Oleh Mohamad Ridhwan Bin Alias
Kita dimatangkan oleh pengalaman dan usia kita. Mazhab
diri ialah ilmu, kasih sayang dan beradab.
1. Manusia
dinilai secara individu bukannya secara institusi. Kebenaran dan kebaikan
bergantung kepada diri seseorang. Kebenaran seseorang sangat berkaitan dengan
taqwa-iman, ilmu dan adab-akhlak seseorang. Seseorang perlu membebaskan diri
mereka daripada syirik luaran dan dalaman-hati, kemudian mengamalkan Islam
secara keseluruhan berpandukan al Quran dan al sunnah.
Kebaikan pada diri manusia berdasarkan sikap dan
tindakan semasa seseorang. Keburukan saat ini belum tentu buruk sepanjang masa.
Kebaikan pada diri manusia terdapat pada seseorang yang berada dimana-mana jua
organisasi/institusi dan kalangan bukan Islam.
Berada dalam organisasi Islam, belum tentu seseorang
itu Islamik. Perlembagaan Organisasi Islam menjaga luaran diri agar mengawasi
diri seseorang berada dalam kawalan syariat. Tetapi hakikat sebenar ialah iman
kita. Iman/keyakinan kita perlu mengikuti syariat dengan sebenar-benarnya.
Begitulah sebaliknya dalam organisasi bukan Islamik.
2. Tidak
taksub kepada individu-tokoh dan institusi, kebenaran kepada sumber ilmu.
Kehidupan bukan bergantung kepada seseorang individu dan sesebuah organisasi.
Pegangan kita adalah mazhab ilmu iaitu berpegang kepada kebenaran sumber ilmu
iaitu al Quran dan al Sunnah.
Para ulama hanya penyusun ilmu dan penyebar maklumat
tentang Islam. Kita mesti menghormati dan beradab dengan mereka. Punbegitu kita
tidak boleh taksub kepada mereka. Untuk mengelakkan ketaksuban, kita
pelbagaikan para guru kita dan pandangan muktamad adalah al Quran dan al Sunnah
bukannya kata-kata guru kita tanpa nas.
3. Menjauhi kritikan. Kritikan hanya kepada
zahir kesalahan bukannya pada orangnya. Kita jangan mengkritik atau menolak
kebaikan walaupun kebaikan itu dilakukan oleh musuh dan orang yang kita benci.
Walaupun kebaikan itu disyaki beragenda tertentu, kita
serahkan muslihat itu kepada Allah sebab hati seseorang tidak dapat dibaca.
Seseorang yang dikritik pada hari ini belum tentu
menjadi bertambah teruk. Hati manusia boleh berbolak balik imannya. Maka berdoalah untuk hidayah seseorang dan
moga hati kita ditetapkan iman oleh Allah SWT.
4. Mementingkan praktikal ilmu bukan sekadar
wacana dan diskusi ilmu sahaja. Usia 20-an cukup seronok dengan wacana dan
perbincangan. Usia 30 an, wacana dan perbincangan menjadi hambar dan hampa
tanpa amalan. Mencari ilmu untuk beramal dan bermanfaat pada diri dan
masyarakat setempat. Jadikanlah mengingati
MATI dan Hari Akhirat sebagai motivasi diri untuk beramal bukan setakat
menjadi bijak dan genius sahaja.
5. Meraikan perbezaan dengan menghormati.
Perbezaan perlu disikapi dalam konteks ilmu dan adab. Tanpa konteks ilmu dan adab, kita akan menjadi biadap.
Kita tidak mengira ketinggian ilmu dan pakaian ulama
kamu, kami mengira adab-pengamalan Islami kamu. Adab-akhlak-pengamalan Islami
pangkal hujung kepada ilmu.
6. Kebenaran mutlak adalah bersumberkan al
Quran dan al Sunnah. Jangan hanya ikut
ulama, jika tidak kita akan kecewa dengan kelemahan, kekurangan dan kesilapan
ulama. Ikut al Quran dan al Sunnah teruskan kepada kitab al Quran, kitab
hadith dan syarah para ulama muktabar. Kita mesti belajar ilmu agama Islam
untuk mendekati diri kepada Allah bukannya mengharapkan pada ulama sahaja.
7. Islam perlu diterima secara syumul atau
holistik. Kita menolak Islam diterima secara selektif atau sebahagian sahaja.
Islam bukan sekadar kebudayaan tetapi addin satu peraturan kehidupan.
Islam itu mudah dan mengikut kemampuan tetapi tidak
boleh bermudah-mudahan dengan Islam tanpa
mengetahui kaedah ilmu yang betul.
Pada akhir zaman, hukum
perundangan Islam dan pemerintahan Islam menjadi titik noktah sama ada kita
Islam secara keseluruhan atau Islam sebahagian sahaja.
8. ‘Aqal memerlukan syariat dan syariat
berhajat kepada aqal tetapi aqal tidak
boleh mengatasi syariat. Aqal dengan syariat dapat mengenal Allah. Aqal
dengan syariat membolehkan manusia lebih berdisiplin.
9. Menerima ideologi, pemikiran dan kebudayaan
bukan Islam bagaikan menolak ajaran Islam. Mencampur aduk Islam dengan
ideologi, pemikiran dan kebudayaan bukan Islam boleh menenggelamkan tujuan
Islam ke dalam lumpur kehendak akal-nafsu manusia yang batil.
Islam perlu diterima mengikut
kehendak al Quran dan al Sunnah bukannya kehendak akal-nafsu manusia.
Islam perlu dinilai berdasarkan kacamata al Quran dan
al Sunnah bukannya pandangan akal-nafsu manusia semata-mata.
10. Pada akhir zaman, perbalahan sesama Islam
berleluasa. Ulama bertembung sesama ulama. Orang awam menjadi keliru pihak mana
yang lebih benar.
Orang awam kena pertingkat iman dan ilmu Islam mereka
dalam menghadapi zaman akhir zaman. Pegang pandangan al Quran dan al Sunnah
dengan sebenar-benarnya dengan ilmu yang dipelajari, dengan akhlak terpuji dan
dengan tujuan yang benar bukan batil.
Jangan terjerumus dalam pihak yang dikatakan kelompok
perubahan yang tersilau dengan pemikiran orientalis dan kelompok agama yang
tersilau dengan material dan kekuasaan politik.
Jaga iman dan akhlak dengan ilmu yang benar.
Moga kedaifan diri dalam ilmu dan amal, kemampuan dan
iman, akhlak dan istiqamah dapat diislahkan pada akhir hidup kita.
No comments:
Post a Comment