Politik suatu
barang yang dinamik dan fleksibel. Ia memerlukan hikmah dan ketepatan masa
bertindak dalam menanganinya. Sedikit kealpaan dan kesilapan boleh membawa
padah yang besar. Ramai berwatak futuristik belum tentu berjaya jika tiada
ketepatan pada saatnya.
Fenomena
Radikalisme Dalam Gerakan Islam
Kita menolak bahawa
Islam agama yang ekstremisme dan mengalakkan keganasan. Islam mengutamakan
uslub atau pendekatan lemah-lembut dalam berdakwah. Islam tidak mengajar
umatnya menyerang atau berperang jika tidak diserang. Punbegitu kita mengakui
bahawa ada segelintir umat Islam yang terpesong kefahaman dan tindakan dalam
memahami konsep dalam Islam terutamanya konsep jihad. Proses radikalisasi dalam
masyarakat Islam perlu diteliti dengan jelas untuk memahami penyebab kehadiran
radikalisme dalam masyarakat dan gerakan Islam.
Radikalisme dalam
gerakan Islam berpunca daripada tindakan musuh yang menzalimi dan kemunculan
neo-jahiliah dalam kalangan umat Islam. Islam menyuruh umatnya berSABAR tetapi
akibat kezaliman yang melampau, bangkitlah fenomena radikalisme yang dibenarkan
disisi Islam dan dilarang disisi Islam.
Fenomena
radikalisme yang dibenar disisi Islam berlaku untuk mempertahankan Islam dengan
batas-batas yang dibenarkan oleh Islam. Istilah kafir walaupun sangat tidak
digalakkan pengunaannya boleh digunakan jika yang dikafirkan itu melampaui
batas dan cukup syarat untuk dikafirkan. Manakala fenomena radikalisme yang
tidak dibenarkan disisi Islam ialah mereka melampaui batas dalam kefahaman dan
tindakan mereka sebagai kelompok muktazilah, syiah, jemaah al-Takfir wal Hijrah
dan ISIS di Syria.
Dalam politik
Malaysia, radikalisme dalam gerakan Islam dapat dikesan apabila isu takfir
dibangkit oleh ulama tersohor Syeikh Abdul Qadir Bin Abdul Mutalib al-Mandili,
Ketua PAS Cawangan Mekah. Beliau mengarang kitab Islam Agama dan Kedaulatan dilihat mengancam Kerajaan Perikatan.
Semasa PAS dalam
Barisan Nasional (BN), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mengalami fenomena
radikalisme. Istilah toghut dan
jahiliah digunakan secara berleluasa. Antara tokoh yang terkenal dalam
pengunaan istilah seperti di atas ialah Timbalan Presiden ABIM dan penulis akhbar
rasmi ABIM, Risalah iaitu Siddiq Fadzil. Beliau ketika itu adalah pengikut
tegar pemikiran Sayyid Qutb. Suara Islam dan IRC juga sefikrah dengan ABIM
ketika itu.
Setelah PAS
ditendang daripada BN, tokoh-tokoh muda terutamanya daripada ABIM membanjiri
PAS. Radikalisme mula bertapak kembali dalam PAS. Kemuncaknya kemunculan Amanat
Haji Hadi dan Peristiwa Memali.
Mempelbagaikan Pendekatan Dalam Politik Islam
Politik ialah medan
kebijaksanaan ijtihad. Ada sesetengah pendapat ia berada dalam bidang muamalat
bukannya aqidah. Pada pandangan penulis, setiap perkara dalam Islam tunjangnya
aqidah. Jika kita dalam urusan muamalat, tunjangnya juga adalah aqidah. Tidak dapat
lari Islam sebagai satu cara hidup selain bertunjangkan aqidah.
PAS adalah mata
rantai gerakan Islam di dunia banyak mendahului dalam pendekatan politiknya.
Eksperimen politik PAS cukup dinamis dan fleksibel berbanding dengan gerakan
Islam lain yang mahu bertatih dalam politik demokrasi-pilihanraya.
1. Konvensi Nasional
2. Kerajaan Campuran (Perikatan-PAS)
3. Barisan Nasional
4. Kerjasama PAS-CCC
5. Angkatan Perpaduan Ummah
6. Barisan Alternatif
7. Pakatan Rakyat
8. Gagasan
Sejahtera
Sebuah gerakan
Islam, syarat keaslian sebuah gerakan Islam ialah kewujudan masyarakat Islam
yang disering dipopularkan konsep Negara Islam dan pelaksanakan perundangan
Islam yang seringkali dimomokkan hukum hudud. Menyatakan secara terang atau
tidak, matlamat tertinggi sebuah gerakan Islam ke arah kedua-dua perkara
tersebut.
PAS pernah mengenepikan
atau menyimpan sementara hasrat perjuangannya yang asali semasa menyertai
Kerajaan Campuran, Kerajaan Barisan Nasional, Angkatan Perpaduan Ummah-Semangat
46[i],
Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat-Negara Berkebajikan dengan mendepankan
isi-isi kandungan Negara Islam dan perundangan Islam seperti yang biasa kita
lihat dalam sesebuah negara sivil tetapi tetap berprinsip Islam. Pada pandangan
penulis, PAS telah mendahului Dr Tariq Ramadhan, Syeikh Rashid Ghannousshi, Parti
an-Nahdah Tunisia dan AKP Turki dalam bab ‘reformisme’.
ABIM juga melakukan
anjakan paradiqma lebih awal daripada gerakan Islam yang lain. Mereka telah
membenarkan pemimpin agung mereka, Anwar Ibrahim masuk UMNO, parti sekular dan
musuh sejati mereka. Anwar Ibrahim menjadi regu hebat Perdana Menteri Dato Seri
Mahathir Mohamad. Anwar Ibrahim dalam kerajaan merancakkan lagi usaha
Islamisasi kerajaan dengan penerapan nilai-nilai Islam dan memartabatkan syiar
Islam seperti penubuhan ISTAC, UIA dan Bank Islam. ABIM pula memperkenalkan slogan
Rakan Pembangunan Kerajaan dan Manhaj Malayzi.
Perlukah Konsep-Istilah Muslim Demokrat di Malaysia?
Kita masih boleh
menerima jika Muslim Demokrat itu hanya pendekatan yang sesuai dipraktiskan di
tempat-tempat tertentu seperti Tunisia dan Turki yang tegar sekularisme. Kita
bersangka baik bahawa ia adalah satu ijtihad. Persoalan yang timbul, adakah ia
sesuai dengan suasana di Malaysia?.
Di Turki, Mesir dan
Tunisia, kelompok Islamis menghadapi kelompok sekularis tegar dan totok,
justeru sesuailah mereka menamakan diri mereka kelompok Muslim Demokrat yang
dilihat ‘sekularis yang berbaju sekularisme-demokrasi-liberalisme dan peradaban
Barat tetapi masih berjiwa dan berprinsip Islam’. Formulanya, Islamis
menghadapi Sekularisme = Muslim Demokrat.
Di Malaysia,
perjuangan umat Islam bukanlah menjadi lebih sekular atau mahu menjadi sekular
atau Muslim Demokrat. Perjuangan umat Islam di Malaysia sebenarnya siapa yang
mahu menjadi lebih Islamik!. Formulanya, Islamis menghadapi Nasionalis-Syiar
Islam = Lebih Islamik.
Dasar Penerapan
Islam, Islamisasi dan memartabatkan syiar Islam regu Mahathir-Anwar, pengisytiharan
Negara Islam (Apabila PAS mengemukakan Dokumen Negara Islam, Tun Mahathir terus
mengisytiharkan Malaysia sebuah Negara Islam), Islam Hadhari oleh Tun Abdullah
Ahmad Badawi dan memartabatkan RUU 355- Akta Mahkamah Syariah-Tahfiz-Wasatiyyah
(Dato Seri Mohd Najib) adalah mesej bahawa Islam masih bernyawa dan sekularisme
Malaysia tidak setegar dan setotok Turki dan Tunisia. Jika UMNO-BN bersih
daripada rasuah dan penyalahgunaan kuasa, Tun Mahathir, Tun Abdullah dan Dato
Seri Mohd Najib adalah Muslim Demokrat yang lebih baik daripada Syeikh Rashid
Ghannousshi dan Erdogan.
No comments:
Post a Comment