BAB
PENGARUH IKHWANUL MUSLIMIN DI
MALAYSIA
Dalam
sejarah Tanzim Ikhwan di negara ini, kita wajar melihat siapa yang paling awal
menceburi diri dalam Ikhwan. Setakat hari ini, sejarah membuktikan generasi
semasa Prof Dr Zulkifli Mohamad (Timbalan YDP PAS) adalah generasi awal yang
mendapat pengaruh pemikiran Ikhwan. Prof Dr Zulkifli Mohamad sendiri mendapat
tarbiah secara langsung melalui kuliah hari selasa yang diadakan oleh Ikhwan di
Kaherah semasa beliau belajar.[1]
Cuma yang tidak dapat dibuktikan adalah keahlian beliau dalam Ikhwan.
Pengaruh pemikiran Ikhwan juga dikesan pada tahun
1957 apabila seorang pelarian dari Mesir, Syeikh Taqiyuddin Qandil datang
mengajar pelajar sekolah agama[2]
di Kedah dan Perlis[3]
khasnya Maktab Mahmud. Beliau mengunakan sistem usrah yang digilirkan antara
rumah ahli usrah. Menariknya, antara ahli usrah ini adalah Ustaz Jais Anwar
yang akhirnya menjadi Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat sesi 1968/70.[4]
Kemudian Taqiyuddin mengajar di Kolej Islam Klang.
Peringkat paling penting ialah pada tahun 1963
apabila 10 orang pelajar Malaysia dihantar ke Iraq atas saranan Dato Mohd Asri
Muda dengan kerjasama Presiden Iraq pro Ikhwan, Muhamma Arif Abdul salam.
Mereka adalah
- Hassan
Shukri (PAS)
- Muhammad
bin Daud (PAS)
- Abdul
Rahim bin Muhammad Zain (pensyarah UM)
- Hasbullah
Kasban (pensyarah UTM)
- Hashim
Jasin (PAS)
- Azmi
bin Ahmad (ABIM Kedah)
- Abdul
Ghani bin Kasa (guru agama)
- Abdul
Halim Yahya (pegawai agama FELDA)
- Isamuddin
bin Ahmad (ahli perniagaan)
- Dahlan
Mohd Zain (ABIM Perlis-KUSDA-HALUAN)
Dalam kalangan 10 pelajar ini menjadi guru dan
pensyarah yang mentarbiah murid-murid dan mahasiswa dengan silibus Ikhwan.
Peranan Dato Mohd Asri Muda juga penting. Beliau
mempunyai hubungan baik dengan pimpinan gerakan Islam di dunia. Antaranya
dengan Muhamad Natsir (MASYUMI) dan Kamal as Sananiri (Ikhwan Mesir, suami
Hamidah Qutb). Dengan hubungan baik ini,
Dato Asri mendapat tajaan daripada Kerajaan Iraq (masa itu rapat dengan Ikhwan)
kepada 10 pelajar di atas.
Pada tahun 1963, Pertubuhan Dakwah Rahmaniyyah yang
diasaskan oleh sekelompok mahasiswa Jabatan Pengajian Islam UM bekerjasama
dengan pensyarah Kolej Islam Malaya dikatakan mempunyai pengaruh Ikhwan. Mereka
dibimbing oleh tokoh Ikhwan yang betugas di Malaysia seperti Ismail Nawab (Arab
Saudi), Ibrahim Bawani (Mesir) dan Nabih Subhi al Tawil (Syria).
Sebenarnya ada satu lagi kumpulan usrah di London
yang diusahakan oleh pimpinan PKPIM. Usrah ini dipimpin oleh Ustaz Razali
Nawawi di London ini diadakan pada tahun 1968. Anggota lain usrah ini ialah
Syed Ibrahim Abdul Rahman, Wan Ismail Wan Ibrahim dan Hishamuddin Yahya.
Kumpulan ini mendapat sentuhan Said Ramadhan dan Solah Jahiin.
PENUBUHAN IRC
Ikhwanul
Muslimin mementingkan sofwatul mukhtarah iaitu pembinaan golongan
terpilih (orang cerdik) dalam jemaah.[5] Wadah pentarbiahan yang sangat penting adalah
usrah. Usrah yang terkenal yang dikatakan ‘usrah ibu segala murabbi’ ialah
usrah yang didakwa dipimpin oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang semasa di Mesir.
Antara yang dikatakan anggota usrah itu ialah Ustaz Zawawi Ali (IRC), Ustaz
Mohd Parid Sheikh Ahmad(IRC), Ustaz Mohamad Kamil Majid (UM), Ustaz Abdul Rahim
(Negeri Sembilan), Ustaz Darus Senawi (HALUAN), Dr Hatta Shaharom (IRC) dan
Ustaz Alias Othman.[6] Usrah ini dikatakan diserahkan kepada Ustaz
Mustafa Masyhur setelah Tuan Guru Abdul Hadi pulang ke Malaysia. Tokoh-tokoh
ini menjadi murabbi jemaah Islam di Malaysia dan cukup berpengaruh dalam al
jamaah-IRC-JIM-IKRAM, HALUAN[7],
ABIM dan PAS.
Pada tahun 1975, tiga buah usrah telah digabungkan
diketuai oleh Mohd Parid Sheikh Ahmad. Anggota yang lain ialah Alias Othman,
Abdul Rahim Yusof, Zawawi Ali, Sayuti Ramli, Abu Kassim Manaf, Adam Mat Lana
dan Mohamed Hatta Shaharom. Pertemuan-perbincangan ke arah pembinaan
usrah-jemaah menurut Ikhwanul Muslimin bermula dalam kalangan kelompok agama
sejak mereka belajar belajar di Nilam Puri (YPTIK) lagi sebelum mereka ke
Mesir. Di Nilam Puri, mereka ditarbiah oleh tokoh seperti Ustaz Yahya Othman
dan Ustaz Muhammad Daud al Iraqi. Pada awalnya, kumpulan ini dikenali jamaah
dan kemudiannya dikenali kumpulan Alami. Mereka
juga dikenali Jemaah Misri.
Islamic Representative Council (IRC) juga
ditubuhkan pada tahun 1975 di Masjid al Rahmah, Liverpool. Antara pemimpin IRC
ialah Saari Sungip, Abang Abdullah Abang Ali, Mustafa Abdul Kadir, Azhari Md
Salleh, Zaid Kamarudin, Ariffin Hasan, Fuad Abbas, Dzulkefly Ahmad dan Ahmad
Termizi. Pada penghujung 1970an, IRC dan Jemaah Misri mula bergabung secara bertahap-tahap.
Pengabungan ini disertai oleh jemaah pelajar Malaysia dari luar negara seperti
Amerika, Australia dan beberapa negara lagi.
Tuan Guru Abdul Hadi Awang mendapat pengaruh Ikhwan
Mesir, beliau terlebih dahulu dipengaruhi oleh pemikiran tokoh Ikhwan Syria,
Said Hawwa. Pemikiran politik dan tanggungjawab jemaah menyebabkan Tuan Guru
Abdul Hadi bergerak aktif dalam PAS berbanding IRC.[8]
Selain itu TGHH mempunyai penglibatan dalam kegiatan PAS sebelum ke Madinah
lagi.
Tokoh unik yang mendapat celupan Ikhwanul Muslimin
adalah Tuan Guru Yahya Othman (mantan ahli Majlis Syura Ulama PAS dan Majlis
Syura ABIM). Beliau pernah berguru dengan pemimpin Ikhwan Syria yang terkemuka
iaitu Ustaz Mustafa as Sibai. Kemudian beliau mendapat tarbiah Ikhwan Iraq seterusnya
mendapat tarbiah Ikhwan Mesir. Beliau pernah berikrar bersama sahabat beliau
untuk memperjuangkan Islam di Malaysia semasa beliau di Mesir. Beliau pernah
bergerak cergas dalam WAMY yang digerakkan oleh Ikhwanul Muslimin Antarabangsa.
Dasar Ekonomi Baru membolehkan kelompok pelajar
cemerlang kalangan bumiputera ditaja belajar ke luar negara terutamanya
Britain. Kesedaran Islam semasa di sana membolehkan mereka merapati pemimpin
Ikhwanul Muslimin dalam buangan. Selain itu, mereka juga mendekati tokoh Islam
daripada Jamaati Islami Pakistan dan Jamaah Nur dari Turki. Di Britain, MISG
sudah ada sejak 1971 dan bergabung dengan Kesatuan Pertubuhan-pertubuhan
Pelajar Islam (FOSIS). FOSIS bertujuan memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar
Islam.
Perasaan tidak berpuas hati terhadap mula memutik
apabila pelajar Malaysia tidak dapat menerima pendekatan Islam FOSIS dan
penguasaan pelajar Islam daripada negara-negara Islam yang minoriti berbanding
pelajar Malaysia yang majoriti dalam FOSIS. Isu-isu Malaysia kurang dicakna
oleh FOSIS.
Pada awal tahun 1975, Suara Islam telah ditubuhkan
oleh pelajar Malaysia. Suara Islam dipengaruhi oleh pemikiran Jamaati Islami
Pakistan. Mentor Suara Islam ialah Javed Ansari, seorang tokoh Jamaati Islami
yang menjadi pensyarah di sana. Javed mempunyai pemikiran radikal dan kritis.
Beliau memberi penerangan perbandingan Islam dengan komunisme Mao dan Stalin.
Antara kepercayaan Suara Islam ialah ‘revolusi Islam perlu dipimpin oleh
sebuah parti politik’. Mereka bercadang ingin menubuhkan Parti Revolusi
Islam (ada pendapat Parti Negara Islam) sekembali mereka ke Malaysia.
Kemudian muncul IRC yang menggunakan pendekatan
dakwah dan tarbiah. Mereka mengunakan pendekatan Ikhwan iaitu menembusi
organisasi sedia ada dan cuba melakukan perubahan daripada dalam organisasi
tersebut. IRC mengunakan usrah-usrah untuk merapat hubungan sesama anggota dan
mengalakkan anggota mereka dalam penyertaan dalam pembangunan masyarakat.
ABDUL HADI AWANG, YAHYA
OTHMAN, PAS DAN IKHWANUL MUSLIMIN.
Ada
yang mendakwa Abdul Hadi menganggotai Ikhwan sejak akhir 1960an. Abdul Hadi
Awang kurang bersetuju dengan pemikiran dan pendekatan konsep Ikhwan Alami.
Konsep Ikhwan Alami bukanlah fikrah
Ikhwan yang asal dan tidak dipersetujui oleh senior-senior dalam Ikhwan. Ikhwan
Alami digerakkan oleh tokoh muda Ikhwan yang pernah mengerakkan Ikhwan di negara
Barat. Ikhwan Alami mahu menubuhkan jemaah baru walaupun di negara tersebut
sudah ada jemaah Islam yang sedia ada.
Menurut Abdul Hadi Awang, asal usul Ikhwan Alami
Malaysia apabila beliau memperkenalkan sekelompok pelajar Melayu lepasan Yayasan
Pengajian Tinggi Islam Kelantan (YPTIK) Nilam Puri (kemudian menjadi tokoh
Alami) kepada pihak Ikhwan. YPTIK dilihat kubu pengkaderan PAS-Ikhwan. Abdul
Hadi bersangka baik dengan mereka kerana
mereka datang daripada Nilam Puri yang dibawah PAS.[9]
Kelompok pelajar ini ditarbiah oleh pensyarah yang mempunyai latarbelakang
ditarbiah oleh Ikhwan seperti Ustaz Yahya Othman[10]
(Pensyarah YPTIK) dan Ustaz Mohamad Daud Iraqi[11]
(Pensyarah YPTIK).
Apabila mereka pulang ke Malaysia, mereka mahu
menubuhkan Ikhwan di Malaysia. Abdul Hadi tidak bersetuju dengan mereka.
Menurut Abdul Hadi, mereka ini tidak ihtiram (menghormati) orang yang
lebih khibrah (berpengalaman) dalam memahami waqie' (realiti).
Yahya Othman
juga tidak bersetuju dengan penubuhan jemaah baru. Beliau pernah dijemput untuk
menjadi murabbi atau mas’ul tarbiah sebuah jemaah tetapi beliau menolak.
Beliau memberitahu bahawa beliau dan sahabat beliau dinasihati oleh Ikhwanul
Muslimin menyertai PAS dalam usaha memperkuatkan PAS khususnya dalam bidang
tarbiah dan dakwah. Nasihat Yahya Othman, ‘PAS ini terbuka akhi, sesiapa
sahaja boleh masuk PAS, tak perlu tubuh jemaah baru”. Begitu nasihat Yahya
Othman kepada pemimpin sebuah jemaah.[12]
Kamal Helbawy pernah menyarankan HALUAN, ISMA dan
JIM memilih PAS sebagai platform perjuangan dalam memastikan suasana politik
yang adil. Kumpulan-kumpulan Islam ini bergerak bersama-sama dengan PAS dalam
kondisi saling memahami antara satu sama lain. Jangan bersikap melampau dan
provokatif antara satu sama lain.[13]
Hassan al Banna sendiri mengakuri dan bersetuju
pendapat Raja Saudi, al Malik Faisal tidak membenarkan Ikhwan ditubuhkan di
sana kerana menganggap beliau juga sebahagian daripada Ikhwan. Abdul Hadi
bersetuju dengan idea mentor beliau, Said Hawwa yang mengkritik pendekatan Ikhwan
Alami yang dianggap tidak perlu. Sudah cukup dengan adanya front antarabangsa
untuk menyatukan ikhwan daripada seluruh negara bukannya menubuhkan Ikhwan di
negara yang sudah ada jemaah Islam.
Kepimpinan Ikhwanul Muslimin Antarabangsa
menjadi wakil jemaah seluruh dunia.
Front ini berperanan membuat qarar (ketetapan) yang dipersetujui
bersama. Semua jamaah di negara-negara umat Islam tadi wajib melaksanakan qarar-qarar
tersebut semampu mungkin. Namun jika bertembung dengan realiti di negara
masing-masing mengekang, maka qarar itu
boleh untuk tidak dilaksana.[14]
Dalam mengatasi permasalahan perbezaan antara
jemaah Islam, pendekatan sederhana, berhikmah
dan lembut wajib digunakan. Seteruk mana sekalipun mereka, mereka tetap
anasir-anasir Islam. Mereka sendiri bukan musuh. Dalam keluarga, setiap
anggotanya ada fungsi. Ada yang berwatak emak, watak ayah dan watak anak. Ibu garang, ayah menasihati.
KEMUNCULAN HALUAN, JIM, ISMA DAN
IKRAM
Jemaah
Islah Malaysia (JIM) ditubuhkan 27 Julai 1990. JIM merupakan salah satu atau
sebahagian entiti Tanzim Ikhwan Malaysia. Setelah 15 tahun bergerak tanpa
organisasi sendiri, satu keperluan untuk IRC bergerak dalam ruang terbuka.
Visi JIM
ialah membangun sebuah negara Malaysia yang melaksanakan sepenuhnya syariat Islam menjelang 2020. Motto JIM yang berbunyi "Bersama
Islam Membina Masyarakat". Presiden pertama JIM ialah Ir. Saari Sungip
dikatakan salah pimpinan IRC UK. Antara kejayaan penting JIM ialah
- Kedudukannya
(positioning) kalangan NGO Islam
- Kedudukan
JIM dalam kalangan NGO lain dan masyarakat Madani
- Kedudukan
dalam parti politik
- Jaringan
dengan pelbagai agensi kerajaan
- Dikenali
dengan institusi seperti sekolah al Amin.
Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) diluluskan
pendaftaran pada 22 Oktober 2009. Antara tujuannya ialah menyatukan entiti IRC
yang bertaburan yang menyukarkan arahan pusat. Presiden pertama ialah Ustaz Dr
Mohd Parid Sheikh Ahmad. Cogan kata IKRAM ialah “Ukhuwah Teras Kegemilangan”.
Dasar IKRAM ialah Islam, dan asas
pegangannya ialah Al-Qur’an, As-Sunnah, Ijma’ dan Ijtihad.
Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan
Malaysia (HALUAN Malaysia) mempunyai susur galur daripada ABIM Perlis atau ABIM Utara. Ada
juga mengenali kelompok ini sebagai ‘Sahabat Utara’ atau Kumpulan Ustaz
Dahlan (KUSDA). Pada tahun 1988, kumpulan ini menjelmakan diri sebagai HALUAN
Malaysia. Haluan Malaysia lebih menumpukan kepada kebajikan dan pentarbiahan.
Pusat pengajian popular mereka ialah Ma’had Attarbiyah al Islamiyyah
(MATRI) diasaskan oleh Ustaz Dahlan Mohamad Zain. Motto iaitu
“berakhlak, mendidik dan berbakti”. Ustaz Dahlan salah seorang
senior Ikhwan di Malaysia.
Ikatan Siswazah Muslim Malaysia (ISMA) ditubuhkan
pada tahun 1997 yang menjadi sebahagian daripada Tanzim IRC. Pada tahun 2005,
penjenamaan ISMA berlaku. Ia dikenali sebagai Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)
dan menarik diri daripada pengaruh IRC. ISMA berasal daripada kelompok Alami
Mesir generasi baru. Diketuai oleh Ustaz Abdullah Zaik bin Abdul Rahman. ISMA
mempunyai dua motto iaitu ‘Membangun Umat Beragenda’ dan ‘Melayu
Sepakat, Islam Berdaulat’. Pada pilihanraya umum 2013, ISMA telah melakukan
ijtihad dengan menghantar calon-calon mereka melalui parti BERJASA. Dalam
bidang bantuan kemanusiaan, agensi ISMA iaitu Aman Palestin terkenal di Malaysia.
[1] Kisah ini dinyatakan
oleh Maulana Abul Hassan an Nadwi ketika
menziarahi Mesir.
[2] Dikatakan UstazFadzil Nor
pernah belajar dengan syeikh Taqiyudin.
[3] Hashim Jasin (Mursyidul
Aam PAS) belajar di Madrasah Alawiyyah
Perlis dan Ahmad Awang (Naib Presiden PAS), Idris Omar (Timbalan Mursyidul Aam
PAS) dan Daeng Sanusi (Naib Presiden PAS) yang belajar di KIK menafikan ada
usrah bersama Taqiyuddin
[4] Buku Dr Riduan Mohd Nor,
Pengaruh Ikhwanul Muslimin Terhadap PAS.
[5] Mohd Nazeli Ahmad Arifin, Ustaz Yahya Othman, PJ: ILHAM, 2014.
[6] Dinyatakan oleh otai
ABIM-IRC. Tokoh ini mantan Majlis Syura ABIM.
[7] Hashim Jasin pernah
menegur Dahlan Muhammad Zain yang melakukan usrah secara bersembunyi kerana
tidak sesuai dengan konteks Malaysia.
[8] Adakah TGHH juga antara pimpinan IRC?. Kenapa TGHH membenarkan secara
mudah tokoh-tokoh IRC berada dalm Lujnah Tarbiah PAS?. Seorang tokoh dakwah
memberitahu bahawa TGHH cuba menguasai pentarbiahan ABIM tetapi gagal.Dalam
banyak pilihanraya, jentera IRC memang banyak membantu TGHH.
[9] Catatan Hazmi Dibok.
[10] Ahli Jawatankuasa WAMY (1973-1975), selain menduduki Majlis
Syura ABIM. Ustaz Yahya Othman telah dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Kerja
PAS Pusat mulai 1983 hingga 1999 dan Ahli Majlis Syura Ulamak PAS sejak 1987
dan pernah menjadi Setiausaha Majlis Syura Ulamak PAS (1993-1998). Selain
menduduki kepemimpinan Dewan Ulamak PAS Pusat dan Perhubungan PAS Kelantan,
beliau juga merupakan Yang Dipertua PAS Machang (1971-1991)
[11] Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Ketua Dewan Ulama PAS Kelantan, Pengerusi
ABIM Kelantan, ADUN Lundang, ADUN Demit
[12] Mohd Nazeli Ahmad Arifin, Ustaz Yahya Othman.
[13] Majalah Tarbawi, edisi 4.
[14] FB Hazmi Dibok
No comments:
Post a Comment