Oleh
Mohamad Ridhwan Bin Alias
4/11/2016
Neo-Imperialis
Barat muncul melalui penataran ideologi dan penguasaan sumber ekonomi
Petro-Dolar di dunia. Dalang penataran ideologi dan penguasaan ekonomi
petro-dollar ini adalah Yahudi. Lebih tepat Elit Bangsawan Kapitalis Yahudi.
Kedatangan
proksi-proksi Elit Bangsawan Kapitalis Yahudi dengan amal berkebajikan dan
pemulihan demokrasi memberi imej baik kepada mereka. Cuma kita mestilah ingat,
pertolongan dan bantuan diberi bertujuan memenuhi agenda yang ditentukan
mereka. Walaupun ia dilihat perkara kecil dan baik, mereka mempunyai rancangan
jangka panjang dalam mengubah pemikiran dan cara hidup rakyat sesebuah negara.
Elit
Bangsawan Kapitalis Yahudi merupakan sekelompok kecil pemegang dan penguasa
ekonomi dunia telah membentuk Daulah Terpendam dalam mengatur dan menyusun
dunia.
Hishamuddin
Rais menulis,
“Oxfam - sebuah NGO
antikemiskinan yang berpusat di United Kingdom telah membuat satu kajian. Oxfam
mengumumkan kajiannya, yang mana pada tahun 2010, seramai 66 orang (enam puluh
enam sahaja) yang terkaya dalam dunia ini telah menambah 44 peratus harta harta
kekayaan mereka untuk menjadi 1.76 trilion dolar.Jumlah harta 66 orang ini sama
dengan jumlah harta 3.5 bilion warga dunia ini”
“Sosok-sosok ini bersama
syarikat milik mereka berjaya menggunakan hukum dan hakam untuk ‘menyorokkan’
7.6 trilion dolar. Justeru mereka berjaya melarikan diri dari cukai. Jumlah
cukai yang dilarikan ialah 160 bilion dolar.”
Kita
mesti jelas matlamat Barat ialah penguasaan ekonomi dan politik. Penguasaan
politik melalui penataran ideologi ke negara-negara tertentu. Tiga teras utama
penataran ideologi ialah [1] demokrasi, [2] hak asasi manusia, dan [3]
kebebasan (bersuara, berorganisasi, media massa dan lain-lain). Penataran ideologi secara automatiknya menghadapi
cabaran besar kerana ia berdepan dengan budaya yakni cara berfikir dan cara
hidup masyarakat tempatan. Sesetengah sarjana menamakan pembaratan iaitu proses
pemindahan nilai-nilai budaya asing ke dalam amal hidup budaya tempatan. Mereka
menggunakan pelbagai pendekatan dan konsep. Semua konsep, istilah dan
pendekatan tersebut dilihat proses pemaksaan menerima produk nilai-nilai budaya
Barat ke dalam budaya masyarakat tempatan. Sebagai contoh, kewujudan istilah
dan konsep globalisasi, Muslim Demokrat, Modernisme dan Pasca Islamisme.
Pertentangan
paling hebat dalam penataran ideologi ini ialah Islam. Islam bukanlah agama
sebagaimana difahami dan didefinisikan oleh Barat. Islam itu ialah satu cara hidup
yang menyebabkan umat Islam sukar dan menolak penataran ideologi yang cuba
mengubahkan kerangka pemikiran dan akhlak umat Islam yang bersumberkan al-Quran
dan as-Sunnah.
‘Ideologi’
yang saya maksudkan disini adalah Barat. Barat
bukan pada kawasan geografi tetapi alam fikiran atau pandangan hidup.
Pandangan hidup Barat ada kerangka pemikiran yang tersendiri. ‘Ideologi’ ini
umpama arak-candu yang mengasyikkan, mengkhayalkan dan ‘ibu segala kejahatan’. Memenuhi sedikit kehendak ideologi bakal
membuka pengaruh kepada cara hidup dan cara berfikir seseorang secara holistik.
Jika kita mengambil contoh komunisme, ia bukan sekadar ‘ideologi’ tetapi satu
cara hidup dan cara berfikir mencakupi sosial, ekonomi dan politik.
Pemikiran
Barat kadangkala dilihat bertentangan antara satu sama sebagai contoh antara
Kapitalisme dengan Sosialisme tetapi kerangka pemikiran tetap mempunyai sifat
yang sama. Kerangka pemikiran Barat mempunyai sifat tertentu seperti di bawah:
1.
Kebenaran relatif. Di Barat, mereka mencari-cari kebenaran. Mencari kebenaran
di Barat lebih penting daripada kebenaran itu sendiri. Justeru, mereka suka
kepada hipotesis dan berwacana tanpa noktah.
2.
Dualisme.
3.
Sangkaan.
4.
Keraguan
5.
Trajedi
Perang dan Revolusi
Menegakkan
demokrasi dengan pendekatan peperangan dan revolusi adalah satu jenayah
kemanusiaan yang dahsyat kerana menghalalkan keganasan, kezaliman, penindasan
dan kemusnahan sesebuah negara dan rakyat.
Kelahiran
disebalik Daesh-ISIS dan al-Qaeda-Taliban serta watak hero yang memimpin kedua-dua
buah organisasi tersebut berpunca daripada Barat-Amerika sendiri. Mereka
memberi bantuan, sokongan, kewangan dan latihan sehingga menjadi organisasi
yang kuat menentang rejim melalui peperangan. Setelah organisasi tersebut tidak
terkawal, jalan penyelesaiannya adalah memerangi organisasi tersebut atas
alasan memerangi pengganas.
Michael
Field dalam bukunya Inside The Arab World
menyatakan ‘kesatuan adalah sesuatu yang tidak wujud di kalangan negara-negara
Arab walaupun Liga Arab ditubuhkan sejak tahun 1945 bagi menjalinkan integrasi
dikalangan 22 anggotanya”. Tanpa kesatuan bangsa Arab atas nama Islam, dunia
akan tetap berada dalam keadaan huru-hara.
Kemuncak
fitnah ke atas Islam dan umat Islam pada 11 September 2001. Waktu itu, di saat
orang masih melelapkan mata, lima pesawat telah merempuh menara kembar World
Trade Center (WTC) New York, sayap kanan Pentagon (Washington) dan dua pesawat
lain jatuh di Pennsylvania. Lebih kurang 3000 orang terkorban dalam trajedi
terbesar tahun itu.
Detik
9.30 malam waktu Afghanistan pada hari Isnin, 8 Oktober 2001 serangan Amerika
Syarikat ke atas Afghanistan telah dilancarkan. Ia misi pemburuan terhadap
Osman Ben Laden, al-Qaeda dan pemusnahan Taliban. Afghanistan musnah dan
peperangan berterusan. Hamid Karzai, boneka Amerika dilantik sebagai Presiden
Afghanistan.
Tiga
tahun sebelum trajedi 9/11 iaitu tanggal 10 Mac 1998, kelompok neo-con sedang
merancangkan menjadikan Saddam Husein mangsa peperangan. Kelompok ini kemudiannya
merealisasikan Projek untuk Abad Baru Amerika (PNAC) yang dicadangkan tahun 1997.
Tiga tokoh penting yang berasal dari Parti Republikan, sempat menimba
pengalaman di era pemerintahan Bill Clinton dari Parti Demokrat. Tiga tokoh
utama Neo-Con itu ialah Donald Rumsfeld, Dick Cheney dan Paul Wolfowitz.
Dalam
surat terbuka yang mereka sampaikan kepada Presiden Clinton dan Kongres pada tahun
1998, kelompok itu memohon pemerintah AS menggulingkan rejim Saddam Hussein.
Daripada
18 orang menandatangani surat itu, 10 orang berada pemerintahan Bush. Selain Rumsfeld
dan Paul Wolfowitz, Richard Armitage, John Bolton, dan Zalmay Khalilzad penghubung
Rumah Putih dengan pembangkang Iraq. Pemimpin lain seperti William Kristol,
editor majalah Weekly Standard yang konservatif dan Richard Perle.
Kebangkitan
Arab Springs iaitu kebangkitan rakyat yang dahagakan pemulihan demokrasi
melanda negara-negara Arab. Arab Springs dilihat kesinambungan revolusi warna
yang melanda Eropah Timur. Arab Springs bermula di Tunisia merebak ke Bahrain,
Mesir, Libya, Yaman dan Syria. Di Libya, Syria dan Yaman, ia melibatkan
peperangan yang tidak berkesudahan. Rakyat berada dalam keadaan menderita.
Kemuncaknya,
pendekatan revolusi dan peperangan, munculnya peperangan proksi di Syria dimana
Bashar disokong oleh Rusia menentang FSA (pembangkang Syria) yang disokong oleh
Amerika dan ISIS/Daesh serta kumpulan-kumpulan Mujahidin. Pada waktu yang sama,
FSA menentang Bashar, Daesh dan kumpulan Mujahidin. Masing-masing berperang
sesama sendiri dan berlaku campur-tangan Amerika, Rusia, Turki dan China.
Perang Proksi merebak ke Yaman antara Houthi disokong oleh Iran dan Kerajaan
Yaman disokong oleh Saudi disamping Pihak Pembebasan Yaman Selatan.
Pendanaan Asing
Polisi
atau dasar sesebuah kerajaan di Barat dibuat berdasarkan laporan-laporan yang
dikemukakan oleh badan pemikir dan sarjana mereka. Hasil laporan ini membentuk
teori-teori dan tindakan Barat.
Kerajaan,
organisasi masyarakat sivil dan syarikat besar Barat adalah penyumbang dana
untuk menjayakan kajian dan melaksanakan hasil kajian. Dana dalam bentuk [1]
geran kewangan, [2] biasiswa dan [3] latihan pengkaderan. Dana diberikan kepada
individu dan organisasi masyarakat sivil serta media dalam suasana damai dan
aman. Bantuan ketenteraan (termasuk latihan dan kontraktor peperangan) diberi
kepada kumpulan penentang bagi pendekatan revolusi dan perang.
Antara
organisasi bukan kerajaan Barat ialah National Endowment Democracy (NED) dan Open
Society Foundations (OSF). Setiap organisasi ini mempunyai matlamat dan KPI
tertentu untuk dicapai. Justeru dana diberikan kepada organisasi masyarakat
sivil tempatan yang boleh memenuhi aspirasi dan tujuan mereka.
Pendanaan
asing adalah kesinambungan misi dan pendekatan kristianisasi. Mereka mahu
mengubah pemikiran dan cara hidup masyarakat tempatan secara evolusi dan damai.
Jika perlu, barulah revolusi dilakukan.
Dalam
kes Malaysia, OSF dibawah George Soros menyatakan
jumlah pembiayaan di Malaysia adalah sekitar AS$700,000 setiap tahun dan
menegaskan bahawa semua aktiviti adalah bukan partisan.
"Kerja-kerja Open Society
Foundations memberi tumpuan dalam memperkasakan komuniti yang suara mereka
penting tetapi sebahagian besarnya tercicir daripada perbahasan sekitar
demokrasi dan keadilan sosial di Malaysia, seperti golongan muda, orang asli
dan wanita.” (Malaysiakini)
Kelihatan
aktiviti OSF di Malaysia dilakukan secara damai dan ingin menegakkan kebaikan.
Hakikat sebenarnya ialah mereka mahu mengubah cara berfikir dan cara hidup atau
paling tepat memalingkan diri kita daripada Iman, Islam dan kebudayaan
tempatan.
Mencipta Watak Hero Dalam
Kalangan Umat Islam
Osama
Bin Laden (al-Qaeda) dan Abu Bakr al Baghdadi (Daesh-ISIS) antara watak-watak
ciptaan Barat. Kebanyakan watak-watak hero ciptaan Barat dilatih, dikader dan
disokong oleh Barat. Mereka membentuk organisasi yang mengunakan kekerasan dan
keganasan serta wajib dilihat sebagai tindakan menentang Barat. Justeru, lagi
mudah Barat bertindak menghalalkan cara dalam menangani keganasan.
Barat
juga menyokong pemimpin tertentu yang mencetuskan revolusi atau menentang secara
demokrasi dalam menumbangkan sesebuah kerajaan. Saddam Husein dan Muammar
Ghadafi pada peringkat awal mendapat dokongan penuh Barat dan akhirnya
ditumbangkan oleh Barat.
Barat
juga menyokong pemimpin yang membawa aspirasi, cita-cita, impian dan kehendak
Barat. Mana-mana pemimpin yang meninggalkan perjuangan Islam adalah selamat dan
dibantu dalam perjuangannya.
Kita
seringkali terkeliru dengan watak Islamis berjiwa Barat atau watak Barat
berjiwa Islami. Lagi mengelirukan apabila watak-watak pro Barat berhujah
mengunakan hujah al-Quran dan as-sunnah. Mereka bagaikan ‘sesumpah’ yang
pragmatis kerana pandai bercakap berdasarkan audien. Mereka wira rakyat di
negara sendiri dan mereka jagoan di Barat. Mereka seringkali mengikut irama
yang dialunkan oleh Barat..
Promoter Demokrasi Vs
Prosedur Demokrasi
Hishamuddin
Rais menulis,
“Prosedur demokrasi bermakna kita
memiliki prosedur untuk demokrasi. Kita ada prosedur untuk pilihan raya
- ada parlimen - ada Dewan Rakyat, ada Dewan Negara, ada Dewan Negeri. Kita
juga ada lembaga seperti SPRM, ada peguam negara, ada PDRM, ada mahkamah dan
pelbagai lembaga daulah. Malah jika kurang yakin, Malaysia juga ada Suhakam.”
“Lembaga-lembaga ini
diwujudkan untuk melahirkan ilusi bahawa kita bebas. Bahawa kita mengamalkan
demokrasi. Walhal semuanya ilusi. Semua ini hanya topeng. Lembaga-lembaga ini
dipilih, dilantik dan dinobatkan oleh kumpulan elit politik dan elit ekonomi
yang mengawal Malaysia.” (Malaysiakini)
Manakala
promoter demokrasi mendapat bantuan demokrasi untuk menyebar dan menegakkan
serta memulihkan demokrasi di sesebuah negara.
Pertentangan
antara promoter demokrasi dengan ‘prosedur demokrasi’ umpama pertentangan
Komunisme dengan Kapitalisme. Akar pertemuannya adalah sama iaitu materiaisme
dan humanisme. Promoter Demokrasi dan Prosedur Demokrasi adalah regalia
memenuhi kehendak Barat.
Ia Bukan Sekadar Demokrasi
Prof.
Madya Dr. Takiyuddin Ismail,
“Penyebaran program “liberalisme, pluralisme
dan LBGT” bukan merupakan tumpuan utama promoter demokrasi di Malaysia. Ia hanya
mewakili cebisan yang begitu kecil kecil dari dana keseluruhan yang
diperuntukkan. Promoter demokrasi sememangnya memahami kekangan ini dan
berhati-hati untuk tidak mengabaikan konteks tempatan.” (Malaysiakini)
Penataran
ideologi bersifat pakej iaitu penataran cara hidup dan cara berfikir-pandangan
hidup kerangka pemikiran Barat. Ia bukan
sekadar demokrasi, ia bersekali dengan segala yang ada dalam pakej Barat
termasuk penghalalan LGBT, pluralisme, kebebasan beragama-murtad dan segalanya.
Demokrasi hanyalah pintu kepada Barat untuk masuk ke dalam sesebuah negara.
Secara evolusi ia akan memusnahkan konteks tempatan.
Kerangka Pemikiran Islam
Penulis
mengemukakan Kerangka Pemikiran Islam yang telah dinyatakan oleh Imam Junayd
al-Baghdadi, Imam Hassan al-Banna, Syeikh Muhammad al-Ghazali dan Syeikh Dr.
Yusuf al-Qaradhawi.
Imam
al- Baghdadi menyatakan Rukun Asas Ahli Sunnah Wal Jamaah yang pada panadangan
penulis wajib ada dalam kerangka pemikiran Islam ialah,
1. Mengenali
hakikat dan ilmu secara khusus dan umum
2.
Mengenali hakikat maklumat tentang barunya alam ini dan bahawa ia terbahagi
dua: alam jasmani dan alam sifat.
3.
Mengenali pencipta alam dan sifat-sifat Zat-Nya.
4.
Mengenali sifat-sifat-Nya yang azali
5.
Mengenali nama-nama Allah SWT dan sifat-sifat-Nya.
6. Mengenali
keadilan dan hikmat-Nya
7.
Mengenali Rasulullah SAW dan para Nabi-Nya
8.
Mengenali mukjizat para nabi dan karamat para wali-Nya
9. Mengenali
rukun-rukun Syariah Islam yang disepakati
10.
Mengenali hukum-hukum yang berbentuk perintah, larangan dan taklif
11.
Mengenali tentang kefanaan manusia dan keadaan mereka di akhirat
12.
Mengenali sistem khilafah, kepimpinan dan syarat-syaratnya
13.
mengenali hukum-hakam tentang iman dan Islam secara umum
14.
Mengenali para wali dan martabat orang-orang bertaqwa
15.
Mengenali hukum-hakam tentang musuh Islam yang terdiri daripada kuffar dan
golongan yang menyeleweng.
Imam
Hassan al-Banna menyatakan Usul 20 Rukun Faham,
1. Islam
adalah sistem yang menyeluruh, yang menyentuh seluruh segi kehidupan. Ia adalah
negara dan tanah air, pemerintah dari umat, akhlak dan kekuatan, kasih sayang
dan keadilan, peradaban dan undang-undang, ilmu dan peradilan, materi dan
kekayaan alam, penghasilan dan kekayaan jihad dan dakwah, pasukan dan
pemikiran, sebagaimana juga ia adalah aqidah yang lurus dan ibadah yang benar,
tidak kurang dan tidak lebih.
2. Al-Our’an
yang mulia dan Sunnah Rasul yang suci adalah tempat kembali setiap muslim untuk
memahami hukum-hukum Islam. Ia harus memahami Al-Qur’an sesuai dengan
kaedah-kaedah bahasa Arab, tanpa takalluf (memaksakan diri-memberat-beratkan)
dan ta’assuf (membuta-tuli). Selanjutnya ia memahami Sunnah yang suci melalui
rijalul hadits (perawi hadits) yang terpercaya (thiqah).
3. Iman
yang benar, ibadah yang sahih, dan mujahadah (kesungguhan dalam beribadah)
adalah cahaya dan kenikmatan yang ditanamkan Allah di hati hamba-Nya yang Dia
kehendaki. Sedangkan ilham, lintasan perasaan, ketersingkapan (rahsia alam),
dan mimpi, ia bukanlah sebahagian dari dalil hukum-hukum syariat. Ia boleh juga
dianggap dalil dengan syarat tidak bertentangan dengan hukum-hukum agama dan
teks-teksnya.
4. Tangkal,
mantera (azimat), guna-guna, ramalan, perdukunan, penyingkapan perkara ghaib,
dan semisalnya, adalah kemungkaran yang harus diperangi, kecuali mantera dari
ayat Qur’an atau ada riwayat dari Rasulullah saw.
5. Pendapat
imam atau wakilnya tentang sesuatu yang tidak ada teks hukumnya, tentang
sesuatu yang mengandung ragam interpretasi, dan tentang sesuatu yang membawa
kemaslahatan umum, boleh diamalkan sepanjang tidak bertentangan dengan
kaedah-kaedah umum syariat. Ia mungkin berubah seiring dengan perubahan
situasi, keadaan, dan tradisi setempat. Yang prinsip, ibadah itu diamalkan
dengan kepasrahan total tanpa mempertimbangkan makna. Sedangkan dalam urusan
selain ibadah (adat-istiadat), maka harus mempertimbangkan maksud dan
tujuannya.
6. Setiap
orang boleh diambil atau ditolak kata-katanya, kecuali Al-Ma’shum (Rasulullah)
saw. Setiap yang datang dari kalangan salaf dan sesuai dengan Kitab dan Sunah,
kita terima. Jika tidak sesuai dengannya, maka Kitabullah dan Sunnah RasulNya
lebih utama untuk diikuti. Namun demikian, kita tidak boleh melontarkan kepada
orang-orang - oleh sebab sesuatu yang diperselisihkan dengannya-kata-kata caci
maki dan celaan. Kita serahkan saja kepada niat mereka, dan mereka telah
berlalu dengan amal-amalnya.
7. Setiap
muslim yang belum mencapai kemampuan telaah terhadap dalil-dalil hukum furu’
(cabang), hendaklah mengikuti pemimpin agama. Meskipun demikian, alangkah
baiknya jika -bersamaan dengan sikap mengikutnya ini- ia berusaha semampu yang
ia lakukan untuk mempelajari dalil-dalilnya. Hendaknya ia menerima setiap
tunjuk ajar yang disertai dengan dalil selama ia percaya dengan kapasiti orang
yang memberi masukan itu. Dan hendaknya ia menyempurnakan kekurangannya dalam
hal ilmu pengetahuan Jika ia termasuk orang pandai, hingga mencapai derajat
pentelaah.
8. Khilaf
dalam masalah fiqih furu’ (cabang) hendaknya tidak menjadi faktor pemecah belah
dalam agama, tidak menyebabkan permusuhan dan tidak juga kebencian. Setiap
mujtahid mendapatkan pahalanya. Sementara itu, tidak ada larangan melakukan
studi ilmiah yang jujur terhadap persoalan khilafiyah dalam naungan kasih
sayang dan saling membantu karena Allah untuk menuju kepada kebenaran. Semua
itu tanpa melahirkan sikap egois dan fanatik.
9. Setiap
masalah yang amal tidak dibangun di atasnya -sehingga menimbulkan perbincangan
yang tidak perlu- adalah kegiatan yang dilarang secara syar’i. Misalnya
memperbincangkan berbagai hukum tentang masalah yang tidak benar-benar terjadi,
atau memperbincangkan makna ayat-ayat Al-Qur’an yang kandungan maknanya tidak
dipahami oleh akal pikiran, atau memperbincangkan perihal perbandingan
keutamaan dan perselisihan yang terjadi di antara para sahabat (padahal
masing-masing dari mereka memiliki keutamaannya sebagai sahabat Nabi dan pahala
niatnya) Dengan ta’wil (menafsiri baik perilaku para sahabat) kita terlepas
dari persoalan.
10. Ma’rifah
kepada Allah dengan sikap tauhid dan penyucian (Zat)-Nya adalah setinggi-tinggi
tingkatan aqidah Islam. Sedangkan mengenai ayat-ayat sifat dan hadits-hadits
shahih tentangnya, serta berbagai keterangan mutasyabihat yang berhubungan
dengannya, kita cukup mengimaninya sebagaimana adanya tanpa ta’wil dan ta’thil,
serta tidak memperuncing perbedaan yang terjadi di antara para ulama. Kita
mencukupkan diri dengan keterangan yang ada, sebagaimana Rasulullah saw. dan
para sahabatnya mencukupkan diri dengannya. “Dan orang-orang yang mendalam
ilmunya berkata, ‘Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyabihat, semuanya itu
dari sisi Tuhan kami.”‘ (Surah Ali lmran: 7)
11. Setiap
bid’ah dalam agama Allah yang tidak ada asal prinsip tetapi dianggap baik oleh
hawa nafsu manusia, baik berupa penambahan mahupun pengurangan, adalah
kesesatan yang wajib diperangi dan dihancurkan dengan menggunakan cara yang
sebaik-baiknya, yang tidak membawa kepada malapetaka yang lebih buruk.
12. Perbedaan
pendapat dalam masalah bid’ah (idhafiyah), bid’ah (tarkiyah), dan iltizam
terhadap ibadah mutlaqah (yang tidak diterapkan, baik cara maupun waktunya)
adalah perbedaan dalam. masalah fiqih. Setiap orang mempunyai pendapat sendiri.
Namun tidaklah mengapa jika. dilakukan penelitian untuk mendapatkan hakikatnya
dengan dalil dan bukti-bukti.
13. Cinta
kepada orang-orang yang shalih, memberikan penghormatan kepadanya, dan memuji
karena perilaku baiknya adalah bagian dari taqarrub kepada Allah swt. Sedangkan
para wali adalah mereka yang disebut dalam firman-Nya, “iaitu orang-orang yang
beriman dan mereka itu bertaqwa.” Karamah pada mereka itu benar terjadi jika
memenuhi syarat-syarat syar’inya. itu semua dengan suatu keyakinan bahawa
mereka -semoga Allah meridhai mereka- tidak memiliki madharat dan manfaat bagi
dirinya, baik ketika masih hidup mahupun setelah mati, apalagi bagi orang lain.
14. Ziarah
kubur -kubur siapa pun- adalah sunnah yang disyariatkan dengan cara-cara yang
diajarkan Rasulullah saw. Akan tetapi, meminta pertolongan kepada penghuni
kubur siapa pun mereka, berdoa kepadanya, memohon pemenuhan hajat (baik dari
jarak dekat maupun dari kejauhan), bernadzar untuknya, membangun kuburnya,
menutupinya, memberikan penerangan, mengusapnya (untuk mendapatkan barakah),
bersumpah dengan selain Allah dan segala sesuatu yang serupa dengannya adalah
bid’ah besar yang wajib diperangi. juga janganlah mencari ta’wil (baca:
pembenaran) terhadap berbagai perilaku itu, demi menutup pintu fitnah yang
lebih parah lagi.
15. Doa,
apabila diiringi tawasul kepada Allah dengan salah satu makhluk-Nya adalah
perselisihan furu’menyangkut tata cara berdoa, bukan termasuk masalah aqidah.
16. Istilah
‘(keliru) yang sudah mentradisi) tidak mengubah hakikat hukum syar’inya. Akan
tetapi, ia harus disesuaikan dengan maksud dan tujuan syariat itu, dan kita
berpedoman dengannya. Disamping itu, kita harus berhati-hati terhadap berbagai
istilah yang menipu), yang sering digunakan dalam pembahasan masalah dunia dan
agama. lbrah itu ada pada esensi di balik suatu nama, bukan pada nama itu
sendiri.
17. Aqidah
adalah asas amalan; amalan hati lebih penting daripada amalan fizikal Namun,
usaha untuk menyempurnakan keduanya merupakan tuntutan syariat, meskipun kadar
tuntutan masing-masingnya berbeda.
18. Islam
itu membebaskan akal fikiran, mengesa untuk melakukan telaah(pemerhatian)
terhadap alam, mengangkat derajat ilmu dan ulamanya sekaligus, dan menyambut
hadirnya segala sesuatu yang melahirkan maslahat dan manfaat. “Hikmah adalah
barang yang hilang milik orang yang beriman (mukmin). Barangsiapa
mendapatkannya, ia adalah orang yang paling berhak atasnya. “
19. Pandangan
syar’i dan pandangan logika memiliki wilayahnya masing-masing yang tidak dapat
saling memasuki secara sempurna. Namun demikian, keduanya tidak pernah berbeda
(selalu beririsan) dalam masalah yang qath’i (absolut) Hakikat ilmiah yang
benar tidak mungkin bertentangan dengan kaidah-kaidah syariat yang tsabitah
(jelas). Sesuatu yang zhanni (interpretable) harus ditafsirkan agar sesuai
dengan yang qath’i. Jika yang berhadapan adalah dua hal yang sama-sama zhanni,
maka pandangan yang syar’i lebih utama untuk diikuti sehinggalah pandangan akal
itu thabit (kebenarannya), atau ia gugur dengan sendirinya.
20. Kita
tidak mengkafirkan seorang muslim, yang telah mengikrarkan dua kalimat
syahadat, mengamalkan kandungannya, dan menunaikan kewajiban-kewajibannya, baik
kerana lontaran pendapat mahupun karena kemaksiatannya, kecuali jika ia
mengatakan kata-kata kufur, mengingkari sesuatu yang telah diakui sebagai bahagian
penting dari agama, mendustakan secara terang-terangan Al-Qur’an,
menafsirkannya dengan cara-cara yang tidak sesuai dengan kaedah bahasa Arab,
atau berbuat sesuatu yang tidak mungkin diinterpretasikan kecuali dengan
tindakan kufur.
Mohd
Rumaizuddin Ghazali menulis dalam laman Minda Madani menyatakan Syeikh Muhammad
al Ghazali, anak murid Imam Hassan al-Banna mengatakan bahawa 10 perkara ini
amat diperlukan oleh masyarakat Islam pada hari ini sebagai tambahan kepada Ta‘alim al- ‘Ishrun yang dikarang oleh
Hassan al-Banna. Perkara-perkara itu adalah seperti berikut :
1.
Wanita adalah gandingan lelaki. Menuntut ilmu adalah suatu tuntutan yang
meliputi kedua-dua jantina, demikian juga gesaan ke arah melakukan kebaikan dan
larangan dari melakukan perkara mungkar meliputi lelaki dan wanita. Wanita juga
dalam batas kesopanan Islam - mempunyai hak untuk menyertai pembangunan
masyarakat dan melindunginya.
2.
Keluarga adalah asas survival akhlak dan sosial bagi ummah, ia merupakan
pendukung tabie bagi generasi yang muncul. Ibu bapa mempunyai tanggungjawab
bersama untuk mewujudkan suasana yang baik antara mereka berdua. Lelaki adalah
ketua keluarga, tanggungjawabnya jelas seperti yang disyariatkan oleh Allah ke
atas setiap individunya.
3.
Manusia mempunyai hak material dan moral selaras dengan kemuliaan yang
diberikan Allah kepadanya serta kedudukannya yang tinggi di muka bumi ini.
Agama Islam telah menjelaskan hak- hak tersebut dan menggesa supaya hak-hak itu
dihormati.
4.
Pemerintah- sama ada raja atau ketua negara - adalah petugas bagi rakyat dengan
memelihara kepentingan agama dan keduniaan mereka. Kewujudan pemerintah
berdasarkan pemeliharaan yang ditentukan itu serta berdasarkan kerelaan
sebahagian besar rakyat memilihnya atau mentadbirkan mereka secara kuku besi.
5.
Asas pemerintahan adalah syura, setiap bangsa berhak memilih cara
melaksanakannya. Namun cara yang paling mulia ialah cara yang membawa keredaan
Allah serta mengelakkan dari riya’, mengumpul harta, penipuan serta cintakan
keduniaan.
6.
Hak milik perseorangan adalah terjamin seperti diakui oleh syariat Islam. Ummah
adalah asas yang satu dan tidak diabaikan suatu anggota pun daripadanya.
Persaudaraan umum merupakan hukum yang menaungi setiap individu dalam jamaah
dan urusan kebendaan dan moral tunduk kepadanya.
7.
Keluarga negara-negara Islam bertanggungjawab mengenai dakwah Islamiah dan
mencegah pendustaan ke atasnya, serta melindungi penganutnya daripada sebarang
penganiayaan di mana sahaja mereka berada. Negara-negara Islam juga mesti
berusaha untuk menegakkan pemerintahan khalifah dalam bentuk yang sesuai dengan
kedudukan agama.
8.
Perbezaan agama bukan menjadi punca perbalahan dan permusuhan, sebaliknya peperangan
meletus apabila berlaku pencerobohan atau berlaku fitnah atau sekumpulan
manusia dianiaya.
9.
Hubungan orang-orang Islam dengan keluarga antarabangsa adalah berdasarkan
piagam persaudaraan kemanusiaan yang murni. Orang- orang Islam melakukan dakwah
berasaskan hujah dan kerelaan semata-mata dan tidak memendam kejahatan terhadap
manusia lain.
10.
Orang-orang Islam bersama lain-lain bangsa - tidak kira agama dan pegangannya-
memberi sumbangan ke arah peningkatan manusia, sama ada dari segi kebendaan dan
moral, iaitu bertolak dari kemurniaan Islam serta nilai-nilai yang diwarisi
daripada nabi Muhammad s.a.w.
Inilah
sepuluh perkara yang telah dicadangkan oleh Muhammad al-Ghazali sebagai panduan
ke arah pembaharuan Islam.
Dr. Mohd
Rumaizuddin Ghazali menulis, Syeikh Muhammad al-Ghazali dalam mengutarakan
pandangannya mengambil sumber asasi sebagai titik-tolak dalam karyanya.
Sumber-sumber itu ialah:
a)
Al-Qur’an : Al-Qur’an merupakan sumber utama dalam beliau menyampaikan dakwah.
Al-Qur’an yang menjadi bacaan hariannya, pagi dan petang.
b)
Al-Sunnah : Al-Sunnah merupakan sumber kedua selepas al-Qur’an. Beliau sentiasa
mengambil hujah-hujah serta dalil-dalil daripada al-Sunnah dalam menerangkan
makna al-Qur’an. Beliau juga sentiasa mempertahankan Sunnah daripada
tangan-tangan yang ingin mencemar kedudukan Sunnah di sisi Islam.
c)
Kisah-Kisah Sejarah : Sejarah ketamadunan manusia khusus sejarah tamadun Islam
dan sejarah perjuangan Rasulullah sentiasa menjadi rujukannya. Muhammad
al-Ghazali seorang peminat buku-buku sejarah khususnya sejarah Islam.
Menurutnya, dari sejarah kita dapat mengetahui rahsia kemenangan umat Islam
silam.
d)
Ilmu-Ilmu Agama dan Sains Kemanusiaan : Pembudayaan ilmu yang meliputi segala
bidang, sama ada pengetahuan agama, kemasyarakatan, politik, ekonomi dan
antarabangsa. Muhammad al-Ghazali merupakan graduan daripada Fakulti Usuluddin,
iaitu fakulti yang mengajar pelbagai ilmu seperti Tafsir, Hadith, Falsafah,
Akidah, Mantiq, Psikologi, Usul Fiqh, Sejarah, dan Tasawwuf. Oleh itu terdapat
dalam dirinya ilmu-ilmu tersebut sebagai bekalannya dalam medan dakwah.
Tambahan pula, beliau adalah graduan yang khusus dalam pengajian dakwah.
e)
Realiti dan Prioriti : Muhammad al-Ghazali sentiasa melihat realiti dan
prioriti (keutamaan) dalam menyampaikan dakwah sama ada realiti umat Islam
setempat (Mesir), Realiti Serantau (dunia Arab), Realiti Dunia Islam dan
Realiti Antarabangsa (Dunia Luar Islam).
Beliau
menggabungkan kelima-lima unsur tersebut dalam menyampaikan dakwah sehingga
dapat membentuk pemikiran yang bernas dalam menyelesaikan permasalahan ummah
kini dengan pendekatan yang begitu mudah. Kelima-lima unsur ini terpancar dari
nilai-nilai asas syariah Islam. Beliau juga melihat Fiqh al-Awlawiyyat dalam
menyelesaikan tugas dakwahnya.
Syeikh
Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Ketua Kesatuan Ulama Islam Sedunia menyatakan usul 30
dalam kefahaman tentang Islam yang boleh menjadi asas kerangka pemikiran Islam,
1. Ilmu yang mendalam dan kefahaman yang
menyeluruh serta seimbang tentang Islam; sekira-kira jelas dua aspek utama:
Pertama: Menyeluruh dan melengkapi. Atas dasar Islam merupakan Akidah &
Syariah, Ilmu & Amal, Ibadah & Muamalat, Tsaqafah & Akhlak, Hak
& Kekuatan, Dakwah & Negara, Agama & Dunia, Tamadun & Umat.
Aspek kedua: Gandingan yang seimbang antara dua perkara yang tampak
bertentangan tapi menjadi keperluan, seperti Rohani & Material, Ketuhanan
& Kemanusiaan, Pemikiran dan Perasaan, Idealistik & Realistik, dan
antara Individualisma & Sosialisma.
2. Keimanan bahawa Al-Quran Al-Karim dan
Sunnah Nabi yang sahih sebagai rujukan tertinggi dalam pensyariatan
undang-undang dan membimbing halatuju kehidupan secara Islamik; dengan
mengambil kira kepentingan memahami nas-nas Al-Quran dan Sunnah yang terperinci
ataupun bersifat juz’iy dalam kerangka maqasid atau objektif syari’at yang yang
bersifat kully.
3. Mengasaskan aqidah di atas keimanan
kepada Allah serta Hari Akhirat, juga di atas Tauhid yang suci lagi tulen:
tauhid Rububiyyah, Ilahiyyah, Hakimiyyah. Maka dengan itu manusia bebas
daripada perhambaan sesama manusia dan perhambaan terhadap apa saja selain
Allah. Ini juga menuntut keimanan bahawa Muhammad sebagai utusan Allah yang
diutus dengan membawa risalah terakhir sedunia yang berkekalan dan dengannya
Allah mengakhiri rantaian para Nabi-Nya.
4. Mendekatkan diri hanya kepada Allah
semata-mata dengan ibadat yang Dia syariatkan. Memberikan penumpuan terhadap
ibadat kepada Allah kerana ia merupakan matlamat penciptaan manusia. Ibadat ini
merangkumi ibadat utama yang menjadi syiar agama iaitu Solat, Puasa, Zakat dan
Haji seterusnya lagi seperti zikir, doa, istighfar. Selain itu hendaklah
memberi penekanan terhadap Ibadat batin seperti niat yang jujur, ikhlas kepada
Allah, takutkan Allah dan sebagainya. Ia merupakan asas kepada tasawuf hakiki
yang berdiri di atas konsep ‘Jujur dengan Allah, Berakhlak dengan makhluk’.
5. Penyucian jiwa dan melawan hawa nafsu
supaya ia dihias dengan budi pekerti dan akhlak yang mulia yang diambil berat
oleh Islam, sama ada akhlak individu ataupun bersifat masyarakat. Ini difahami
dengan menolak pendirian mereka yang menganggap ibadat-ibadat syiar dan amalan
ritual ialah segalanya, dan menolak juga pendirian mereka yang mengirakan
akhlak dan dalaman merupakan segalanya tanpa perlu ibadat anggota luaran.
6. Penegasan kewajiban berdakwah dan
seruan kepada Allah, amar ma’ruf nahy munkar, nasihat-menasihati dalam agama,
berpesan-pesanan dan saling mengingatkan akan kebenaran dan kesabaran.
7. Meneguhkan nilai-nilai kemanusiaan dan
kemasyarakatan; seperti: Keadilan, Syura, Kebebasan, Kemuliaan dan Hak Asasi
Manusia.
8. Menghormati akal disamping wahyu.
Menyeru kepada penggunaan akal untuk meneliti dan berfikir. Membentuk minda
akademik. Memerangi jumud dan ikutan membabi buta terhadap warisan nenek
moyang, tuan, orang besar atau orang awam. Menafikan percanggahan antara wahyu
yang benar dengan akal yang jelas.
9. Memperbaharui agama dari dalam. Ini
dengan memperbaharui kefahaman terhadap agama, memperbaharui keimanan
terhadapnya, memperbaharui amal dengannya, memperbaharui seruan kepadanya.
Tidak dapat tidak mestilah dengan menghidupkan semula konsep ijtihad yang
merupakan nyawa kepada Syariah, dengan syarat ijtihad hendaklah daripada
ahlinya dan pada tempatnya.
10. Seruan kepada Fiqh yang baharu: kefahaman
terhadap alam semesta dan kefahaman dalam agama. Ini merangkumi beberapa jenis
Fiqh yang dikehendaki: Fiqh Sunnah Alam, Fiqh Maqasid Syariat, Fiqh Ma’alat,
Fiqh Muwazanat, Fiqh Aulawiyyat, Fiqh Ikhtilaf, Fiqh Tamadun, Fiqh Perubahan,
Fiqh Realiti.
11. Menginsafi wanita dan bertindak adil
terhadap mereka, memuliakan mereka, menjaga fitrah mereka, melalui penegasan
terhadap ajaran Islam seperti memberikan wanita hak-hak, kedudukan dan nilai
mereka. Ia juga direalisasikan dengan membebaskan mereka daripada dogma-dogma
zaman gelap/mundur Islam dan juga keserakahan serangan tamadun barat yang
mengeluarkan wanita daripada fitrah mereka serta tidak pula meraikan
kewanitaan.
12. Menitikberatkan hal kekeluargaan sebagai
unit asas masyarakat dan tiang seri kepada masyarakat sejahtera dengan menjaga
hak-hak setiap pasangan suami isteri. Tidak menggalakkan perceraian kecuali
dalam keadaan sudah pasti tidak dapat hidup bersama. Keharusan poligami dengan
syarat-syarat dan etika-etikanya, tanpa meluaskan mahupun meniadakan. Meluaskan
lingkungan keluarga agar merangkumi ‘Asobah dan kerabat dekat.
13. Membentuk masyarakat yang baik dan saling
bantu-membantu. Masyarakat yang berdiri di atas persaudaraan, konsep
bantu-membantu, berkasih sayang antara anggotanya. Orang kaya membantu orang
miskin, orang kuat membantu orang lemah. Masing-masing saling menghulurkan
sumbangan, memangkin sesama mereka.
14. Percaya dengan kewujudan Umat Islam,
mesejnya, keabadiaannya hingga Hari Kiamat. Memberi kesetiaan kepada Umat
Islam. Beriman pula dengan kewajiban kesatuan Umat berdasarkan persaudaraan
iman antara individunya walaupun berbeza aliran dan mazhab. Mengirakan golongan
yang berlainan dan pelbagai semuanya termasuk di dalam Umat yang satu selagi
mana mereka Solat mengadap Kiblat, beriman dengan Al-Quran dan Sunnah Nabi.
15. Membina negara yang adil pembawa dakwah
Islam. Negara yang menggerakkan Umat kepada kebenaran dan kebaikan, menegakkan
keadilan Allah di atas muka bumi, berpegang kepada hukum yang diturunkan Allah
daripada Al-Kitab dan Al-Mizan, menghormati hak rakyat dalam memilih
pemerintah, tanpa pemalsuan/penipuan kehendak rakyat, ataupun memaksakan
pemimpin ke atas mereka sekalipun mereka tidak suka. Rakyat boleh menyoal dan
muhasabah pemerintah. Rakyat boleh mengenepikan mereka dengan aman sekiranya
perlu.
16. Menghindari tafsiq, takfir/mengkafirkan
muslim seboleh mungkin, apatah lagi yang disebabkan takwilan tersendiri.
Berbaik sangka dengan setiap mereka yang mengucap dua kalimah syahadah, solat
mengadap Kiblat dan tidak terbit daripadanya apa yang membatalkan Islam dengan
yakin. Asasnya seorang muslim dilihat baik sebolehnya.
17. Menguatkan ekonomi Umat berdasarkan ilmu
dan pengalaman, iman dan akhlak serta berusaha supaya ia saling melengkapi
antara sendiri. Ekonomi ini dibina atas Fiqh Syariah dan Objektifnya(maqasid).
Usaha secara praktikal bagi mengasaskan sistem Ekonomi Islam yang tersendiri,
berlainan dengan ekonomi kapitalis dan komunis.
18. Percaya dengan mesti dan pastinya
kepelbagaian, taaruf dan toleransi antara bangsa dan masyarakat. Yakin bahawa
kemanusian adalah satu keluarga besar. Pentingnya saling hidup bersama dan
hubungan antara tamadun, percantuman pengetahuan, interaksi antara satu sama
lain, adaptasi daripada antara semuanya, tanpa segan mengerdil dan sombong bongkak.
19. Membina tamadun ilmu dan iman. Tamadun
yang bertemakan ketuhanan dan kemanusiaan, terbina di atas akhlak, dan bersifat
universal. Menghimpunkan antara ilmu dan iman, rohani dan fizikal,
menseimbangkan antara akal dan hati, menyambungkan bumi dengan langit. Membina
keseimbangan dan keadilan antara individu dan masyarakat. Meninggikan kebenaran
ke atas kekuatan.
20. Menaik taraf seni-seni dan menggunakannya
bagi tujuan risalah Islam; Ruh seni ialah menjiwai keindahan dan meluahkannya
dengan cara yang indah. Islam menyuburkan perasaan ini di dalam jiwa muslim.
Seorang Muslim diajar supaya meneliti keindahan alam semesta serta diri manusia
sendiri; atas perkiraan bahawa ia merupakan ciptaan Allah yang halus rekaannya
dan amat teliti. Islam mengalu-alukan seni yang tinggi nilainya sama ada seni
berasaskan pendengaran, penglihatan dan buatan. Seni ini digarap oleh Islam
untuk tujuan kebenaran dan kebaikan, dijauhkan daripada menjadi alat
membangkitkan nafsu shahwat yang murahan.
21. Memakmurkan bumi; dengan merealisasikan
pembangunan dan menjaga persekiran. Saling membantu dalam setiap perkara yang
memudahkan manusia dan perkara yang menyebarkan keindahan dalam kehidupan.
Semua ini dianggap sebagai ibadah dan jihad di jalan Allah.
22. Berdamai dengan mereka yang mahukan
perdamaian dan jihad berperang dengan mereka yang melampau dan menindas.
Menyedarkan umat bahawa Jihad difardhukan ke atasnya secara kewajipan fardhu
ain bagi membebaskan tanahnya daripada penguasa asing yang mencengkam. Berusaha
menghimpunkan segenap kekuatan umat, semua kelompok dan gerakan yang beramal ke
arah memenangkan Islam, membangkitkan umatnya dalam satu barisan dan berdepan
matlamat yang satu.
23. Mengambil berat tentang minoriti Islam
seluruh dunia atas perkiraan bahawa mereka juga merupakan sebahagian daripada
umat Islam. Umat seluruhnya hendaklah membantu mereka hidup dengan Islam dalam
kelompok masyarakat-masyarakat mereka sebagai unsur positif dan aktif.
Hendaklah disediakan bagi mereka praktikal Fiqh yang khusus. Syiar mereka
hendaklah: Istiqamah beragama tanpa tertutup, harmoni bermasyarakat tanpa
larut.
24. Mengambil berat terhadap minoriti agama
lain di dalam masyarakat Islam. Berinteraksi dengan mereka sebagaimana
diwajibkan oleh Islam bagi hak-hak mereka seperti kebebasan kepercayaan dan
mengamalkan agama. Memastikan hak warganegara sebagai “ahli Negara Islam”.
Mengikut prinsip ini, mereka merupakan warganegara sebagaimana kita, bagi
mereka hak seperti kita, dan atas mereka kewajipan seperti atas kita, kecuali
apa yang berkaitan tuntutan perbezaan keagamaan.
25. Menggunakan manhaj [taisir/takhfif]
memudahkan dan memberi keringanan dalam fatwa, dan [tabsyir] membawa unsur
menarik dalam dakwah. Jikalau mahukan kemestian ketat dalam fiqh dan fatwa maka
hendak ia pada perkara teras atau prinsip bukan pada persoalan cabang dan
ranting. Peringanan dan kemudahan yang dituntut di sini bukanlah bermaksud:
mewajarkan situasi yang berlaku atau mewajarkan meniru barat atau menurut
kehendak pemerintah. Begitu juga dalam dakwah, hendaklah secara tabsyir
menggunakan unsur penarik, bukannya menakutkan dan menghambat orang menyebabkan
mereka lari menjauh. Dakwah menyeru orang Islam secara hikmah dan nasihat yang
baik. Menyeru mereka yang kontra menggunakan dialog dengan jalan yang terbaik.
Ini semua dibuat dengan meraikan ruh zaman moden dan kaedah semasa.
26. Meraikan sunnah berperingkat dan segala
sunnah Allah. Berperingkat secara hikmah di dalam dakwah, pendidikan, fatwa,
perubahan. Tidak tergesa-gesa berbuat sesuatu sebelum waktunya, memetik buah
sebelum masak. Beserta kewajipan meraikan sunnah Allah dalam alam dan
masyarakat. Sesiapa yang meraikan sunnah alam maka dia akan diraikan, sesiapa
yang tidak mengikut sunnah alam maka dia akan tersia.
27. Mengimbang antara perkara statik dalam
syariat dan aspek semasa yang berubah-ubah; [tsawabit vs mutaghaiyyirat] dengan
mengambil kira kepentingan statik dalam tujuan dan matlamat, prinsip dan kaedah
umum, dan pentingnya dinamik, anjal dan fleksibel sekaligus maju di dalam
wasilah dan mekanisma, perkara-perkara cabang dan juzuk kecil. Mengelakkan
bahaya merubah-ubah perkara statik dan menjumudkan perkara yang boleh
berubah-ubah.
28. Meletakkan tuntutan-tuntutan syara’
[taklif] pada peringkat-peringkatnya dan martabatnya yang betul. Bermula dengan
kefahaman jelas terhadap tuntutan-tuntutan tersebut secara seimbang dan
menempatkan setiap tuntutan sesuai kedudukannya mengikut apa yang dibawakan
oleh nas-nas yang muhkam, dan maqasid yang umum. Maka tidak boleh diawalkan apa
yang sepatutnya diakhirkan atau dikemudiankan dan begitulah sebaliknya. Inilah
yang kita namakan “Fiqh Aulawiyat”.
29. Pentingnya reformasi menyeluruh dan
perubahan yang mengakar umbi. Pembaikan yang tidak sekadar kosmetik, tidak pula
hanya setakat luaran tanpa perubahan dalaman. Tidak menjadi Islah sebenar
kecuali dengan kehendak kita sendiri dan tangan-tangan kita sendiri bukan yang
dipaksakan orang lain ke atas kita. Permulaan segala islah dengan reformasi
sistem-sistem politik diktator. Asas segala perubahan ialah merubah manusia
dari dalamannya.
30. Memanfaatkan warisan ‘turats” kita yang
cukup kaya yang termasuk segala bidang ilmu, seni-seni dan sastera-sastera.
Dengan menekankan bahawa warisan ‘turats” ini tidak lari dari kesilapan dan
cacat cela. Ia tidaklah maksum. Masih boleh dikritik dan disemak semula,
dibincangkan untuk ditapis; diambil atau diketepikan. Akan tetapi umat secara
keseluruhannya tidak akan bersepakat atas kesesatan atau kebatilan. Selain itu
wajib bagi kita menghidupkan semula warisan “turats” ini dan menjaganya dengan
teknik dan mekanisma moden. Kita hendaklah juga memilih perkara yang bagus dan
sesuai untuk disebarumumkan kepada khalayak umat sementara unsur-unsur yang
sebaliknya dibiarkan kepada para pakar mengkajinya.
Rumusan saya dalam kerangka pemikiran
Islam ialah
1. Seseorang
individu WAJIB menyakini dan mengenali Allah SWT.
2.
Seseorang individu perlu memahami dan mengakuri konsep Islam, Iman dan Ihsan
dalam kehidupan masing-masing.
3.
Sumber Islam wajib diyakini, diakuri dan diamalkan ialah al-Quran dan
as-Sunnah. Kemudian diikuti dengan ijma’ ulama dan qiyas.
4.
Memahami hakikat keilmuan
5.
Memahami batas iman dan kufur.
Kesimpulan
Pemusuhan
antara Islam dengan Barat bukan bermula selepas tumbangnya komunisme atau
semasa peperangan Salib. Ia permusuhan sejak zaman berzaman dimana Yahudi
memang menyiapkan penentangan apabila mengetahui akan munculnya Nabi Muhammad
SAW. Mereka mewujudkan agama Kristian untuk menyaingi Islam.
Orang
Yahudi berada disebalik tabir Barat mengatur ekonomi dan politik dunia.
Pendanaan
asing adalah alat bagi Yahudi menyebar pengaruhnya di negara-negara dunia. Asas
paling penting ialah mereka ingin mengubah cara hidup dan cara berfikir
masyarakat tempatan.
Umat
Islam mesti berhati-hati dalam pengaulan. Jika bersahabat dengan non muslim,
jangan sampai agenda manusia mengatasi agenda Allah SWT. Kenali musuh-musuh
Islam dan berhati-hati dengan mereka.
Kerangka
pemikiran Islam perlu dimartabatkan. Khazanah keilmuan Islam perlu digali dan
dikaji serta dijadikan asas menghadapi cabaran pembaratan ini.
Keganasan global yang sebenar adalah hasil rancangan Yahudi dan Barat sendiri.
No comments:
Post a Comment