BAB
PERKEMBANGAN IRC DALAM POLITIK
MALAYSIA
Pada
pertengahan 1970an, kader dakwah Alami Mesir dan IRC UK pulang ke Malaysia. Ramai kalangan mereka
menjadi pensyarah universiti. Tumpuan mereka kepada pentarbiahan dan
pengkaderan. Oleh kerana ABIM dan PAS sudah lama bertapak, mereka tidak
menubuhkan gerakan baru tetapi diarahkan untuk memperkuatkan organisasi mata
rantai gerakan Islam yang sedia ada. Pada waktu itu PAS berada dalam BN, kader
dakwah ini mula menyusupi ABIM. Mereka mengunakan pendekatan rahsia dan tidak
mendedahkan identiti mereka.
Pendekatan kerahsiaan, pemayungan dan penyusupan
dalam organisasi mula dilakukan semasa zaman ustaz Umar Tilmisani bagi
mengelakkan Ikhwan ditindas. Anggota Ikhwan Mesir telah menyusup masuk ke dalam
banyak pertubuhan profesional di Mesir. Pertubuhan-pertubuhan ini diletakkan
dibawah kawalan Ikhwan dan cuba mengaburi pihak berkuasa. Ia menjadikan
pertubuhan tersebut hanya proksi.
Ada pihak mendakwa terdapat Konsep Harakah Islamiyyah
Syumuliah (HIS) diaturkan oleh IRC (al jamaah) dimana menjadikan PUM (ulama), ABIM (NGO) dan PAS (sayap
politik) sebagai proksi dimana kekuasaan sebenar terletak kepada Amir IRC bukan
kepimpinan PUM, PAS dan ABIM.
IRC cuba menguasai pentarbiahan ABIM[1]
tetapi kurang berkesan apabila ABIM cuba menjarakkan diri mereka daripada
pemikiran Sayyid Qutb.[2]
Penguasaan ini juga tidak berjaya kerana pentarbiahan ABIM didominasi oleh
Anwarinas (setia dengan Anwar Ibrahim). Walaubagaimanapun, sebahagian ustaz IRC
menguasai ‘Majlis Syura’ ABIM. Sesudah Anwar Ibrahim masuk UMNO dimana ada
kalangan mereka mula menunjukkan imej sebenar mereka dengan meninggalkan ABIM.
Kebanyakan pemimpin IRC cuba menyusupi gerakan
mahasiswa Islam[3] dan
PAS yang kesedihan kerana kemasukkan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO. Lujnah
Tarbiah PAS Pusat telah menjemput dua anggota Majlis Syura IRC untuk bersama
mereka pada pertengahan tahun 1980an.[4]
Peluang ini diambil oleh anggota IRC untuk memperkukuhkan kedudukan mereka dalam
PAS.
IRC bukan sahaja mentarbiahkan anggota PAS dan
gerakan mahasiswa Islam tetapi telah memilih unsur terpilih dan terbaik dalam
PAS untuk diserapkan ke dalam IRC secara rahsia. Gerakan jemaah dalam jemaah
ini berjaya dikesan oleh Dewan Pemuda PAS. Dewan Pemuda PAS Pusat sendiri
hampir terperangkap apabila pemimpin yang dikatakan proksi IRC Ir. Mustafa
Kader antara calon yang dicadangkan sebagai Ketua DPPP. Syura DPPP telah
memilih Ustaz Abdul Halim Arshad sebagai Ketua DPPP.
Jemaah Islah Malaysia dan HALUAN Malaysia muncul pada
tahun 1988. Ia menjadi wadah penyatuan kader-kader IRC yang
berselerak dalam pelbagai organisasi. Malangnya yang berlaku, penyatuan IRC
agak sukar kerana [1] mendapat tarbiah daripada pemimpin dan jalur tarbiah yang
berbeza, [2] terlalu lama berada dalam kerahsiaan dan tanpa organisasi pusat
dan [3] pertembungan sesama sendiri mengikut kem-kem dalam IRC.
Menariknya, pada bulan Mac 1990, satu dokumen
bertajuk ‘Pembentangan Usul Pendekatan Terhadap UMNO’ dibentangkan oleh
wakil Majlis Syura Jemaah(MSJ). Melalui usul ini, IRC mahu menghalalkan penglibatan
anggota mereka ke dalam UMNO. Tetapi
usul ini telah ditolak.
Ketika zaman reformasi, JIM mengunakan pendekatan
politik. Presiden JIM, Ir Saari Sungip dan Sahri Bahri berserta ramai lagi
pimpinan JIM masuk Parti Keadilan Nasional berketuakan Datin Seri Wan Azizah
Wan Ismail. Menariknya, sebilangan pemimpin yang ada kaitan dengan IRC seperti
Dr Dzulkefly Ahmad menyertai PAS.
Pendekatan politik IRC-JIM selepas tahun 1998
sangat berjaya apabila pimpinan mereka berjaya menduduki tampuk kepimpinan
tertinggi dalam PAS dan PKN (PKR). Antaranya Fuziah Salleh sebagai Ketua Wanita
PKN dan Ir Sahri Bahri sebagai Setiausaha Agung PKN. Dalam PAS, Dr Dzukefly
Ahmad dilantik sebagai Ketua Dewan Penyelidikan PAS Pusat. Dalam pilihanraya
pula, ramai daripada pemimpin yang bersusur galurkan Ikhwan di Malaysia iaitu
IRC-JIM dan Suara Islam terpilih sebagai calon. Antaranya Ir Khalid Samad (SI),
Ir Mohamad Nizar (SI), Saari Sungip (JIM) dan ramai lagi.
Perpecahan PAS pada tahun 2015 menyebabkan
tertubuhnya Parti Amanah Nasional. Sebahagian besar kelompok IRC-SI-JIM-ABIM
dalam PAS yang kecewa dan kalah dalam pemilihan
bertindak menubuhkan sebuah parti Islam baru. Menariknya ada wakil IKRAM, Ustaz Hassanudin
Mohd Yunus telah dilantik sebagai Naib Presiden PAN. Dalam PAN, ramai pemimpin
mantan pimpinan senior IRC-JIM dan IKRAM.
Pada masa yang sama, JIM-IKRAM memperkuatkan
cengkaman mereka dalam PKR dengan menghantar Syed Ibrahim[5]
yang dilantik sebagai ketua Penerangan PKR.
Selain itu, pimpinan muda IKRAM turut menyertai Angkatan Muda Keadilan
(AMK). Antaranya ialah Wan Abdullah Mujahid Hasanuddin dan Mohd Mustaqim Abdul
Jalil. Kedua-duanya mereka adalah anggota Parlimen Belia Malaysia.
JIM, DEMOKRASI DAN HAK ASASI
MANUSIA
JIM
mahu berada dalam barisan hadapan dalam kalangan organisasi Islam dan dalam
kalangan masyarakat madani.[6]
JIM mempunyai pendekatan yang unik dalam menangani demokrasi, hak asasi
manusia, urus tadbir baik kerajaan, masyarakat madani dan penglibatan dalam NGO
berasaskan sekularisme. JIM membina hubungan yang baik dengan NGO-NGO dan aktif
dalam penglibatan dalam isu-isu yang diperjuangkan oleh NGO terbabit. Antara
NGO terbabit ialah BERSIH, Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Malaysians for Free
And Fair Election (Mafrel), dan Allied Coordinating Committee of Islamic
NGOs (ACCIN) dan Gabungan Bertindak Malaysia (GBM). Terbaru wakil JIM-IKRAM
terlibat dalam Gerakan Rakyat Untuk Menebus Kembali Negara Malaysia( Negara-ku).
JIM berusaha meletakkan kedudukan mereka di
kalangan NGO lain dan masyarakat madani. Walau pun pegangan JIM jelas,
memperjuangkan pelaksanaan syariah, JIM tetap bersama dan diterima oleh NGO
lain dalam usaha sama memperjuangkan keadilan, hak asasi manusia, good
governance dan kebaikan, untuk menjadikan Malaysia negara yang lebih baik.
JIM-IKRAM juga mengutamakan pengunaan secara
optimun sumber tenaganya dalam pelbagai NGO. Ia dapat meningkatkan lagi
kerjasama dan permuafakatan dengan pelbagai NGO. dan menambah pengalaman
anggota JIM-IKRAM.
Persoalan yang timbul pula, ada pertubuhan atau
pemimpin[7]
yang jelas menentang pelaksanaan Islam dalam pemerintahan. Adakah JIM-IKRAM
bertaqiyah pendirian pelaksanaan syariah dalam masa yang sama bergerak dalam
pertubuhan pro sekularisme dan hak asasi manusia?.
PERANAN PAS PENYATUAN
TANZIM-TANZIM IKHWAN DI MALAYSIA.
Tuan
Guru Fadzil Noor berpendapat tidak boleh
ada dua wadah politik Islam.[8] Kewujudan dua parti Islam boleh mengundang
perpecahan masyarakat dan ia boleh melemahkan gerakan Islam itu sendiri. Dalam
sejarah politik gerakan Islam, penubuhan parti baru lebih menjuruskan
pertembungan sesama sendiri. Umpamanya, Parti Saadet dengan AKP di Turki dan
FJP dengan Parti an Nur di Mesir.
IRC-JIM-IKRAM mempunyai pengalaman tiada penyatuan
dalam organisasi. Betapa pentingnya keperluan sebumbung, satu nama, satu
tanzim, satu kepimpinan dan satu tumpuan wala’ dan tiada pertindihan penggunaan
sumber. Setelah 15 tahun IRC tanpa wadah dan identiti rasmi, ia memberi kesan
negatif. Antaranya
- Tiada
wadah utama dan tiada ‘rallying point’ untuk dakwah.
- Tidak
dapat mengamal sepenuhnya semua piawaian, best practices dan urus
tadbir baik dalam organisasi.
- Kewujudan
tidak dapat dirasai oleh masyarakat umum.
- Terbentuk
pandangan yang insular (eksklusif dan dalaman) kalangan sebahagian
anggota.
- Ramai
kader memilih bertebaran dalam pelbagai organisasi tanpa perancangan.
- Tidak
optimun sumber tenaga dan program kerana berlaku pertindihan.
Pengalaman ini wajar memberi pengajaran kepada IRC
agar mereka meleburkan diri ke dalam PAS dan ABIM seperti yang mereka pernah
lakukan dahulu. Apabila sudah ada jemaah Islam yang berpandukan al Quran dan
hadith, tradisi Ikhwan ialah anggota mereka menjadi pembantu dan tentera kepada
jemaah yang sedia ada. Mereka perlu membuang matlamat mahu menguasai jemaah
lain, berdengki dan dendam lama bagi menyatukan gerakan Islam di Malaysia.
Usaha penyatuan tanzim Ikhwan Malaysia pernah
diusahakan pada tahun 1995 di Kelana Jaya. Ia dikenali sebagai peristiwa “indimaj” antara tanzim Abu
Urwah dan tanzim Ustaz Dahlan tetapi gagal. Menurut THTL,[9]
Tanzim Ikhwan Malaysia tidak berjaya disatukan disebabkan oleh
- masing-masing
kumpulan mendapat latihan dari tempat yang berbeza dan mendapat penekanan
latihan dan ilmu yang diterima tidak sama
- masing-masing
kumpulan mempunyai strategi politik dan manhaj operasi dakwah dan tarbiyah
yang berbeza.
- sikap
terhadap pemerintah yang tidak sama
- taksub
kepada pemimpin kumpulan masing-masing
- Tidak
ada kepercayaan antara satu sama lain.
Pendekatan terbaik penyatuan tanzim ialah menyertai
PAS. Sebagai gerakan Islam berasal daripada Ikhwanul Muslimin, ‘hakikat
politik’ ada tersemai dalam perjuangan mereka. Justeru, mereka perlu memasuki
sebuah organisasi yang kukuh, bersifat politik dan mempunyai sejarah yang cukup
lama dalam politik. Tiada lain selain PAS. Apabila memasuki PAS, wajar mereka
memulakan perjuangan mereka daripada bawah. Sifat ikhlas untuk bersatu mesti
ada bukan bertujuan menyusup atau mewujudkan jemaah dalam jemaah. PAS era Tuan
Guru Abdul Hadi Awang yang dekat dengan pimpinan Alami Mesir sewajarnya diambil
peluang oleh IRC untuk merapatkan hubungan dan meleburkan diri mereka ke dalam
PAS dengan membuang imej IRC mereka.
Penyusupan dalam parti politik Islam oleh kader
dakwah jemaah Islam adalah satu kaedah yang terbaik. Cuma masalah yang berlaku
apabila kewujudan mereka menjuruskan kepada jemaah dalam jemaah. Sebaiknya
kesetiaan dan sifat berkumpulan berdasarkan jemaah lain perlu dileburkan.
Perkara ini pernah berlaku dalam Parti Keadilan Nasional(PKN) apabila ABIM
dikatakan melakukan proses PengABIMAN PKN. IRC juga didakwa pernah cuba
menguasai kepimpinan pemuda PAS. Menariknya, penyertaan pimpinan ABIM ke dalam
PAS pada akhir 1970an dulu membuktikan keupayaan mereka meleburkan jemaah lama
mereka setelah masuk ke dalam PAS.
Dua wala’ perlu diharamkan dalam gerakan Islam. Dua
wala’ berlaku apabila jemaah menghantar kader mereka ke dalam jemaah Islam yang
lain dengan tujuan membantu dan ada bertujuan menguasai jemaah tersebut.
Persoalan yang timbul, apabila berlakunya pertembungan pendapat antara jemaah
asal dengan jemaah sekarang, dimanakah wala’ kader dakwah, jemaah baru atau
jemaah lama?. Apa yang akan dilakukan oleh anggota PKR yang berasal daripada
JIM-IKRAM jika berlaku pertembungan wala’ antara IKRAM dengan PKR?. Apa yang
akan berlaku jika PAN yang mempunyai anggota IKRAM bertembung dengan PKR yang
turut disertai oleh anggota IKRAM, kepada siapakah wala’ anggota JIM-IKRAM yang berada dalam PAN
dan PKR? Jemaah atau parti?.
Kewujudan jemaah dan ‘front’ atau proksi bukanlah
suatu yang baik dalam tempoh masa yang panjang. Ia boleh menghasilkan
penentangan bahkan pertembungan antara jemaah dengan proksi. Perkara ini pernah
berlaku di Sudan apabila Proksi yang dipimpin oleh Hassan Turabi menentang
keputusan jemaah.
IRC DAN GERAKAN MAHASISWA ISLAM
Pada
awal 1980an, kedua-dua kumpulan iaitu Ikhwan Alami dan IRC UK bergabung
membentuk IRC. Perjuangan mereka secara rahsia dan melalui proses pentarbiahan.
Pertembungan antara IRC (baca:JIM atau IKRAM) dengan PAS bermula sejak peringkat sekolah melalui
proses pentarbiahan, pengkaderan dan penguasaan persatuan pelajar (BADAR). Ada
pengaruh utama yang menyebabkan pertembungan ini iaitu terdapat mentor dalam
kalangan guru dan pentadbir sekolah, anak anggota JIM dan PAS dan penyertaan
pelajar dalam pertubuhan pelapis (Kelab Remaja JIM). Antara medan utama
pertembungan ini adalah di sekolah berasama penuh terutamanya sekolah agama
seperti Kolej Islam Klang (KISAS).
Kemudian anak-anak JIM/IKRAM/IRC melanjutkan
pelajaran ke peringkat universiti dan bergiat dalam kegiatan universiti.
Pembawaan ‘ideologi’ JIM/IRC/IKRAM turut sama dibawa bersama mereka. Di
universiti, selain daripada anak-anak anggota, ada juga pelajar universiti yang
sememang dilatih dan diindoktrinasi di sekolah-sekolah milik JIM/IKRAM, ABIM,
HALUAN dan PAS. Mereka ini turut berpengaruh dalam mengerakkan aktiviti gerakan
Islam di kampus.
IRC pernah memegang tampuk pentarbiahan mahasiswa
terutamanya pentarbiahan mahasiswa di Universiti Malaya. Penyusupan mereka
secara rahsia. Pentarbiahan mereka untuk memilih kader berkualiti untuk
diserapkan dalam IRC bukannya PAS yang menguasai Jemaah Islam Kampus (JIK).
Pada era tahun 1986-1988, berlaku perselisihan
faham antara kelompok pro PAS dengan pro IRC. Akibatnya, IRC disingkirkan dalam
PMIUM. Ekoran penyingkiran ini, IRC bertindak balas menyingkirkan kelompok pro
PAS daripada Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam UM(PMAPIUM). Kemudian
kelompok pro PAS berjaya menguasai PMAPIUM pada sesi 1988/89. Pada tahun seterusnya, IRC menghantar wakil dalam
Barisan Mahasiswa Bersatu(BMB) yang pro HEP. Antara pimpinan IRC terkenal ialah
Nazman Mustafa.
Di UKM, Islam Penyelamat Ummah (IPU) pernah
membentuk Majlis Syura hasil gabungan mahasiswa pro PAS dan pro IRC. Lujnah
tarbiah dipegang oleh IRC manakala lujnah politik oleh IPU. Pada tahun 1987,
berlaku pengeseran apabila IPU mendakwa IRC menarik ahli-ahli IPU untuk masuk
dalam IRC dan melakukan program untuk kepentingan IRC tanpa pengetahuan Majlis
Syura.
Dalam mesyuarat agung Persatuan Mahasiswa Fakulti
Pendidikan Islam UKM(PMFPI) sesi 1988/89, IRC
bertanding melawan calon-calon IPU. Perkara ini berlanjutan dalam
muktamar Ikatan Studi Islam UKM (ISIUKM) dimana calon IPU dan IRC bertarung
secara terbuka sehingga pengiraan terpaksa dilakukan dua kali kerana kehadiran
yang luar biasa.
Di UTM, IRC gagal menguasai PMUTM dan PMIUTM tetapi
mereka kembali bangkit apabila Syed Mohd Famy dilantik sebagai Timbalan Naib
Canselor HEP. IRC cuba menguasai kolej melalui HEP. Pada sesi muktamar PMIUTM
sesi 1988/89, berlaku pertembungan antara IRC dengan pro PAS. Kekalahan mereka
menyebabkan mereka berundur daripada PMIUTM.
Tindakan IRC menarik keanggotaan dalam PMI sehingga
membentuk Jemaah dalam Jemaah adalah satu tindakan terkutuk. Ia satu penyusupan
yang tidak beradab dalam berjemaah, apatah lagi mengunakan kekuatan orang lain
untuk memperkuatkan diri sendiri tanpa pengetahuan pihak terbabit.
[1] Ada otai ABIM yang pernah
menjadi anggota Majlis Syura ABIM menyatakan Abdul Hadi Awang cuba menguasai
pentarbiahan ABIM tetapi gagal.
[2] Pada akhir 1970an, ABIM
rapat dengan pemikiran M.Natsir. Ia cuba mengurangkan kebergantungan kepada
gagasan pemikiran Syed Qutb.
[3] Antara tokoh popular IRC
mendekati gerakan mahasiswa Islam seperti PMIUM dan PMAPIUM ialah Ustaz Darus
Senawi dan Ustaz Alias Othman.
[4] Abdul Hadi Awang dekat
dengan IRC dan merestui kehadiran tokoh tokoh IRC dalam pentarbiahan PAS.
Tokoh-tokoh IRC banyak membantu Abdul Hadi dalam pilihanraya.
[5] Syed Ibrahim pemimpin utama Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) yang berjuang
memansuhkan ISA dan membantu mangsa-mangsa ISA. Menariknya, antara pemimpin
muda GMI adalah Ustaz Mohd Ramadhan Fitri Elias mantan Presiden PMIUM yang
kemudiannya masuk PAS. Terkini Ustaz Mohd Ramadhan Fitri Elias telah menyertai
Parti Amanah Negara (AMANAH).
[6] Ucapan Dasar Presiden JIM, PPN ke 21.
[7] Majlis Peguam Malaysia antara pertubuhan yang banyak menentang
pelaksanaan Islam. Selepas PRU ke 12, Majlis Peguam mengadakan satu majlis
makan malam. Tun Abdul Hamid, mantan Ketua Hakim Negara mencatatkan “Encik
Cecil Rajendra, peguam-penyair dari Pulau Pinang itu, menulis sebuah puisi
memuji peguam-peguam yang memenangi pilihanraya atas tiket DAP dan Keadilan.
Sebelum membaca puisinya, beliau memanggil mereka naik ke pentas dan
mengisytiharkan mereka sebagai “Our heroes”. Tokoh Majlis Peguam yang aktif
dalam BERSIH dan Negara-Ku ialah Dato Ambiga. Lihat Tun Abdul Hamid Mohamad,
“PEMBANGKANG, MAJLIS PEGUAM DAN COMANGO “MERAMPAS” MKPN (NUCC”).
[8] https://www.youtube.com/watch?v=mYvrcKDPF3o durasi 0.53 saat dan 1.43
minit.
[9] Pengasas laman web ah Ahkam dan Forum thtl. Beliau dikatakan mantan
anggota Majlis Syura HALUAN.
No comments:
Post a Comment