Sunday, November 22, 2020

Krisis Kepercayaan Dalam Parti Amanah Negara.

 


Adun Meru, Fakhrulrazi dan Adun Sabak Ahmad Mustain Othman melompat masuk ke dalam PKR. Apa sudah jadi dengan Parti Amanah Negara?

Amanah mengalami krisis kepercayaan apabila pemimpin mereka berpecah kepada dua kelompok iaitu kelompok yang percaya bahawa kemenangan dapat dicapai dengan kekuatan Tun M manakala kelompok kedua percaya bahawa Anwar Ibrahim perlu memimpin PH dan sekaligus calon PM sekiranya menang dalam PRU 15.

Sebelum ini, Dato Husam Musa, Naib Presiden meletak jawatan dan menegaskan bahawa beliau mendokong Anwar Ibrahim sebagai  calon PM akan datang dan mengetuai PH dalam PRU 15.

Tindakan Fakhrulrazi itu disokong dan disyorkan oleh Saari Sungip. Namun Saari Sungip dan Adun Morib Hasnul Baharuddin tidak keluar parti.

Tindakan ini memberi petunjuk bahawa Amanah sedang bergolak dan retak. Kepimpinan Mohamad Sabu sedang dicabar dan diUGUT oleh satu kem dalam Amanah agar mengalih sokongan kepada Anwar Ibrahim.

Saari dan Hasnul adalah manifestasi kekuatan IRC-JIM-IKRAM yang melata dalam Parti Amanah Negara. Mereka bersiap siaga menurunkan Mohamad sabu daripada kepimpinan. Kumpulan UM dalam Amanah kelihatan berpecah.

Ia mengulangi sejarah perpecahan PAS pada tahun 2015.


No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...