Monday, November 23, 2020

UMNO Perlu Dibersihkan

Kesilapan terbesar UMNO selepas kekalahan dalam PRU 14 ialah tidak melakukan pembersihan secara besar-besaran ke atas kepimpinan UMNO. Mereka masih mengekalkan warlord-warlord lama. Akibatnya, kepimpinan UMNO tidak berubah, kelihatan tua dan diselubungi kekotoran ekoran pelbagai kes.

 

Tun Abdul Hamid menulis, “pemimpin-pemimpin yang menjadi liabiliti hendaklah disingkirkan dan digantikan  dengan muka-muka baru yang bersih. Sekarang (1 Jun 2018) adalah masa paling baik untuk berbuat demikian kerana pertama, terdapat kekosongan di atas dan tidak ada sesiapa yang Nampak jelas untuk mengantikan Dato Seri Mohd Najib. Kedua, tanpa kuasa, politik wang akan berkurangan

 

Kegagalan UMNO memberi ruang dan peluang kepada ‘muka baru’ menyebabkan UMNO berpecah kepada beberapa kabilah. Kabilah-kabilah ini mengundang perpecahan dalaman kepada UMNO. Penglibatan 19 anggota parlimen UMNO dalam komplot UMNO menyokong Anwar Ibrahim ketika ini (bermula beberapa hari sebelum PRN Sabah dan mungkin berakhir dengan pengundian Belajawan 2021) amat mendukacitakan.

Setakat hari ini, UMNO diselamatkan oleh keputusan Majlis Tertinggi UMNO iaitu:

1. Jika hendak menyokong sesuatu gabungan, ia mestilah dibuat secara en bloc,

bukan secara individu;

2. Sesiapa yang memberi sokongan secara individu akan dipecat dari parti;

3. Sokongan tidak akan diberi jika dalam gabungan itu ada DS Anwar atau DAP.

 

Percubaan pemimpin UMNO menggugat ketiga-tiga keputusan di atas boleh dianggap mengkhianati idealism perjuangan UMNO. Mereka perlu diberi surat amaran atau dipecat. Mesti bertegas hatta kepada Presiden UMNO dan mantan Preseiden sendiri.

 

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...