Friday, November 11, 2016

Antara Pemimpin Islam dan Memahami Realiti Politik Malaysia



Oleh Khalil Jibril
11/11/16

Politik barang yang dinamik dan fleksibel. Menangani politik perlukan hikmah-kebijaksanaan, memahami realiti dan ketepatan saat bertindak. 

Ramai pemimpin hebat futuristik dan strategi gagal kerana tidak tepat pada saat mereka bertindak.

Kepimpinan pula, ia melibatkan ketinggian taqwa, ilmu, fitrah kemanusiaan, aura karismatik, daya mempengaruhi audien dan kedudukan dalam penjawatan seseorang pemimpin.
Politik itu persepsi. Mana-mana pihak yang berjaya mengawal persepsi, pihak itulah menentukan kemenangan dan populariti rakyat. Persepsi umum terhadap maklumat yang tersebar memberi kefahaman berbeza bahkan menyalah yang betul dan membetul yang salah. Penyalah-gunaan persepsi pada individu dan kumpulan tertentu boleh memusnahkan sokongan kepada mereka.

Memahami Realiti Politik Malaysia
1. Realiti kemajmukan masyarakat Malaysia dari segi wilayah, agama, kaum dan demografi masyarakat pantai Timur dan pantai Barat. Pembentukan Malaysia mesti mendapat sokongan daripada segala elemen kemajmukan masyarakat Malaysia.
2. Keutamaan isu yang perlu lebih utama iaitu pertimbangan isu kemakmuran dan kesejahteraan rakyat daripada isu agama seperti hudud, RUU dan Islam.
3. Ditipu oleh UMNO. RUU menjadi alat UMNO mengencing PAS.

Meluruskan Aqidah Dalam Kerangka Pemikiran Umat Islam
Penulis yakin kita semua termasuk pemimpin PAS mengambil berat dan tahu tentang tiga isu utama di atas dalam memahami realiti politik Malaysia. Namun, ketiga-tiga perkara lebih kepada persoalan muamalat. Sebenarnya, persoalan lebih utama daripada itu iaitu aqidah.
Kita tidak membincangkan sesuatu persoalan dalam Islam secara berasingan. Muamalat sendiri pada dasarnya mengandungi asas aqidah bukan hanya sekitar hubungan sesama manusia sahaja.
Persoalan Islam perlu dikembali kepada asasnya Islam iaitu
1. Konsep (definisi, ciri-ciri dan darjah keyakinan) Islam, Iman dan Ihsan
2. Islam adalah sistem yang menyeluruh (syumul), yang meliputi seluruh aspek kehidupan.
3. Al-Our’an yang mulia dan Sunnah Rasul yang suci adalah tempat kembali setiap muslim untuk memahami hukum-hukum Islam.

Sebenarnya, kita memahami Islam bukan daripada kerangka pemikiran Islam itu sendiri. Kita memahami Islam daripada konteks pandangan Barat yang membenci Islam dan orang kafir yang mahu Islam bertapak di masjid dan atas kain sejadah sahaja. 

Kita mesti mendahului Islam dalam setiap perkara. Laksana Islam menjamin pelaksanaan apa kehendak Allah dan apa kehendak manusia. Manakala pelaksanaan kehendak manusia belum tentu pelaksanaan apa kehendak Allah.

Kemajuan dan pembangunan adalah tugas mana-mana kerajaan. Ketinggian nilai-nilai keadilan, kebebasan bersuara atau integriti adalah fitrah kemanusiaan mana-mana individu bernama manusia. Cuma pelaksanaan Islam; syariah dan syiarnya hanya dilaksanakan oleh orang tertentu yang teguh dengan imannya dan yakin kepada Allah. Justeru, mereka memperjuangkan apa kehendak Allah dan Rasul-Nya dengan tegas.

Kita mesti memahami memilih Islam bermakna kita memilih pemimpin Islam yang bertaqwa, adil, amanah dan berilmu yang akan memikul amanah ketuhanan dan rakyat. Pemimpin Islam inilah yang menguruskan kemakmuran dan kesejahteraan rakyat.

Seseorang Islam yang tulen mesti menyakini dan mengamalkan Islam sebagai satu cara hidup, satu peraturan hidup dan satu penyelesaian kehidupan manusia.

Boleh ke Haji Hadi menjadi Perdana Menteri Malaysia?. Kepimpinan negara adalah kepimpinan kolektif. Ia melibatkan orang politik dan pegawai kerajaan. Perubahan kepimpinan negara  untuk mengubah dasar dan polisi. Idea-idea, cadangan dan kerangka dasar dan polisi datang daripada pegawai kerajaan yang sudah ditentukan apa objektif dasar dan polisi orang politik kehendaki.

Di Malaysia, kemajmukan Masyarakat Malaysia bukan persoalan besar. Persoalan paling besar terletak kepada kestabilan teras politiknya iaitu Melayu-Bumiputera-Islam-Beraja. Itulah yang terkandung dalam Perlembagaan Malaysia.

Politik Malaysia bergantung kepada kekuatan teras politik Malaysia iaitu politik Melayu. Teras politik Melayu dikuasai oleh UMNO. Penguasaan UMNO disebabkan UMNO ditubuhkan oleh Kongres Melayu yang menghimpunkan organisasi-organisasi Melayu dan individu-individu berpengaruh dalam Masyarakat Melayu. Justeru, UMNO adalah wakil mutlak orang Melayu ketika itu kecuali kelompok nasionalis Melayu anti feudal dan anti penjajah.

Ramai orang berpendapat bahawa PAS adalah serpihan UMNO. Penulis berpendapat PAS adalah sebahagian yang terdiri daripada para ulama yang telah bersama-sama menubuhkan UMNO. Keluarnya mereka bukanlah menunjukkan mereka parti serpihan tetapi penjenamaan semua kelompok ulama ke dalam parti baru. PAS bersaing dengan UMNO untuk menentukan parti mana pilihan orang Melayu dalam menentukan teras politik orang Melayu dalam kemajmukkan masyarakat Malaysia.

Pas mengunakan slogan PAS Ganti UMNO (PGU) untuk mengantikan UMNO sebagai teras politik Melayu. Tun Mahathir sendiri menubuhkan parti BERSATU sebuah parti politik berteraskan Melayu bukannya parti pelbagai kaum padahal asas perjuangan penentangan Tun Mahathir terletak pada Deklarasi Rakyat yang bersifat pelbagai kaum. Pengajaran paling besar ialah Dato Onn Jaafar untuk cuba mengubah teras politik Melayu dengan mewujudkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) tetapi gagal. Setelah gagal, Dato Onn Jaafar sekali lagi menubuhkan sebuah parti berteraskan Melayu iaitu Parti Negara.

UMNO akan terus menipu dan memperbodohkan rakyat. Punbegitu ia tidak bermakna kita tidak boleh menghampiri, bertemu muka atau berbincang dengan mereka. Mengubah manusia belum cukup dengan kekerasan, persaingan, perlawanan kerana kita perlukan juga usaha dengan pendekatan psikologi, perbincangan, pertemuan, kerjasama, teguran dan nasihat. Bahkan usaha paling besar ialah berDOA agar ada perubahan pada hati para pimpinan yang zalim, jahat dan bodoh itu.  Jangan jemu berusaha kerana kita mahu redha Allah dan syurga Allah di akhirat bukan setakat kemenangan di dunia sahaja.

Seorang pemimpin Ikhwanul Muslimin, Dr. Majdi al-Hilali menceritakan,
Ada yang bertanya, bagaimana cara Islam akan terbentuk?. Islam akan terbina dengan dua jalan; sama ada iman berpindah ke dalam hati-hati pemerintah atau pemerintah itu berpindah ke tangan orang-orang yang beriman
Jangan ingat usaha kita menjayakan dakwah. Bergantunglah kepada Allah untuk mencapai kemenangan Islam di dunia.

Batasan Kita Adalah  Iman dan Akhlak Individu Bukannya Kumpulan Kita.
Kita adalah individu. Individu yang memiliki iman. Allah menilai dan menghakimi kita berdasarkan iman  setiap individu. Syurga atau neraka itu bergantung kepada amalan seseorang individu bukannya keluarga, kumpulan dan masyarakatnya.

Menyertai organisasi Islam bukan menandakan dan menentukan bahawa kita sudah menjadi ahli syurga, kita sudah Islamik dan quranik atau kita lebih Islam daripada orang Islam yang lain.

Semua amalan kita bergantung kepada iman seseorang individu bukannya organisasi atau kumpulan Islamnya.

Jadi, apa kelebihan menyertai organisasi, jemaah atau gerakan Islam?

Kelebihan menyertai organisasi Islam ialah [1] Dasar Islam membentuk pemikiran, pendirian dan matlamat kita, [2] kepimpinan Islam dapat membawa kita kepada kehidupan yang lebih Islami dan [3] suasana Islam yang menjaga kita daripada kemungkaran.

Jadi, adakah menyertai organisasi atau jemaah Islam kita telah bebas daripada dosa?.
Bergantung kepada [1] niat, [2] ikhlas, [3] amalan dan [4] akhlak seseorang individu. Perahu dah bagus, memerlukan individu yang berkemahiran (berilmu) dalam mengemudinya.

Organisasi Islam adalah ladang menambah pahala, wadah untuk berkhidmat dan berbakti kepada Islam bukannya mengejar pangkat, jawatan, populariti dan habuan dunia.

Elemen kejahatan nafsu, kepentingan diri, mengejar kuasa, harta dan keherotan niat terdapat dalam gerakan Islam. Iblis itu ada dalam syurga dan menghasut Adam. Kita telah diberi al-Quran dan as-Sunnah untuk menghindari syaitan jin dan syaitan manusia yang hidup dan bercampur-gaul bersama-sama kita dalam jemaah Islam.

Dimana-mana ada syaitan, jika mahu menyertai organisasi Islam, sertailah yang didalamnya ramai ulama, orang bertaqwa dan orang soleh. Mereka manusia biasa yang banyak kesilapan tetapi amal mereka lebih baik daripada kita. Kita ambil kebaikan dan manfaat daripada mereka dan menolak keburukan yang mereka bawa.

Kebenaran itu pada hujah ilmu bukannya pada orangnya; kehebatan bercakap; kelulusan; pakaian; jawatannya. Ilmu itu diseimbangkan dengan akhlak. Ilmu dan akhlak umpama dua kepak burung yang membawa terbang kebenaran menemui Tuhan-Nya. Tanpa salah satu kepak, kebenaran tidak mampu terbang tinggi.

Walaupun kita berada dalam sesebuah organisasi Islam, ikutilah syura kepimpinan. Jika tidak bersetuju, maka berehat sementara daripada organisasi dengan melakukan pendekatan dakwah yang lain.

Dalam berjemaah, berhati-hati dengan pemimpin berhati singa dan syaitan. mereka suka memperalatkan kita. Gunakanlah aqal kita dalam meneliti hujah-hujah mereka kerana ramai pemimpin berwajah ulama mengunakan kefasihan lidah dengan ilmu Islam untuk memperalatkan orang untuk kepentingan diri mereka sendiri.

 Pilihlah Pemimpin Islam
Pidato KH. Hasan Abdullah Sahal dalam acara Sujud Syukur 90 tahun Gontor. Tentang memilih pemimpin.*

_"Kepada ummat Islam seluruh Indonesia. Kami titipkan ummat ini kepada antum pondok modern Gontor dan para alumni-alumninya. Pilihlah pemimpin-pemimpin yang menuju kepada kesurgaan kita semuanya. Kami titipkan supaya anak-anak kita menyelamatkan bangsa ini dari neraka masuk surga. Sejelek-sejelek muslim, senakal-nakal muslim. Securang-curang muslim, kalau masuk penjara nanti mati masuk surga. Seadil-adil kafir, sejujur-jujur kafir, sepintar-pintar kafir, sesantun-santun kafir, jadi menteri, masuk istana, mati, masuk neraka."_

_"Sejelek-jelek muslim, senakal-nakal muslim, masih punya jatah di surga. Sebaik-baik kafir ndak punya jatah di surga. Tapi jangan lupa masih ratusan, ribuan, jutaan muslim yang adil, santun, demokratis, dan sayang pada rakyatnya. Kita titipkan ummat ini pada bangsa kita untuk memperjuangkan bangsa dan ummatnya."_

Baik-buruk seseorang pada imannya. Baik-buruk seseorang perlu dinilai dengan kebenaran disisi Allah bukannya penilaian diri manusia yang lemah. Penilaian disisi Allah terletak pada iman seseorang. Pemimpin kafir sememangnya adil dan baik disisi kita tetapi mereka zalim disisi Allah kerana tidak mengimani Allah dan Rasul-Nya.

Selemah-lemah dan sezalim-zalim pemimpin tetapi masih beriman kepada Allah, kita perlu mentaati mereka dengan sabar. Nasihati mereka dengan cara paling baik dan sopan. Jika tidak mampu bersabar, turunkanlah mereka dengan cara paling baik dan paling damai (demokrasi). Jika masih gagal, turunlah secara kekerasan jika mudharat kekerasan itu tidak membawa mudharat yang lebih besar. Tetapi sesungguhnya SABAR terhadap pemimpin yang zalim itu paling baik.

Percayalah, pemimpin Islam yang zalim dan berada di negara Islam yang mundur itu lebih baik selagi iman kita dapat kita kekalkan, ilmu Islam dapat kita perolehi dan amalan Islam mudah dilakukan.

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...