Monday, November 23, 2020

Undi Belanjawan 2021: Medan Menurunkan PM?

Pihak pembangkang mengharapkan Belanjawan 2021 tidak diluluskan sebagai penunjuk TSMY mesti meletak jawatan PM. Seorang ahli parlimen yang mendapat majoriti sokongan dewan akan dilantik sebagai PM yang baru.

 

Sebelum PRN, DSAI telah membuat kenyataan media bahawa kerajaan PN telah tumbang. Beliau mempunyai nombor. Ketika itu, tersebar berita TS Mohd Zahid Hamidi menyatakan, "UMNO dan BN tidak dapat menghalang Ahli-ahli Parlimen yang mengambil keputusan untuk menyokong Anwar yang berhasrat untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong bagi menyatakan hasrat beliau.” Malangnya yang berlaku, ketika bertemu dengan Agong, beliau hanya mampu mengemukakan nombor tanpa menyatakan nama-nama yang menyokong.

 

Menurut Tun Abdul Hamid, mantan Ketua Hakim Negara, terdapat tiga kumpulan dalam UMNO berhubung isu ini:

1. Kumpulan yang menyokong DS Anwar untuk menggulingkan Kerajaan PN dan mahukan DS Anwar menjadi Perdana Menteri.

2. Kumpulan yang hendak menggulingkan Kerajaan PN tetapi mahukan pilihan raya diadakan.

3. Kumpulan yang menyokong Kerajaan PN dan TS Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Tun Abdul Hamid percaya kumpulan DS Zahid pada awalnya berada dalam kumpulan Pertama. Tetapi, mereka kemudiannya berundur seorang demi seorang apabila melihat ia tidak akan berjaya.

 

Pengundian Belanjawan 2021 dilihat ruang dan peluang sekali lagi UMNO menggugat kepimpinan TSMY.  Anggota BN seramai 43 orang sedia menyokong Belanjawan dengan syarat TSMY mempertimbangkan cadangan dibawah;

 

i) Melanjutkan tempoh moratorium untuk tempoh 6 bulan atau sebahagian daripadanya untuk mereka yang berkelayakan di bawah kumpulan B40 dan M40; dan

 

ii) Meluluskan untuk pengeluaran sejumlah wang daripada Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi mereka yang layak dan memenuhi syarat tententu.

 

Dua syarat atau cadangan ini menjadi batu lonjakan atau alasan bagi menurunkan TSMY daripada jawatan PM. Ia juga senjata yang baik sebagai ugutan kepada TSMY dan PPBM.

 

Sama-sama kita menunggu kesudahan drama belanjawan 2021 ini.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...