Oleh
Permata Dalam Cahaya
Ilmu -> Pemilihan ->Darjah Keyakinan/Keimanan à->Tindakan/Amalan/Akhlak
1. Ilmu
Kebenaran sumber ilmu sangat penting dalam menentukan
pilihan yang kita buat. Kebenaran sumber ilmu bergantung kepada
a)
Sumber ilmu yang paling benar yakni al Quran dan al Sunnah
b)
Kaedah-kaedah ilmu dalam mengambil hujah daripada sumber ilmu
c)
Tujuan dan niat yang benar bukannya batil dan sesat.
d) Guru berwibawa iaitu beriman, pengetahuan tinggi,
akhlak terpuji, ciri-ciri seorang mujtahid, bersifat rabbani, mursyid dan
murabbi
e) Ilmu pertama ialah ilmu tauhid. Ilmu mengenal
Allah.
2. Pemilihan
Seorang manusia perlu membuat pilihan atau keputusan
berdasarkan ilmu yang benar. Keputusan dan pemilihan ini perlu bersifat adil.
Keadilan terbahagi kepada dua iaitu [a] keadilan yang benar di sisi Allah dan
[2] keadilan yang baik disisi manusia. Keadilan hendaklah mengikut neraca yang
ditentukan oleh Allah bukannya kehendak akal-nafsu semata-mata.
3. Darjah Keyakinan dan Keimanan
Pemilihan yang adil menentukan darjah
keimanan/keyakinan kita terhadap sesuatu perkara. Ia menentukan kekuatan dan
keupayaan sebenar tahap keimanan/keyakinan diri seseorang.
4. Tindakan/Amalan/Akhlak
Daripada darjah keimanan/keyakinan, kita dapat
menentukan sejauhmanakah tindakan/amalan/akhlak kita mengikuti ilmu yang benar?
Dan sejauhmanakah istiqamah kita?.
5. Pentafsiran Islam
Darjah keyakinan/keimanan menentukan tahap kefahaman
seseorang manusia. Kefahaman bukannya sahaja datang daripada ilmu dan
pengalaman tetapi datang daripada TAQWA. Taqwa adalah kesan daripada darjah
keyakinan/keimanan yang tinggi dibuktikan dengan amalan yang istiqamah.
Dalam perkara yang ranting atau boleh berubah-ubah,
umat Islam dibenarkan berbeza pendapat. Perkara ini adalah rahmat kerana setiap
budaya, zaman dan tempat mempunyai perbezaan. Dalam perkara yang tetap dan
muktamad, ia wajib dilakukan tanpa kompromi. Justeru, sesetengah pihak
mengambil kesempatan ke atas waqi’ dengan
hujah maslahah, maqasid syariah dan kelainan pendekatan untuk bertujuan batil iaitu
menolak sebahagian daripada Islam. Perkara ini bertambah rumit apabila kalangan
mereka itu adalah para ulama dan lulusan pengajian agama Islam.
Walaupun mereka kalangan ulama atau lulusan pengajian
Islam, kita dapat mengesan kebatilan mereka melalui beberapa ciri-ciri iaitu
a) Pengaulan mereka bersama-sama orang soleh atau
tidak
b) Pengamalan Islam secara syumul atau
sebahagian-sebahagian
c) Bertindak dalam keadaan merugikan perjuangan Islam
dan umat Islam.
d) Beralasan dalam pelaksanaan Islam.
e) Menolak hukum syariat Islam dan Negara Islam
f) Membawa Islam mengikut kehendak Barat dan
akal-nafsu mereka bukannya berdasarkan al Quran dan al Sunnah.
g) Islam bertaraf teori dan wacana bukannya praktikal.
h) Terlarut dalam Sekularisme, Pluralisme dan
Liberalisme [SEPILIS] dalam pengamalan, pemikiran dan penghujahan mereka secara
lisan, amalan dan penulisan.
i) Mencampur aduk antara kemungkaran dan kebenaran
Islam.
Disiapkan
pada 26/5/2016 jam 10.30 Malam.
No comments:
Post a Comment