Oleh Permata Dalam Cahaya[1]
"Kita
bangga membaca buku-buku karya manusia tetapi tidak pernah dalam hidup
kebanyakan kita untuk mengkaji walaupun sekali
khatam
Karya
Agung Tuhan kita dalam QuranNya"
Almarhum Syeikh Abdul Halim Mahmood,
bekas
Rektor Universiti Azhar, Mesir.
Falsafah kehidupan Islam semakin terhakis dalam
masyarakat Islam. Sumber ilmu Islam iaitu al Quran, al Sunnah dan akal cuba
diserang daripada pelbagai penjuru.
Anak muda dan mahasiswa dihidangkan dengan banyak
persoalan tentang pemikiran dan ideologi yang berkiblatkan Barat. Ini tidak
termasuk dengan kebejatan sosial yang lain.
Pemikiran Barat sendiri perlu dipelajari, ditapis dan
dikritik agar sesuai dengan aqidah dan akhlak Islam.
Anak muda dan mahasiswa mempunyai 4 kelebihan menurut
Imam Hassan al Banna iaitu keimanan, keikhlasan, semangat dan usaha. Sebabnya,
asas keimanan ialah hati yang bersih, asas usaha ialah keazaman yang membara,
asas keikhlasan jiwa yang suci dan asas semangat ialah keinginan yang kuat.
Anak muda dan mahasiswa adalah tonggak kepada kebangkitan Islam [Surah al
Kahfi: 13].
LEDAKAN UBUDIYYAH[2]
Ubudiyyah dalam kerja bermaksud bekerja semata-mata
kerana Allah dengan meletakkan setiap kerja yang dilakukan sebagai ibadah yang
akan memperolehi ganjaran pahala di akhirat ’bekerja’ akan mencapai tahap
ibadah apabila dapat memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak.
Antara syarat ubudiyyah ;
1.
Niat yang
ikhlas.
2.
Kelurusan
aqidah.
3.
Pekerjaan
yang dilakukan tidak melanggar atau bercanggah dengan hukum syarak
4.
Pelaksanaannya
selaras dengan prinsip syariat dan akhlak Islam[Surah al Nahl: 89].
5.
Amalan
atau kerja hendaklah dilakukan seelok-eloknya dan sebaik mungkin.
6.
Bekerja
jangan sampai menganggu atau melalaikan ibadah pokok terutamanya solat.
Segala bakat, kebolehan, buah fikiran, ilmu
pengetahuan dan kesedaran yang ada pada diri seseorang menjadi ubudiyyah
apabila ia ditujukan kerana Allah.[3] Ia selaras
dengan firman Allah dengan maksudnya
“dan tidaklah Ku jadikan jin dan
manusia itu melainkan supaya mengabdikan diri mereka kepadaKu” (Surah Adh
Dhariyat:56)
Segala penyelesaian perlulah mengikut saranan al Quran
dan hadith.
AQIDAH PERJUANGAN[4]
Ada kalangan anak muda sosialis bertanya ke mana hala
tuju selepas demonstrasi?. Sebelum menanya kami, tanya dulu dia, ke mana hala
tuju sosialis selepas kehidupan ini?. Semuanya sekitar niat yang akan
menentukan siapa kita dan ke mana halatuju teragung kita, syurga atau neraka di
akhirat kelak. Menurut Muhammad al Ghazali, kepada apakah Nabi Muhammad SAW
menyeru manusia?. Jawapannya kepada:
1. Keesaan yang mutlak
2. Alam Akhirat [Surah az Zalzalah:7-8]
3. Penyucian Jiwa yakni beriltizam dengan melakukan
ibadah yang disyariat oleh Allah [Surah al An’am: 151-153].
4. Memelihara kesatuan Umat Islam [Surah al
Muddatssir: 38-48]
Perkataan aqidah dari segi bahasa bermaksud satu
ikatan yang mengikat sesuatu kepada sesuatu yang lain. Aqidah merupakan satu
ikatan keyakinan yang mengikat diri seseorang dengan satu keyakinan dan
menjadikan kehidupannya lebih terarah dan terpimpin. Aqidah mengikat seorang muslim untuk hidup berasaskan dasar keyakinan
yang disebut iman iaitu kepercayaan.
Dasar kehidupan seorang muslim adalah dasar keimanan.
Iman itu melahirkan penyerahan diri kepada Allah. Iman boleh bertambah atau
berkurang. Dan ada beberapa perkara tertentu yang boleh membatalkan iman.
Antara perkara yang membatalkan iman ialah[5],
1.
mengingkari
sifat rububiyyah atau mencelanya
2.
mengingkari
atau mencela Asma’ Allah dan sifat-sifatnya
3.
mengingkari
atau mencela sifat Uluhiyyah
4.
Mengingkari
atau mencela Rasulullah atau kerasulannya.
Segala tindakan mahasiswa jangan sesekali membawa ke
arah kemungkaran apatah lagi perkara yang boleh membatalkan keimanan. Ada
sesetengah mahasiswa Islam mengkaji, mengamal
dan hidup berpandukan ideologi dan pemikiran ciptaan manusia. Ada yang
lebih teruk mempertuhankan dan menganggap ideologi ciptaan manusia lebih benar
daripada ajaran Islam.
Kita boleh membaca, mengkaji dan diskusi tentang
apa-apa perkara, cuma jangan lupakan Allah dan berhati-hati dalam ucapan dan
tindakan agar tidak tersasul sampai membatalkan keimanan.
THE IDEA OF PROGRESS[6]
Idea Kemajuan (the
idea of progress) seringkali dikaitkan dengan kepercayaan bahawa setiap
perkembangan dari satu keadaan kepada suatu keadaan semestinya satu kemajuan.
Ia bermula dengan keadaan tidak memuaskan kepada keadaan lebih memuaskan, telah
maju pada masa lepas, sedang maju dan akan berkembang maju lebih besar pada
masa depan atau akan menikmati masa depan penuh bahagia dan sempurna. Contoh,
matlamat akhir kaum marxis ialah masyarakat tanpa kelas yang diwujudkan melalui
proses dialektik. Dan dalam erti yang lebih mudah, ia adalah perubahan.
Dalam pentafsiran tamadun Barat, mereka menolak
kehadiran agama dalam idea kemajuan mereka. Apabila negara ummat Islam
terpengaruh dengan idea kemajuan Barat, mereka menjadikan idea kemajuan Barat
sebagai pengukuran, wujud pengasingan cita-cita Islam dan cita-cita Barat
(dualisme) serta penyebaran falsafah sekular dalam masyarakat Islam.
Pada peringkat politik, idea permisahan agama dengan
politik sebagaimana di Barat menceraikan
agama daripada politik. Pada peringkat peribadi, Islam hanyalah pegangan moral.
Islam dijadikan agama pentanggungjawaban seorang individu. Proses deislamisasi
dalam idea kemajuan menyebabkan penekanan hanya pada kekayaan material,
berpolitik mementing mempertahankan kuasa bukannya alat untuk beribadah, hidup
hanya bereksperimen padahal hidup adalah pelaksanaan anjuran Allah dan
Rasulullah. Mereka mengikut jalan fikir serupa dengan cara berfikir ahli
falsafah Barat seperti Bertrand Russell, Jean Paul Satre dan lain-lain. Mereka
menerima sepenuhnya pemikiran Barat tanpa memikirkan hala tuju seterusnya para
pemikir tersebut, bahagia atau tidak, bertuhan atau tidak, ke syurga atau ke
neraka, berdasarkan aqidah Islam atau tidak?.[7]
Oleh kerana falsafah Islam merujuk kepada arahan al
Quran dan Hadith, idea kemajuan wajib mengikuti kedua-dua sumber ilmu Islam
yang utama tersebut. Manusia yang berjaya adalah manusia yang bertaqwa. Menurut
Muhammad Asad ‘mentaati sunnah adalah
kewujudan dan kemajuan mengikut Islam’ manakala Syed Muhammad Naqiub al
Attas menyatakan ‘perubahan, pembangunan
dan kemajuan mengikut kacamata Islam ialah pengembalian kepada Islam yang tulen
yang dianjur dan diamalkan oleh Rasulullah’.
Ibrah daripada idea kemajuan bertunjangkan Islam,
gerakan mahasiswa Islam yang menggerakkan intelektualisme perlulah beringat jangan
sesekali terjerumus dalam perangkap idea dan gagasan pemikiran Barat yang meminggirkan agama Islam dan menuju ke arah
atheis. Islam memerlukan syariat, bukannya Islam Amerika yang berteori, diskusi
sembang kencang dan berdebat tanpa lilitan aqidah dan tanpa syariat.
Kemajuan dan pembangunan mengikut Islam bukannya
berlandaskan materialistik tetapi kemajuan dan pembinaan diri insan sebagai
individu berkualiti dari segi iman, taqwa dan akhlak. Daripada iman-taqwa,
kemudian diikuti kemajuan dan pembangunan-pembinaan akal seterusnya kepada
kemajuan dan pembangunan budaya dan material.
Kualiti Individu Seseorang
Mahasiswa
Mahasiswa mesti mempunyai kualiti diri sebagai
individu. Kualiti diri yang dimaksudkan ialah;
1. Mempunyai worldview
Islam yang jernih dan lurus berdasarkan tauhidik
2. Akhlak berdasarkan tauladan Rasulullah SAW
3. Al Quran dan al Sunnah sebagai sumber ilmu Islam
yang paling berautoriti dan menjadi panduan dan rujukan dalam setiap perkara.
4.Mencari guru berwibawa untuk memperlengkapkan diri
menjadi insan berkualiti.
5. Mencipta suasana ilmu dalam diri dan persekitaran dengan
membaca buku bidang sains sosial,
mewujudkan kumpulan diskusi, ziarah-perbincangan dengan ulama-sarjana,
belajar bahasa asing [dikategorikan sebagai bahasa Islam, Bahasa Dakwah dan
Bahasa Ilmu] dan menghadiri majlis ilmu.
Pesanan Imam Hassan al Banna
Mahasiswa memerlukan worldview dan pegangan yang Islamik [Surah al Nisa: 174-175].
Islamlah yang mencorak kehidupan manusia [Surah al Baqarah: 138] melalui
perubahan worldview. Mahasiswa perlu
meninggalkan medan bercakap/pidato/forum beralih ke medan bekerja yang serius
dan produktif [Surah al Saf:2-4].
Islam mengiktiraf dan mengakui KUASA Rakyat. Islam mewajibkan setiap muslim memerhati
tindak-tanduk kerajaan. Mereka perlu memberi NASIHAT, bantuan dan membahaskan perbelanjaan yang dilakukan oleh
kerajaan. Islam mewajibkan pemerintah
mengutamakan kepentingan rakyat dengan memberi KEADILAN kepada yang berhak dan menghukum sesiapa yang bersalah.
Islam mewajibkan rakyat taat setia kepada pemerintah selagi pemerintah berada
di jalan yang betul. Rakyat perlu memastikan pemerintah berada dalam batas
undang-undang dan mengembalikannya ke landasan yang benar [Surah al Maidah:
48-50].
Imam Hassan al Banna tidak bersetuju dengan amalan
politik kepartian. Amalan politik kepartian menjerumuskan negara ke arah
perbalahan dan konflik sesama sendiri atau secara dalaman.
Politik Kampus
Di kampus, seseorang mahasiswa perlu mengetahui dan
mengutamakan tugas asasi mereka sebagai penuntut ilmu. Ketinggian ilmu
melahirkan kepakaran yang bakal membantu umat Islam dan negara pada masa
hadapan. Terdapat tiga elemen penting semasa berada di universiti iaitu [1] pengalaman dalam organisasi dan
kepimpinan, [2] membina jaringan persahabatan dan pengaruh dan [3] meningkatkan
kemahiran komunikasi. Tiga perkara yang dilakukan semestinya tidak
melampaui batas kita sebagai penuntut ilmu. Jangan sesekali mengabaikan tugas
asasi kita.
Seseorang mahasiswa boleh menyertai politik tetapi
bukan politik kepartian walaupun dilatih atau ditarbiah oleh parti politik.
Seseorang mahasiswa boleh menyertai politik kampus. Seseorang mahasiswa boleh
menyertai politik negara atas konteks kebersamaan dalam sesuatu isu bukannya
menjadi orang suruhan kepada parti politik [Surah al Qasas: 55]. Politik
menurut Imam Hassan al banna merujuk kepada ertikata politik yang mutlak iaitu mengambil berat soal dalaman dan luaran ummah
tanpa terikat dengan mana-mana parti.
Seseorang mahasiswa yang terlibat dalam politik
kepartian atau politik negara secara terbuka boleh membuka ruang kepada
tindakan disiplin, tahanan polis atau kes mahkamah bakal menganggu tugas asasi
sebagai mahasiswa. Mahasiswa sebagai insan terpelajar perlu mengelak menjadi HERO Jadian untuk kepentingan politik
pihak tertentu.
Kita tidak boleh mengimbau zaman Anwar Ibrahim,
lagenda gerakan mahasiswa Malaysia. Pendekatan seharusnya berbeza mengikut
zaman. Pada zaman, tak berbaloi kamu menjadi HERO.
Intelekualisme Mengakari Gerakan
Mahasiswa?
‘Saya tidak risau dengan anak
muda berusia 30 tahun ke bawah, sememangnya mereka mempunyai semangat, tenaga,
idea dan kedegilan yang mereka ada untuk berusaha mencari identiti, spritual,
pelajaran, pengalaman dan membaca buku sebanyak mungkin. Usia 30 hingga 35
tahun, mereka memantapkan pilihan pegangan mereka dan usia 40 tahun, pegangan
telah menjadi darah dagingnya’-
Duan Lias
Menurut Sheikh Syakib Arsalan, antara faktor
ketertinggalan umat Islam ialah kebodohan dan jumlah ilmu pengetahuan yang
mereka ada. Adakah mahasiswa yanng
kononnya terpelajar mempunyai kedua-dua faktor berkenaan?. Justeru, para
mahasiswa perlu menjalani proses pembinaan intelektualisme semasa alam kampus.
Raja Ahmad Aminullah pernah menceritakan dalam bukunya
tentang pengembaraan beliau ke Mexico. Beliau melihat penduduk Mexico
mengupayakan dunia ilmu mereka melalui wacana hatta di kedai buku mahupun
galeri seni meskipun penduduk miskin adalah majoriti rakyat Mexico. Mereka merakyatkan ilmu untuk rakyat bawahan.
Wacana, baca buku, diskusi dan menulis, itu semua
boleh menyemarakkan intelektualisme. Menurut kamus dewan, intelektualisme ialah
pengabdian kepada penggunaan intelek atau daya fikir. Manakala satu lagi maksud
ialah doktrin yang menekankan bahawa pengetahuan
terhasil dengan penaakulan tulen.
Di universiti, mahasiswa adalah anak muda yang merdeka
bebas daripada pengawasan ibubapa. Mereka bertindak mengikut akal dan hati
nurani sendiri. Risiko dan tanggungjawab atas diri mereka sendiri. Kecenderungan
ini membuka ruang mencari indentiti tersendiri melalui intelektualisme.
Apa yang sangat penting dengan intelektualisme dalam
gerakan mahasiswa?. Peranan penting
intelektualisme dalam gerakan mahasiswa memberi panduan dalam perjuangan
mereka. Mahasiswa yang mempunyai intelektualisme harus menjelaskan masalah
kepada masyarakat dan cuba mencari
penyelesaian masalah dan mengemukakan alternatif dalam usaha mengatasi masalah
rakyat dan negara. Jika mereka berjaya
menghasilkan idea atau menyelesaikan masalah, kejayaan itu perlu disebar
luas kepada masyarakat.
Dalam pembinaan intelektualisme gerakan mahasiswa, paling penting ialah membaca, mengkaji,
berbincang dan menulis. Tanpa budaya membaca, gerakan mahasiswa tidak akan
berjaya membina intelektualisme mereka. Budaya membaca bukannya membaca bahan
picisan tetapi bahan ilmiah. Pembacaan haruslah merentasi ideologi dan aliran
pemikiran. Kerencaman pemikiran yang menghasilkan keraguan telah menjadi
kecanduan wacana-diskusi memerlukan kita mencari penawar untuk menghilang
ketagihan atau kecanduan tersebut dengan worldview
Islam.
Intelektualisme juga dapat dibina dengan aktiviti
bersama pensyarah mereka. Mereka boleh ziarah dan bersoal jawab dengan para
pensyarah. Dalam perbincangan dengan para pensyarah, mahasiswa boleh bertanya
dan berdialog tentang bahan bacaan yang mereka baca dan kaji. Dengan itu para
mahasiswa boleh mengembangkan lagi pemikiran mereka.
Mereka juga perlu aktif dalam kumpulan perbincangan
berbentuk forum dan diskusi buku. Mereka juga menubuhkan kumpulan sendiri untuk
meningkatkan kefahaman mereka terhadap bahan yang dibaca. Kumpulan ini
mengadakan perlu mengadakan majlis ilmu untuk berkongsi hasil dapatan.
Dengan adanya intelektualisme, barulah perjuangan mahasiswa
dilakukan dengan kefahaman bukannya emosi. Melalui kefahaman idea-idea ini,
gerakan mahasiswa boleh bangkit
memperjuangkan isu yang difahami oleh mereka.
Pimpinan mahasiswa boleh memasuki kursus kepimpinan
dan pemikiran seumpama yang dianjurkan oleh Sekolah Politik [IKD], Sekolah Demokrasi
[DAP]dan Wacana Pandangan Alam Islam atau Worldview
of Islam Series [WISE- dianjur oleh Himpunan Keilmuan Muslim-HAKIM].
Kita memerlukan pengalaman yang pelbagai dalam
intelektualisme untuk menambahkan pengetahuan kita dalam sesuatu perkara. Dan
paling penting kita memerlukan Pandangan
Alam Islam yang jernih dalam mendepani serangan pemikiran dari pelbagai penjuru
alam. Sebagai asas Pandangan Alam Islam, buku di bawah boleh dijadikan asas
kelurusan dan kejernihan pemikiran kita:
1. Islam dan Sekularisme karya Syed Muhammad Naquib al
Attas
2.Prolegomena to
the Metaphysics of Islam karya Syed Muhammad Naquib al Attas.
3. Himpunan Risalah Imam Hassan al Banna.
4. Fiqhud Da’wah
karya Muhammad Natsir.
Untuk meneliti pemikiran Syed Muhammad Naquib al
Attas, buku Falsafah dan Amalan
Pendidikan Syed Muhammad Naquib al Attas tulisan Wan Mohd Nor Wan Daud
dan buku Risalah Untuk Kaum Muslimin
tulisan Syed Muhammad Naquib al Attas sendiri boleh dijadikan permudah-cara
dalam menghadami pemikiran beliau. Pada zaman ini, umat Islam kurang tiga
perkara;
1. Pemimpin yang boleh menyatukan umat Islam.
2. Sarjana yang memahami pemikiran dan ketamadunan
Barat dan Islam.
3. Pendebat merangkap sarjana perbandingan agama
sebagai Dr Zakir Karim Naik.
Gerakan mahasiswa seharusnya bersedia dan berusaha untuk mengasuh
anggotanya supaya melahirkan pemimpin-sarjana berdasarkan ketiga-tiga perkara
di atas.
Worldview Islam yang lurus dan jernih adalah kunci
intelektualisme gerakan mahasiswa yang Islamik.
Pengaruh Organisasi Luar Melalui
Pengkaderan.
Organisasi luar yang saya maksudkan ini adalah
organisasi politik atau badan bukan kerajaan (NGO). Organisasi yang mengadakan
latihan dan program pengkaderan.
Sistem pengkaderan yang menghasilkan ramai
mahasiswa mentaati organisasi luar bukannya ketaatan kepada Islam. Oleh
sebab itu, ada sesetengah kelompok
mahasiswa mengadakan protes
terhadap sistem pengkaderan tersebut dengan mengelak atau memutuskan hubungan
dengan parti politik atau NGO terbabit. Ini berlaku apabila sistem pengkaderan
ini dianggap menjadi alat indoktrinisasi terhadap para mahasiswa oleh parti
atau NGO secara melampau-paksaan.
Ada kelompok mahasiswa ingin ‘indiependen’ bukannya wakil [cawangan?] sesebuah parti atau NGO di
kampus. Kelompok mahasiswa bukannya hamba atau orang suruhan parti di luar
kampus. Mereka mempunyai jiwa merdeka dan mahu kebebasan bukannya dikongkong
dan mengakuri arahan pihak luar.
Pada hemat saya, gerakan mahasiswa yang mempunyai
hubungan dengan pihak luar bukanlah satu ‘dosa’ besar atau perkara yang haram. Kita bebas tetapi berpihak. Saya suka
pandangan Hasbie Muda [anggota AMANAH], “saya
fikir tiada masalah jika persatuan-persatuan tersebut mempunyai hubungan dengan
pertubuhan luar tetapi mereka perlu diberi kebebasan agar tidak terikat dengan
sebarang arahan atau peraturan yang bersifat mengekang. Biarlah hubungan
kumpulan tersebut dengan pertubuhan induknya sebagai perhubungan rakan kongsi dan bukannya hubungan
antara pemberi arahan dan pelaksana arahan.” Menurut Nazree Yunus pula,
mantan Presiden PMIUM dan Pengerusi GERAK [anggota PKR] “Realitinya Gerakan Mahasiswa dan Gerakan Anak Muda akan berpihak kepada perjuangan Kebenaran &
Keadilan”
Penulis pernah mendengar cerita seseorang tentang sebuah gerakan mahasiswa Islam [GMI] di
negara ini melanggar arahan Tuan Guru Haron Taib, Ketua Dewan Ulama PAS agar
demonstrasi tidak dilakukan dalam kampus. Sahabat penulis itu mendakwa GMI itu
telah memutuskan hubungan Dewan Ulama PAS dan Jabatan Pembangunan Mahasiswa
Dewan Pemuda PAS.
Contoh lain, PMUM mempunyai hubungan baik dengan Parti
Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM) ranting Pantai. Menariknya, Syed Hamid mantan
pimpinan Kelab Sosialis Universiti Malaya telah aktif dalam PSRM ranting
Pantai. Kesatuan Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia (KAMMI) merupakan ‘sayap
mahasiswa’ Partai Keadilan Sejahtera (PKS), bahkan ramai kader KAMMI yang mengasaskan PKS. Jamaat Islami di
Pakistan dan Bangladesh mempunyai sayap politik kampus mereka, Chatra Shibir.
Sebenarnya, pengaruh luar juga menjadi salah satu
sebab pihak penguasa dan HEP mengongkong gerakan mahasiswa. Pihak penguasa dan
HEP mendakwa gerakan mahasiswa dipengaruhi oleh pembangkang.
Pada hemat penulis, realitinya memang gerakan
mahasiswa menjalinkan hubungan dengan pihak luar. Statusnya sahaja yang
membezakan mereka sama ada cawangan atau rakan kongsi. Penulis juga berpendapat
bahawa hubungan dengan pihak luar bergantung kepada keperluan zaman dan atas
kebaikan bersama untuk kesejahteraan rakyat-negara.
Orientasi Isu Mahasiswa ke
Orientasi Isu Rakyat
Gerakan mahasiswa mempunyai tanggungjwab terhadap
rakyat terpinggir dan tertindas. Dalam menangani isu ini, penulis melihat
kebajikan masyarakat mesti dijaga dan dibela oleh gerakan mahasiswa.
Ada juga mahasiswa mendekati isu-isu rakyat atas nama
ideologi pegangan mereka. Ada kalangan mahasiswa ini dari kelompok sosialis dan
anarkis. Ada yang bertindak melakukan aktiviti kebajikan seperti Buku Jalanan,
Dapur Jalanan dan Sekolah Jalanan.
Gerakan mahasiswa mahu pihak penguasa dan pihak
berkenaan memudah cara dalam mendepani isu rakyat tanpa penindasan dan bersifat
pro rakyat. Seorang pemimpin mahasiswa menulis, isu mahasiswa meliputi hanya
10%, manakala isu rakyat meliputi 90%. Justeru, gerakan mahasiswa perlu bijak
memilih isu dan perlu melakukan pengkajian terlebih dahulu. Perjuangan isu
mahasiswa kurang sokongan kerana majoriti mahasiswa bukan hardcore GMI adalah pasif dan menjaga periuk nasi mereka. Jadi
perjuangan mereka akan kelihatan hambar dan tidak berjaya mempengaruhi massa
kampus dan memburukkan reputasi gerakan mahasiswa di mata rakyat.
Jika mahasiswa berjuang dengan menggunakan pendekatan
orientasi isu rakyat terutamanya isu orang muda seperti isu PTPTN, isu tanah,
isu kos hidup, minyak dan rasuah, perjuangan mahasiswa akan mendapat simpatis
daripada rakyat. Ini akan memarakkan lagi perjuangan mahasiswa untuk kebaikan
rakyat. Contoh, kita melihat perjuangan mahasiswa Universiti Trisakti pada
tahun 1998, pemimpin mahasiswa memperjuangkan isu rakyat dimana ekonomi
Indonesia terus merosot ketika itu. Begitu juga demonstrasi Baling, ia berlaku
disebabkan petani mengalami kemerosotan harga getah yang memiskinkan mereka
yang tersedia miskin.
Untuk berjaya dalam perjuangan mahasiswa, pemimpin
mahasiswa memerlukan kebijaksanaan memanipulasi
isu rakyat dan berkebolehan membuat keputusan semerta (sewajibnya dengan doa,
solat istikharah dan tawakal). Pemimpin gerakan mahasiswa perlu memainkan
peranan penting agar gerakan mahasiswa memenuhi asiprasi rakyat bukan sahaja
dalam lingkungan mahasiswa sahaja.
Radikalisme Anak Muda.
Pengolakkan dan konflik sekitar anak muda akan
mempengaruhi mereka untuk bertindak lebih radikal. Keradikalan ini bermula sudah
lama dan sejak zaman berzaman. Pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, faham
‘jebat” yang sering bertentangan dengan faham ‘Tuah’. Ia diteruskan lagi dengan
perseteruan antara kaum muda dengan tua, dan kewujudan Kesatuan Melayu Muda,
Angkatan Pemuda Insaf dan lain-lain.
Menurut kamus Dewan, radikalisme ialah satu fahaman
(kepercayaan) yang radikal dalam politik atau fahaman yang mahu perubahan
mendadak dalam arena politik dan sosial. Revolusioner adalah orang yang
menyokong revolusi. Ungkapan Revolusioner dan radikal dilihat keras ekoran
menerima konsep radikal daripada sarjana Barat.
Kerajaan seringkali berpandangan negatif terhadap
kehadiran student power di negara ini
dengan tuduhan militan, revolusioner dan mengucar-kacir masyarakat. Sikap
revolusioner perlu bagi membangunkan sebuah negara yang adil dan maju. Shahnon
Ahmad mendefinisi sikap revolusioner; ‘Revolusioner
adalah bersuara keras dan bertindak keras meruntuh dan menghancur sesuatu itu
disertakan pula dengan daya cipta untuk membina yang baru sebagai ganti yang
lapuk yang diruntuh dan dirubah’.
Mahasiswa sebagai golongan intelektual perlu bersikap
pemberani yang berlandaskan ilmu dan pengalaman yang dijernihkan oleh kebenaran
yang diyakini bukannya bersikap surealis; bersuara kuat untuk meruntuh dan
menghancur tanpa penciptaan dan pembinaan semula. Seorang revolusioner
mengharapkan jiwa tertekan kerana dengan jiwa itulah dia akan bangun untuk
mengantikan penindas-penindas.
Sikap radikal, revolusioner dan militan mahasiswa
tidak perlu dibimbangi. Tun Abdul Razak, mantan Perdana Menteri Malaysia yang
kedua pernah berkata; “Jikalau kita
tinjau belakang semasa kita masih menuntut, tentulah kita dapat melihat perkara
itu dari sudut yang betul”.
Kebangunan sesuatu bangsa akan dicerakin oleh
mahasiswa yang sedar akan tanggungjawab mereka dalam masyarakat dan negara
kerana hidup mereka biar berjasa.
Pendekatan kekerasan yang dimaknakan disini ialah
pendekatan demonstrasi. Kebiasaannya demonstrasi dimulai dengan ceramah dan
nyanyian semangat serta slogan-slogan. Semasa era 1970an, demonstrasi dimulakan
selepas pidato di sudut pidato.
Masalah yang timbul ialah apabila pihak berkuasa
memprovokasi pihak mahasiswa sehingga mahasiswa bertindak spontan menggunakan
kekerasan.
Kejadian demonstrasi perlu dikaji dari segi
personaliti dan psikologi para mahasiswa. Semangat, emosi dan keyakinan diri
daripada jiwa memberontak menghasilkan tindakan yang keras. Fikir sebelum
bertindak dan jangan menjadikan sahabat mahasiswa lain sebagai kambing hitam
dikala pimpinan utama mahasiswa terselamat daripada dikenakan tindakan.
Akhirnya, kebanyakan daripada mereka setelah dewasa mengetawakan sifat mereka
semasa muda.
Gerakan mahasiswa adalah salah satu cabang gerakan anak muda. Kelompok anak muda
memainkan peranan sebagai kumpulan pendesak atau kelompok anti establishment. Kelompok pendesak ini
bukannya sahaja menentang HEP dan kerajaan tetapi turut bertembung dengan
kelompok pro establisment sehingga
menimbulkan konflik.
Aktor Politik Mahasiswa
Gerakan mahasiswa sangat bergantung kepada aktor-aktor
mereka. Watak dan falsafah perjuangan aktor adalah tunjang kepada aktivisme
gerakan mahasiswa. Cuma persoalan yang timbul, adakah tindakan aktor politik
mahasiswa berdasarkan kepentingan diri, ideologi atau perjuangan
mahasiswa/rakyat?.
Mari kita lihat perubahan pendekatan PBMUM setelah
dipimpin oleh aktor yang berlain. Kemenangan Mahadzir khir dalam perebutan
tampuk Presiden PBMUM mengubah pendekatan PBMUM daripada pendekatan radikal
kepada pendekatan sederhana. Perubahan PBMUM zaman Awang Had Salleh lebih
kepada sastera, Sanusi Osman kepada komitmen politik, zaman Anwar dan Nordin
Razak ialah zaman radikal. Pada era 1998
hingga 2014, gerakan mahasiswa mengalami perubahan ketara dari segi pendekatan
faktor Anwar memainkan gerakan besar kepada penyatuan mahasiswa Nasionalis-Islamis
dengan Mahasiswa pro PAS.
Kehebatan aktor politik mahasiswa mencakupi
keberanian, kemampuan kewangan, jaringan pengaruh, kepetahan berpidato,
kegeniusan dan penampilan beragama mereka. Beza dua orang aktor politik
mahasiswa terletak pada keberanian
mereka dalam menangani sesuatu isu. Jika pemimpin mahasiswa tidak berani,
perjuangan mereka akan kelihatan hambar di mata masyarakat dan politikus.
Aktor politik mahasiswa perlu berhati-hati agar tidak menjadi kuda tunggangan pihak
tertentu yang mempunyai kepentingan politik. Aktor politik mahasiswa jangan sesekali percaya dengan janji
politikus. Aktor politik mahasiswa juga perlu berhati-hati dengan teman
seperjuangan atau senior yang mementori kerana mereka juga mempunyai
kepentingan politik. Tidak padan kita naik turun mahkamah sehingga selepas alam
kampus dikala senior yang mementori kita sudah menjadi PTD dan politikus terus
menang dalam pilihanraya.
Panduan Ideologi
Ideologi berkaitan dengan politik. Ideologi
mengerakkan politik kemahasiswaan dalam sesuatu isu. Persoalan politik
mahasiswa dinukilkan oleh Raja Azlan, Pro Canselor Universiti Pulau Pinang. Menurutnya,
mahasiswa harus bertanggungjawab terhadap
masyarakat dan perlu melakukan sesuatu untuk rakyat. Oleh itu, gerakan
mahasiswa haruslah menggunakan tenaga-idea mereka bagi mendepani permasalahan
masyarakat dan negara.
Kerajaan seharusnya memberi kelonggaran dalam politik.
Khoo Kay Kim mencadangkan agar kerajaan hanya mengawal gerakan mahasiswa
bukannya menghalang penglibatan mahasiswa dalam gelanggang politik kerana
mahasiswa adalah sebahagian daripada masyarakat yang mempunyai hak mengundi. Tekanan
yang diberikan oleh kerajaan menaikkan semangat mahasiswa bangkit melawan
kerajaan yang mencabar hak mereka. Mereka mahu mengekalkan image the student dan sebarang gelombang yang menganggu perjuangan
mereka akan ditentang.
Sebelum kita berbahas tentang ideologi, marilah kita
melihat latarbelakang watak aktor pimpinan mahasiswa. Latarbelakang keluarga,
buku dibaca, sekolah dah jurusan diambil sangat mempengaruhi panduan ideologi
seseorang. Jurusan seseorang pimpinan mahasiswa dalam PBMUM sebelum tahun 1972
sangat mempengaruhi perjuangan PBMUM. Sebelum tahun 1972, Mahadzir Khir dan
Ismail Daud sahaja daripada bidang lain iaitu sejarah, semua Presiden PBMUM
datang daripada jurusan pengajian Melayu. Begitu juga dalam PMIUM, selepas era
kebangkitan mahasiswa pro PAS, jarang sekali PMIUM dipegang oleh bukan kalangan
mahasiswa daripada Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Sebab itu
semangat pejuangan Islam berbeza kerana Presiden PMIUM sangat dekat dengan
perjuangan Islam.
Kampus sendiri mempunyai kepelbagaian pemikiran dalam
kalangan warga varsiti terutamanya para mahasiswa dan para pensyarah. Ledakan ubudiyyah dan pencernaan ideologi telah
berlaku dalam kampus sehingga mencetuskan pertembungan fikrah sesama mahasiswa
yang berada dalam proses pembentukkan
identiti diri.
Mahasiswa sendiri telah memilih aliran fikiran yang
mereka idamkan. Ada yang hanyut dengan hedonisme, Marxisme, Sosialisime,
Liberalism dan faham Islam.
Secara mudahnya, ideologi bermaksud suatu ilmu yang
mengkaji sesuatu idea atau pemikiran. Di
bawah ada beberapa definisi tentang ideologi;
1. Menuruf
Prof Rahman Shaari, ideologi dalam politik
ialah idea, pemikiran atau pegangan yang dapat mempengaruhi pengikut untuk
berada dalam prosedur tertentu. Manakala, perbedaan antara pejuang ideologi
politik dengan pejuang politik sosial ialah pejuang ideologi sosial tidak
menghendaki orang lain mengundi kumpulannya.
2. Menurut
Frans Magnis Suseno, ideologi dimaksud
sebagai keseluruhan sistem berfikir, nilai-nilai dan sikap dasar rohaniah
sebuah gerakan, kelompok sosial atau individu.
3. Menurut
Taqiyuddin An-Nabhani, ideologi(Mabda’) adalah suatu aqidah aqliyah yang
melahirkan peraturan. Aqidah yang dimaksudkan adalah suatu idea dasar yang
menyeluruh mengenai alam semesta, manusia, dan kehidupan.
Dalam gerakan mahasiswa, ideologi adalah sumber
pegangan dalam membentuk corak berfikir dan cara bertindak para mahasiswa. Menurut Altbach, perjuangan mahasiswa
berasaskan ideologi politik tertentu. Antara ideologi yang berpengaruh dalam
gerakan mahasiswa di Malaysia ialah sosialisme, nasionalisme dan ‘faham Islam’. Pertembungan antara
ideologi menyumbang kepada pembentukan pemikiran mahasiswa bahkan mencetuskan
kehangatan pertembungan politik dalam politik kampus.
Jemaah Islam Kampus [JIK] dan
Kuasa Ketiga
Politik negara mempengaruhi politik kampus. Politik
dalaman gerakan Islam akan mempengaruhi politik dalaman gerakan mahasiswa Islam
(GMI) atau Jemaah Islam Kampus (JIK). Ada JIK mempunyai hubungan sebagai rakan
kongsi, rakan kebersamaan dalam sesuatu isu dan ‘cawangan’ gerakan Islam di
luar kampus. Status hubungan JIK dengan gerakan Islam di luar kampus
mempengaruhi perjalanan organisasi JIK.
Dalam JIK, ada pertembungan dalaman antara dua
kelompok yang berbeza aliran. Kemenangan kelompok yang bertembung banyak
memberi impak kepada perjalan JIK dan entiti-entiti yang dikuasai oleh JIK
seperti PMI. JIK bukan hanya dikuasai oleh kelompok yang menang tetapi pengaruh
senior-senior terdahulu juga masih menebal dalam JIK sehingga mencetuskan
pengeseran dalaman disamping hubungan tidak baik dengan gerakan Islam di luar
dan gerakan mahasiswa Islam induk peringkat kebangsaan.
Sewajarnya, generasi semasa yang menguasai JIK perlu
bersikap neutral dan tidak memihak kepada para senior mereka yang sudah tentu
mahu mempengaruhi JIK. Pada masa yang sama, mereka telah menyertai parti-parti
tertentu yang mahu menjadikan JIK sebagai kuda tunggangan mereka. Justeru, JIK
perlu menegaskan bahawa senior mereka boleh menasihati tetapi jangan sesekali
cuba membawa kepentingan parti politik mereka ke dalam JIK.
JIK kena profesional dalam hubungan dengan gerakan
mahasiswa Islam peringkat kebangsaan dan gerakan Islam. Walaupun ada JIK
mengisytiharkan diri mereka bebas daripada pengaruh mana-mana pihak, JIK masih
perlu bersama dalam isu yang memerlukan kebersamaan terutamanya isu rakyat dan
negara. Kebersamaan dalam isu tidak semestinya menjadi ‘cawangan’ gerakan
Islam.
Nasihat Untuk JIK
1. Persahabatan, budi pertolongan, pengaulan dan
kekerapan bersama dalam perjuangan jangan sesekali melunturkan aqidah
perjuangan kamu dan mempengaruhi prinsip dan pendirian kita dalam perjuangan.
2. Jangan sesekali mencampur-adukkan pemikiran Islam
dengan pemikiran Barat. Permulaan untuk
terherot daripada Islam apabila hujah-dalil kita banyak dicampur-aduk dengan
pemikiran Barat atau asing sehingga akhirnya, hujah-dalil didominasi oleh
hujah-dalil pemikiran Barat dan asing bukan lagi dalil-hujah Islam.
Hujah-dalil pemikiran manusia mengatasi hujah-dalil wahyu.
3.Jangan sesekali mencampur-adukkan perjuangan Islami
dengan puak Sekularisme-Pluralisme-Pluralisme (SEPILIS). Kebersamaan dalam
tahaluf hanya bersifat longgar bukannya melanggar prinsip Islam. Kita telah
melihat bagaimana sesetengah pimpinan gerakan Islam tertentu yang menyertai
pertubuhan beraliran SEPILIS tenggelam dek pimpinan SEPILIS.
4. Penyertaan dalam diskusi, forum, kursus dan latihan
serta pembacaan buku aliran SEPILIS tidak bermakna kalian menjadi SEPILIS
tetapi berpeluang menjadi SEPILIS sebagaimana tokoh Islam yang hebat, Nucholish
Madjid yang terjerumus ke lubang SEPILIS. Jangan
termakan dengan kebaikan mereka tetapi lihatlah aqidah mereka bercelaru menolak
Islam. Kuat iman dan luruskan worldview
dalam mendalami aliran SEPILIS dan berdoa agar hidayah bersamamu.
5. Tidak bersetuju bukan menandakan putus persahabatan
atau bermusuh. Tidak bersetuju kerana prinsip dan pendirian dalam perjuangan.
6. Keputusan politik kebanyakannya ijtihad. Jika ada
dalil bersumberkan wahyu, kita boleh menilai untuk mengikuti ijtihad tersebut.
Dalam politik, pertama Dasar Politik berdasarkan Perlembagaan, kedua,
pendekatan digunakan dan ketiga, ketokohan. Ketokohan sentiasa membuatkan kita
tertipu kerana banyak ucapan tidak diamalkan dan tidak dilaksanakan, banyak
ucapan indah daripada rupa, ramai berucap hatinya berbolak-balik iman dan
pendirian mereka, dan ramai yang berucap tiada kualiti kerja. Berjuang berdasarkan dasar bukannya tokoh.
7. Untuk selamat dalam politik. Jadikan perundangan Islam dan negara Islam sebagai KPI semasa mahu memilih
sesebuah gerakan Islam. Mana-mana tokoh Islam atau gerakan berbau Islam
yang menolak atau beralasan untuk melambatkan hudud atau negara Islam, tolaklah
politik mereka walaupun pendapat tersebut datang daripada ulama besar.
8. Bahaya
pragmatik yang berakar kepada matlamat menghalalkan cara dan mahukan populariti.
Jika mereka bercakap, mereka bercakap berdasarkan kesesuaian audien walaupun ia
bersifat tidak benar dan mahu memuaskan hati penonton. Pendirian mereka tidak
tetap dan berubah demi kemenangan dan kepentingan diri. Tiada dalil wahyu
kecuali kemahuan nafsu mereka. Jika di Kelantan, hujah mereka berdasarkan
ayat-ayat al Quran, jika di Kuala Lumpur, hujah mereka berdasarkan kalimat
Shakespeare. Mereka bersifat dualisme dalam satu isu. Lihat Tuan Guru Nik Abdul
Aziz Nik Mat dan Tuan Guru Abdul Hadi Awang, mereka memperkenalkan Islam dengan
dalil wahyu dimana-mana tempat dan waktu, dan rujukan juga wahyu. Tidak salah
menggunakan hujah para pemikir Barat atau Timur tetapi jangan sampai dalil
wahyu dengan pendapat para pemikir hanya setaraf atau lebih malang hujah
pemikir tersebut mendominasi daripada dalil wahyu.
9. Mahasiswa mesti kritikal terhadap sumber ilmu dari
segi kebenaran. Jangan sesekali mudah menerima ilmu atau maklumat dapat rujukan
sumbernya. Jangan mudah menerima pemikiran Barat tanpa mengkritiknya.
Solusi
Mahasiswa mesti istiqamah dengan gagasan Islam.
Mahasiswa kena betulkan worldview
Islam mereka. Jangan sesekali terpengaruh dan berjuang untuk SEPILIS. Politik
kepartian bukanlah segalanya.
Kita lihat orang politik, hari ini musuh dan esok
kawan. Jangan sesekali terpengaruh dengan pujukan dan janji orang politik, jika
tidak kamu akan kecewa.
Senior kamu bukan segalanya. Tokoh politik yang kamu
gauli dan mendekati bukan segalanya. Pengaulan dan hubungan rapat dengan tokoh
atau pemimpin tertentu bukan segalanya.
Segalanya bergantung kepada kebenaran ilmu, adab
seseorang dan istiqamah dalam perjuangan.
‘Zaman muda,
zaman melawan. Lawan jangan sampai hilang keimanan’
[3] Muhammad Nur Anuar, Ledakan Ubudiyyah Dalam Kalangan Budaya
Politik Pelajar, Alor Setar: Pustaka Ikhwan,1986
[4] Dalam subtopic ini,
penulis banyak merujuk Fadzil Mohd Nor, Aqidah
Perjuangan, Shah Alam:DPF, 2003.
[6][6] Penulis banyak merujuk
tulisan Dr Muhammad Abu Bakar. Muhammad Abu Bakar, Potret Masa 1, PJ:Gateway, 1994 dan Muhammad Abu Bakar, Idea
Kemajuan dalam Pemikiran dan Golongan Fundamentalis Islam, dlm., Islamika 2.
[7] Sila baca Syed Muhammad
Naquib al Attas, Ma’na Kebahagiaan dan
Pengalamannya Dalam Islam, KL: IBFIM, 2014. Prof al Attas, makna
kebahagiaan terletak dalam istilah sa’adah yang mempunyai pertalian di akhirat
dan di dunia.
7 comments:
BANDAR MIX PARLAY TERBESAR DI INDONESIA HANYA DENGAN 1 USER ID SUDAH BISA BERMAIN SEMUA GAME.
Join US ! Klik Link Di Bawah Ini ?
Bandar Bola
Slot
Casino Online Terpercaya
Togel Online
Poker
TIKETQQ AGEN BANDARQ DOMINO99 BANDAR POKER DAN BANDAR66 ONLINE TERBAIK DI ASIA
* Minimal Deposit Rp 15.000,-
* Bonus Rollingan 0.5% di bagikan 5 hari sekali
* Tersedia 9 jenis game dalam 1 User ID
WA : +855885063246
LINK ALTERNATIF : KLIK DI SINI
DOMINO365 | AGEN JUDI POKER ONLINE - DOMINO99 - CEME - CEME KELILING - CAPSA - SUPER10 - OMAHA POT LIMIT - BLACKJACK
Situs Dengan Tingkat Kemenangan Yang Tinggi !
✪ ALL ABOUT DOMINO365
✪ AGEN BANDAR CEME
Daftar Sekarang Juga di DOMINO365 dan Raih Bonus Cashback/Referral dan Gebyar Bulanan
Hanya Dengan 1 ID Dapat Memainkan 8 Jenis Permainan :
➤ POKER
➤ DOMINO99
➤ CEME
➤ CEME KELILING
➤ CAPSA SUSUN
➤ SUPER 10
➤ OMAHA POT LIMIT
➤ BLACKJACK
Keunggulan dari DOMINO365 :
✔ Customer Service 24 jam NONSTOP
✔ Proses DP / WD diproses dalam hitungan menit
✔ Cashback 0.3% & Referral 20% SEUMUR HIDUP
✔ Bonus Gebyar Bulanan berupa MOTOR, LAPTOP, HP, DLL
✔ Support Semua Bank Lokal Indonesia (BCA, BNI, Mandiri, Permata, BRI, CIMB, Danamon)
✔ Bisa Depo via : OVO, Pulsa TSEL/XL, DANA , dll.
Kontak Darurat DOMINO365 :
☎ Whatsapp +855 8584 9814
☎ Telegram +855 8584 9814
☎ SMS +855 8584 9814
☎ Line @cs_domino365
☎ LiveChat DOMINO365
Kunjungi Situs Resmi Kami Hanya di
✪ DOMINO365
✪ AGEN OMAHA POKER
✪ ALL ABOUT DOMINO365
DOMINO365 | AGEN JUDI POKER ONLINE - DOMINO99 - CEME - CEME KELILING - CAPSA - SUPER10 - OMAHA POT LIMIT - BLACKJACK
Situs Dengan Tingkat Kemenangan Yang Tinggi !
✪ ALL ABOUT DOMINO365
✪ AGEN BANDAR CEME
Daftar Sekarang Juga di DOMINO365 dan Raih Bonus Cashback/Referral dan Gebyar Bulanan
Hanya Dengan 1 ID Dapat Memainkan 8 Jenis Permainan :
➤ POKER
➤ DOMINO99
➤ CEME
➤ CEME KELILING
➤ CAPSA SUSUN
➤ SUPER 10
➤ OMAHA POT LIMIT
➤ BLACKJACK
Keunggulan dari DOMINO365 :
✔ Customer Service 24 jam NONSTOP
✔ Proses DP / WD diproses dalam hitungan menit
✔ Cashback 0.3% & Referral 20% SEUMUR HIDUP
✔ Bonus Gebyar Bulanan berupa MOTOR, LAPTOP, HP, DLL
✔ Support Semua Bank Lokal Indonesia (BCA, BNI, Mandiri, Permata, BRI, CIMB, Danamon)
✔ Bisa Depo via : OVO, Pulsa TSEL/XL, DANA , dll.
Kontak Darurat DOMINO365 :
☎ Whatsapp +855 8584 9814
☎ Telegram +855 8584 9814
☎ SMS +855 8584 9814
☎ Line @cs_domino365
☎ LiveChat DOMINO365
Kunjungi Situs Resmi Kami Hanya di
✪ DOMINO365
✪ AGEN OMAHA POKER
✪ ALL ABOUT DOMINO365
ENGLISH PREMIER LEAGUE
Burnley Vs Crystal Palace
Selasa, 24 Nov 2020 | Pukul 00.30 WIB
Yuk Betting Pertandingannya
Di Bola Taipan
HOT PROMO :
- Bonus Deposit New Member 15%
- Bonus Deposit Setiap Hari 10%
- Bonus Cashback Mingguan Sportbook Hingga 15%
- Bonus Refrensi Seumur Hidup 2,5%
- Bonus Rollingan Casino 0.8%
- Bonus Rollingan Poker 0.2%
- Bonus Cashback SLOT 5%
WA: +6281282871291
Link : www.taipanbola,org
Instagram : @bolataipan99
Twitter : @TaipanBola
Fanspage : @BolaTaipan
#BolaTaipan #bandarbola #taruhanbola #sbobet #bolaterpercaya #bandarsbobet #bandarjudi #bolaonline #mixparlay #parlay #situsjudionline #livecasino #prediksibola #jadwalbola #bola #slotonline #casino #bandarcasino #beritabola #slotgames #togel #slot #casinoonline #situsbola
#Best Malaysia Live Casino
#Sport Game Betting Malaysia
Thanks dear for sharing Awesome Post! Welcome Bonus 100 Slot Malaysia
Post a Comment