Oleh Mohamad Ridhwan Alias
“Tanpa berlengah-lengah saya
membuat keputusan bahawa sumbangan yang abadi yang dapat diberikan oleh
seseorang dalam keadaan seumpama ini ialah menulis sebuah buku; kerana buku
dapat kekal lama, selepas kerajaan, manusia, negara, catatan pemikiran dan
tindakan manusia lupus.”-
Syed Muhammad Naquib al Attas
Pemula Kata
Tahun 2016, usia berbaki yang ada menghampiri umur 40 tahun didoakan
sebagai tahun penjelasan dan penegasan kepada pandangan alam (worldview) bahawa Islam sebagai satu
cara hidup yang menjadi tunjang kepada pemikiran dan tindakan kita. Islam yang
kita pelajari melalui pembacaan, belajar-berguru dan mengkaji sendiri berdasarkan
sumber ilmu yang benar iaitu al Quran dan hadith sahih. Dalam mentafsirkan
Islam dalam kehidupan kita, kita mestilah mengikut kehendak al Quran dan hadith
sahih bukannya kehendak akal dan nafsu kita dan manusia yang lain.
Guru yang terbaik ialah guru yang berada sekitar sebelum 300 tahun
selepas munculnya Islam [pengembalian semula Islam]. Kita mengambil ilmu,
tauladan dan kebaikan daripada para ulama dan tokoh Islam, dan mengenepikan
perbalahan di antara mereka serta
menolak akhlak buruk mereka dalam berkhilaf.
Kita memperjuangkan Islam merentasi politik kepartian, kaum, aliran pemikiran
dan kumpulan kita. Kedamaian dicari bukannya perbalahan. Kepentingan umat Islam
didahulukan daripada kepentingan peribadi, keluarga, parti, kumpulan, aliran
pemikiran dan puak.
Kebanyakan lulusan agama atau agamawan mempunyai kepentingan dan
menggunakan hujah agama untuk menghalalkan atau mempertahankan kepentingan
mereka. Justeru, kita perlu menyediakan 3 hingga 10 hujah melalui hasil bacaan
atau pendapat beberapa guru [ulama rabbani] yang berdalilkan al Quran dan
hadith, kemudian kita pilih satu pendapat yang mudah dan sesuai dengan
kemampuan dan realiti hidup kita.
Kita tidak menolak pemikiran manusia bersumberkan akal dan pengalaman
manusia selagi tidak mengatasi dan menyalahi sumber pertama nan agung iaitu
wahyu. Dan sejauh mana pula kalian yang bertanya mengakuri kehendak sumber
pertama nan agung tersebut?. Kita boleh mengambil kebaikan daripada pemikiran
manusia selagi tidak menyalahi aqidah dan syariat Islam serta tidak mengenepikan
syariat itu sendiri.
Perbalahan dan konflik berlaku kerana manusia hilang kepimpinan.
Manusia memerlukan pemimpin yang dihormati. Selepas zaman Khalifah Saidina
Uthman, konflik perbalahan sesama umat
Islam semakin menjadi-jadi. Perang Jamal antara kelompok pimpinan Saidatina
Aishah – Zubair al Awwam – Talhah Ubaidullah dengan Khalifah Saidina Ali Abi
Talib. Mereka semua manusia agung yang terkenal kesalehan juga terbabit dengan
perbalahan dan konflik ekoran keputusan ijtihad yang berbeza dalam menangani
sesuatu isu. Ia juga dipengaruhi oleh watak-sifat peribadi para sahabat
–garang, tegas dan lain-lain. Justeru, jadilah pihak pendamai-neutral dalam
perbalahan dan konflik dalaman dengan terus istiqamah dalam organisasi dan
terus bersabar mendepani karenah para sahabat yang mempunyai pelbagai tahap
keimanan.
Cerita Bermula
Lebih kurang 15 tahun yang lepas di Universiti Malaya, penulis menemui
satu kenyataan Tan Sri Prof Dr Syed Muhammad Naquib al Attas seperti di atas yang banyak mempengaruhi diri
penulis agar terus menulis tanpa jemu. Walaupun belum mencapai tahap menulis sebuah
buku sendiri, proses pembelajaran dan penajaman tulisan terus dilakukan.
Tulisan tersebut disimpan dalam fail peribadi terletak di dalam komputer dan
blog. Menulis buku pada zaman ledakan maklumat dan gajet ini lebih mudah kerana
kita boleh menulis buku secara maya/pdf dan menyebarkannya secara online tanpa
sebagai kos pengurusan. Cuma ruang masa dan komitmen tertentu menjadi sedikit
kekangan.
Tanpa sebuah buku, segala hasil pembacaan tidak dapat dituangkan untuk diabadikan
dalam usaha menyedarkan dan memandaikan orang lain. Seorang berPhD tanpa
buku-buku yang dihasilkan bagaikan ada kunci tanpa kenderaan. Penulisan
bersifat abadi daripada usia manusia sebagaimana pernyataan Abdullah al Qari, ‘Tulisan akan terus kekal sesudah perginya
penulis; Sementara penulisnya beristirahat di bawah bumi’.
Secara fitrah, manusia suka menyampaikan maklumat. Zaman purbakala,
mereka melukis pada dinding gua. Kemudian manusia mencipta tulisan yang
akhirnya tulisan menjadi salah satu ciri tamadun. Ia dalam bentuk simbol mnemonik dan sistem ideografis yang ditemui di tapak bersejarah Mesopotamia (3200 SM)
dan Mesoamerika dipercayai sekitar tahun 600 SM. Pelbagai jenis ‘tulisan’
ditemui oleh para arkeologis seperti alfabet,
hieroglif dan piktograf.
Sejarah kertas bermula di Tamadun Mesir dikenali sebagai papirus. Dalam Tamadun China pula, Tsai Lun yang menemui
kertas yang diperbuat daripada bahan berasaskan buluh pada tahun 101 Masehi. Teknologi
pembuatan kertas dipindah kepada Daulah Islam [Abbasiyyah] di Timur Tengah dan
Asia Tengah. Pada tahun 1799, Nicholas Louis Robert menginovasikan mesin
pemprosesan kertas dikenali sebagai mesin Fourdrinier. Tradisi menyalin buku
telah berubah kepada pencetakan kertas setelah Johannes Gutenberg mencipta
mesin cetak pada tahun 1450.
Dalam tradisi Islam, sahabat-sahabat Rasulullah menulis pada pelepah
tamar dan belulang kulit kambing.
Peradaban Islam berteraskan ilmu. Pada Abad ke 10 Masihi, perkembangan ilmu
sangat pesat. Peradaban Islam memiliki ramai warraq yang berperanan menyalin dan memperbanyakkan kitab-kitab
yang dihasilkan oleh para sarjana Islam.
Peradaban Islam terkenal dengan perkembangan ilmu pengetahuan. Dinasti
Abbasiyyah berpusat di Baghdad mempunyai banyak perpustakaan yang besar.
Antaranya Perpustakaan Baghdad yang mempunyai koleksi buku berjumlah 400 hingga
500 ribu jilid buku.
Al Quran dan Penulisan
Dalam al Quran terdapat beberapa ayat yang berkaitan dengan penulisan
iaitu
1. Surah al Qalam: 1-2
2. Surah al Alaq: 1-2
3. Surah Luqman: 27
4. Surah al Baqarah: 79
Tujuan Penulisan: Sebuah
Pandangan Alam [Worldview]
Kehidupan ini umpama medan ujian atau peperiksaan. Contoh ini
seringkali dibawa oleh pendakwah terkenal doktor Zakir Naik. Setiap orang yang
mengambil ujian atau peperiksaan mempunyai tujuan mereka mengambil ujian.
Setiap orang yang mengambil ujian mesti mahu lulus. Markah minima untuk
lulus dalam sesuatu ujian adalah 40 markah. Markah minima ini adalah
mengungkapkan kalimah syahadat dan melakukan solat iaitu asas kepada agama
Islam.
Kalimah syahadat ialah percaya kepada Allah Yang Esa atau hanya satu
tuhan sahaja. Tuhan tidak boleh digambarkan melalui imiginasi manusia melalui
gambar atau patung. Dan mengakui Nabi Muhammad SAW utusan Allah SWT.
Kenapa penting sangat kalimah syahadat dan solat, sedangkan kita dapat
melihat ramai orang baik (seperti orang Jepun dan Barat) mengamalkan amalan
berdasarkan kehendak Islam (al Quran dan al Sunnah) tetapi tidak mengucapkan
kalimah syahadat (tidak menganuti Islam)?. Manakala orang yang bersyahadat
mempunyai amalan yang teruk?. Kalimah syahadat umpama kunci, tiket dan minyak
bagi sesebuah kenderaan. Tanpa kunci, tiket (bagi pengangkutan awam) dan
minyak, kenderaan yang baik tiada berguna untuk perjalanan menuju ke destinasi
(baca: akhirat).
Untuk ke Syurga, bersyahadat adalah syarat. Tetapi ia tidak cukup. Ada
empat peringkat manusia yang beruntung berdasarkan surah al ‘Ashr;
1. Orang beriman
2. Mengerjakan amal soleh
3. Menasihati supaya mentaati kebenaran
4. Menasihati dengan kesabaran
Empat peringkat ini boleh dijadikan KPI atau tanda aras kita dalam
kehidupan.
Sudah tentu, setiap orang tidak mahu mendapat markah minima sahaja
dalam ujian. Semua orang mahukan markah maksima- paling tinggi. Markah maksima
adalah keimanan yang tertinggi atau berTAQWA
kepada Allah SWT. Usaha ke arah mendapat markah maksima ialah USAHA mendekatkan diri kepada Allah SWT
melalui memperbanyakan amalan yang sahih dan benar mengikut kehendak al Quran
dan al Sunnah.
Untuk berjaya dalam ujian, seseorang perlu mengikut skema jawapan yang
diajarkan oleh guru. Kejayaan dalam kehidupan memerlukan seseorang mengikut
dengan bersungguh-sungguh dan yakin skema jawapan daripada al Quran dan hadith
sahih. Tiada cara lain untuk mendapat markah maksima kecuali mengikut skema
jawapan ini. Guru adalah ulama rabbani iaitu ulama yang berilmu, beramal dengan
ilmu, istiqamah dalam beramal, berakhlak mulia, berhikmah dalam dakwah,
memperjuangkan Islam sebagai satu cara hidup mencakupi politik, sosial dan
ekonomi tanpa menjuzukkannya, cara berfikir dan bertindak mengikut kehendak al
Quran dan hadith yang sahih, dan bersih daripada amalan yang bukan amalan
Rasulullah SAW. Ulama yang mengajar mengikut kehendak al Quran dan hadith
bukannya kehendak akal dan nafsu mereka.
Intisari hujah Zakir Naik di atas ialah tujuan hidup asasi dan sumber
ilmu asasi kehidupan seseorang manusia. Setiap penulisan perlu berlandaskan
tujuan hidup asasi dan sumber ilmu asasi bagi seseorang manusia bukannya
berdasarkan kehendak akal-nafsu seseorang penulis.
Sesebuah tulisan sudah tentu mempunyai tujuan. Tujuan dihasilkan
daripada dorongan dalaman dan luaran seseorang penulis. Menurut Abdullah al
Qari, beliau terdorong untuk menulis daripada satu ayat suci al Quran, Surah
Ash Shaff: 11. Makna dorongan seorang penulis bernuasa Islam ‘ialah daripada Allah sendiri’.
Penulis-penulis Islam berslogankan ‘berkarya
untuk Allah’ dan ‘ Seni untuk Allah’.
Slogan ini menolak slogan penulis lain yang berslogan ‘seni untuk seni’.
Anwar al Jundi, seorang penulis-pemikir Islam menyatakan 3 sasaran
beliau dalam penulisan iaitu;
1. Menghadapi suasana (pincang) yang telah berlaku dalam kalangan umat
Islam; keadaan beku, ditindas dan penyebaran buku-buku yang menyeleweng
2. Menghadapi serangan pemikiran iaitu usaha pembaratan dan faham
kebangsaan yang sempit
3. Menghadapi kekalahan jiwa (semangat) dalam menghadapi faham
kebebasan dan pemodenan.
Dalam satu kertas kerja yang dihasilkan oleh Abdul Ghani Samsudin, beliau
menukilkan pendapat Syams al Din al Babibli yang menyatakan seseorang itu tidak
digalakkan menulis kecuali dalam merealisasikan tujuh tujuan iaitu
1. Menulis perkara yang belum ditulis oleh orang.
2. Menyempurnakan sesuatu yang masih kurang dan belum sempurna.
3. Menulis untuk menjelaskan sesuatu yang sukar difahami.
4. Menulis untuk meringkaskan perkara yang panjang tanpa mengabai
faktor-faktor penting.
5. Menulis untuk menampilkan sesuatu yang sebelum ini tidak teratur
supaya lebih teratur dengan urutan dan kaedah yang betul.
6. Menulis untuk membetulkan kesilapan penulis terdahulu.
7. Menulis untuk mencantumkan sesuatu yang sebelum ini bercerai berai.
Penulisan hendak bersifat membina dan mengislah bukannya meruntuhkan.
Penulisan juga untuk menambahkan pahala bukannya menambahkan dosa. Penulisan
itu satu perkara yang berkaitan dengan amanah dan tanggungjawab. Amanah dan
tanggungjawab dalam penulisan inilah yang akan menghantar kita ke syurga atau
neraka di akhirat nanti. Abdul Ghani Samsudin menukilkan pendapat ‘Ali
Jirisyah, ‘penulis Muslim hendaklah
menguasai kerangka berfikir secara Islam atau dawabit al fikr al Islami. Kerangka dan kriteria berfikir secara
Islam ini berkaitan dengan persoalan manhaj atau metodelogi. Ia berkaitan
wasilah (means), akhlak dan keinsafan mengenai peranan manusia itu sendiri
dalam masyarakat’.
Siapa Penulis?
‘Sasterawan itu kedudukannya
lebih rendah daripada tukang
kayu’- Plato
‘Kau mencipta malam dan aku
mencipta lampu
Kau menjadikan tanah liat, aku
membentuk cawan
Kau mencipta hutan, padang dan
bukit
Dan aku membuat batas bunga,
halaman dan taman’ - Iqbal
Mohd Affandi Hassan dalam Novel
Pujangga Melayu membahagikan penulis kepada dua kelompok iaitu Sasterawan
dan Pengarang. Pengarang terlibat dalam persuratan manakala Sasterawan terlibat
dalam bidang sastera. Asas perbezaan kedua-dua bidang ini dapat dilihat pada
falsafah sastera dan falsafah persuratan.
Asas Falsafah Sastera ialah perasaan, khayalan, emosi dan imiginasi. Ia
digerakkan oleh daya kreatif untuk mencipta sesuatu yang kaya dengan perasaan,
emosi, khayalan dan imiginasi. Falsafah sastera mengiktiraf yang tinggi kepada
kelainan dalam aspek bahasa, , tema, teknik, perwatakan dan sebagainya.
Sasterawa diberi kebebasan sepenuhnya dan sewenang-wenangnya untuk mengunakan
imiginasi, emosi dan sebagainya dalam mencipta hasil karya mereka. Kebebasan
ini tidak terbatas selagi tidak menyalahi undang-undang negara, adat setempat
dan politik.
Apabila sasterawan menulis dengan berani tentang roh, hari kiamat, alam
kubur dan agama, mereka tidak tahu tetapi mengambarkan dengan imiginasi mereka
berdasarkan khayalan akal mereka sendiri. Kebenaran bukanlah tujuan utama
seseorang sasterawan. Tujuan sasterawan ialah menarik perhatian dan minat
pembaca sahaja. Sasterawan akan dipandang tinggi jika mereka menghasilkan karya
yang luar biasa dari segi tema, watak, teknik, latarbelakang dan dialog. Yang
dinilai adalah keluarbiasaan bukannya kebenaran.
Kita dapat melihat sasterawan menokohkan pelacur, pembunuh, pemimpin
jahat dalam karya mereka tanpa penghitungan akhlak-adab dan kebenaran. Falsafah
Sastera menjadikan manusia sebagai ukuran dan meletakkan manusia sebagai
teragung dan menjadikan daya kreatif sebagai landasan kepada ukuran tersebut.
Falsafah Sastera adalah salah satu humanisme yang berlandaskan hedonisme atau
keseronokan semata-mata. Semua sistem pemikiran manusia tidak berasaskan wahyu
meletakkan manusia sebagai tonggak sistem nilai, oleh itu maksud ‘mengembalikan menjadi manusia’ itu
dihuraikan daripada perspektif manusia sendiri dengan memberi kebebasan mutlak
kepada akal untuk menentukannya.
Falsafah Persuratan berlandaskan akal dan logik bukannya khayalan dan
emosi. Akal dan logik sebagai asas, maka ilmu menjadi peranan utama dalam
falsafah persuratan. Matlamat Falsafah Persuratan ialah kebenaran berdasarkan
pendidikan, akhlak, nilai dan adab. Bahkan dalam konteks Islam, kebenarannya
berdasarkan iman dan taqwa.
Sistem pemikiran berlandaskan wahyu, nilai ditentukan oleh Allah SWT
dan manusia bertindak sebagai pelaku atau pelaksana mengikut penentuan yang
ditetapkan oleh Allah SWT. Epistemologi ajaran wahyu, manusia mempunyai tiga
sumber ilmu iaitu wahyu, akal dan pengalaman. Untuk kembali menjadi manusia,
seseorang perlu mengunakan ketiga-tiga sumber ilmu tersebut dalam mentafsirkan
‘kembali menjadi manusia’ sebagai
kembali kepada TAKLIF ertinya
kembali kepada hakikat asal usul manusia iaitu sebagai khalifah Allah dan hamba
Allah. Inilah asas Falsafah Persuratan.
Seorang pengarang perlu kerangka berfikir secara Islam yang berdasarkan
nilai ajaran al Quran, hadith, ijma’ dan qiyas. Pola pemikiran perlu berpasak
tauhid, batasan syarak dan kepastian fiqh dalam batas ghalib al zan [Abdul Ghani Samsudin]. Kerangka berfikir yang perlu
ada pada seseorang pengarang ialah
1. Aqliah penulisan muslim hendaklah menurut retorika yang betul.
2. Tidak mudah menerima sesuatu tanpa dalil yang munasabah.
3. Tidak berfikir berdasarkan prasangka.
4. Tidak berfikir berdasarkan sentimen semata-mata.
5. Tidak statik.
6. Cenderung untuk pengamatan yang mendalam dan cerdik.
7. Mengambil manfaat daripada dapatan ilmiyah yang tahan uji serta
daripada pengalaman orang lain yang berguna.
Apa Yang Mahu Ditulis?
Menulis apa sahaja asalkan berfaedah dan memandaikan serta menyedarkan
orang lain atau umat. Penulisan terbaik adalah penulisan yang membawa pembaca
mendekatkan diri dengan Allah SWT, meluruskan iman-aqidah, memperelokkan akhlak
dan memberi kefahaman yang jernih serta tindakan yang sederhana dan berhikmah.
Penulisan yang berkesan ialah penulisan yang berimpak tinggi dan berpengaruh
dalam masyarakat di dunia.
Karya pemikir-penulis Barat seperti William Shakespeare, Alexis de
Tocqueville, Karl Marx, John Locke menjadi karya berpengaruh di dunia Barat dan
Timur selagi mana seseorang itu berotak Barat. Jika kita meneliti karya-karya
ulama terdahulu seperti Syeikh Daud Bin Abdullah al Fathani melalui karyanya, Munyatul Mushalli berusia 105 tahun
mengikut cetakan Mathbah al Miriyah, Mekah masih berlegar dipelajari dan
ditekuni sekaligus menjadi amalan para pelajar sama ada ada di pondok dan
masjid. Tak terhitung jumlah pahala jika dilihat dengan tahun kitab ini
dihasilkan.
Hasil karya yang dihasil mestilah berupaya menghasilkan impak tinggi
sebagaimana karya Syeikh Daud Abdullah al Fathani dengan pengislahan dan
memandaikan masyarakat. Slogan ‘penulisan
untuk perubahan’ masyarakat seharusnya dijadikan azimat mengiringi hasil
penulisan kita.
Mohd Affandi Hassan menggagaskan Gagasan Persuratan Baru sebagai
kerangka penulisan yang Islami. Gagasan Persuratan Baru membahagikan karya
kreatif kepada tiga kategori iaitu
1. Karya Persuratan – bersandarkan kepada konsep ilmu yang benar dan
mengutamakan wacana daripada cerita.
2. Karya Sastera – mengutamakan cerita yang diasaskan kepada emosi,
imiginasi dan khayalan.
3. Karya erotik/picisan/lucah – menjadikan seks dan hawa nafsu dalam
pengucapan kreatif.
Akhir-akhir ini, penerbit buku indie telah menjadi pemain utama dalam ‘industri’
buku negara. Kemunculan penerbit indie dengan pelbagai nama mencetuskan satu
fenomena baru dimana karya indie telah diarus-perdanakan dalam khalayak
masyarakat awam. Jika dulu, karya indie disebarkan melalui zine atau samizat, sekarang melalui buku sebagaimana
penerbit-penerbit arus perdana.
Berdasarkan penglihatan secara kasar, lebih kurang 80% hasil penerbitan
karya indie memenuhi kategori karya sastera dan karya erotik/picisan/lucah sebagaimana
diutarakan oleh Mohd Affandi Hassan. Karya kategori [2] dan [3] hanya memenuhi
selera akal dan nafsu anak muda yang mengarahkan kepada imiginasi, emosi dan
perasaan yang tidak stabil dari segi tauhidik dan akhlakiah.
Setiap hasil penulisan perlu memenuhi kategori [1] agar karya kita
berguna dan berfaedah untuk diri penulis di dunia dan akhirat.
Menulis dan Sumber Rujukan
Sumber ilmu dalam Islam ialah wahyu, akal dan pengalaman. Wahyu terdiri
daripada al Quran dan disokong oleh hadith sahih. Akal dan pengalaman penulis boleh digunakan dalam hasil penulisan
selagi tidak melanggari aqidah dan syariat Islam.
Sumber ilmu dalam Islam sangat berautoriti dan dijaga agar tidak
terpesong dan tersesat. Mengikut para ulama, terdapat dua jenis kebenaran dan
autoriti sumber ilmu iaitu [1] kebenaran yang dirujuk terus kepada al Quran,
hadith dan sunnah rasul. [2] Kebenaran yang diriwayatkan oleh peribadi-peribadi
berwibawa. Peribadi berwibawa mempunyai sifat rasul iaitu bercakap benar,
menyampaikan, cerdik dan amanah. Proses pemeliharaan sumber ilmu ini terbukti
paling berkesan dengan adanya ilmu hadith.
Sebagai penulis, pemikir dan pembaca, kita perlu menapis unsur-unsur
Sekularisme, Pluralisme dan Liberalisme (SEPILIS) daripada penerimaan maklumat
kita agar ia tidak menjadi pandangan alam kita dalam kehidupan. SEPILIS merebak
pesat dalam bidang keilmuan, media massa, penulisan dan pentadbiran di negara
ini. Jika di Indonesia, kelompok SEPILIS sudah berpengaruh besar dalam Nahdatul
Ulama, Muhammadiyyah, dalam Majelis Ulama Indonesia, universiti dan parti
politik.
Dalam penulisan non fiksyen, kita dalam mengesani unsur SEPILIS dalam
karya-karya penulis tertentu. Karya penulis berkenaan terdapat unsur penerapan
kebebasan secara mutlak, politik berasaskan manusiawi bukan berpaksakan tauhid,
penolakan agama dalam urusan negara, perjuangan hak asasi dan wanita secara
melampau dan sokongan terhadap LGBT. Secara solusinya, penulis kalangan
berfahaman SEPILIS menolak kebenaran abadi dalam agama dan menonjolkan
kenisbian dalam pemikiran dan budaya melalui hasil karya mereka.
Dalam penulisan fiksyen, unsur SEPILIS dapat dilihat dalam usaha
mengangkat tema LGBT, anti agama dan ulama, menolak politik dan perundangan
Islam, murtad dan ateis. Karya mereka berasaskan kekosongan jiwa atau
nihilisme. Karya berunsur SEPILIS mengangkat feminisme, keseksian dan seks,
pasca modenisme, pemujaan terhadap kebeliaan dan memartabatkan manusia sebagai
tunjang segala urusan dunia sehingga mengenepikan Tuhan.
Buku dan Komersial
Menulis bukan kerna nama
Menulis bukan mencari keuntungan
royalti
Menulis untuk menyebarkan
kebahagiaan dan memandaikan umat.
Dunia yang penuh materialistik dan mahu popular menjadikan buku sebagai
komoditi yang menguntungkan. Kehendak mahu keuntungan akan mengatasi iman,
prinsip dan ideologi-aliran pemikiran kita. Kita boleh mengejar keuntungan
tetapi tidak perlu mempertuhankan keuntungan
adalah segalanya secara mutlak.
Pada hari ini, penerbit baru dan kecil tumbuh bak cendawan selepas
turunnya hujan. Ada juga penulis membuat pilihan untuk menerbitkan sendiri buku
mereka.
Menulis pada hari ini memerlukan nama. Nama tersebut mesti popular dan
dikenali ramai agar nilai komersial sesebuah buku semakin meningkatkan.
Kewibawaan dalam ilmu tidak diambil kira jika tiada nama. Nama menghasilkan
populariti sehingga penulis menjadi selebriti. Dalam menghasilkan nama yang gah
dan hebat, ia diperolehi melalui pengaulan dan isu popular yang dicetuskan oleh
penulis. Jika penulis bergiat dalam politik, gerakan mahasiswa, pernah
ditangkap atau dipenjara, ada usaha berkebajikan, berjaya dalam perniagaan,
seorang yang unik, petah bercakap di forum/debat dan cemerlang dalam
pembelajaran dan penyelidikan, nama seseorang penulis semakin berharga. Nama
yang berharga ini bernilai komersial yang boleh menghasilkan keuntungan dalam
industri buku.
Ada sebahagian buku yang dihasilkan pada tahap picisan, sedikit ayat
dan banyak gambar berwarna laku laris ekoran penulisnya adalah seorang yang
unik melalui lawak-lawaknya dalam media sosial.
Apabila buku diindustrikan dan dikomersial, roh ilmu semakin terhakis
ekoran daripada mendahului keuntungan daripada penyebaran ilmu dan isi
kandungan buku itu sendiri. Buku bukanlah lagi sumber ilmu tetapi bahan hiburan
untuk santai.
Konsep IQRA: Dari Pengilmuan
Kepada Ketundukan Kepada-Nya
Membaca, menulis dan mengajar-3M saling berkaitan antara satu sama
lain. Ia juga boleh dikatakan maqam dalam kelimuan dimana maqam mengajar paling
atas sesudah membaca dan menulis.
Kunci Ilmu Pengetahuan
1. Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan.
2. Dia menciptakan manusia daripada segumpal darah.
3. Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Mulia
4. Yang mengajar (manusia) dengan pena
5. Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.
Punca Kejahatan Manusia
6. Tidak sama sekali! Sesungguhnya manusia itu benar-benar melampaui
batas.
7. Apabila dia melihat dirinya serba cukup.
8. Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmu tempat kembali(mu)
9. Bagaimanakah pendapatmu tentang orang yang melarang (Abu Jahal).
10. Seorang hamba ketika dia mengerjakan solat.
11. Bagaimanakah pendapatmu jika dia (yang dilarang solat itu) berada
atas kebenaran (petunjuk)
12. Atau dia menyuruh bertaqwa (kepada Allah)?.
13. Bagaimanakah pendapatmu jika dia (yang melarang) itu mendustakan
dan berpaling?
14. Tidakkah dia mengetahui bahawa sesungguhnya Allah itu memerhatikan
(segala perbuatannya)?.
15. Tidak sama sekali! sesungguhnya jika dia tidak berhenti (berbuat
demikian) pasti Kami tarik ubun-ubunnya.
16. (iaitu) ubun-ubun orang yang mendustakan dan menderhaka.
17. Maka biarlah dia memanggil golongannya (menolongnya).
18. Kelak Kami akan memanggil malaikat Zabaniyyah
19. Jangan sekali-kali! Janganlah engkau patuh padanya dan sujudlah
serta dekatkanlah (dirimu kepada Allah).
Surah al Alaq adalah surah yang membicarakan tentang ilmu dan
ketundukan kepada Allah SWT. Istilah ‘Baca’ menghasilkan tahu-yakni ilmu dan
pengetahuan. Ilmu-Pengetahuan datang dengan kehendak Allah. Ilmu pengetahuan
datang dengan Nama Allah yang menjelaskan hakikat keimanan iaitu dalam setiap
urusan, setiap gerak langkah, cara fikir dan setiap tindakan hendaklah
dimulakan dengan Nama Allah dan untuk Allah. Kegiatan hidup Rasulullah SAW
adalah dipengaruhi dengan arahan Ilahi daripada bangun tidur sehingga tidur
kembali dan dari detik terima wahyu sehingga baginda meninggal dunia. Arahan
Ilahi menjadi tapak kefahaman keimanan baginda. Ilmu pengetahuan dinyatakan
dengan salah satu sifat Allah iaitu Mencipta dan memulakan penciptaan [1].
Kehebatan Allah SWT mencipta manusia dari segumpal darah. Manusia boleh
merenung dan berfikir tentang kehebatan Allah mencipta manusia. Kenyataan Allah
SWT ini adalah kenyataan ‘saintifik’ dalam pengkajian biologi. Ia sekaligus
menolak darwinisme [2].
Hakikat peranan pena sangat penting dalam peradaban manusia. Pena
adalah alat mengajar paling penting dan paling dalam kesannya kepada manusia
[4].
Antara sebab manusia melampaui batas ialah ketika mereka merasakan diri
mereka sudah serba cukup dari segi kekuasaan, kekayaan, pangkat, kemegahan,
kemasyhuran dan ketinggian ilmu. Sikap serba cukup inilah yang menyebabkan
sesetengah mereka cuba mencabar Tuhan sebagaimana Firaun [6-7].
Dalam konteks penulisan ini, kehebatan seseorang dalam keilmuan perlu
disusuli dengan sifat tawaduk bukannya merasakan diri serba hebat sehingga
menolak dan mengenepikan segala arahan dan kehendak al Quran dan Al Sunnah.
Kita yakin kepada Tuhan,
Kita yakin kepada Islam,
Kita yakin dengan lidah dan hati
Tetapi kita gagal yakin dalam
pelaksanaan Islam menuruti
wahyu secara praktik dalam
kehidupan kita.
Budaya Menerjemah
Rahsia pembinaan sesebuah tamadun ialah perkembangan budaya ilmu yang
digerakkan oleh budaya menerjemah karya-karya agung daripada sebuah tamadun ke
tamadun yang lain. Tamadun Islam menerjemah karya-karya daripada Tamadun Yunani
dan Romawi. Tamadun Barat menerjemahkan banyak karya dari tamadun Islam.
Istilah ‘Terjemahan’ berasal daripada Bahasa Arab, tarjama yang bermaksud perpindahan kata-kata daripada satu bahasa
ke bahasa yang lain.
Kegiatan terjemahan sangat pesat ketika pemerintahan Dinasti Abbasiyyah.
Di bawah pemerintahan Khalifah Harun al Rasyid umpamanya aktiviti terjemahan
sangat digalakkan.
Kita mempunyai ramai siswazah lepasan luar negara. Siswazah luar negara
seharusnya mengambil peluang menyertai kursus asas penterjemahan dan menerjemah
buku-buku yang dihasilkan di tempat mereka belajar. Jika tidak mampu, mereka
boleh menerjemah buku secara berpasukan. Aktiviti penerjemahan ini boleh
merancakkan lagi budaya ilmu di negara ini sekaligus menambahkan lagi khazanah
ilmu negara kita.
Akhir Tulis
Membaca tanpa menulis dan amal menghilangkan ‘bisa’ (impak) ilmu.
Penulisan menjadi alat penyebaran segala yang dibaca. Penulisan juga adalah
rumusan apa yang dibaca. Menulis tidak semestinya menghasilkan sebuah buku.
Menulis adalah nota pemikiran untuk mengoreksi diri dan menajam renung fikir
terhadap apa yang dibaca.
‘Tulislah dengan penamu’
Siap sepenuh pada 2/3/2016 jam
10.45 malam.
No comments:
Post a Comment