BAB
PERKEMBANGAN IKHWANUL MUSLIMIN
ANTARABANGSA
Youssef
Nada pernah menyatakan ‘politik Timur Tengah penuh kerahsiaan, namun Ikhwan
Muslimin ada di mana-mana di seluruh dunia. Ia bukan berasaskan sistem keahlian
tetapi berdasarkan cara seseorang berfikir”. Cara seseorang berfikir
melahirkan kesatuan pemikiran mereka sekaligus membawa kesatuan amal yang
bertujuannya kerana Allah. Walaupun ada pelbagai tanzim dan nama, mereka dapat
disatukan dengan cara berfikir dan ukhwah Islamiyyah.
Terdapat beberapa pertubuhan
yang jelas diilhamkan oleh Ikhwan yang tidak dinyatakan secara terbuka sama ada
mereka mempunyai hubungan formal atau tidak formal dengan Ikhwan. Antara pertubuhan-pertubuhan
yang dikaitkan dengan Ikhwan antarabangsa - seperti World Assembly of Muslim Youth (WAMY), International Islamic Federation of Student Organizations (IIFSO),
Forum Antarabangsa bagi Islam Ahli-ahli Parlimen dan Kesatuan Ulama Muslim
Antarabangsa - yang tidak rasmi yang berkaitan dengan Ikhwan dan bekerja untuk
mengumpul ahli-ahli dan simpatis Ikhwan dari pelbagai negara.
Ada pihak menimbulkan persoalan
mengapa organisasi peringkat antarabangsa tidak penting? Antara sebabnya ialah
ia tidak mampu melakukan banyak perkara. Pertama, pergerakannya adalah lembap,
penuh kerahsiaan dan tidak responsif. Beberapa kali ia telah dipanggil untuk
menyelesaikan organisasi peringkat cawangan, ia tidak bertindak balas dengan
cekap. Sebagai contoh, pada tahun 1989 pertikaian antara ahli Ikhwan Jordan
sama ada perlu menerima jemputan atau tidak untuk menyertai kabinet Jordan.
Masalah ini dibawa kepada organisasi antarabangsa. Jawapannya datang terlalu lewat
dan pendirian IM Antarabangsa mengelirukan dalam menyelesaikan isu itu. Pada
tahun 2007, Khalid Mish'al mahu Hamas diiktiraf sebagai ahli berbeza daripada
organisasi antarabangsa sehingga mencetuskan persaingan kuasa organisasi
Jordan.
Kedua, organisasi antarabangsa
dikuasai dan didominasi Mesir. Banyak cawangan dan negara bersepakat Ikhwan Muslimin membangunkan etos penghormatan bersama:
mereka semakin berpegang teguh kepada idea bahawa setiap cawangan Ikhwan
hendaklah bebas untuk bertindak balas jika sesuai dengan keadaan tempatan.
Pelbagai cawangan berunding antara satu sama lain, tetapi mereka bebas untuk
menolak nasihat yang mereka terima. Parti Islam Iraq mengambil bahagian dalam
proses politik yang ditaja oleh Amerika Syarikat. Pada ketika yang sama, Ikhwan
Muslimin Jordan menolak hubungan dengan pegawai Amerika disebabkan penaklukan AS
ke atas negara Iraq. Sedar akan pendirian yang bercanggah, pemimpin kedua-dua
organisasi hanya bersetuju untuk tidak
bersetuju. Hamas telah dinasihatkan oleh pemimpin Jordan dan Mesir agar
bersifat penyertaan bukannya mencari kemenangan untuk memerintah dalam pilihan
raya parlimen tahun 2006. "Penyertaan,
bukan penguasaan" (iaitu menyertai pilihan raya tetapi tidak perlu
menang) adalah formula yang dicadangkan kepada mereka. HAMAS tidak mengendahkan
pandangan tersebut. Tidak seperti rakan mereka di Jordan dan Mesir yang hanya
bertanding untuk mendapat minoriti kerusi, HAMAS mengemukakan senarai calon di
semua kerusi Parlimen bagi membolehkan mereka mencapai kemenangan yang mengejutkan.
Penghormatan bersama
membolehkan semua pergerakan Ikhwan bersetuju mengenai prinsip umum bahawa
mereka akan bekerja hanya untuk perubahan
secara aman dan damai. Keahlian
anggota Ikhwan bersifat keahlian
organisasi tempatan bukannya keahlian pergerakan Ikhwanul Antarabangsa yang
tunggal.
Terdapat pelbagai jenis
Pergerakan Ikhwan sama ada secara rasmi bergabung atau tidak bergabung dengan
Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Ukurannya ialah antara menerima kepimpinan
Mursyidul Aam Mesir sepenuhnya atau bebas daripada ikatan Mesir. Pertama, pelbagai
cabang atau cawangan Ikhwan tidak mempunyai masalah untuk mengikuti model
umum (manhaj Ikhwanul Muslimin dan
Pemikiran Imam Hassan al-Banna) kerana model ini begitu umum dan boleh
digunakan dalam persekitaran yang berbeza. Ada
ahli IM hampir tidak pernah merujuk kepada pihak berautoriti daripada
organisasi antarabangsa atau Mursyidul Aam semasa, tetapi mereka tetap merujuk
kepada model Ikhwan (manhaj) dan pemikiran Hasan al-Banna. Pemikiran
al-Banna tiada falsafah yang abstrak tetapi sebaliknya satu set teknik
organisasi, ucapan inspirasi, dan pendekatan umum yang meletakkan penekanan
yang besar terhadap penglibatan sosial.
Ahli Ikhwan dan pergerakan
mereka sepatutnya bekerja sebagai pihak
reformasi pada semua peringkat - peribadi, sosial, ekonomi, politik dan
agama. Mereka tidak boleh membentuk komuniti terpencil orang kudus (suci),
tetapi mesti membina diri yang lebih baik, keluarga, dan masyarakat berdasarkan
ajaran Islam. Model ini adalah fleksibel
tetapi menolak Ikhwan ke arah luar tanpa kawalan Ikhwan secara berpusat
(jemaah). Ia memberi inspirasi kepada cawangan dan ahli-ahli untuk
menyertai politik dan bertanding untuk mendapat jawatan, membentuk persatuan
kebajikan, berdakwah, bertindak sebagai model di kawasan kejiranan mereka,
memulakan peningkatan diri, mengambil bahagian dalam kumpulan-kumpulan belajar
dan menyokong elemen-elemen Islam.
Memandangkan julat aktiviti cawangan Ikhwan yang luas dan
beberapa aktiviti ini tidak mengambil tempat dibawah rubrik Ikhwan, ia sukar untuk membezakan dimana pencapaian
formal organisasi Ikhwan. Ahli Ikhwan sering terlibat dalam pelbagai projek,
hospital, sekolah, kelab, dan persatuan, tetapi ia tidak jelas bagaimana rapatnya
pertubuhan-pertubuhan lain yang berkaitan dengan pergerakan Ikhwan. Ciri ini menjadikan organisasi penuh
berahsia tentang kehadiran pengaruh Ikhwan dan menjadi sumber syak wasangka
dan kekeliruan yang mengelilingi pergerakan itu.
Disinilah kita melihat
munculnya fenomena jemaah dalam jemaah, budaya tidak wala’ kepada Amir Jemaah
dan tidak akur arahan, keputusan, pendirian dan ijtihad Majlis Syura. Mereka tidak
terikat laksana ‘Mujtahid Politikus’ yang boleh melakukan ijtihad secara
individu. Tidak mengikuti arahan dan keputusan syura jemaah. Perkara ini banyak
merosakkan adab berjemaah dan menjatuhkan maruah jemaah.
Sebab kedua, penyertaan
yang terhad dalam organisasi
antarabangsa tidak menjadi masalah kepada ahli-ahli Ikhwan mengenali antara
satu sama lain. Ia mungkin sukar untuk memberitahu dimana setiap organisasi
cawangan Ikhwan bermula dan berakhir, tetapi ia biasanya jelas kepada orang-orang dalam gerakan yang mengikuti
model umum (manhaj Ikhwan) dan yang tidak mengikut model umum. Tanya
seorang pemimpin Ikhwan Mesir yang mewakili pergerakan Ikhwanul di Kuwait dan
akan mendapat jawapan yang jelas (walaupun pergerakan Kuwait memutuskan
hubungan rasmi dengan dua dekad yang lalu). Mereka mengenali ciri-ciri umum
yang ada pada seseorang Ikhwanis.
Di peringkat global, Ikhwanul
Muslimin ada jalinan hubungan ala Mafia.
Maksud mafia disini ialah satu jaringan kumpulan rahsia yang teratur, bergiat
cergas dimana-mana tempat dan mempunyai hubungan antara satu sama lain. Ia
paling hampir menyerupai organisasi Sosialis Antarabangsa: rangka kerja dalam
kumpulan yang longgar, pergerakan ‘ideologi’ yang sama yang boleh mengenali
antara satu sama lain, bertukar-tukar cerita dan pengalaman dalam mesyuarat
sekali-sekala, dan gembira menganuti ‘ideologi’ secara rasmi tanpa memberikan
banyak keutamaan.
Ikhwanul Muslimin
Antarabangsa yang diketuai oleh
Mursyidul Aam Ikhwanul Muslimin Mesir, bukan struktur yang sama dengan Ikhwan
Muslimin Global. Pada tahun 2004, akhbar Perancis Le Monde mengambarkan sejarah Pertubuhan Ikhwan Muslimin juga
dikenali sebagai Tanzim Al Dawli.
Kewujudan Tanzim Al Dawli adalah rahsia yang dijaga daripada anggota Ikhwan.
Pada hari ini, orang tahu pemimpin tertinggi dalam rangka kerja antarabangsa
adalah Mursyidul Aam Mesir. Lebih penting lagi, ia adalah satu-satunya untuk
membawa gelaran Mursyid(penasihat). Pengembangan Ikhwan di luar negara
mempunyai sejarah yang panjang: dari tahun pertama ideologi pergerakan itu
telah disebarkan oleh para pelajar asing yang belajar di Al Azhar atau di
Universiti Kaherah telah dipengaruhi oleh idea-idea Hassan Al Banna. Kembali ke
negara mereka, mereka membawa ‘ideologi’ itu. Selepas tahun 1945 Biro
Komunikasi dengan dunia Islam telah ditubuhkan. Ia seperti `kementerian hal
ehwal luar Ikhwan’.
Selepas Nasser membubarkan
Ikhwan pada tahun 1954, ramai pemimpin Ikhwan yang terkemuka dibuang ke luar
negeri bertindak menyebarkan pemikiran Ikhwan di tempat buangan mereka. Disinilah
kita melihat bahawa para senior Ikhwan membentuk jalur-jalur kader berdasarkan
manhaj ikhwan dan pemikiran Imam Hassan al-Banna tetapi mengikut keperibadian
dan pemikiran mentor mereka berdasarkan dari negara mana mereka berasal dan
aktif.
Pada 29 Julai 1982 barulah Tanzim al-Dawli dibawah pengaruh Mustafa
Masyhur ditubuhkan. Selepas dibebaskan dari penjara pada tahun 1973, pemimpin
ini bekerja untuk membina semula pergerakan Ikhwan antarabangsa melalui
pelbagai lawatan ke luar negeri dibantu oleh Mohammed Mehdi Akef yang menetap
di Hamburg sejak 1981. Ikhwanul Muslimin Antarabangsa terdiri daripada ahli
organisasi dan orang-orang yang bersekutu dengan pergerakan Ikhwan, seperti
Jamaat e Islami di Pakistan atau Refah di Turki. Mustafa Masyhur mengatur
wakil-wakil beliau di luar negara. Contoh Syria, dibawah Hassan Howeidi yang
tinggal di Amman, Jordan.
Organisasi antarabangsa Ikhwan
Muslimin adalah sebuah himpunan semua organisasi Ikhwan di setiap negara,
tetapi kepimpinan yang lebih tinggi adalah dalam kekuasaan organisasi Mesir
yang diwakili oleh Mursyidul Aam Mesir dan Biro Bimbingan. Ada pemimpin lain
yang membantu menjalankan organisasi antarabangsa seperti di Syria, Hasan
Huwaydi (dianggap Timbalan ketiga Mursyidul Aam) sebagai tambahan kepada Faisal
Mawlawi(Ikhwan Lebanon), Abd-Majid-Dhunaybat( Muraqib Ikhwanul Muslimin di
Jordan) dan Rashid al-Ghannushi (Tunisia).
Ibrahim Munir seorang pemimpin
Ikhwan yang melakukan penyelarasan kegiatan Ikhwan dalam pelbagai organisasi di
Eropah. Para pemimpin organisasi antarabangsa biasa mengadakan pertemuan dengan
pemimpin-pemimpin Ikhwan Mesir di beberapa negara Eropah atas faktor
keselamatan.
Pada tahun 2009, Ikhwan
Muslimin (MB) Mursyidul Aam, Muhammad Mahdi Akif, berkata bahawa kemungkinan
penggantinya akan datang bukan dari
Mesir, tetapi itu bergantung kepada pemilihan dalaman dalam Majlis Syura Ikhwanul Muslimin Antarabangsa. Beliau
berkata dalam satu kenyataan eksklusif kepada Al-Quds al-Arabi bahawa "Majlis Syura Antarabangsa terdiri
daripada 90 orang ahli dari dalam Mesir dan 40 dari luar, dan mereka itulah
juga yang melantik 'Mursyidul Aam Agung." Sama ada masa depan' mursyid
agung boleh jadi orang bukan Mesir, beliau berkata: ". Saudara-saudara di luar negara sentiasa
memilih calon Mesir daripada kesopanan dan kasih sayang Mesir"
Berkaitan dengan 'biro bimbingan antarabangsa, beliau berkata: "ia terdiri lapan orang Mesir dan lima bukan
orang Mesir; sedangkan biro bimbingan Mesir terdiri daripada 17 orang ahli,
yang mana semua adalah orang-orang Mesir ". Berhubung dengan
organisasi antarabangsa, Dr Al-Halabawi berkata:" Pewakilan dalam Majlis Syura adalah untuk negara-negara yang ramai ahli
seperti Jordan, Syria, Teluk, Malaysia, Indonesia dan Eropah, dan calon perlu
menjadi orang yang menonjol. "
No comments:
Post a Comment