Monday, November 30, 2020

Kenang-Kenangan Politik PAS-ABIM-IRC (S13)

 

ABIM DAN RADIKALISME

Pada hari ini, ABIM mendakwa dirinya sebagai moderat (sederhana). Kita tidak menafikan kemoderatan ABIM pada masa kini. Punbegitu, ABIM tidak dapat lari daripada sejarah yang menunjukkan ABIM pernah memakai baju radikalisme dalam perjuangannya.

 

Lazimnya, perjuangan anak muda dan gerakan Islam pada tahun 1960-1970an berbentuk anti-establishment, kritikal terhadap pemerintah dan sistem yang diamalkannya, dan memakai kaedah confrontational.

 

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) suatu gerakan anak muda yang radikal terhadap kerajaan UMNO yang sekular. Pada peringkat awal, ABIM dipengaruhi oleh tokoh Himpunan Mahasiswa Islam (HMI) Indonesia, Mohd Imaduddin Abdul Rahim, Sayyid Qutb dan Syed Muhammad Naquib al-Attas membentuk sikap yang keras terhadap sekularisme. ABIM pernah berada dalam pelukkan aliran Qutbiyyah sebelum dikendurkan oleh pemikiran Muhammad Natsir.

 

Kenapa ABIM mengamalkan sikap radikal? Pertama, suasana negara ketika itu. Anak muda suka demonstrasi dan wacana ilmu bebas diadakan di universiti. Kedua, suasana dunia ketika itu. Perang Dingin dan fenomena kebangkitan Islam. Ketiga, pertembungan ideologi dan budaya. Keempat, ilmu dan semangat dimadukan sehingga menerbitkan keberanian yang luar biasa. Kelima, kemunculan pemimpin yang berinspirasi.

 

Siapakah Anwar Ibrahim? Anwar Ibrahim merupakan Presiden ABIM kedua. Sebelum itu, Anwar Ibrahim perlu memimpin PBMUM dan PKPIM. PBMUM pada zaman Anwar Ibrahim cukup radikal menentang pihak universiti dan PMUM. Anwar Ibrahim banyak memimpin demonstrasi menentang kerajaan Perikatan. Semasa disingkirkan daripada UMNO dan kerajaan pada tahun 1998, Anwar Ibrahim memimpin rakyat turun ke jalanan untuk menjatuhkan kerjaan UMNO-BN pimpinan Tun Mahathir. ABIM pada zaman Anwar Ibrahim boleh disifatkan radikal dan ekstrem.

 

Pengarang Risalah merangkap Timbalan Presiden ABIM, Siddiq Fadzil seringkali mengunakan istilah taghut, jahiliah, zalim dan sebagainya terhadap gejala-gejala kemungkaran dan modernisme yang berlaku di Malaysia. ABIM pernah mendesak Kerajaan Malaysia melaksanakan  syariah sepenuhnya dalam Deklarasi 6 Zulhijah 1395 yang diluncurkan pada bulan September 1977. Kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO mengendurkan sifat radikal dan vokal ABIM terhadap UMNO-BN.

 

Anwar Ibrahim antara pemimpin gerakan Islam terawal berjumpa Ayatollah Khomenei selepas Revolusi Iran. Pada bulan Jun 1980, sekali lagi Anwar Ibrahim ke Iran untuk menghadiri persidangan mengenai campur tangan USA di Iran. Hubungan dengan Iran diputus apabila Iran menyokong pembantaian Rejim Syria ke atas rakyat dan Ikhwanul Muslimin Syria di Hom (atau Hama).

 

Tentang politik ABIM selepas Anwar Ibrahim dipecat, Ahmad Azam (1999) menyatakan, “ABIM tetap menggalakkan ahli-ahlinya terlibat secara aktif dengan politik kepartian asal saja tidak memegang jawatan kepimpinan di dalam ABIM. Paling tidak, katanya, generasi muda ABIM kini berpeluang terlibat dengan kaedah radikalisme sebagaimana perkaedahan asal ABIM, di samping berdepan dengan realiti perjuangan dan tribulasi secara praktikal”. Selepas Anwar Ibrahim dipecat dan kembali radikal, generasi lama ABIM ada yang masuk PAS manakala generasi baru ABIM menyertai PKN.

 

Jelas, radikal atau tidak ABIM bergantung kepada pendirian Anwar Ibrahim. ABIM dilihat sebagai kakitangan Anwar Ibrahim untuk kepentingan politik diri Anwar Ibrahim. Ketinggian ilmu para tokoh ABIM dipenjara dalam lingkungan dokumentasi dan wacana sahaja bukannya dipraktik dalam kehidupan tanpa restu Anwar Ibrahim.

 

Mantan Presiden ABIM Ahmad Azam Abdul Rahman (1997) berpendapat bahawa masuknya Anwar Ibrahim ke dalam UMNO adalah satu strategi dan berubahnya sifat radikalisme ABIM kepada sifat menyokong pemerintah juga adalah satu strategi. Sebagai strategi ianya boleh diubah bila-bila masa sahaja apabila keperluan mendatang. Tetapi sekurang-kurangnya sehingga tahun 1997 itu, beliau masih berpendapat bahawa strategi itulah yang terbaik untuk mencapai cita-cita perjuangan Islam. Anwar Ibrahim hanya perlukan satu tangga lagi untuk menjadi Perdana Menteri dan adalah tidak salah, pada pendapat Ahmad Azam, untuk ABIM menyokong Anwar (dan oleh itu pemerintah), kecuali terbukti Anwar tidak melaksanakan Islam apabila beliau mempunyai kuasa penuh nanti.[1]

 

Masalah besar ABIM pada hari ini ialah ‘wajah’ dibentuk oleh Anwar Ibrahim. ABIM membuntutkan Anwar Ibrahim secara melampau sehingga tidak berani menidakkan dan mengkritik apa yang Anwar Ibrahim lakukan. Kekaguman ABIM terhadap Anwar Ibrahim telah membuta-tulikan ABIM daripada melihat kebenaran. Anwar Ibrahim ketika zaman UMNO, heboh cerita main tenis dengan tauke magnum, bersalaman dengan wanita dan main tenis berseluar pendek. Sifat warak tidak dijaga, menari dan menyanyi di tempat terbuka mengundang fitnah. ABIM gagal menjaga Anwar Ibrahim.

 

ABIM bukan sahaja dilihat gagal menjaga Anwar Ibrahim dari segi akhlak, lingkungan liberalisme dan pluralisme yang mengeliling pemikiran Anwar Ibrahim semakin parah. Toleransi dan pluraliti digunakan Anwar Ibrahim mula melampaui batas yang boleh menyongsangkan aqidah seperti menghadiri dalam upacara ibadat agama lain.

 

ABIM dan Politik

ABIM menolak keras dakwaan yang mengatakan ABIM terlibat dalam politik kepartian. ABIM terlibat dalam politik secara tidak langsung bukannya bersifat kepartian. Umumnya, ramai yang mendakwa ABIM pentaksub politik Anwar Ibrahim sehingga ada yang mengatakan bahawa ABIM ialah Anwar Bin Ibrahim .

 

Politik gerakan Islam mengalami perubahan besar sesuai dengan konteks zaman. Ada pihak mengunakan istilah Generasi 1.0 dan Generasi 2.0 untuk membezakan perubahan ini. Ada pula yang mengunakan istilah Islamisme dan Pasca Islamisme. Selain itu, ada pihak seronok mengunakan istilah Muslim Demokrat. Dalam soal ini, kita tidak perlu terpengaruh dengan istilah-konsep yang dicanang oleh institusi pemikiran Barat. Pada kita, perubahan itu pada kaedah dan strategi mendepani zaman bukannya menghapuskan prinsip-prinsip Qurani digantikan konsep Barat yang mahu Islam mengikut kehendak Barat.

 

Menurut Siddiq Fadzil, pegangan terhadap pentingnya menganjak perkaedahan merealisasikan Islam kepada penglibatan dalam politik kepartian dan proses pilihanraya ini juga berasaskan kepada rasa perlunya usaha ini menganjak kepada satu tahap kebangkitan Islam yang lebih berkesan. Siddiq Fadzil membahagikan strategi perjuangan menegakkan Islam ada tiga tahap:

1.      Berbentuk confrontational dan anti-establishment tetapi memisahkan diri dengan masyarakat.

2.      Bersifat akomodatif dan partisipatif dalam arus perdana tetapi tanpa strategi.

3.       Berbentuk polarising, dengan maksud berkomunikasi dengan rakyat dan authoriti sebagai alat melaksanakan Islam secara berstrategi. Tahap ketiga ini, yang menggunakan kaedah yang dipanggil polarising dan dikatakan merupakan kaedah Rasulallah s.a.w, dengan jelas bermaksud penglibatan dalam politik kepartian melalui sistem demokrasi yang diperuntukkan perundangan negara.

 

Kembalinya sifat radikalisme di kalangan gerakan Islam sekarang, selepas melalui tahap radikalisme awal dan tahap pro-establishment-akomodatif, merupakan tahap perkaedahan gerakan Islam untuk berdepan dengan realiti fenomena sosio-ekonomi dan politik baru Malaysia. Mengikut Siddiq Fadzil lagi, radikalisme gerakan-gerakan Islam sekarang lahir dengan ciri-ciri baru, yakni dalam bentuk pelbagai bangsa dan agama, bekerjasama bukan sahaja sesama gerakan Islam tetapi juga dengan organisasi bukan-Islam untuk melahirkan apa yang beliau panggil ummah Malaysia, untuk berdepan dengan hakikat masyarakat Malaysia yang majmuk.



[1]    Muhammad Syukri Salleh , REFORMASI, RERADIKALISASI DAN KEBANGKITAN ISLAM DI

MALAYSIA

 

 

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...