Sunday, November 29, 2020

Kenang-Kenangan PAS-ABIM-IRC (Siri 8)

 

BAB

PERKEMBANGAN IKHWANUL MUSLIMIN ANTARABANGSA

 

Youssef Nada pernah menyatakan ‘politik Timur Tengah penuh kerahsiaan, namun Ikhwan Muslimin ada di mana-mana di seluruh dunia. Ia bukan berasaskan sistem keahlian tetapi berdasarkan cara seseorang berfikir”. Cara seseorang berfikir melahirkan kesatuan pemikiran mereka sekaligus membawa kesatuan amal yang bertujuannya kerana Allah. Walaupun ada pelbagai tanzim dan nama, mereka dapat disatukan dengan cara berfikir dan ukhwah Islamiyyah.

 

Terdapat beberapa pertubuhan yang jelas diilhamkan oleh Ikhwan yang tidak dinyatakan secara terbuka sama ada mereka mempunyai hubungan formal atau tidak formal dengan Ikhwan. Antara pertubuhan-pertubuhan yang dikaitkan dengan Ikhwan antarabangsa - seperti World Assembly of Muslim Youth (WAMY), International Islamic Federation of Student Organizations (IIFSO), Forum Antarabangsa bagi Islam Ahli-ahli Parlimen dan Kesatuan Ulama Muslim Antarabangsa - yang tidak rasmi yang berkaitan dengan Ikhwan dan bekerja untuk mengumpul ahli-ahli dan simpatis Ikhwan dari pelbagai negara.

Ada pihak menimbulkan persoalan mengapa organisasi peringkat antarabangsa tidak penting? Antara sebabnya ialah ia tidak mampu melakukan banyak perkara. Pertama, pergerakannya adalah lembap, penuh kerahsiaan dan tidak responsif. Beberapa kali ia telah dipanggil untuk menyelesaikan organisasi peringkat cawangan, ia tidak bertindak balas dengan cekap. Sebagai contoh, pada tahun 1989 pertikaian antara ahli Ikhwan Jordan sama ada perlu menerima jemputan atau tidak untuk menyertai kabinet Jordan. Masalah ini dibawa kepada organisasi antarabangsa. Jawapannya datang terlalu lewat dan pendirian IM Antarabangsa mengelirukan dalam menyelesaikan isu itu. Pada tahun 2007, Khalid Mish'al mahu Hamas diiktiraf sebagai ahli berbeza daripada organisasi antarabangsa sehingga mencetuskan persaingan kuasa organisasi Jordan. 

Kedua, organisasi antarabangsa dikuasai dan didominasi Mesir. Banyak cawangan dan negara bersepakat Ikhwan Muslimin  membangunkan etos penghormatan bersama: mereka semakin berpegang teguh kepada idea bahawa setiap cawangan Ikhwan hendaklah bebas untuk bertindak balas jika sesuai dengan keadaan tempatan. Pelbagai cawangan berunding antara satu sama lain, tetapi mereka bebas untuk menolak nasihat yang mereka terima. Parti Islam Iraq mengambil bahagian dalam proses politik yang ditaja oleh Amerika Syarikat. Pada ketika yang sama, Ikhwan Muslimin Jordan menolak hubungan dengan pegawai Amerika disebabkan penaklukan AS ke atas negara Iraq. Sedar akan pendirian yang bercanggah, pemimpin kedua-dua organisasi hanya bersetuju untuk tidak bersetuju. Hamas telah dinasihatkan oleh pemimpin Jordan dan Mesir agar bersifat penyertaan bukannya mencari kemenangan untuk memerintah dalam pilihan raya parlimen tahun 2006. "Penyertaan, bukan penguasaan" (iaitu menyertai pilihan raya tetapi tidak perlu menang) adalah formula yang dicadangkan kepada mereka. HAMAS tidak mengendahkan pandangan tersebut. Tidak seperti rakan mereka di Jordan dan Mesir yang hanya bertanding untuk mendapat minoriti kerusi, HAMAS mengemukakan senarai calon di semua kerusi Parlimen bagi membolehkan mereka mencapai kemenangan yang mengejutkan.

Penghormatan bersama membolehkan semua pergerakan Ikhwan bersetuju mengenai prinsip umum bahawa mereka akan bekerja hanya untuk perubahan secara aman dan damai.  Keahlian anggota Ikhwan bersifat keahlian organisasi tempatan bukannya keahlian pergerakan Ikhwanul Antarabangsa yang tunggal.

Terdapat pelbagai jenis Pergerakan Ikhwan sama ada secara rasmi bergabung atau tidak bergabung dengan Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Ukurannya ialah antara menerima kepimpinan Mursyidul Aam Mesir sepenuhnya atau  bebas daripada ikatan Mesir. Pertama, pelbagai cabang atau cawangan Ikhwan tidak mempunyai masalah untuk mengikuti model umum  (manhaj Ikhwanul Muslimin dan Pemikiran Imam Hassan al-Banna) kerana model ini begitu umum dan boleh digunakan dalam persekitaran yang berbeza. Ada ahli IM hampir tidak pernah merujuk kepada pihak berautoriti daripada organisasi antarabangsa atau Mursyidul Aam semasa, tetapi mereka tetap merujuk kepada model Ikhwan (manhaj) dan pemikiran Hasan al-Banna. Pemikiran al-Banna tiada falsafah yang abstrak tetapi sebaliknya satu set teknik organisasi, ucapan inspirasi, dan pendekatan umum yang meletakkan penekanan yang besar terhadap penglibatan sosial.

Ahli Ikhwan dan pergerakan mereka sepatutnya bekerja sebagai pihak reformasi pada semua peringkat - peribadi, sosial, ekonomi, politik dan agama. Mereka tidak boleh membentuk komuniti terpencil orang kudus (suci), tetapi mesti membina diri yang lebih baik, keluarga, dan masyarakat berdasarkan ajaran Islam. Model ini adalah fleksibel tetapi menolak Ikhwan ke arah luar tanpa kawalan Ikhwan secara berpusat (jemaah). Ia memberi inspirasi kepada cawangan dan ahli-ahli untuk menyertai politik dan bertanding untuk mendapat jawatan, membentuk persatuan kebajikan, berdakwah, bertindak sebagai model di kawasan kejiranan mereka, memulakan peningkatan diri, mengambil bahagian dalam kumpulan-kumpulan belajar dan menyokong elemen-elemen Islam.

Memandangkan julat  aktiviti cawangan Ikhwan yang luas dan beberapa aktiviti ini tidak mengambil tempat dibawah rubrik Ikhwan,  ia sukar untuk membezakan dimana pencapaian formal organisasi Ikhwan. Ahli Ikhwan sering terlibat dalam pelbagai projek, hospital, sekolah, kelab, dan persatuan, tetapi ia tidak jelas bagaimana rapatnya pertubuhan-pertubuhan lain yang berkaitan dengan pergerakan Ikhwan. Ciri ini menjadikan organisasi penuh berahsia tentang kehadiran pengaruh Ikhwan dan menjadi sumber syak wasangka dan kekeliruan yang mengelilingi pergerakan itu.

Disinilah kita melihat munculnya fenomena jemaah dalam jemaah, budaya tidak wala’ kepada Amir Jemaah dan tidak akur arahan, keputusan, pendirian dan ijtihad Majlis Syura. Mereka tidak terikat laksana ‘Mujtahid Politikus’ yang boleh melakukan ijtihad secara individu. Tidak mengikuti arahan dan keputusan syura jemaah. Perkara ini banyak merosakkan adab berjemaah dan menjatuhkan maruah jemaah.

Sebab kedua, penyertaan yang  terhad dalam organisasi antarabangsa tidak menjadi masalah kepada ahli-ahli Ikhwan mengenali antara satu sama lain. Ia mungkin sukar untuk memberitahu dimana setiap organisasi cawangan Ikhwan bermula dan berakhir, tetapi ia biasanya jelas kepada orang-orang dalam gerakan yang mengikuti model umum (manhaj Ikhwan) dan yang tidak mengikut model umum. Tanya seorang pemimpin Ikhwan Mesir yang mewakili pergerakan Ikhwanul di Kuwait dan akan mendapat jawapan yang jelas (walaupun pergerakan Kuwait memutuskan hubungan rasmi dengan dua dekad yang lalu). Mereka mengenali ciri-ciri umum yang ada pada seseorang Ikhwanis.

Di peringkat global, Ikhwanul Muslimin ada jalinan hubungan ala Mafia. Maksud mafia disini ialah satu jaringan kumpulan rahsia yang teratur, bergiat cergas dimana-mana tempat dan mempunyai hubungan antara satu sama lain. Ia paling hampir menyerupai organisasi Sosialis Antarabangsa: rangka kerja dalam kumpulan yang longgar, pergerakan ‘ideologi’ yang sama yang boleh mengenali antara satu sama lain, bertukar-tukar cerita dan pengalaman dalam mesyuarat sekali-sekala, dan gembira menganuti ‘ideologi’ secara rasmi tanpa memberikan banyak keutamaan.

Ikhwanul Muslimin Antarabangsa  yang diketuai oleh Mursyidul Aam Ikhwanul Muslimin Mesir, bukan struktur yang sama dengan Ikhwan Muslimin Global. Pada tahun 2004, akhbar Perancis Le Monde mengambarkan sejarah Pertubuhan Ikhwan Muslimin juga dikenali sebagai Tanzim Al Dawli.

Kewujudan Tanzim Al Dawli adalah rahsia yang dijaga daripada anggota Ikhwan. Pada hari ini, orang tahu pemimpin tertinggi dalam rangka kerja antarabangsa adalah Mursyidul Aam Mesir. Lebih penting lagi, ia adalah satu-satunya untuk membawa gelaran Mursyid(penasihat). Pengembangan Ikhwan di luar negara mempunyai sejarah yang panjang: dari tahun pertama ideologi pergerakan itu telah disebarkan oleh para pelajar asing yang belajar di Al Azhar atau di Universiti Kaherah telah dipengaruhi oleh idea-idea Hassan Al Banna. Kembali ke negara mereka, mereka membawa ‘ideologi’ itu. Selepas tahun 1945 Biro Komunikasi dengan dunia Islam telah ditubuhkan. Ia seperti `kementerian hal ehwal luar Ikhwan’.

Selepas Nasser membubarkan Ikhwan pada tahun 1954, ramai pemimpin Ikhwan yang terkemuka dibuang ke luar negeri bertindak menyebarkan pemikiran Ikhwan di tempat buangan mereka. Disinilah kita melihat bahawa para senior Ikhwan membentuk jalur-jalur kader berdasarkan manhaj ikhwan dan pemikiran Imam Hassan al-Banna tetapi mengikut keperibadian dan pemikiran mentor mereka berdasarkan dari negara mana mereka berasal dan aktif.

Pada 29 Julai 1982 barulah Tanzim al-Dawli dibawah pengaruh Mustafa Masyhur ditubuhkan. Selepas dibebaskan dari penjara pada tahun 1973, pemimpin ini bekerja untuk membina semula pergerakan Ikhwan antarabangsa melalui pelbagai lawatan ke luar negeri dibantu oleh Mohammed Mehdi Akef yang menetap di Hamburg sejak 1981. Ikhwanul Muslimin Antarabangsa terdiri daripada ahli organisasi dan orang-orang yang bersekutu dengan pergerakan Ikhwan, seperti Jamaat e Islami di Pakistan atau Refah di Turki. Mustafa Masyhur mengatur wakil-wakil beliau di luar negara. Contoh Syria, dibawah Hassan Howeidi yang tinggal di Amman, Jordan.

            Organisasi antarabangsa Ikhwan Muslimin adalah sebuah himpunan semua organisasi Ikhwan di setiap negara, tetapi kepimpinan yang lebih tinggi adalah dalam kekuasaan organisasi Mesir yang diwakili oleh Mursyidul Aam Mesir dan Biro Bimbingan. Ada pemimpin lain yang membantu menjalankan organisasi antarabangsa seperti di Syria, Hasan Huwaydi (dianggap Timbalan ketiga Mursyidul Aam) sebagai tambahan kepada Faisal Mawlawi(Ikhwan Lebanon), Abd-Majid-Dhunaybat( Muraqib Ikhwanul Muslimin di Jordan) dan Rashid al-Ghannushi (Tunisia).

Ibrahim Munir seorang pemimpin Ikhwan yang melakukan penyelarasan kegiatan Ikhwan dalam pelbagai organisasi di Eropah. Para pemimpin organisasi antarabangsa biasa mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Ikhwan Mesir di beberapa negara Eropah atas faktor keselamatan.

Pada tahun 2009, Ikhwan Muslimin (MB) Mursyidul Aam, Muhammad Mahdi Akif, berkata bahawa kemungkinan penggantinya akan datang  bukan dari Mesir, tetapi itu bergantung kepada pemilihan dalaman dalam Majlis Syura  Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Beliau berkata dalam satu kenyataan eksklusif kepada Al-Quds al-Arabi bahawa "Majlis Syura Antarabangsa terdiri daripada 90 orang ahli dari dalam Mesir dan 40 dari luar, dan mereka itulah juga yang melantik 'Mursyidul Aam Agung." Sama ada masa depan' mursyid agung boleh jadi orang bukan Mesir, beliau berkata: ". Saudara-saudara di luar negara sentiasa memilih calon Mesir daripada kesopanan dan kasih sayang Mesir" Berkaitan dengan 'biro bimbingan antarabangsa, beliau berkata: "ia terdiri lapan orang Mesir dan lima bukan orang Mesir; sedangkan biro bimbingan Mesir terdiri daripada 17 orang ahli, yang mana semua adalah orang-orang Mesir ". Berhubung dengan organisasi antarabangsa, Dr Al-Halabawi berkata:" Pewakilan dalam Majlis Syura adalah untuk negara-negara yang ramai ahli seperti Jordan, Syria, Teluk, Malaysia, Indonesia dan Eropah, dan calon perlu menjadi orang yang menonjol. "

 

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...