan yang asal dan tidak dipersetujui oleh senior-senior dalam Ikhwan. Ikhwan
Alami digerakkan oleh tokoh muda Ikhwan yang pernah mengerakkan Ikhwan di
negara Barat. Ikhwan Alami mahu menubuhkan jemaah baru walaupun di negara
tersebut sudah ada jemaah Islam yang sedia ada.
Menurut Abdul Hadi
Awang, asal usul Ikhwan Alami Malaysia apabila beliau memperkenalkan sekelompok
pelajar Melayu lepasan Nilam Puri (kemudian menjadi tokoh Alami) kepada pihak
Ikhwan. Abdul Hadi bersangka baik dengan
mereka kerana mereka datang daripada Nilam Puri yang dibawah PAS.[xiii]
Apabila mereka pulang
ke Malaysia, mereka mahu menubuhkan Ikhwan di Malaysia. Abdul Hadi tidak
bersetuju dengan mereka. Menurut Abdul Hadi,
mereka ini tidak ihtiram
(menghormati) orang yang lebih khibrah (berpengalaman)
dalam memahami waqie' (realiti).
Murabbi umat celupan
Ikhwan Mesir, Ikhwan Syria dan Ikhwan Iraq serta Ikhwan Antarabangsa(melalui
WAMY), Tuan Guru Yahya Othman juga tidak bersetuju dengan penubuhan jemaah
baru. Beliau pernah dijemput untuk menjadi murabbi atau mas’ul tarbiah sebuah
jemaah tetapi beliau menolak. Beliau memberitahu bahawa beliau dan sahabat
beliau dinasihati oleh Ikhwanul Muslimin menyertai PAS dalam usaha memperkuatkan
PAS khususnya dalam bidang tarbiah dan dakwah. Nasihat Yahya Othman, ‘PAS ini terbuka akhi, sesiapa sahaja boleh
masuk PAS, tak perlu tubuh jemaah baru”. Begitu nasihat Yahya Othman kepada
pemimpin sebuah jemaah.[xiv]
Kamal Helbawy pernah menyarankan
HALUAN, ISMA dan JIM memilih PAS sebagai platform perjuangan dalam memastikan
suasana politik yang adil. Kumpulan-kumpulan Islam ini bergerak bersama-sama
dengan PAS dalam kondisi saling memahami antara satu sama lain. Jangan bersikap
melampau dan provokatif antara satu sama lain.[xv]
Hassan al Banna
sendiri mengakuri dan bersetuju pendapat Raja Saudi, al Malik Faisal tidak
membenarkan Ikhwan ditubuhkan di sana kerana menganggap beliau juga sebahagian
daripada Ikhwan. Abdul Hadi bersetuju dengan idea mentor beliau, Said Hawwa
yang mengkritik pendekatan Ikhwan Alami yang dianggap tidak perlu. Sudah cukup
dengan adanya front antarabangsa untuk menyatukan ikhwan daripada seluruh bukannya menubuhkan Ikhwan di negara yang
sudah ada jemaah Islam.
Kepimpinan Ikhwanul
Muslimin Antarabangsa menjadi wakil
jemaah seluruh dunia. Front ini berperanan membuat qarar (ketetapan) yang dipersetujui bersama. Semua jamaah di
negara-negara umat Islam tadi wajib melaksanakan qarar-qarar tersebut semampu mungkin. Namun jika bertembung dengan
realiti di negara masing-masing mengekang,
maka qarar itu boleh untuk tidak dilaksana.[xvi]
Dalam mengatasi
permasalahan perbezaan antara jemaah Islam, pendekatan sederhana,
berhikmah dan lembut wajib digunakan.
Seteruk mana sekalipun mereka, mereka tetap anasir-anasir Islam. Mereka sendiri
bukan musuh. Dalam keluarga, setiap anggotanya ada fungsi. Ada yang berwatak
emak, watak ayah dan watak anak. Ibu
garang, ayah menasihati.[xvii]
Kemunculan HALUAN, JIM, ISMA dan IKRAM
Jemaah Islah Malaysia
(JIM) ditubuhkan 27 Julai 1990. JIM merupakan salah satu atau sebahagian entiti
Tanzim Ikhwan Malaysia. Setelah 15 tahun bergerak tanpa organisasi sendiri,
satu keperluan untuk IRC bergerak dalam ruang terbuka.
Visi JIM ialah membangun sebuah negara
Malaysia yang melaksanakan sepenuhnya
syariat Islam menjelang 2020. Motto
JIM yang berbunyi "Bersama Islam
Membina Masyarakat". Presiden pertama JIM ialah Ir. Saari Sungip
dikatakan salah pimpinan IRC UK. Antara kejayaan penting JIM ialah
1. Kedudukannya (positioning) kalangan
NGO Islam
2. Kedudukan JIM dalam kalangan NGO lain dan masyarakat Madani
3. Kedudukan dalam parti politik
4. Jaringan dengan pelbagai agensi kerajaan
5. Dikenali dengan institusi seperti sekolah al Amin.
Pertubuhan IKRAM
Malaysia(IKRAM) diluluskan pendaftaran pada 22 Oktober 2009. Antara tujuannya
ialah menyatukan entiti IRC yang bertaburan yang menyukarkan arahan pusat.
Presiden pertama ialah Dr Mohd Parid Sheikh Ahmad. Cogan kata IKRAM ialah “Ukhuwah Teras
Kegemilangan”. Dasar IKRAM ialah Islam, dan asas pegangannya ialah Al-Qur’an,
As-Sunnah, Ijma’ dan Ijtihad.
Pertubuhan Himpunan
Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia(HALUAN Malaysia) mempunyai susur
galur daripada ABIM Perlis atau ABIM
Utara. Ada juga mengenali kelompok ini sebagai ‘Sahabat Utara’ atau Kumpulan Ustaz Dahlan (KUSDA). Pada tahun 1988,
kumpulan ini menjelmakan diri sebagai HALUAN Malaysia. Haluan Malaysia lebih
menumpukan kepada kebajikan dan pentarbiahan. Pusat pengajian popular mereka ialah
Ma’had Attarbiyah al Islamiyyah
(MATRI) diasaskan oleh Ustaz Dahlan Mohamad Zain[xviii]. Motto iaitu
“berakhlak, mendidik dan
berbakti”.
Ikatan Siswazah
Muslim Malaysia (ISMA) ditubuhkan pada tahun 1997 yang menjadi sebahagian
daripada Tanzim IRC. Pada tahun 2005, penjenamaan ISMA berlaku. Ia dikenali
sebagai Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) dan menarik diri daripada pengaruh IRC.
ISMA berasal usul daripada kelompok Alami Mesir kalangan anak muda. Diketuai
oleh Ustaz Abdullah Zaik bin Abdul Rahman. ISMA mempunyai dua motto iaitu ‘Membangun Umat Beragenda’ dan ‘Melayu Sepakat, Islam Berdaulat’. Pada
pilihanraya umum 2013, ISMA telah melakukan ijtihad dengan menghantar
calon-calon mereka melalui parti BERJASA. Dalam bidang bantuan kemanusiaan,
agensi ISMA iaitu Aman Palestin terkenal
di Malaysia.
IRC-JIM-IKRAM dan
Politik Malaysia
Pada pertengahan
1970an, kader dakwah Alami Mesir dan IRC UK
pulang ke Malaysia. Ramai kalangan mereka menjadi pensyarah universiti.
Tumpuan mereka kepada pentarbiahan dan pengkaderan. Oleh kerana ABIM dan PAS
sudah lama bertapak, mereka tidak menubuhkan gerakan baru tetapi diarahkan
untuk memperkuatkan organisasi mata rantai gerakan Islam yang sedia ada. Pada
waktu itu PAS berada dalam BN, kader dakwah ini mula menyusupi ABIM. Mereka
mengunakan pendekatan rahsia dan tidak mendedahkan identiti mereka.
Pendekatan kerahsian,
pemayungan dan penyusupan dalam organisasi dilakukan semasa zaman ustaz Umar
Timisani bagi mengelakkan Ikhwan ditindas. Anggota Ikhwan Mesir telah menyusup
masuk ke dalam banyak pertubuhan profesional di Mesir. Pertubuhan-pertubuhan
ini diletakkan dibawah kawalan Ikhwan dan cuba mengaburi pihak berkuasa. Ia
menjadikan pertubuhan tersebut hanya proksi.
Ada pihak mendakwa
terdapat Konsep Harakah Islamiyyah Syumuliah (HIS) diaturkan oleh IRC (al
jamaah) dimana menjadikan PUM(ulama),
ABIM (NGO) dan PAS (sayap politik) sebagai proksi dimana kekuasaan sebenar
terletak kepada Amir IRC bukan kepimpinan PUM, PAS dan ABIM.[xix]
IRC cuba menguasai
pentarbiahan ABIM[xx] tetapi
kurang berkesan apabila ABIM cuba menjarakkan diri mereka daripada pemikiran
Sayyid Qutb[xxi].
Penguasaan ini juga tidak berjaya kerana pentarbiahan ABIM didominasi oleh
Anwarinas (setia dengan Anwar Ibrahim). Penguasaan IRC dalam ABIM sangat
berjaya sehingga berjaya menghuni ‘Majlis Syura’ ABIM. Perkara ini jelas
sesudah Anwar Ibrahim masuk UMNO dimana ada kalangan mereka mula menunjukkan
imej sebenar mereka dengan meninggalkan ABIM.
Kebanyakan pemimpin
IRC cuba menyusupi gerakan mahasiswa Islam[xxii]
dan PAS yang kesedihan kerana kemasukkan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO. Lujnah
Tarbiah PAS Pusat telah menjemput dua anggota Majlis Syura IRC untuk bersama mereka
pada pertengahan tahun 1980an[xxiii].
Peluang ini diambil oleh anggota IRC untuk memperkukuhkan kedudukan mereka ke
dalam PAS.
IRC bukan sahaja
mentarbiahkan anggota PAS dan gerakan mahasiswa Islam tetapi telah memilih
unsur terpilih dan terbaik dalam PAS untuk diserapkan ke dalam IRC secara
rahsia. Gerakan jemaah dalam jemaah ini berjaya dikesan oleh Dewan Pemuda PAS
dan akar umbi menolak kehadiran mereka. Dewan Pemuda PAS Pusat sendiri hampir
terperangkap apabila pemimpin yang dikatakan proksi IRC Ir. Mustafa Kader
antara calon yang dicadangkan sebagai Ketua DPPP. Syura DPPP telah memilih
Ustaz Abdul Halim Arshad sebagai Ketua DPPP. Mereka juga cuba menguasai
peringkat kawasan.
Jemaah Islam Malaysia
dikatakan diusahakan pada tahun 1988[xxiv]
dan ditubuhkan pada 29 Julai 1990. Ia ditubuhkan pengislahan secara dakwah
tidak berkesan dan dakwah tidak terpimpin. Justeru, IRC(al jamaah) memutuskan
‘jamaahlah HIS’ dimana sebuah jamaah yang mengambarkan identiti IRC diwujudkan.
Ada berpendapat JIM bukan IRC tetapi ia sebahagian IRC.
Menariknya, pada
bulan Mac 1990, didakwa satu dokumen bertajuk ‘Pembentangan Usul Pendekatan
Terhadap UMNO’ dibentangkan oleh wakil Majlis Syura Jemaah(MSJ).[xxv]
Melalui usul ini, IRC mahu menghalalkan dan mewujudkan penglibatan anggota mereka
ke dalam UMNO. Tetapi usul ini telah
ditolak.
Zaman reformasi pada
tahun 1998 ekoran pemecatan Dato Seri Anwar Ibrahim membuka peluang JIM untuk
mengunakan pendekatan politik. Presiden JIM, Ir Saari Sungip dan Sahri Bahri
berserta ramai lagi pimpin JIM masuk Parti Keadilan Nasional berketuakan Datin
Seri Wan Azizah Wan Ismail. Menariknya, pemimpin yang ada kaitan dengan IRC
seperti Dr Dzulkefly Ahmad masuk PAS.
Pendekatan politik
IRC-JIM selepas tahun 1998 sangat berjaya apabila pimpinan mereka berjaya
menduduki tampuk kepimpinan tertinggi dalam PAS dan PKN(PKR). Antaranya Fuziah
Salleh sebagai Ketua Wanita PKN dan Ir Sahri Bahri sebagai Setiausaha Agung
PKN. Dalam PAS, Dr Dzukefly Ahmad dilantik sebagai Ketua Dewan Penyelidikan PAS
Pusat. Dalam pilihanraya pula, ramai daripada pemimpin yang bersusur galurkan
Ikhwan di Malaysia iaitu IRC-JIM dan Suara Islam terpilih sebagai calon.
Antaranya Ir Khalid Samad (SI), Ir Mohamad Nizar (SI), Saari Sungip (JIM) dan
ramai lagi.
Perpecahan PAS pada
tahun 2015 menyebabkan tertubuhnya Parti Amanah Nasional. Sebahagian besar
kelompok IRC-SI-JIM-ABIM dalam PAS yang kecewa dan kalah dalam pemilihan bertindak menubuhkan sebuah parti Islam baru.
Menariknya ada wakil IKRAM, Ustaz
Hassanudin Mohd Yunus telah dilantik sebagai Naib Presiden PAN. Dalam PAN,
ramai pemimpin mantan pimpinan senior IRC-JIM dan IKRAM , anak kepada pimpin
IRC-JIM disamping ada yang mendapat
tarbiah IRC semasa di alam kampus.
Pada masa yang sama,
JIM-IKRAM memperkuatkan cengkaman mereka dalam PKR dengan menghantar Syed
Ibrahim yang dilantik sebagai ketua Penerangan PKR dan seorang lagi dikatakan
turut dikaitkan dengan IKRAM ialah Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang. Selain, pimpinan muda IKRAM turut menyertai
Angkatan Muda Keadilan (AMK). Antaranya ialah Wan Abdullah Mujahid Hasanuddin
dan Mohd Mustaqim Abdul Jalil. Kedua-duan mereka adalah anggota Parlimen Belia
Malaysia.
JIM, Demokrasi dan Hak Asasi Manusia
JIM mahu berada dalam
barisan hadapan dalam kalangan organisasi Islam dan dalam kalangan masyarakat
madani.[xxvi]
JIM mempunyai pendekatan yang unik dalam menangani demokrasi, hak asasi
manusia, urus tadbir baik kerajaan, masyarakat madani dan penglibatan dalam NGO
berasaskan sekularisme. JIM membina hubungan yang baik dengan NGO-NGO dan aktif
dalam penglibatan dalam isu-isu yang diperjuangkan oleh NGO terbabit. Antara
NGO terbabit ialah BERSIH, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Malaysians for Free And Fair Election (Mafrel), dan Allied Coordinating Committee of Islamic
NGOs (ACCIN) dan Gabungan Bertindak Malaysia (GBM). Terbaru wakil JIM-IKRAM
terlibat dalam Gerakan Rakyat Untuk Menebus Kembali Negara Malaysia( Negara-ku).
JIM berusaha
meletakkan kedudukan mereka di kalangan NGO lain dan masyarakat madani. Walau
pun pegangan JIM jelas, memperjuangkan pelaksanaan syariah, JIM tetap bersama
dan diterima oleh NGO lain dalam usaha sama memperjuangkan keadilan, hak asasi
manusia, good governance dan
kebaikan, untuk menjadikan Malaysia negara yang lebih baik.
JIM-IKRAM juga
mengutamakan pengunaan secara optimun sumber tenaganya dalam pelbagai NGO. Ia
dapat meningkatkan lagi kerjasama dan permuafakatan dengan pelbagai NGO. dan
menambah pengalaman anggota JIM-IKRAM.
Persoalan yang timbul
pula, ada pertubuhan atau pemimpin[xxvii]
yang jelas menentang pelaksanaan Islam dalam pemerintahan. Adakah JIM-IKRAM
bertaqiyah pendirian pelaksanaan syariah dalam masa yang sama bergerak dalam
pertubuhan pro sekularisme dan hak asasi manusia?.
Peranan PAS Penyatuan Tanzim-tanzim Ikhwan di Malaysia.
Tuan Guru Fadzil Noor berpendapat tidak boleh ada dua wadah politik
Islam.[xxviii] Kewujudan dua parti Islam boleh mengundang
perpecahan masyarakat dan ia boleh melemahkan gerakan Islam itu sendiri. Dalam
sejarah politik gerakan Islam, penubuhan parti baru lebih mejuruskan pertembungan
sesama sendiri. Umpamanya, Parti Saadet dengan AKP di Turki dan FJP dengan
Parti an Nur di Mesir.
IRC-JIM-IKRAM
mempunyai pengalaman tiada penyatuan
dalam organisasi. Betapa pentingnya keperluan sebumbung, satu nama, satu
tanzim, satu kepimpinan dan satu tumpuan wala’ dan tiada pertindihan penggunaan
sumber. Setelah 15 tahun, IRC tanpa wadah, ia memberi kesan negatif. Antaranya
1. Tiada wadah utama dan tiada ‘rallying
point’ untuk dakwah.
2. Tidak dapat mengamal sepenuhnya semua piawaian, best practices dan urus tadbir baik dalam organisasi.
3. Kewujudan tidak dapat dirasai oleh masyarakat umum.
4. Terbentuk pandangan yang insular
(eksklusif dan dalaman) kalangan sebahagian anggota.
5. ramai memilih bertebaran dalam pelbagai organisasi tanpa perancangan.
6. Tidak optimun sumber tenaga dan program kerana berlaku pertindihan.
Pengalaman ini wajar
memberi pengajaran kepada IRC agar mereka meleburkan diri ke dalam PAS dan ABIM
seperti yang mereka pernah lakukan dahulu. Apabila sudah ada jemaah Islam yang
berpandukan al Quran dan hadith, tradisi Ikhwan ialah anggota mereka menjadi
pembantu dan tentera kepada jemaah yang sedia ada. Mereka perlu membuang
matlamat mahu menguasai jemaah lain, berdengki dan dendam lama dalam menyatukan
gerakan Islam di Malaysia.
Usaha penyatuan
tanzim Ikhwan Malaysia pernah diusahakan pada tahun 1995 di Kelana Jaya. Ia
dikenali sebagai peristiwa “indimaj” antara tanzim Abu Urwah dan
tanzim Ustaz Dahlan tetapi gagal. Menurut THTL[xxix],
Tanzim Ikhwan Malaysia tidak berjaya disatukan disebabkan oleh
1. masing-masing
kumpulan mendapat latihan dari tempat yang berbeza dan mendapat penekanan
latihan dan ilmu yang diterima tidak sama
2. masing-masing
kumpulan mempunyai strategi politik dan manhaj operasi dakwah dan tarbiyah yang
berbeza.
3. sikap kepada
pemerintah yang tidak sama
4. taksub kepada
pemimpin kumpulan masing-masing
5. Tidak ada
kepercayaan antara satu sama lain.
Pendekatan terbaik
penyatuan tanzim ialah menyertai PAS. Sebagai gerakan Islam berasal daripada
Ikhwanul Muslimin, ‘hakikat politik’ ada tersemai dalam perjuangan mereka.
Justeru, mereka perlu memasuki sebuah organisasi yang kukuh, bersifat politik
dan mempunyai sejarah yang cukup lama dalam politik. Tiada lain selain PAS.
Apabila memasuki PAS, wajar mereka memulakan perjuangan mereka daripada bawah.
Sifat perjuangan bukannya menyusup atau mewujudkan jemaah dalam jemaah tetapi
bersifat pembantu. PAS era Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang dekat dengan
pimpinan Alami Mesir sewajarnya diambil peluang oleh IRC untuk merapatkan
hubungan dan meleburkan diri mereka ke dalam PAS dengan membuang imej IRC
mereka.
Penyusupan dalam
parti politik Islam oleh kader dakwah jemaah Islam adalah satu kaedah yang
terbaik. Cuma masalah yang berlaku apabila kewujudan mereka menjuruskan kepada
jemaah dalam jemaah. Sebaiknya kesetiaan dan sifat berkumpulan berdasarkan
jemaah lain perlu dileburkan. Perkara ini pernah berlaku dalam Parti Keadilan
Nasional(PKN) apabila ABIM dikatakan melakukan proses PengABIMAN PKN. IRC juga
didakwa pernah cuba menguasai kepimpinan pemuda PAS. Menariknya, penyertaan
pimpinan ABIM ke dalam PAS pada akhir 1970an dulu membuktikan keupayaan mereka
meleburkan jemaah lama mereka setelah masuk ke dalam PAS.
Di Indonesia terdapat
pebagai parti beraspirasi Islam. Tanpa penyatuan, kepelbagaian parti itu
merugikan perjuangan Islam. Kader Muhammadiyyah dan Nahdatul Ulama dihantar ke
GOLKAR, Parti Amanat Nasional, Parti kebangkitan Umat dan lain-lain. Dalam
konteks tersebut, sewajarnya, Muhammadiyyah dan Nahdatul Ulama berbincang dan
menghasilkan sebuah parti politik Islam di Indonesia.
Dua wala’ perlu
diharamkan dalam gerakan Islam. Dua wala’ berlaku apabila jemaah menghantar
kader mereka ke dalam jemaah islam yang lain dengan tujuan membantu dan ada
bertujuan menguasai jemaah tersebut. Persoalan yang timbul, apabila berlakunya
pertembungan pendapat antara jemaah asal dengan jemaah sekarang, dimanakah
wala’ kader dakwah, jemaah baru atau jemaah lama?. Apa yang akan dilakukan oleh
anggota PKR yang berasal daripada JIM-IKRAM jika berlaku pertembungan wala’
antara IKRAM dengan PKR?. Apa yang akan berlaku jika PAN yang mempunyai anggota
IKRAM bertembung dengan PKR yang turut disertai oleh anggota IKRAM, kepada
siapakah wala’ anggota JIM-IKRAM yang
berada dalam PAN dan PKR? Jemaah atau parti?.
Kewujudan jemaah dan
‘front’ atau proksi bukanlah suatu yang baik dalam tempoh masa yang panjang. Ia
boleh menghasilkan penentangan bahkan pertembungan antara jemaah dengan proksi.
Perkara ini pernah berlaku di Sudan apabila Proksi yang dipimpin oleh Hassan
Turabi menentang keputusan jemaah.
IRC dan Gerakan
Mahasiswa Islam
Pada awal 1980an,
kedua-dua kumpulan iaitu Ikhwan Alami dan IRC UK bergabung membentuk IRC.
Perjuangan mereka secara rahsia dan melalui proses pentarbiahan.
Pertembungan antara
IRC(baca:JIM atau IKRAM) dengan PAS
bermula sejak peringkat sekolah melalui proses pentarbiahan, pengkaderan dan
penguasaan persatuan pelajar(BADAR). Ada pengaruh utama yang menyebabkan
pertembungan ini ialah terdapat mentor dalam kalangan guru dan pentadbir
sekolah, anak anggota JIM dan PAS dan penyertaan pelajar dalam pertubuhan
pelapis (Kelab Remaja JIM). Antara medan utama pertembungan ini adalah di
sekolah berasama penuh terutamanya sekolah agama seperti Kolej Islam Klang
(KISAS).
Kemudian anak-anak
JIM/IKRAM/IRC melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti dan bergiat dalam
kegiatan universiti. Pembawaan ‘ideologi’ JIM/IRC/IKRAM turut sama dibawa
bersama mereka. Di universiti, selain daripada anak-anak anggota, ada juga
pelajar universiti yang sememang dilatih dan diindoktrinasi di sekolah-sekolah
milik JIM/IKRAM, ABIM, HALUAN dan PAS. Mereka ini turut berpengaruh dalam
mengerakkan aktiviti gerakan Islam di kampus.
IRC pernah memegang
tampuk pentarbiahan mahasiswa terutamanya pentarbiahan mahasiswa di Universiti
Malaya. Penyusupan mereka secara rahsia. Pentarbiahan mereka untuk memilih
kader berkualiti untuk diserapkan dalam IRC bukannya PAS yang menguasai Jemaah
Islam Kampus(JIK).
Pada era tahun
1986-1988, berlaku perselisihan faham antara kelompok pro PAS dengan pro IRC.
Akibatnya, IRC disingkirkan dalam PMIUM. Ekoran penyingkiran ini, IRC bertindak
balas menyingkirkan kelompok pro PAS daripada Persatuan Mahasiswa Akademi
Pengajian Islam UM(PMAPIUM). Kemudian kelompok pro PAS berjaya menguasai PMAPIUM
pada sesi 1988/89. Pada tahun
seterusnya, IRC menghantar wakil dalam Barisan Mahasiswa Bersatu(BMB) yang pro
HEP. Antara pimpinan IRC terkenal ialah Nazman Mustafa.
Di UKM, IPU pernah
membentuk Majlis Syura hasil gabungan mahasiswa pro PAS dan pro IRC. Lujnah
tarbiah dipegang oleh IRC manakala lujnah politik oleh IPU. Pada tahun 1987,
berlaku pengeseran apabila IPU mendakwa IRC menarik ahli-ahli IPU untuk masuk
dalam IRC dan melakukan program untuk kepentingan IRC tanpa pengetahuan Majlis
Syura.
Pada mesyuarat agung
Persatuan Mahasiswa Fakulti Pendidikan Islam UKM(PMFPI) sesi 1988/89, IRC bertanding untuk melawan calon-calon IPU.
Perkara ini berlanjutan dalam muktamar ISIUKM dimana calon IPU dan IRC
bertarung secara terbuka sehingga terpaksa dilakukan dua kali kerana kehadiran
yang luar biasa.
Di UTM, IRC gagal
menguasai PMUTM dan PMIUTM tetapi mereka kembali bangkit apabila Syed Mohd Famy
dilantik sebagai Timbalan Naib Canselor HEP. IRC cuba menguasai kolej melalui
HEP. Pada sesi muktamar PMIUTM sesi 1988/89, ada juga berlaku pertembungan
antara IRC dengan pro PAS. Kekalahan mereka menyebabkan mereka berundur
daripada PMIUTM.
Tindakan IRC menarik
keanggotan PMI sehingga membentuk Jemaah
dalam Jemaah adalah satu tindakan terkutuk. Ia satu penyusupan yang tidak
beradab dalam berjemaah, apatah lagi mengunakan kekuatan orang lain untuk
memperkuatkan diri sendiri tanpa pengetahuan pihak terbabit.
Kesimpulan
Tanzim Ikhwanul
Muslimin Malaysia terdiri daripada IRC-JIM-IKRAM, HALUAN, Suara Islam dan ISMA.
IRC terdiri Alami Mesir dan IRC UK yang didominasi oleh IRC UK dalam
pentadbirannya, syuranya oleh Ikhwan Alami. Kewujudan IKRAM mengangkatkan
memaparkan pemimpin Alami Mesir sebagai ketua.
ISMA ialah kelompok
muda Alami Mesir manakala HALUAN lebih kepada tanzim Ustaz dahlan.
Tanzim Ikhwanul
Muslimin Malaysia dipecahkan kepada tiga pengaruh iaitu Ikhwan Mesir, Ikhwan
Iraq-Syria dan Ikhwan Antarabangsa. Pemikiran dan pendekatan mereka cukup
berbeza dalam menangani permasalahan.
Penulisan ini
mengakui jasa dan perjuangan semua tanzim Ikhwan Malaysia. Cuma paling baik
mereka bersatu dibawah satu bumbung iaitu dalam PAS atas hakikat sebenar mereka
adalah politik Islam.
Ibrah daripada
pengkisahan ini ialah
1. Jika kita seorang Islamis, dalam politik kita perlu menjadi pembantu
bukannya bercita-cita tinggi mahu pemimpin atau menguasai jemaah Islam yang
lain. Jika kita mengejar jawatan dalam kepimpinan, kita membuka ruang kepada
permusuhan dalaman.
2. Keaktifan kita di peringkat lujnah negeri dan kawasan. Atau berjuang berdasarkan
isu seperti alam sekitar, pengguna, hak pekerja dan orang asal. Jangan sangka
keaktifan peringkat negeri atau kawasan itu tidak bermakna, Dato Husam Musa
umpamanya, hanya tokoh Pemuda peringkat Negeri Kelantan yang akhirnya dipilih
sebagai Naib Presiden PAS.
3. Tanzim Ikhwan Malaysia perlu menjadikan PAS sebagai wadah penyatuan
mereka. Tuan Guru Abdul Hadi Awang merupakan naqib usrah kepada murabbi
IRC-JIM-IKRAM dan HALUAN. kedekatan ini sewajarnya merapatkan lagi hubungan PAS
dengan tanzim Ikhwan. Alternatifnya leburkan organisasi dan sertai PAS. Menjadi
tentera dan pembantu bukannya menyimpan cita-cita menjadi pemimpin atau
menguasai PAS.
4. Tanzim Ikhwan perlu menjadikan pengalaman dulu sebagai ibrah penting.
Penyatuan dan perpaduan organisasi perlu diutamakan.
[i] Pembacaan awal boleh
merujuk, Riduan Mohamad Nor, Sejarah&Perkembangan Gerakan Islam Abad Moden,
KL:MHI, 2007.
[ii] Pemikiran Sayyid Qutb bersifat revolusioner dimana ia sangat
mementingkan pemantapan dan kelurusan aqidah tanpa kompromi. Pemikiran ini
bertunjang La ilaha illallah. Ia menolak secara tuntas menolak dan menentang
terhadap toghut dan jahilillah moden.
Pemikiran ini tidak memberikan pilihan lain kepada orang beriman dan bukan
Islam dalam konsep kemasyarakatan dapat dilihat pembahagian konsep masyarakat
iaitu masyarakat Islam atau tidak.
[iv] Adakah TGHH juga antara
pimpinan IRC?. Kenapa TGHH membenarkan secara mudah tokoh-tokoh IRC berada dalm
Lujnah Tarbiah PAS?. Seorang tokoh dakwah memberitahu bahawa TGHH cuba
menguasai pentarbiahan ABIM tetapi gagal.
[v] setelah mereka pulang ke
Malaysia, mereka mengerakkan penubuhan Parti Negara Islam tetapi gagal. Mereka
berkeputusan bergerak dalam PAS.
[x] Dari United Kingdom,
Mesir, Amerika Syarikat, Autralia, Kuwait, India, Maghribi, Jordan dan beberapa
negara lain. Lihat Ucapan Dasar Presiden JIM dalam PPN ke 20 (2010).
[xi] Mereka ditarbiah oleh
gerakan Islam Antarabangsa iaitu Ikhwanul Muslimin, Jemaat Islami dan Jemaah
Nursi. Lihat Ucapan Dasar Presiden JIM ke 20.
[xxi] Pada akhir 1970an, ABIM mendekati diri dengan
pemikiran Pak Natsir dan fikrah asal Ikhwan iaitu pemikiran al banna.
[xxii] Antara yang seringkali
memberi kuliah dalam program PMIUM dan PMAPIUM ialah Ustaz Darus Senawi
(HALUAN) dan Ustaz Alias Othman (JIM-IKRAM).
[xxiii] Ada pendapat bahawa
tindakan Lujnah Tarbiah PAS Pusat tersebut setelah dinasihati oleh Abdul Hadi
Awang. Persoalan yang timbul, adakah Abdul Hadi Awang juga seorang anggota IRC
atau Alami Mesir?.
[xxvii] Majlis Peguam Malaysia
antara pertubuhan yang banyak menentang pelaksanaan Islam. Selepas PRU ke 12,
Majlis Peguam mengadakan satu majlis makan malam. Tun Abdul Hamid, mantan Ketua
Hakim Negara mencatatkan “Encik Cecil Rajendra, peguam-penyair dari Pulau
Pinang itu, menulis sebuah puisi memuji peguam-peguam yang memenangi
pilihanraya atas tiket DAP dan Keadilan. Sebelum membaca puisinya, beliau
memanggil mereka naik ke pentas dan mengisytiharkan mereka sebagai “Our
heroes”. Tokoh Majlis Peguam yang aktif dalam BERSIH dan Negara-Ku ialah Dato
Ambiga. Lihat Tun Abdul Hamid Mohamad, “PEMBANGKANG, MAJLIS PEGUAM DAN COMANGO
“MERAMPAS” MKPN (NUCC”).
[xxviii] https://www.youtube.com/watch?v=mYvrcKDPF3o
durasi 0.53 saat dan 1.43 minit.
[xxix] Pengasas laman web ah
Ahkam dan Forumthtl. Beliau merupakan mantan anggota Majlis Syura HALUAN.
No comments:
Post a Comment