IKRAM dan Pilihan Raya ke 14
Dato Seri
Tuan Guru Abdul Hadi Awang Muhammad menegaskan Parti Islam SeMalaysia(PAS)
sebagai tanzim siyasi, dakwah dan tarbiah. PAS mengadakan hubungan dengan semua
pihak terutamanya kumpulan-kumpulan Islam. PAS berjaya mewujudkan satu parti
Islam sahaja walaupun terdapat banyak NGO di Malaysia. Justeru, kita melihat
tokoh-tokoh Pertubuhan IKRAM Malaysia(IKRAM) dan Angkatan Belia Islam Malaysia
(ABIM) bertanding atas tiket PAS.
Hubungan
IKRAM dengan PAS adalah hubungan ‘anak-beranak’. Tokoh-tokoh pengasas IKRAM dan
generasi awal IKRAM sangat mengenali pemimpin PAS terutamanya Abdul Hadi Awang.
Mereka bukan orang lain bahkan mereka dikatakan seusrah. Ikatan PAS-IKRAM
bermula apabila tokoh pengasas IKRAM yang pulang dari Mesir cuba menguasai ABIM
tetapi kurang berjaya. Mereka cuba menguasai PAS. Pada peringkat awal dalam
PAS, generasi awal IKRAM (lebih tepat: IRC) dipayung oleh Abdul Hadi Awang
sendiri. Pada hujung 1980an, muncul fenomena jemaah dalam jemaah dimana
terdapat cubaan pihak IRC menguasai PAS. Kebanyakan pemimpin IRC telah merajuk
daripada PAS sama ada keluar atau meminggir diri (tidak aktif). Pasca tahun
1998, sekali lagi pemimpin utama PAS dan Abdul Hadi Awang berlapang dada
menerima generasi pengasas IKRAM dan IRC-JIM diterima untuk aktif dalam
kepimpinan PAS. Tidak hairan ada yang menyatakan ‘mentor’ al-jamaah-IRC adalah
Abdul Hadi Awang sendiri!!.
Bermula
awal tahun 2000an, muncul pemimpin gerakan Islam yang mahu mewujudkan pemisahan
antara jemaah dan wasilah politik bahkan terkini (2017) wasilah politik bebas
daripada ikatan jemaah induk. Mereka mahu mengikut model Parti an-Nahdah
Tunisia dan AKP Turki. Eksperimen ini turut dilakukan oleh Ikhwanul Muslimin
Mesir selepas Revolusi Mesir dengan kewujudan FJP.
Ikhwanul
Muslimin Melayu (al-Jamaah-Harakah
Islamiyah Syumuliah atau HIS) melalui leluhurnya IKRAM Malaysia dan para
pemimpin berlatarkan Jemaah Islah Malaysia(JIM) menyokong pemisahan ini.
Dilaporkan pemimpin seperti Ir Saari Sungip dan Dr Dzulkefly Ahmad menyokong
pemisahan ini. Tokoh lama IRC-Alami, Ustaz Dr. Zawawi Ali dikhabarkan tidak
bersetuju. Dr Zawawi mahu IKRAM kekal dalam soal membina individu dan
masyarakat manakala persoalan politik diserahkan kepada PAS kerana PAS
mempunyai jentera, kekuatan massa dan terbukti mampu mempertahankan politik
ummah. Namun, Abu Urwah lebih
berpengaruh sukar dipadamkan dalam Ikhwan Melayu.
Begitu
juga semasa penubuhan GHB dan parti Islam baru, dilaporkan Dr Zawawi sekali lagi
tidak bersetuju tetapi turut digagalkan oleh Syura IKRAM. Tokoh utama pengasas
Ikhwan Melayu ini seakan-akan semakin hilang pengaruh dan terasing dalam Ikhwan
Melayu.
Di
Malaysia, IKRAM mengeksport para pemimpin dan kader mereka ke dalam Parti
Keadilan Rakyat dan Parti Amanah Negara (PAN). Mereka mendominasi kepimpinan
PAN. Adakah dominasi ini diakhiri dengan penguasaan sepenuhnya IKRAM dalam
kepimpinan PAN?. Sejarah akan menjawabnya.
Ikhwanul Muslimin Melayu
IKRAM
adalah leluhur al-jamaah-IRC-JIM (Harakah
Islamiyah Syumuliah -HIS-). Hakikatnya yang asal adalah mereka berfikrah
Ikhwanul Muslimin. Pada awalnya kehadiran mereka di Malaysia, mereka bergerak
disebalik tabir dengan menumpang organisasi-organisasi terutamanya organisasi
Islam yang sedia ada termasuk ABIM dan PAS.
Ikhwanul
Muslimin Melayu ini mempunyai masalah apabila mereka ditarbiyyah oleh tokoh
yang berlatarbelakang tempat yang berbeza. Justeru, gaya pemikiran dan
pendekatan mereka berbeza antara satu sama lain. Dari segi tokoh, mereka
mendapat tarbiyyah daripada tokoh Ikhwan Iraq, tokoh Ikhwan Mesir, Ikhwan
Tunisia dan tokoh Ikhwan Syria. Dari segi tempat, Ikhwan Melayu mendapat
pendidikan di Barat (UK-USA), Mesir dan Arab Saudi. Gaya pemikiran dan
pendekatan ini cuba disatukan oleh tokoh yang dihantar oleh Ikhwanul Muslimin
Antarabangsa di Asia Tenggara.
Kegagalan
mereka menguasai ABIM dan PAS menyebabkan Ikhwan Melayu menzahirkan diri mereka
pada akhir tahun 1980an dengan nama JIM (didominasi oleh lepasan dari Barat-
Tanzim Abu Urwah) pada 27 Julai 1990 dan HALUAN (didominasi lepas Timur Tengah-Tanzim
Ustaz Dahlan) pada tahun 1988. Kemunculan ini menjadi penanda aras bahawa
perjuangan mereka disebalik tabir dan menumpang organisasi lain adalah GAGAL. Seorang pemimpin PAS yang
mendapat tarbiyyah dari Ikhwan Iraq menasihat rakannya (yang mendapat tarbiyyah
daripada Ikhwan Iraq juga), perjuangan disebalik tabir tidak sesuai di
Malaysia.
Usaha
penyatuan tanzim-tanzim Ikhwan Malaysia pernah diusahakan pada tahun 1995 di
Kelana Jaya. Ia dikenali sebagai
peristiwa “indimaj” antara
tanzim Abu Urwah dan tanzim Ustaz Dahlan tetapi gagal. Kemudian, muncul Ikatan
Muslimin Malaysia (ISMA) pula ditubuhkan pada 7 Julai 1997 yang dipimpin oleh
Ustaz Abdullah Zaik (Neo Alami Mesir).
IKRAM
Usaha
penyatuan tanzim-tanzim Ikhwanul Muslimin Malaysia sekali lagi dibuat dengan
menwujudkan IKRAM sebagai payung tanzim-tanzim Ikhwanul Muslimin Malaysia. Pada
22 Oktober 2009, IKRAM Malaysia diluluskan pendaftarannya. Ada sesetengah
anggota IKRAM mengatakan bahawa mereka bukan anggota IRC atau JIM. Jawapan
mereka dari segi peraturannya adalah betul. Dari segi hakikat, anggota IKRAM
adalah sama dengan IRC-JIM, HALUAN dan ISMA kerana fikrahdan pentarbiahan mereka
mengikut Ikhwanul Muslimin. Mereka Ikhwanul Mislimin Melayu.
IKRAM
adalah sebuah NGO dakwah, tarbiyyah dan kebajikan. IKRAM adalah pertubuhan yang
prihatin dengan kehidupan bermasyarakat, sejajar dengan cara hidup Islam,
berlandaskan kepada Al-Quran, as-Sunnah, Ijmak dan Qias. IKRAM terdiri daripada
pelbagai pertubuhan, antaranya, Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM), Musleh,
Aqsa Syarif, Medical Interest Group (MIG), Majlis Syura Muslimun (MSM) UK dan
Ireland (kini dikenali IKRAM UKE) dan Persatuan Islam Lepasan Institusi
Pengajian Tinggi Australia (AUSIS).
Kewujudan
IKRAM tanpa penyertaan HALUAN Malaysia dan ISMA disifat satu kegagalan. Antara
punca kegagalan ialah [1] permusuhan lama antara pemimpin tanzim, [2] aset, [3]
kefahaman dan pendekatan berbeza dalam menangani isu, [4] IRC-Alami bersifat
menguasai tanzim yang lain.
IKRAM Bukan IRC-JIM
Ramai anak-anak
muda IKRAM melenting jika kita mengaitkan mereka dengan IRC-IKRAM. Kita akan
dituduh sebagai menyesatkan mereka. Memang benar dari segi keahlian dan
peraturan, mereka bukanlah IRC-JIM tetapi dari segi aspirasi dan leluhur,
mereka adalah kesinambungan IRC-JIM.
Sebagaimana al-Arqam yang bertukar wajah dan nama sebagai Rufaqa dan terkini
sebagai Global Ikhwan. Pemimpin yang sama membawa aspirasi dan fikrah IRC-JIM.
Maka, anak-anak muda IKRAM mesti menerima hakikat ini.
Ada
juga mantan kader dan pemimpin IRC-JIM
mengatakan mereka bukan anggota IKRAM. Fikrah, aspirasi dan wala’ dibina
melalui proses pengkaderan dan pentarbiahan sesebuah organisasi atau tanzim.
Walaupun mereka tidak menyertai IKRAM, proses pengkaderan membekas dalam fikrah
dan jiwa mereka sebagai IRC-JIM-IKRAM (atau Ikhwan Melayu).
Agak
sukar membuang ikatan fikrah, aspirasi dan wala’ daripada imej seseorang
pemimpin atau kader IRC-JIM-IKRAM kerana ia hasil pentarbiahan. Rekod ‘buruk’
IRC-JIM-IKRAM dalam penglibatan mereka dalam sesebuah organisasi Islam
menyebabkan semua gerakan Islam berwaspada dengan kehadiran mereka. Mereka
mesti membuang wala’ mereka kepada pemimpin dan syura IRC-JIM-IKRAM. Mereka
juga perlu berprinsip bahawa pengaulan dan persahabatan dengan sahabat IRC-JIM-IKRAM
tidak mempengaruhi perjuangan mereka dalam organisasi Islam yang mereka sertai.
Pasca Peristiwa 1998
Pada
pasca tahun 1998 dilihat sebagai penyatuan gerakan Islam jalur Ikhwanul
Muslimin Malaysia ke dalam Barisan Alternatif sama ada PAS atau Parti Keadilan
Nasional (KeADILan atau PKN).
Pada
tahun 1999, ramai pimpinan JIM menganggotai PKN, diantaranya ialah Sahri Bahri
(bekas Naib Presiden JIM dan bekas pensyarah kejuruteraan di ITM tahun 80-an) yang
menjadi EXCO Pemuda PKN dan pernah memegang jawatan Setiausaha Agung. Saari
Sungip (Abu Urwah), Presiden JIM menjadi calon PKN dalam Pilihan Raya 29
November 1999 di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor dan di parlimen Paya
Besar pada tahun 2004 tetapi tewas, kini menjadi ADUN PAS Hulu Kelang setelah
menang dalam PRU12 pada tahun 2008.
Sebahagian
pemimpin JIM yang lain masuk PAS. Antaranya Amirudin Hamzah yang menyertai PAS
pada tahun 1999 dan dicalonkan dalam PRK Anak Bukit pada tahun 2002.
Dalam
PKR[1], Syed
Ibrahim Syed Noh (Naib Presiden IKRAM) di Selangor, iaitu bekas Badan Bebas
Pemantau Pilihan Raya Malaysia (MAFREL).
Kelunakkan
PAS dan sifat berbaik sangka PAS terhadap pemimpin Ikhwan Melayu yang
profesional ini membolehkan pemimpin JIM-IRC memposisikan mereka pada kedudukan
jawatan dalam PAS.
Di
Pulau Pinang, terdapat pemimpin IKRAM dalam pentadbiran negeri. Antaranya,
Dato’ Mohd. Rashid Hasnon (Timbalan Ketua Menteri I), Mohd. Tuah Ismail
(Pegawai Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri Pulau Betong), Mohd Bakhtiar
Wan Chik (Ahli Majlis bagi Majlis Perbandaran Pulau Pinang, MPPP).
Matlamat Penglibatan IKRAM dalam
Pilihan Raya
Matlamat
utama penglibatan PRU13 ialah untuk memastikan:
1. Parti
terbaik menguasai majoriti kerusi parlimen serta menubuhkan kerajaan baru yang
bertanggungjawab dan berwibawa. Pemegang tampuk pemerintahan adalah satu
kedudukan yang paling tinggi dalam Islam, ويةعامة (wilayah ammah). Lantaran itu, ia
sepatutnya diserahkan kepada peribadi-peribadi yang layak dan mempunyai القوىامين (kebolehan dan integriti).
2. Penegakan
sistem dua (2) parti yang kuat, sistem ‘check dan balance’ yang berkesan.
Sekretariat Ulama Ikram, di dalam satu Edaran Dalaman (Versi
Untuk Ahli IKRAM Sahaja) bertarikh 19 April 2013 juga telah memberikan beberapa
garispanduan mengenai beberapa isu dalam PRU13. Antaranya ialah:-
Adalah
sangat perlu untuk kita membezakan antara syakhsiyah
tab’iyah (personal entity / ) الشخصيةاعتبارية /
dengan syakhsiyah I’tibariyyah (legal
entity )الشخصيةالطبيعية
parti yang didokong oleh calon tersebut.
Dalam
memberi pengundian kepada parti, maka hukum asalnya perlu dilihat kepada status
parti itu sendiri seperti UMNO/BN parti apa? Begitu juga PKR, PAS, DAP / PR.
Maka, hukum mengundi calon Muslim yang baik juga bergantung kepada parti itu
sendiri (ideologinya). Begitu juga isu calon Muslim yang menyertai parti yang
terang-terang sekular/kafir seperti DAP maka hukum penyertaannya bergantung
kepada iktikad (niat dan pegangan) calon tersebut.
Bagaimana
pun dalam kes sekarang, DAP bersama dengan PAS dalam konteks Tahaluf al- Siyasi
dengan niat dan tujuan yang jelas ke arah maslahah yang lebih besar (dan tidak
merugikan Islam).
Maka
realiti (waq’i) kita dalam persoalan politik ini ialah adanya dua aliran, dua
(2) pakatan parti- parti politik iaitu BN dan PR. Amat menarik dalam PRU ke-13
ini kerana kita dapat menyaksikan yang kita memang berada di antara dua
mafsadah (undi BN pun ada mafsadah, undi PR pun ada mafsadahnya) dan dua
maslahah (undi BN ada maslahah, undi PR juga ada maslahah).
Dalam
mencari jalan penyelesaiannya, kita perlu mengaplikasikan“fiqh
muwazanah”(kaedah: mana yang lebih ringan dhararnya
dan mana yang lebih berat maslahahnya).
Sekiranya
BN dimenangkan, maka kebatilan dan kezalimannya (yang telah terbukti) akan
berterusan. Adapun dari segi maslahah, ianya belum pasti.
SekiranyaPRdimenangkan,
maka kebaikan dan keadilan yang diperjuangkan (terbukti dengan melihat Negeri
di bawah PR sekarang seperti Kelantan, Pulau Pinang, Kedah dan Selangor) akan
terus diperkasakan. Adapun dari segi mafsadahnya, ianya masih belum pasti.
Kalau
realiti yang ada sudah sedemikian. Kita kenalah menjatuhkan pemerintah BN yang
kebatilan dan kezalimannya telah terbukti supaya ia tidak berterusan, serta
menaikkan kerajaan baru PR yang kebaikan dan keadilannya telah terbukti di
semua negeri-negeri yang berada di bawah pemerintahan- “ الضرريزال“ :mereka supaya ia diperluaskan
keseluruh Negara. Ia berasaskan kaedah fiqh kemudaratan .itu hendaklah
diangkat/dihapuskan”
Setelah
PAS berpecah pada tahun 2015, Presiden IKRAM dalam Ucapan Dasar Perhimpunan
Ahli Teras 2016 (PAT 2016) IKRAM antara lain menyebut:
(a) Menutup
jurang hasil perpindahan ahli ke AMANAH:
(i)
Penyediaan pimpinan pelapis
(ii)
IKRAM terus kuat sebagai “vehicle
perjuangan” (enjin perjuangan)
(b)
Menggerakkan penglibatan politik berkesan - 20% ahli
(c)
Meningkatkan penglibatan masyarakat madani (luaran) - 60% ahli
Pasca Muktamar Tahunan PAS 2015 dan Hubungan IKRAM dengan PAN
Apa yang
menarik setelah Muktamar Tahunan PAS pada tahun 2015 ialah keluar secara
berjemaah kelompok al-jamaah-IRC-JIM daripada PAS. Sebahagian kecil masih ada
boleh dibahagikan sebagai kelompok istiqamah dan kelompok harumanis. Kebanyakan
pemimpin yang istiqamah biasanya ditarbiyyah melalui sistem pentarbiahan PAS,
setia menghadiri kuliah para ulamak PAS dan pemimpin yang aktif dalam Yayasan
Amal Malaysia atau Darus Syifa (Murabbinya Tuan Guru Dato Dr Harun Din).
Antara
tokoh besar PAS yang berlatar belakang Ikhwan Melayu ialah Dr Dzulkefly Ahmad
(Abu Iman) dan Ir Saari Sungip (Abu Urwah) menyertai PAN.
IKRAM
Malaysia juga mengeksport pemimpin mereka ke dalam PAN. Antaranya Prof Dr Ahmad
Termizi Ramli (AJK-setiausaha Biro Politik IKRAM) dan Ustaz Hasanuddin Mohd
Yunus, mantan Timbalan Presiden IKRAM telah dilantik sebagai Naib Pengerusi
Parti Amanah Negara (AMANAH). Hasanuddin Mohd Yunus pernah menjadi calon PAS di
Dewan Undangan Negeri (DUN) Rengit, Johor sebanyak tiga kali, iaitu Pilihan Raya
Umum (PRU) 1999, 2004 dan 2008. Beliau sebagai Timbalan Presiden IKRAM sesi2014-2018mengatakan
IKRAM mengalu-alukan kemunculan sebuah parti baru yang ingin memainkan
peranannya yang tersendiri; demi memastikan sistem dwi-parti dapat terus diperkukuhkan.
Jawatankuasa PAN (2016-2019)
1.
YB Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa (Alami-IRC)
2.
Hasanuddin Mohd Yunus (IRC-IKRAM)
3.
Ketua Wanita : YB Dr Mariah Mahmud
(IRC)
4.
YB Khalid Abd Samad (Suara Islam)
5.
YB Izham Hashim (Suara Islam)
6.
YB Mohd Nizar Jamaludin (Suara
Islam)
7.
YBDzulkefly Ahmad (IRC)
8.
YB Phahrolrazi Mohd Zawawi
9.
YB Saari Sungib (IRC)
10. YB
Hasnul Baharudin (IRC)
IKRAM dan Proksi Politik
Pemimpin
IKRAM membanjiri kepimpinan PKR dan PAN serta sedikit ke BERSATU. Dalam PKR,
Syed Ibrahim Syed Noh dilantik sebagai Ketua Penerangan PKR. Dalam kepimpinan
Wanita PKR, ramai pemimpin IKRAM menjawat kepimpinan tertinggi. Dalam pertembungan
politik dalaman PKR, anggota IKRAM berada dalam kem Azmin dan kem Rafizi.
Pendekatan
politik pemimpin IKRAM ini menjurus kepada pendekatan pragmatis. Ini terbukti
menyokong pihak bertentangan pada masa yang sama. Ini yang berlaku dalam kes
Azmin VS Rafizi.
PAN
kelihatan dibanjiri oleh pemimpin IKRAM. PAN menjadi medan paling cerah bagi
IKRAM mendominasi dan menguasai bahkan menjadikan PAN sebagai sayap politik
IKRAM. Ini merealisasikan strategi dua lapis yang dipopularkan oleh Dr
Dzulkefly Ahmad.
Persoalan yang timbul, bagaimana
nasib kelompok aktivis PAS dan jalur Husam Musa-TGYO-Alumni UM didalam PAN?
Adakah berlaku pertembungan sengit antara kedua-dua kelompok ini menentang
IKRAM dalam pemilihan PAN?. Adakah PAN akan berpecah?
Jika dilihat usaha memposisikan
anggota IKRAM ke dalam kerajaan dan parti politik— BERSATU-PAN-IKRAM, IKRAM
berada pada posisi terbaik untuk merampas dan mendominasi PAN. Penguasaan IKRAM
ke atas PAN menjayakan impian mereka melahirkan Parti Islam Kedua ala PKS dan
pro Ikhwanul Muslimin serta alternatif kepada PAS.
Prestasi Calon ‘IKRAM’(al Jamaah-IRC-JIM)
Dalam Pilihan Raya Ke 14
Boleh
dikatakan, calon beraspirasikan IRC-JIM-IKRAM
menjadi antara puak yang terbesar dan berpengaruh dalam pencalonan wakil
rakyat semasa PRU 14. IRC-JIM-IKRAM antara puak yang mendominasi PH. Kecerdikan
mereka dan bidang profesional membolehkan calon-calon mereka melata dalam
pelbagai parti seperti PKR, BERSATU dan PAN.
Antara calon-calon
PRU 14 yang didakwa mempunyai hubungan dengan asiprasi al jamaah-IRC-JIM-IKRAM
dan Suara Islam ialah
Nama |
Kawasan |
Parti |
Saari Sungip
(JIM-IRC) |
D Hulu Klang |
PAN |
Dzulkefly Ahmad (JIM-IRC) |
P Kuala Selangor |
PAN |
Hasanuddin Mohd Yunus (IKRAM) |
P. Hulu Langat |
PAN |
Amiruddin Hamzah (JIM) |
P Kubang Pasu. D Anak Bukit |
PPBM |
Ahmad Termizi Ramli (IKRAM) |
P. Kuala Kangsar |
PAN |
Syed Ibrahim Syed Noh (IKRAM) |
Parlimen Ledang |
PKR |
Mohd. Rashid Hasnon (JIM) |
P. Batu Pahat |
PKR |
Fuziah Salleh
(JIM) |
P Kuantan |
PKR |
Rodziah (JIM) |
D Batu Tiga |
PKR |
Haniza Talhah
(JIM) |
DUN Lembah Jaya |
PKR |
Halimah Binti Ali
(?) |
D Selat Klang |
PAS |
Bakhtiar Wan Chik (IKRAM) |
P Balik Pulau |
PKR |
Mazslee Malik (IKRAM) |
P151Simpang Renggam |
PPBM |
Nurin Aina Abdullah |
P Merbok |
PKR |
Nik Omar Bin Nik Aziz (JIM) |
DUN CEMPAKA |
PAN |
Mohammad Nizar Jamaluddin (Suara Islam) |
D Sungai Rapat |
PAN |
Dr Mujahid Yusuf Rawa (JIM) |
P. Parit Buntar |
PAN |
Abu Kassim Manaf (al-jamaah-IRC-JIM) |
D. Peramu Jaya |
PAS |
Prof Datuk Dr Abdul Halim Yusof (IKRAM) |
P. Kubang Kerian |
PAN |
Dr Hafizah Mustakim (IKRAM) |
D. Tanjung Mas |
PAN |
Yahanis Yahya (IKRAM Perak) |
D. Belanja |
PPBM |
Siti Mariah Mahmud |
N. 29 Seri Sedang |
PAN |
Dr Hj Mohd Fadhil Nuruddin |
N16 Kamunting - |
|
Dr Mohd Sharani Mohd Naim |
N12Pengkalan Pasir |
|
Dr Sulaiman Mohd
Nor |
N4 Kemelah |
|
Dr Faizul Amri |
N9 Gambir |
|
Na'im Jusri |
N16 Sungai Balang - |
PKR |
Mohd Abrary Ramly |
N35 Pasir Raja - |
|
Dr. Salmee Said |
N03 Kota Siputeh |
|
Ir Zamri Yusuf |
N12 Suka Menanti |
|
Rosli Yusof |
N27 Pantai Merdeka |
|
Mohamad Sofee Razak |
N32 Kuala Ketil |
|
Izham Hashim (Suara Islam) |
|
PAN |
Ir. Zulkifli Ali (IKRAM) |
N27 dun sura |
PAN |
ZAIRI BIN SUBOH (JIM) |
D Taboh Naning |
|
Zubir Mohamed [IKRAM) |
N13 Wakaf Mempelam |
PAN |
Dzulkifli Ahmad (IRC Jordan) |
Johor |
PAN |
Ir Izham Hashim (Suara Islam) |
Selangor |
PAN |
ER Dato Iskandar Abdul Samad (?) |
|
PAS |
IKRAM dan Ghanimah Kerajaan
Malaysia Baru
Kemenangan
PH dalam PRU 14 membolehkan IKRAM melebarkan pengaruh dalam kerajaan dengan
memposisikan kader IKRAM pada kedudukan yang strategik. Pemimpin IKRAM mendapat
ghanimah dalam penjawatan dalam pelbagai institusi kerajaan dan syarikat GLC.
Contoh, Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Pengerusi YADIM, Pengerusi Lembaga
Pengelola DBP dan pelbagai badan lain. PRU 14 adalah kemenangan besar peranan disebalik tabir politik kepartian bagi
IKRAM. IKRAM wajar berbangga dengan kejayaan besar mereka.
Ruang dan peluang ini perlu digunakan
sebaik mungkin untuk membenihkan idea-idea Islam dalam urus tadbir negara dan
organisasi. Kualiti pemimpin juga perlu dipertingkatkan dalam usaha mengerakkan
organisasi ke arah lebih cemerlang dan gemilang. Peluang keemasan ini juga
menjadi medan latihan bagi orang IKRAM menambah pengalaman dalam pentadbiran
negara.
Refleksi IKRAM Dalam Politik
Kepartaian
Dalam
persoalan prestasi kerja dan pengurusan, kader IKRAM bersifat profesional dan
mantap. Ramai yang memuji prestasi cemerlang YB Saari Sungip sebagai ADUN Hulu
Klang dan YB Dato Ir Amirudin Hamzah, ADUN Anak Bukit. Begitu juga dari segi
kesalehan, ketaqwaan, ilmu dan kealiman, para pemimpin IKRAM sangat mantap dan
terpuji.
Kelemahan
yang kita nyatakan dibawah adalah dari segi pendekatan politik kepartaian:
1. IKRAM
mengunakan jalan yang pelbagai dalam menuju satu matlamat. Kepelbagaian jalan
ini menyebabkan kader-kader IKRAM yang menyertai politik kepartian kelihatan
keliru dan celaru dalam fikrah politik mereka. Terbaru (2018), Dr Mazslee Malik
(IKRAM) menyertai PPBM.
2. IKRAM
mengunakan wadah politik yang berbeza menyebabkan kader-kader mereka sukar
menunjukkan kesetiaan sama ada kepada parti atau jemaah. Bahkan berlaku pertentangan
pandangan antara parti-parti yang berlainan.
3. Pendekatan
sebalik tabir yang menghasilkan jemaah dalam jemaah akhirnya mencetuskan
konflik dalaman dalam sesuatu parti yang IKRAM sertai.
4. Manhaj
Ikhwan sendiri perlu disemak kembali terutamanya melibatkan konteks fiqh
politik Malaysia
5. Keahlian
terpilih menyebabkan akan berlaku pilih kasih dan kesilapan memilih pemimpin
disebabkan tanzim rahsia. Tidak hairan terdapat pemimpin gerakan Islam yang
‘buta al-Quran’.
6. IRC-JIM-IKRAM
berada dalam persimpangan antara berdasarkan nas al-Quran dan as Sunnah dengan
pragmatisme. Penulis berpandangan bahawa setiap keputusan yang dilakukan oleh
mereka adalah ‘ijtihad’ politik berdasarkan konteks yang mereka fahami. Segala
niat dan tujuan dalam hati, kita serahkan kepada Allah SWT. Pemimpin yang saleh menaiki kenderaan yang
salah akan tersesat jalan jua. Berwaspadalah memilih kenderaan politik dalam
memperjuangkan Islam agar tidak hanyut dan lemas dalam lautan materialisme,
sekularisme, hedonisme dan liberalisme.
Peribadi Ahli IKRAM VS Syura IKRAM
Presiden
IKRAM, Ustaz Dr Parid Sheikh Ahmad seringkali memberitahu tentang pendirian dan
pandangan IKRAM mesti dibezakan dengan pendirian, pandangan dan tindakan
ahli-ahli IKRAM. Pandangan peribadi ahli IKRAM kelihatan mengatasi pandangan
syura IKRAM. Dalam tradisi jemaah Islam, pandangan jemaah adalah pandangan
individu walaupun individu tersebut mempunyai pandangan dan hujah sendiri.
Persoalan yang timbul, dimana intima’ dan wala’ kepada kepimpinan jemaah dan Syura.
IKRAM (IRC) mentarbiah
individu-individu berkualiti untuk ditampilkan sebagai pemimpin nasional dan
global yang menjadi model tauladan kepada orang lain, mempamer imej Islam dan
berupaya menguruskan organisasi dengan profesional dan mantap. Pemimpin-pemimpin
ini seakan-akan dibebaskan daripada keterikatan keputusan syura dan jemaah.
Pemimpin ini berfikir, membuat keputusan dan gerak kerja atas kapasiti diri
sendiri bukannya mewakili jemaah. Ijtihad politik secara peribadi berdasarkan
konteks dan realiti. Ia suatu budaya yang agak janggal bagi sesebuah gerakan
Islam.
Pemimpin-kader jemaah ini
‘dieksport’ ke dalam semua organisasi dan ditempatkan dalam posisi yang
strategik dalam organisasi disertai. Mereka juga bebas memilih kem-kem politik
yang bertentangan dalam sesebuah parti atas kebijaksanaan sendiri. Mereka
bagaikan insan yang boleh berijtihad sendiri. Contoh, pemimpin sebegini ialah
Ir Saari Sunggip, Dr Mazslee Malik, dan Dr Dzulkefly Ahmad.
Keterlibatan
kader IKRAM dalam NGO-NGO dan permuafakatan yang bersifat SEPILIS, tidak
menguntungkan Islam dan tidak mengutamakan Islam. Jika berlaku pertembungan
keputusan antara Syura IKRAM dengan parti dan NGO yang disertai oleh ahli
IKRAM. Keputusan mana yang mahu diikuti. Begitu juga apabila ahli IKRAM berada
dalam kem-kem politik yang bersaingan dan bermusuh sebagaimana Tim Azmin dan
Kartel bertembung dengan Tim Anwar dan Dinasti dalam PKR, bagaimanakah akhlak
ahli IKRAM untuk mendepani persengketaan yang parah itu?.
Semua
ini akan menjerumuskan ahli-ahli IKRAM ke dalam taqiyah politik, budaya
mesyuarat dalam mesyuarat dan jemaah dalam jemaah. Ia bukanlah budaya yang
sihat dalam berorganisasi dan menimbulkan masalah seperti persaingan antara
kem, perpuakan dan tiada sifat kebolehpercayaan antara satu sama lain.
Lampiran
DEWAN PERWAKILAN NASIONAL (DPN)
PERTUBUHAN IKRAM MALAYSIA SESI 2014-2018
Hj Zaharuddin bin Othman -Yang Dipertua
Prof
Madya Ir Hj Abdul Aziz bin Omar -Timbalan Yang Dipertua
Hj Mazmi bin Kamal -Setiausaha
Ustaz Dr Hj Mohd Parid bin Sheikh Ahmad
-Presiden
Hj Zaid bin Kamaruddin Timbalan Presiden
Hj Shahrul Aman bin Mohd Saari - Naib
Presiden
Ustaz Hj Burhanuddin bin Lukman -Naib
Presiden
Hj Nahar bin Md Nor -Setiausaha Agung
Dr Hj Mohd Alauddin bin Mohd Ali -Bendahari
Datin Paduka Hjh Che Asmah binti Ibrahim -Ketua
Wanita
Hj Mohamad Yaakub bin Idris -Penolong
Setiausaha Agung
Hj Nicholas Sylvester @ Berry -AJKP
Ustaz Hj Tajul Arifin bin Che Zakaria-AJKP
Prof Dr Hj Omar bin Yaakob- AJKP
Prof Madya Hj Badlishah Sham bin Baharin -AJKP
Dr Hj Ahmad Zainuddin bin Abdullah -AJKP
Prof Dr Hj Arshad bin Ahmad-AJKP
Prof Madya Hj Ainullotfi bin Abdul Latif -AJKP
Hj Amirasyid bin Densibali -AJKP
Hj Azman bin Ali -AJKP
Pn Hjh Kamaliah binti Noordin-AJKP
Hj Mahdzir bin Md Isa-AJKP
Hj Kamarul Zaman bin Shaharul Anwar -AJKP
Dr Hjh Fauziah binti Mohd Hasan -AJKP
Prof Madya Dr Hj Hafidzibin Mohd Noor -AJKP
Prof Dr Hj Mohd Ali bin Hassan -AJKP
Hj Abdul Aziz bin Abd Jalal
Hj
Abang Abdul Halil bin Abang Naili
Ustaz Hj Abd Haris bin Bain
Ustaz Abd Muhaimin bin Mohammad Shahar
Prof Dr Hj Abdullah bin Abdul Ghani
Hj Abdul Aziz bin Omar
Prof Madya Dr Hj Abdul Halim bin Abdul Aziz
Ustaz Abdul Halim bin Abdullah
Dr Hj Ahmad Termizi bin Ramli - PANBertanding
Ustaz Ahmad Fauzi bin Asmuin
Dr Hj Ahmad Kamil bin Mahmood
En Ahmad Shazali bin Aba Ibrahim
Prof Madya Dr Hjh Anisah binti Ab Ghani
Ustaz Hj Alias bin Othman
En Alwi bin Muda
Hj Ammar bin Mohd Zain
Dato' Azman bin Jaacob
Ustazah Hjh Arpah binti Abdul Wahab
Dr Hj Azhar bin Ahmad
Dr Hjh Azizahbinti Mohd Radzi
Pn Hjh Faridah binti Maludin
Hj Che Rahimi bin Samat
Dr Diana binti Katiman
Prof Dr Engku Rabiah Adawiah binti Engku
Ali
Dr Harith bin Roslizar
Dr Hjh Hafidzah binti Mustakim– PAN bertanding
Ustaz Hajar bin Opir
Prof Dr Hjh Hanim bin Salleh
Prof Dato' Dr Hj Hassan Basri bin Awang Mat
Dahan
Prof Dr Hjh Harlina Halizahbinti Siraj @
Ramli
Ustaz Hj Hasanuddin bin Mohd Yunus PAN bertanding
Dr Hj Hasbullah bin Ashari
Ir Hj Jamaluddin bin Abdullah
En Hermee bin Tahir
Hj Ibrahim bin Mohamad
En Ismail Yusoff bin Awang
Ustazah Hjh Maznah bin Daud-PAN
Prof Madya Ustaz Dr Hj Jimaain bin Safar
Pn Hjh Mahayati binti Ibrahim
Dr
Hj Maszlee bin Malik–PPBM bertanding
Ustaz Mohamad Lokman bin Awang
Ustaz Hj Megat Mohamed Amin bin Megat
Mohamed Nor
Dr Hj Mingu bin Jumaan @ Minggu
Prof Dr Hj Mohamad Akram bin Laldin
Ustaz Mohammad Aatdiff bin Ahmat
Prof Madya Hj Mohamad Saidy bin Ismail
Prof Dr Hj Mohamed Hatta bin Shaharom
Dr Hj Mohamed Ruslan bin Abdullah
Hj Mohd Nazribin Mat Noor
Ustaz Hj Mohd Hairozi bin Muhammad
En Mohd Hasyahril bin Mohd Hashim
Prof Dr Hj Mohd Nazari bin Ismail
Dr Hj Mustafa Din bin Subari
Prof Madya Dr Hj Mohd Rizal bin Arshad
Ustaz
Dr Hj Mohd Sharani bin Mohd Naim bertanding
Hj Mokri bin Sabran
Hj Norazmibin Mat Noh
Hjh Muzahar bin Hitam PAN
Prof Dr Hjh Najibah binti Mohd Zin
Dr Hjh Niekmah binti Adam
Prof Dr Hj Rushami Zien bin Yusoff
Dr Normah binti Abdullah
Prof Madya Dr Hjh Roohaida binti Othman
Ustaz Hj Rosli bin Yusof bertanding
Pn Sazira binti Abdul Aziz
Prof Dr Hj Sahrim bin Ahmad
Ustazah Hjh Sallawahiu binti Mohd Salleh
Ustaz Hj Sayuti bin Ramli
Hj Suhaimin bin Mohd Aripin
Ustaz Hj Shahrin bin Awaludin
Ustaz Hj Shamsul Ma'arif bin Ismail
En Sufyan bin Mohd Nor
Hj Wan Ahmad Nizar bin Zakaria
Prof Madya Dr Hj Sulaiman bin Mohd Nor-
bertanding
Ustaz Hj Syazalie Hirman bin Ahmad Najib
Hj
Syed Ibrahim bin Syed Noh
- PKR betanding
Hj Yahanis bin Yahya bertanding
Pn
Hjh Wan Fauziah binti Wan Kadir
Ustazah Hjh Wan Ramizah binti Hasan
Ustaz Hj Wan Subki bin Wan Salleh
Ustaz Dr Hj Zulfakar bin Ramlee
Ir Hj Zairulshahfuddin bin Zainal Abidin
Hj Zameran bin Jusoh
Ustaz Dr Hj Zawawi bin Ali
Hj Zulkifli bin Ali
[1]Malaysiakini, 13 Jun 2001. Parti Rakyat Malaysia dan Parti Keadilan Nasional dengan
rasmi bergabung apabila mesyuarat agung khas masing-masing mengesahkannya
beberapa minggu lagi. Mesyuarat Keadilan akan diadakan pada 24 Jun ini,
sementara PRM akan mengadakannya 14 dan 15 Julai. https://www.malaysiakini.com/news/3434
1 comment:
satu pendedahan berani.. sirrrrr
Post a Comment