Di akhir usia, berpendirian dan
berprinsip itu
penting untuk menjejak pintu syurga
Dalam penulisan kita dapat
1) Mengetahui
tentang sekularisasi-liberalis-pluralisme
2) Mengetahui
kekuatan yang perlu ada dalam menangani SEPILIS
Kata Mula
Peningkatan usia menandakan semakin dekat dengan alam kubur
dan api neraka. Usia berbaki membolehkan kita merenungi alam dan berdoa agar
mendapat hidayah dan bersedia menghadapi mati dalam keadaan menjadi manusia
yang beriman dan bertaqwa.
Artikel ini adalah nota penulis yang membicara serba sedikit
tentang Islam dan Sekularisme, Pluralisme dan Liberalisme [SEPILIS].
‘Worldview’
Islam-Melayu dan Politik Kepartian
Perbilangan adat berbunyi:
‘Adat
bersendikan hukum
Hukum
bersendikan Kitabullah
Kuat
adat tak gaduhkan hukum
Kuat
hukum tak gaduhkan adat
Ikut
hukum muafakat
Ikut
adat muafakat’
Begitulah perbilangan adat Melayu yang menunjukkan peradaban
Melayu dipengaruhi oleh Islam. ‘Adat bersendikan hukum’, ‘Hukum bersendikan
Kitabullah’. Dua barisan ayat ini mengambarkan adat Melayu bersumberkan kitab
Allah SWT iaitu al Quran. Ia juga mengambarkan berlakunya Islamisasi terhadap
adat apabila unsur-unsur Islam telah mengikis unsur-unsur Kebudayaan
Hindu-Buddha yang pernah dianuti oleh sebahagian pemimpin dan rakyat ketika itu. Unsur-unsur yang
bertentangan dengan aqidah dan syariat Islam secara automatiknya tertolak.
Menurut Syed Muhammad Naquib al Attas, Islamisasi: ‘Islamisasi adalah pembebasan manusia, pertama
daripada tradisi tahyul, mitos, animis, kebangsaan dan kebudayaan, dan selepas
itu (pembebasan) akal dan bahasa daripada pengaruh sekularisme’. Tambah Syed Muhammad Naquib al
Attas lagi, ‘Islamisasi ialah proses dua
hala: pembebasan diri dan pengembalian diri kepada kejadian asalnya, kepada
fitrah’.
Langkah pertama Islamisasi ialah Islamisasi akal dan
pemikiran melalui Islamisasi bahasa.[1] Bahasa
bukan sahaja jiwa bangsa tetapi menyebabkan perubahan ‘worldview’ masyarakat Islam. Perubahan ini tidak melibatkan parti
politik atau masyarakat tetapi pada akal dan diri mereka yang berkewajipan
mengetahui dan bertindak dengan adil dan hikmah.[2]
Langkah kedua Islamisasi ialah pendidikan melalui kurikulum.
Kemudian, diikuti Islamisasi sistem dan institusi dalam kerajaan, masyarakat
dan organisasi.
Selagi Islamisasi akal dan pemikiran tidak berjaya
dilakukan, pengembalian Islam dalam sistem dan institusi dalam kerajaan, masyarakat
dan organisasi tidak berupaya diusahakan.
Dalam tradisi Islam-Melayu, Islamisasi akal dan pemikiran
telah dilakukan oleh para ulama yang mendekati, menasihati dan mendidik
pemimpin dan ilmuwan Melayu sehingga mereka menganuti Islam secara zahir dan
batin melalui pemikiran mereka. Maka, muncullah pemerintahan Islam melalui
kerajaan-kerajaan Melayu-Islam.
Kedatangan dan campurtangan Barat sebagai penjajah,
imperialis, kapitalis dan birokrat telah mengikis pengaruh Islam dalam kalangan
pemimpin dan ilmuwan Melayu sehingga berlaku pelunturan Islam atau
penyah-Islamisasi berlaku dalam kerajaan, masyarakat dan organisasi Melayu
Islam. Islam telah ditempatkan hanya sebagai agama dan adat istiadat bukan lagi
sebagai satu cara hidup dan satu sistem dalam empayar atau kerajaan Melayu.
Perundangan Islam dimansuhkan oleh penjajah walaupun mereka
hanya dikatakan ‘menaungi’ negeri-negeri Melayu.
Pada hari ini, realiti dominan masyarakat Melayu-Islam,
sejarah dan kehendak politik masih berupaya mengembalikan Islam sebagai cara
hidup di Malaysia termasuk Islam bernegara dalam pemerintahan dan kebudayaan
negara. Malangnya, perbalahan politik dan pengaruh sekularisme yang merebak
dalam masyarakat menyukarkan pengembalian Islam ini.
Usaha gigih Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang cuba
mengembalikan Malaysia sebagai sebuah Negara Islam dan pelaksanaan Hukum Hudud
masih lagi gagal walaupun memenangi Kelantan secara demokrasi. Pelaksanaan
Negara Islam dan Hukum Hudud memerlukan model kerana Malaysia sebuah negara
majmuk-pelbagai kaum dan agama. Justeru, PAS sangat memerlukan wilayah yang
teras masyarakat dan kehendak politiknya Melayu-Islam. Negeri Kelantan,
Terengganu, Kedah dan Perlis adalah negeri teras Melayu-Islam. Penguasaan negeri-negeri
ini memberi peluang kepada PAS mewujudkan model Negara Islam dan Hukum Hudud.
Malangnya ia digagalkan oleh elemen sekularis di peringkat kerajaan persekutuan.
Usaha berterusan PAS dan elemen Islam dalam kerajaan perlu
dilakukan secara padu. Malangnya, elemen sekular-liberal dalam kerajaan dan
parti pembangkang menjadi duri dalam daging kebangkitan Islam. Gangguan ini
berkekalan ekoran faktor politik kepartian iaitu kerenggangan hubungan antara
PAS dengan UMNO-BN.
Elemen Islam dalam kerajaan dan PAS perlu memantapkan sistem
pengkaderan mereka dengan menanamkan penerapan worldview Islam
ke dalam diri kader dan meletakkan mereka dipelbagai penjuru institusi
kerajaan. Kader yang menjadi pemimpin dan ilmuwan ini diharapkan dapat mendidik
anak buah mereka dalam organisasi mereka agar bertuhan sekaligus membawa
bersama-sama impian pengembalian Islam dalam pemerintahan negara kita walaupun
tanpa nama Negara Islam dan pelaksanaan Hukum Hudud hanya terhad di wilayah teras
Melayu-Islam sahaja. Semoga usaha itu menjadi permulaan dakwah memperkenalkan
Islam sebagai pemerintahan dan perundangan.
Worldview Islam adalah suatu pandangan
terhadap sesuatu perkara atau isu melalui kaca mata Islam dan iman berdasarkan
sumber rujukan ilmu Islam iaitu al Quran dan al Sunnah. Al Quran sarat dengan
pelbagai konsep-konsep tentang kehidupan yang tersendiri melalui pengistilahan
kata dasar yang yang tersendiri. Konsep-konsep yang datang dan difahami dalam
perspektif Quranik menghasilkan framework atau kerangka pemikiran yang
tersendiri yang jelas berbeza daripada worldview dan framework
Barat.
Worldview dan framework
diterap melalui keluarga, persekitaran setempat, kebudayaan setempat dan paling
penting sistem pendidikan. Semasa penjajahan British, pihak penjajah telah
menghuru-harakan sistem pendidikan dengan menubuhkan sekolah beraliran Inggeris
dan sekolah elit untuk melahirkan para birokrat Melayu dalam kalangan anak raja
dan bangsawan. Lahirlah Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) yang melatih pegawai
Melayu mempunyai acuan pemikiran dan cara hidup penjajah. Ramai anak raja dan
bangsawan telah dihantar ke luar negara untuk mendapatkan pendidikan. Kesannya,
worldview dan framework bakal Sultan dan pentadbir negara
kita dipengaruhi oleh worldview dan framework Barat
sehingga akhlak para pentadbir ini mengikut Barat. Akhlak adalah buah kepada
iman. Dengan worldview dan framework
Barat, buah yang dihasilkan adalah rosak. Pusingan ini berterusan sehingga pada
saat ini (2016).
Seorang
Islam belum tentu Islamik
Seorang
mempunyai tauhid belum berpemikiran tauhidik
Seorang
yang beriman belum tentu mengimani
Seorang
yang beriman belum tentu bertaqwa
Seorang
ucapannya dan fizikalnya beriman belum tentu otak-pemikiran dan jiwa beriman
Seorang
muslim belum tentu mukmin.
Sumber Ilmu Islam
Sumber ilmu Islam ialah al Quran, al Sunnah dan akal. Dalam
Islam, terdapat sumber mutlak dan sumber tidak mutlak. Al Quran adalah sumber
mutlak tanpa kompromi. Al Quran dan al Sunnah bukan sekadar pengetahuan yang
hanya diwacana atau pengetahuan tanpa kesudahan. Sumber Islam [al Quran dan al
sunnah] berbeza dengan sumber ilmu yang lain kerana Islam bersifat praktis. Ia
bukan sekadar bicara dan fikir sahaja, ia praktis dan praktis.
‘Sesungguhnya akhlak
Nabi itu adalah al Quran’
[Riwayat Muslim]
Rasulullah SAW menjadikan al Quran itu sebagai praktis dalam
kehidupan baginda. Al Quran dan al Sunnah adalah KPI sesorang yang beriman dan
bertaqwa. Sheikh Muhammad al Ghazali menamakan Darjat al Quran. Generasi terdahulu
membaca al Quran dengan memahami, menghayati dan mempraktis al Quran dalam
kehidupan mereka sehingga mencapai Darjat al Quran. Sebaliknya, kita pada hari
ini membaca dan memahami al Quran dengan meletakkan al Quran setaraf dengan
kehendak akal dan nafsu kita sahaja.
Al Quran dan al Sunnah menjadi sumber rujukan atau panduan
ilmu [Sumber Ilmu-al Quran dan al Sunnah] dalam kerangka kehidupan [al Quran
dan al Sunnah] untuk mencapai matlamat, tujuan dan makna kehidupan [al
Quran dan al Sunnah]. Ini bermakna ‘dari rujukan al Quran dan al Sunnah, untuk mencapai
matlamat al Quran dan al Sunnah melalui pendekatan contoh tauladan al Quran dan
al Sunnah’.
Cara/gaya hidup Nabi Muhammad SAW dalam suasana al Quran.
Imam Shafie berkata, ‘Sesungguhnya Sunnah
itu ialah pemahaman Nabi terhadap al Quran atau baginda mencurahkan fahamannya
kepada al Quran, sehingga hidupnya terikat rapat dengan al Quran zahir dan
batin sepenuhnya’.
Intisari al Quran mengandungi prinsip-prinsip atau
dasar-dasar Islam termasuk syariat yang wajib diyakini dan dipraktiskan. Tiada
alasan atau hujah yang boleh menyangkal syariat.
Kita sebagai umat Islam yang beriman wajib menyakini al
Quran dan al Sunnah sebagai sumber rujukan kehidupan kita. Kita hendaklah
semampu mungkin mengikut kehendak al Quran dan al Sunnah dalam hidup kita.
Sumber ketiga Islam ialah akal[3]. Dalam
syarah kitab Bakurah al Amani, Tuan Guru Haji Salleh Musa, Sik
mengatakan akal ialah satu sifat yang Tuhan bubuh [letak] dalam hati sunubari dan bersambung sampai kepada otak kepala. Akal berperanan
membezakan antara yang baik dan buruk [keji]. Daripada akal inilah datang
hukum-hakam fiqh yang dibahaskan atau diusulkan oleh para ulama. Di bawah
pembahagian sumber akal dalam Islam;
1.
al-ijma’
2.
al
Qiyas
3.
al
Itihsan
4.
al
Masalih al Mursalah
5.
al
‘Urf
6.
Mazhab
Sahabi
7.
al
Istishab
Sumber akal dalam Islam sangat berkaitan dengan kewibawaan
seorang penghujah dan kekuatan hujah
yang paling dekat dengan al Quran dan al Sunnah. Penghujah yang menggunakan
hujah akal tidak boleh melampaui batasan al Quran dan al Sunnah. Jika tidak,
apa yang dihujahkan secara automatiknya terbatal.
Sikap Terhadap
Kebenaran Mencetus Pendirian dan
Kefahaman Kita
“Semua agama benar,
menurut kepercayaan dan keyakinan masing-masing adalah benar tidak salah kerana
menurut kepercayaan masing-masing hasilnya adalah relatif. Tetapi sudah tentu
ada agama paling benar yang bersifat mutlak”
*****
Siapakah
sebelum Tuhan?
Siapakah
yang mencipta Tuhan?
Dimana
Tuhan pada saat ini?
Semua pertanyaan di atas adalah pertanyaan nakal yang mahu
mengoncang keimanan.
Sebelum menyatakan pendapat, kita tanya dahulu diri kita.
Kebenaran yang sebagaimana kita mahu pilih dalam usaha kita menyatakan
pendapat. Kebenaran ada dua jenis, kebenaran bersifat objektif dan kebenaran
bersifat subjektif. Dalam perbincangan dan wacana serta dalam pemikiran kita, sifat kebenaran yang mana satu
yang seringkali mendominasi akal fikiran kita.
Dalam pengkajian teologi, pertanyaan seperti di atas
memerlukan pengkajian kebenaran secara objektif bukannya subjektif, rasional
bukannya emosional, menggunakan akal bukannya hati. Jika memilih pengkajian
kebenaran secara subjektif, kajian tersebut akan menghasilkan atau menambahkan
lagi keraguan, relatif, kesangsian, tiada kesudahan, tidak menyelesaikan
persoalan dan tidak mendapat jawapan. Semua ini menunjukkan kebenaran subjektif
itu terbatas.
Pemikiran manusia
memerlukan titik kesudahan atau hujah yang dimutlakkan bukannya berhujah
meleret tanpa penyelesaian. Justeru, pengkajian kebenaran bersifat objektif perlulah menjadi
pilihan bagi sesiapa yang mahu bertuhan.
Pengakhiran sebuah pemikiran adalah YA atau TIDAK. Persoalan
YA atau TIDAK ini menunjukkan kelemahan sifat manusia. YA disisi saya belum
tentu YA disisi anda. Oleh itu, perbezaan akan terus berlaku dan tiada
kesudahan. Justeru, kita memerlukan sumber ilmu yang boleh dijadikan sebagai HAKIM dalam memutuskan titik noktah
atau jawapan muktamad dalam persoalan teologi kita. Sumber itu ialah al Quran.
Al Quran yang datang daripada Allah, Tuhan Pencipta Alam Raya ini.
Ada yang mendakwa ‘kebenaran
adalah relatif tetapi Tuhan adalah mutlak’. Kebenaran umpama jalan atau pintu masuk mengapai pencarian
Tuhan. Setiap kebenaran memerlukan pintu masuk yang benar untuk mengapai menemui
Tuhan yang sebenar. Jika melalui pintu
atau jalan yang tidak benar, kita akan akan mensyirikkan Allah SWT. Kita
tersesat dalam mencari Tuhan, satu perbuatan yang sangat sia-sia.
‘kalau
nak tahu kelazatan laksa, makanlah laksa. Jangan makan maggi kari’.
Sikap Berguru
Tradisi keilmuan Islam bersifat hormat-kritis. Sifat
hormat-kritis ini cukup menarik dalam menghilangkan rasa taksub dan jumud.
Dalam Islam, jika sumber ilmu kita betul dan benar yakni
berhujah menggunakan wahyu, kita boleh berbeza pendapat dengan orang lain
yang mencedup pendapat lain daripada
sumber wahyu yang sama. Rasulullah SAW bersabda, ‘Apabila seorang hakim berhukuman, maka dia berijtihad;
sekiranya betul, baginya dua pahala. Sekiranya salah, baginya satu pahala’.
Kita sayang dan hormat ulama tetapi kita lebih menghormati
dan sayangkan kebenaran bertunjangkan al Quran dan al Sunnah. Justeru, kita
melihat kehadiran banyak mazhab dalam Islam yang berpunca daripada hujah al
Quran, al Sunnah dan akal. Akal digunakan tidak boleh mengatasi syariat kecuali
dalam perkara umum yang tidak dinyatakan dalam syariat. Imam Shafie berguru
dengan Imam Malik, kemudian Imam Shafie mewujudkan mazhabnya sendiri. Bukanlah
bertujuan melawan pendapat gurunya, Imam Malik tetapi pendapat Imam Shafie
digunakan dalam suasana dan tempat yang berbeza dengan Imam Malik.
Tiada orang yang maksum kecuali Rasulullah SAW. Manusia lain
kebarangkalian melakukan kesalahan sangat besar disamping iman boleh
berbolak-balik pagi dan petang. Manusia dinilai pada keputusan, tindakan dan
pemikiran semasa bukannya pada latarbelakang masa lalu. Dan kita tidak mampu
menghukum apa yang belum berlaku pada masa akan datang.
Cara mengkritik guru penuh beradab-cara yang betul, tidak
emosional dan hujah-hujah yang diselidik diyakini benar. Kita ambil ibrah
daripada pesan Imam as Syafie, ‘siapa
yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi maka ia benar-benar menasihatimu.
Siapa yang menasihatimu di khalayak ramai, dia sebenarnya menghinamu’.
Aku Ulama, Kamu Juga
Ulama!
Jangan marah dan salahkan ulama jika diri kita sendiri tidak
mahu menjadi ulama!. Mahu menjadi ulama maksudnya kita mesti belajar dan terus
belajar ilmu pengajian Islam. Semua orang layak dan mempunyai kemampuan untuk
menjadi seorang ulama yang mempunyai tahap-tahap ilmu tertentu. Ulama bukannya
eksklusif untuk orang-orang tertentu sahaja. Dari segi ilmu, ulama dengan
orientalis adalah sama. Perkara yang membezakan kedua-dua kelompok ini ialah
Islam, iman dan taqwa.
Kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, ulama ada pelbagai
peringkat. Penulis bersetuju dengan pendapat beliau. Ulama ada pelbagai
peringkat berdasarkan tahap ilmu, amalan dan taqwa mereka. Sudah tentu
seseorang yang mahu menjadi seorang ulama perlu memenuhi syarat-syarat seorang
ulama.
Kita perlu berusaha menjadi seorang ulama dalam erti kata
yang sebenarnya. Ulama bukan sahaja datang daripada lulusan bidang agama. Ulama
datang daripada usaha orang beriman yang belajar dengan gigih untuk
meningkatkan ketaqwaan mereka dan mendekat diri mereka dengan Allah dengan
mempraktiskan Islam sebagai satu cara hidup. Justeru, kita kena lengkapkan diri
kita dengan syarat dan kelayakan asas seorang ulama;
1.
Mesti
menguasai bahasa Arab
2.
Mesti
mengetahui al Quran
3.
Mesti
mengetahui Sunnah
4.
Mesti
mengetahui Usul al Fiqh
5.
Perlu
mengetahui masalah-masalah yang telah diijma’
6.
Perlu
mengetahui Maqasid Syariah
7.
Kesediaan
fitrah untuk berijtihad
8.
Adil
dan bertaqwa
Penuhi syarat dan kelayakan di atas, baru kita mampu
berijtihad tanpa bersandarkan para ulama semasa. Syarat dan kelayakan di atas
mampu dilakukan oleh semua manusia yang mahu menguasai ilmu-ilmu Islam. Syarat
dan kelayakan 1 hingga 6, mampu dimiliki oleh para orientalis dan para munafik
melalui usaha mereka yang rajin dan gigih. Kalau mereka mampu, kita sebagai
umat Islam sepatutnya malu dan berusaha mengatasi mereka.
Pentafsiran Agama
Islam
Agama Islam bukan milik mutlak kelompok ulama atau sarjana
Islam. Agama Islam milik semua manusia
khususnya Umat Islam. Agama Islam boleh ditafsir sesiapa jua dengan
syarat-syarat tertentu. Agama Islam boleh ditafsir oleh orang yang belajar
agama tetapi tidak semestinya lulusan bidang keagamaan. Antara syarat dan
kelayakan asas orang yang boleh mentafsirkan agama menurut Kesatuan Ulama
Muslim Antarabangsa pimpinan Dr Yusuf al Qaradhawi ialah;
1.
Mempunyai
pengetahuan yang mantap dalam ilmu al Quran dan hadis yang membolehkannya untuk
mengeluarkan hukum daripada kedua-duanya
2.
Mempunyai
pengetahuan yang mantap dalam bahasa Arab dan segala ilmu berkaitan dengannya.
3.
Mempunyai
pengetahuan dalam ilmu usul fiqh dan maqasid syariah.
4.
Mengetahui
fiqh, perselisihan para ulama dan kecenderungan mereka sehingga terbentuknya
suatu keupayaan dalam bidang fiqh dengannya, dia mampu mengeluarkan hukum-hakam
berbentuk praktikal melalui dalil-dalilnya yang mendalam.
Orientalis dan sarjana muslim seringkali menafsirkan agama
walaupun kebanyakan pendapat mereka mengikut kehendak akal dan nafsu mereka
sahaja bukannya kehendak Allah SWT dan RasulNya. Pentafsiran agama Islam mesti
mengutamakan sumber al Quran dan al Sunnah. Penerimaan al Quran dan al Sunnah
WAJIB secara keseluruhan bukannya mengikut kepentingan diri.
Dalam pentafsiran agama Islam dalam kehidupan, setiap muslim
yang beriman perlu berusaha untuk belajar agama Islam agar mencapai Darjat al
Quran dan Darjat ‘Meneliti’ hujah. Darjah al Quran mempraktiskan al Quran dalam
kehidupan tanpa kompromi. Menurut ‘Ali Abdul Halim Mahmud, Darjat Meneliti ialah
‘satu keupayaan untuk memahami hukum
hakam dan dalil-dalil syara’.
Setiap muslim yang belum mencapai darjat meneliti perlu
mengikuti ijtihad imam tertentu dalam kalangan ulama mujtahid dalam agama.
Walau bagaimanapun, ia tidak memadai kerana setiap muslim perlu berusaha untuk mempelajari agama Islam agar
mengetahui dan mengenali dalil-dalil pegangan para ulama tersebut agar ilmu
yang kita yakini itu benar dan datang daripada kesedaran kita sendiri.
Bertaklid jangan sampai membawa kita ke neraka. Justeru, pengilmuan Islam dalam
diri itu penting dalam mencapai Darjat ‘Meneliti’ tersebut.
Dengan mencapai Darjat ‘Meneliti’ ini, semua orang adalah
ulama yang ‘faqih’ dalam bidang agama. Dan kita semua beruntung menjadi pewaris
nabi.
‘Sesungguhnya orang
alim itu, diminta ampunkan baginya oleh
sesiapa yang di bumi dan di langit sehingga di dalam air. Dan kelebihan orang
alim di atas orang yang beribadat seperti kelebihan bulan di atas segala
bintang-bintang. Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi’ [ Riwayat Abu Daud dan At Tarmizi]
Beruntungnya kita menjadi pewaris para nabi tetapi ia juga
paling mudah membawa kita terjerumus ke dalam neraka.
Mencari Wajah Islam
Dalam Pengolakkan Pemikiran
“Para pengkritik saya
menuduh saya terlalu liberal dan plural. Tetapi intipati, hakikat dan rujukan masih Qur’an dan Sunnah. Jika
sesuatu itu jelas bercanggah dengan rujukan pedoman asasi ini, kita akur dan
menerimanya”-[Anwar
Ibrahim]
Kita seringkali terperangkap dalam menilai usaha seseorang
yang mahu mengislah masyarakat Islam. Para reformis/pengislah juga terperangkap
dalam agenda pembaratan ketika berusaha melakukan pengislahan dalam masyarakat.
Semua ini berlaku kerana kita tidak mampu membaca bisikan niat seseorang dan
tidak mampu menilai keikhlasan hati seseorang. Justeru, tepat sekali ucapan
Dato Seri Anwar Ibrahim [selepas ini Anwar Ibrahim], jadikanlah al Quran dan al Sunnah sebagai HAKIM dalam
menilai ucapan, pemikiran dan tindakan kita atau orang yang dinilai. Pihak
pengislah boleh dibahagikan kepada
1. Mereka berjuang Islam secara keseluruhan merangkumi
bidang sosial, ekonomi dan politik. Sumber rujukan mereka hanya Islam.
2. Mereka berjuang Islam melalui pendekatan Barat, sumber
rujukan bercampur aduk antara dalil wahyu dengan hujah pemikiran sarjana Barat
dan Timur. Dalam banyak keadaan hujah pemikir mendahului dan mengatasi dalil
wahyu.
3. Mereka berjuang Islam mengikut salah satu pendekatan
Islam tetapi menolak pendekatan Islam yang lain. Mereka menolak politik Islam
umpamanya.
4. Mereka menerima Islam sebagai agama sahaja bukannya cara
hidup yang menyeluruh. Mereka mahu Islam mengikut kehendak mereka.
Perjuangan Islam secara keseluruhan, dalil merujuk kepada
sumber ilmu Islam iaitu al Quran dan al Sunnah, menggunakan wasilah Islam; ‘Untuk Islam, Dari Islam, Oleh Islam’.
Dalam menilai agen pembaratan, kita boleh melihat dalam persoalan;
1.
Ucapan,
tindakan dan buah pemikiran seseorang tokoh atau organisasi
2.
Latarbelakang
individu atau tokoh penggerak organisasi termasuk biasiswa, dan jalur pendidikan.
3.
Siapa
penyumbang DANA untuk individu atau organisasi tersebut
4.
Jaringan
persahabatan tokoh atau organisasi.
5.
Gagasan
pemikiran yang seringkali mereka utarakan.
Anwar Ibrahim sendiri dilihat terperangkap dalam pemikiran
liberalisme dan pluralisme dalam usaha beliau mengislahkan agama Islam dan
mendekatkan Umat Islam dengan Barat. Beliau dilihat mahu Islam kelihatan
terbuka-moderat dan toleransi-pluraliti.
Anwar Ibrahim cuba membawa gagasan masyarakat Madani dalam
ucapan beliau di Festival Istiqlal, Jakarta pada tahun 1995. Gagasan masyarakat
madani disokong oleh ramai sarjana termasuk Syed Muhammad Naquib al Attas yang
turut menyumbangkan gagasan pemikirannya untuk menjayakan gagasan Masyarakat
Madani. Menariknya, gagasan ini seakan mendunia dimana Azyumardi Azra dan
Nurcolish Majid menjadi penggerak utama di Indonesia. Pada waktu yang sama, di
Barat gagasan masyarakat sivil sangat terkenal dan popular. Pada tahun 1996,
buku Gelombang Kebangkitan Asia diterbitkan. Buku ini kelihatan dipenuhi
gagasan idea liberalisme dan ‘rojak’ pemikiran sehingga hilang keasliannya
berbanding artikel-artikel dalam buku Masyarakat Madani.
Terpalit dengan kontroversi Pluralisme Islam John Hicks
dimana Anwar Ibrahim berucap di London
School of Economics
pada 18 Mac 2010 dengan ucapan ‘....bahawa
golongan-golongan agama tertentu menganggap hanya ajaran asasi tertentu sahaja
yang membawa ke jalan keselamatan, syurga. Pandangan yang esklusif, tertutup
ini, sayangnya tersebar secara meluas dalam hubungan antara agama.’ Ucapan ini dikatakan mempunyai ciri-ciri
pluralisme, John Hick. Sesetengah ilmuwan pro Anwar Ibrahim, ini bukan
pluralisme agama tetapi pluraliti. Ucapan ini telah merenggang hubungan antara
otai-otai ABIM.
Muslim Moderat atau Islamis Demokrat dilaungkan oleh
kelompok Islam yang moderat dan liberal. Ia juga dikaitkan dengan satu lagi
gagasan iaitu Pasca Islamisme. Salah satu terma pemikiran Muslim Moderat ialah
maqasid syariah, demokrasi Sivil Islam dan masyarakat sivil-madani. Menariknya,
RAND Corporation menggunakan istilah yang sama iaitu ‘Moderate Muslim’ dalam
Buku perancangan “Building Moderate Muslim Networks” (Pembinaan Rangkaian
Muslim Moderat). Dalam bahagian ucapan penghargaan buku ini, pihak RAND
Corporation merakam ucapan terima kasih kepada Azyumardi Azra, Rektor
Universiti Islam Negeri; Ulil Abshar-Abdalla, Aktivis JIL (Jaringan Islam
Liberal); Jusuf Wanandi, Pengarah Eksekutif Pusat Islam dan Pluralisma
Antarabangsa Indonesia, Ahmad Syafii Maarif, mantan Ketua Umum Muhammadiyyah,
Rizal Sukma, Abdul Mu’ti, M. Syafi’i Anwar, dan Anwar Ibrahim, bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan Ketua
Umum Parti Keadilan Rakyat.
Kalau kita masih ingat, gagasan Islam Liberal dipopularkan
oleh Leonard Binder dan Charles Kurzman. Leonard Binder adalah pensyarah
Universiti Chicago, sebuah kubu kuat orientalis dan sahabat Fazlur Rahman.
Gagasan Islam Liberal bangkit di Alam Melayu apabila Nucholish Madjid (anak
murid Fazlur Rahman), Harun Nasution, Mukti Ali, Djohan Effendi, Ahmad Wahib
dan Abdul Rahman Wahib telah mengerakkan usaha mempengaruhi anak muda dan
lulusan agama dengan gagasan ini. Impak besarnya, gagasan Islam Liberal popular
di Indonesia setelah munculnya Jaringan Islam Liberal dan tokoh muda, Ulil
Abshar Abdalla pada tahun 2001. Ulil Abshar Abdalla adalah menantu Kiyai
Mustofa Bisri, pemimpin yang berpengaruh dalam Nahdatul Ulama dan penyair
kemanusiaan [sangat digemari oleh Dato’ Dr Siddiq Fadzil dalam banyak ucapan
beliau] yang terkemuka pernah kontroversi apabila membela penyanyi dangdut
dengan lukisannya ‘Zikir bersama Inul’.
Pada tahun 2014, Persidangan
Demokrat Muslim Sedunia
buat kali pertama diadakan di One World Hotel, Petaling Jaya. Dalam persidangan ini, Lim Kit Siang
menyatakan “Dalam konteks ketidakpuasan
hati orang ramai terhadap pengurusan ekonomi yang menyebabkan En-Nahdah tewas
dalam pilihanraya baru-baru ini”. Maszlee Malik, pensyarah merangkap pimpinan JIM-IKRAM (dulu dikenali
sebagai IRC) mengomentari, “Masa depan
tidak bersama Islam politik, tidak bersama para Islamis, masa depan juga tidak
bersama parti politik berasaskan Islam di negara-negara umat Islam. Itu
hakikatnya,” dan beliau
mengatakan lagi “Masa depan adalah
bersama masyarakat terbuka (open society). Islam politik mahupun Muslim
demokrat tidak boleh hidup secara eksklusif,”.
Pada tahun 2015, Persidangan Antarabangsa Kedua Forum Dunia
Untuk Demokrat Muslim di Jakarta. Persidangan ini dianjur bersama The Habibie
Center, Indonesia; Institut Kajian Dasar, Malaysia; SETA, Turki dan Yayasan
Keamanan Sasakawa, Jepun. Di Indonesia, Nahdatul Ulama juga mendukung Muslim
Moderat. Bersama Tariq Ramadhan, Rashid Ghannousshi dan Abdullah Gul, Anwar
Ibrahim dikatakan antara pengasas Gerakan Demokrat Muslim.
Gagasan Demokrat Muslim atau Moderat Muslim dan Pasca
Islamisme cuba memasuki gerakan Islam di seluruh dunia. Dalam PAS, mantan
pimpinan PAS dari IRC [kini pimpinan parti AMANAH], Dr Dzulkefly Ahmad didakwa
pernah berkata, “Kami bukan lagi Islamis,
tetapi Islamis Demokrat,”.
Antara sebab gagasan ini ditolak;
1.
Berada
disebalik slogan Wasatiyyah atau kesederhanaan untuk menolak
konsep jihad.
2.
Berada
disebalik konsep maqasid syariah untuk menolak hukum hudud
3.
Perang
yang berlaku bukan antara Barat dengan Islam tetapi pendefinisian semula
ciri-ciri Islam mengikut kehendak Barat.
4.
Pemberian
dana dan sokongan kepada organisasi yang menggerakkan agenda Barat.
5.
Membina
kepercayaan bahawa apa yang berlaku dalam dunia muslim adalah hanyalah perang
idea atau pemikiran.
6.
Menolak
konsep Negara Islam.
7.
Islam
yang Rahmatan lil’aalmiin telah menjadikan Islam yang
dipermudahkan amalannya.
Nahdatul Ulama telah mengerakkan gagasan Islam Nusantara. Tulis
K.A Mustofa Bisri, ‘Dunia yang kemudian
bertanya-tanya tentang Islam yang rahmatan lil’aalmiin, Islam yang ramah,
damai, dan teduh pun mendapatkan jawaban dari perilaku keislaman kita yang di
Nusantara ini. Maka kalau ‘Islam kita’–Islam yang kita jalani di Nusantara ini. Manakala di Malaysia digerakkan
gagasan Fiqh Malaysia dan Negara Rahmah. Gagasan Fiqh Malaysia bukanlah sesuatu
yang baru di Malaysia. Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) pernah menggagaskan
konsep Manhaj Malizi dimana pendekatan dakwah dilakukan
dalam iklim setempat, non partisan. ABIM juga pernah mengutarakan konsep partner in nation building (rakan dalam pembinaan negara).
Manakala Mahmood Zuhdi memperkenalkan konsep Fiqh Nusantara. Konsep-konsep ini
dirumuskan bahawa, Islam yang dibawa perlu mengikuti kebudayaan tempatan selagi
tidak melanggar syariat. Penggunaan istilah bersandarkan Islam banyak membawa
kekeliruan dalam kalangan orang awam. Contoh, penggunaan istilah Islam Hadhari
yang menunjukkan kemajuan. Adakah selama ini kita menganuti Islam yang mundur?.
Istilah sebegini juga mempunyai motif politik dan agenda tertentu daripada
pihak bertentangan. Ia dijelaskan dalam satu risalah, dasar penerapan Islam
oleh Umar Tilmisani, Mursyidul Aam Ikhwanul Muslimin.
Menurut Ulil Abshar Abdalla, tokoh Jaringan Islam Liberal
Indonesia, antara ciri-ciri liberalisasi dalam kalangan Islamis ialah;
1.
Mereka
meninggalkan idea negara Islam dan memeluk demokrasi.
2.
Mereka
meninggalkan idea penerapan syariat, lebih konsentrasi kepada realiti semasa
yang praktis
3.
Selesa
memeluk ekonomi bebas
4.
Meninggalkan
konsep Negara Islam dan menganuti Konsep Negara Sivil.
5.
Mereka
lebih realistik dan pragmatis idea dalam melihat keadaan, tak dogmatis memegang
ideologi Islamisme
6.
Mengatakan
urusan moral, agama dan akhlak adalah urusan peribadi. (tambahan)
Kemaraan Ideologi
Barat Dalam Institusi Islam dan Negara
‘Mereka
[Orientalis] mempelajari Islam bukan untuk mencari kebenaran, melainkan untuk
ilmu saja dan merosakkan kamu.’
Penyelusupan kader-kader sekularis-pluralis-liberalis
(SEPILIS) ke dalam organisasi, institusi dan parti politik berlaku secara
berleluasa di Indonesia. Ia bukan sekitar kemunculan Jaringan Islam Liberal
[JIL], ia bermula jauh daripada itu apabila Menteri Agama Republik Indonesia
dipegang oleh Mukti Ali. Mukti Ali mengubah IAIN-IAIN menjadi markaz SEPILIS. Antara
alat penyebaran SEPILIS di IAIN melalui buku tulisan Harun Nasution, Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya diterbit pada tahun 1975 yang telah
menjadi bacaan wajib di IAIN.
Mukti Ali adalah mentor kepada Lingkaran Diskusi Limited Group yang disertai oleh sekelompok anak muda berbakat,
intelektualisme dan progresif. Antara yang seringkali hadir dalam lingkaran
diskusi ini ialah Nurcholish Madjid (lulusan sastera arab, tokoh HMI), Dawam
Rahardjo, Ahmad Wahib[4],
Amidhan (aktivis HMI, lulusan agama), Wassil (jurutera lulusan ITB), Usep
Fathuddien, Utomo Danandjaja dan Djohan Effendi.
Nurcholish Majid atau Cak Nur, tokoh besar yang aspiratif
kepada para pendokong SEPILIS kalangan anak muda. Tokoh ini adalah tokoh
terkemuka yang dilihat sebagai Pak Natsir Muda atau Buya Hamka Muda menunjukkan
beliau adalah pemimpin harapan-impian masa depan Indonesia. Tokoh besar dalam
gerakan belia-mahasiswa Indonesia, Himpunan Mahasiswa Islam (HMI). Beliau
mempunyai keupayaan hebat dalam intelektualisme dan mempunyai jaringan pengaruh
besar peringkat antarabangsa dan tempatan. Pengasas Universiti Paramadina. Dua
kegemparan yang pernah diciptanya iaitu ‘mengajak
ke arah sekularisme’
dan ‘Islam Yes, Partai Islam No’. Pemikiran beliau banyak dipengaruh
oleh Fazlur Rahman dan Leonard Binder[5],
pemikir-pensyarah Universiti Chicago. Kebanyakan kajian beliau didanai oleh
Ford Foundation.
Dalam Nahdatul Ulama dan Muhammadiyyah, kelompok SEPILIS
membiak pantas menguasai tampuk kepimpinan. Abdul Rahman Wahib atau Gus Dur
adalah leluhur pengasas NU, KH Hasyim Asyari. Gur Dur menyokong kuat kelompok
muda SEPILIS dalam NU pimpinan Ulil Abshar Abdalla. Pemimpin Jaringan Islam
Liberal ini memimpin kumpulan Intelektual Muda Nu, Lakesdam-NU.
Dalam Muhammadiyyah, kelompok SEPILIS membiak dalam kelompok
mudanya dan disenangi oleh kelompok pimpinannya. Ketua Umum Muhammadiyyah ke
13, Ahmad Syafi’i Ma’arif bersikap lunak kepada kelompok SEPILIS dalam Muhammadiyyah.
Kelompok anak muda Jaringan Intelektual Muda Muhammadiyyah memperjuangkan
gagasan SEPILIS dalam Muhammadiyyah.
Tahun 2015 kemuncak kepada keberkesanan penyusupan kelompok
SEPILIS ke dalam organisasi Islam apabila NU dan Muhammadiyyah dipimpin oleh
kelompok pro SEPILIS manakala PKS dipimpin oleh mantan pensyarah Paramadina,
kubu kuat kelompok SEPILIS. KH Dr Said Agil Siraj bersama ulama pro konsep Islam Nusantara
telah menguasai NU dimana beliau sendiri telah dilantik sebagai Ketua Umum NU
dalam Muktamar NU ke 33. Dr Haedar Nashir telah dilantik sebagai Ketua Umum
Muhammadiyyah dalam Muktamar Muhammadiyyah ke 47. Komentar Ulil Abshar Abdalla
dalam twitternya bertarikh 6 Ogos 2015 cukup menarik, ‘NU dan Muhammadiyyah dipimpin oleh Dr Said Aqil Siradj
dan Dr Haedar Nasher. Dua figur yang
berwawasan pluralis.Melegakan!’
Cuma Presiden Partai Keadilan Sejahtera (PKS) masih tidak
menunjukkan pengaruh SEPILIS secara terbuka dalam PKS. Presiden PKS, Muhammad
Sohibul Iman adalah mantan Rektor Universiti Paramadina yang dikenali sebagai
kubu intelektual SEPILIS dan Syiah di
Indonesia. Ia diasaskan oleh Nucholish Majid, tokoh besar dan idola anak muda
SEPILIS Indonesia.
Pada awal tahun 2016, Nasaruddin Umar, salah seorang pemikir
kelompok SEPILIS telah dilantik sebagai Imam Besar Masjid Istiqlal. Nasaruddin
Umar pernah menjadi staf di Universiti Paramadina.
Pelik bukan, kenapa tokoh-tokoh mazhab SEPILIS dari
Universiti Paramadina sangat laku keras
untuk menduduki tampuk kepimpinan institusi atau organisasi utama yang
berpengaruh di Indonesia pada hari ini?. Siapakah yang mengaturkannya?.
Kajian Kes di Malaysia
Kita tidak menafikan jasa, pengorbanan, bakti, amalan,
kehebatan, iman dan pendirian seseorang dan gerakan Islam di Malaysia dalam
menegakkan Islam dengan pendekatan masing-masing. Kita hormati dan mengasihi mereka. Punbegitu kita, dalam
perihal yang merugikan Umat Islam dan menggugat kesejahteraan rakyat, kita akan
bantah dan kritik.
Antara elemen yang dapat dilihat dalam pemikiran, penulisan
dan gerak kerja mereka ialah
1.
Penerimaan
pemikiran Barat sebagai dalil dan cara
berfikir dalam bertindak [worldview dan framework]
berdasarkan pandangan alam dan kerangka pemikiran Barat.
2.
Perjuangan
yang bercampur aduk antara Islam dan kemungkaran yang akhirnya didominasi oleh
pemikiran manusia bukannya kefahaman Islam.
3.
Dana
yang diterima dalam bentuk geran, biasiswa dan tajaan menyemai hutang budi
kalangan orang Islam kepada pendana dari Barat.
4.
Penyusupan
kelompok SEPILIS dalam institusi kerajaan dan NGO Islam. Anak tokoh tertentu
termasuk anak pimpinan negara juga terbabit dengan kelompok SEPILIS.
Peringkat awal SEPILIS dikembangkan oleh ahli politik.
Kemudian oleh pertubuhan seperti Sister
In Islam (SIS), Suara
Rakyat Malaysia (SUARAM), Majlis Peguam Malaysia, ALIRAN dan Persatuan Hak Asasi Manusia (HAKAM).
Pada zaman gajet dan media sosial, kumpulan seperti Seksualiti Merdeka dan Malaysian Interfaith Network (MIN) telah berani menonjolkan diri
di arus perdana. Mereka cuba mencabar agama Islam dalam pelbagai kes dan isu seperti
Kalimah Nama Allah dan Suruhanjaya Antara Agama – Agama (IFC).
Kelompok LGBT menganjurkan parti atau program mereka secara
rahsia. Selepas PRU12 iaitu pada Ogos 2008, kumpulan ini mula berani bergerak
secara terbuka melalui penganjuran Seksualiti Merdeka. Ia diasaskan oleh
seorang penggiat seni, Pang Khee Teik dan seorang penyanyi yang juga penulis
lagu, Jerome Kugan pada 2008. Festival Seksualiti Merdeka kedua dirasmikan oleh
Marina Mahathir pada tahun 2009. Pada tahun 2011, festival Seksualiti Merdeka
dijadualkan berlangsung mulai 1 hingga 13 November di The Annexe Gallery, Kuala Lumpur. Ia sepatutnya akan dirasmikan oleh bekas
Presiden Majlis Peguam dan Pengerusi BERSIH 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan
tetapi program ini dibatalkan oleh Polis.
COMANGO (The Coalition
of Malaysian NGOs in the UPR Process) atau Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia ialah sebuah
gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mengemukakan laporan hak asasi
manusia kepada Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Gabungan ini disertai oleh 54 NGO Malaysia. Kajian ini dilakukan setiap 4 tahun
oleh Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHRC) akan
mengkaji dan meneliti perkembangan serta prestasi isu-isu yang melibatkan hak
asasi manusia sejak tahun 2009 terhadap 193 buah negara-negara PBB termasuk
Malaysia. Ia disebut sebagai Proses
Semakan Berkala Sejagat Majlis Hak Asasi Manusia. Menurut kenyataan ISMA, hanya 12 daripada kesemua
54 NGO dalam gabungan Comango yang berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran
Pertubuhan. [Wikipedia]
Penubuhan Jawatankuasa
Perundingan Antara Agama
telah disokong oleh JIM tetapi ditentang oleh ABIM. Hujah Presiden JIM, Zaid
Kamarudin ialah "Ia sebagai platform
yang baik untuk membincangkan isu-isu Islam dan (masalah) yang berkaitan agama’. Timbalan Presiden ABIM, Amidi
Abdul Manan berkata. ‘Apa yang berbeza
(dengan IFC) pun kita tidak tahu’.
Tun Abdul Hamid Mohamad, Ketua Hakim Negara menyatakan
beliau pertama ditawarkan sebagai Pengerusi
Jawatankuasa Perundingan Agama
tetapi beliau menolak atas sebab:
1.
Khuatir jawatankuasa itu akan menjadi medan untuk pemimpin-pemimpin agama
selain daripada agama Islam untuk menyoal hal-hal berhubung dengan ajaran dan
amalan agama Islam sedangkan orang Islam tidak pernah menyoal ajaran dan amalan
agama mereka.
2.
Saya juga khuatir jika saya akan menjadi alat untuk memanjangkan
tuntutan-tuntutan mereka yang senantiasa mencari peluang untuk melakukannnya.
3.
Saya takut kiranya saya akan menjadi “pengkhianat” kepada agama Islam.
Majlis
Konsultansi Perpaduan Negara (MKPN). Daripada komposisi nama-nama mereka pun
kita tahu siapa mereka , kecenderungan mereka, malah apa yang mereka
perjuangkan. Pengerusi dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Undang-Undang dan
Polisi MKPN? Pengerusinya ialah YB Dato' Dr Mujahid Yusof Rawa, Ahli Parlimen
PAS Parit Buntar dan Timbalan Pengerusinya ialah Encik Lim Chee Wee (LCW),
bekas Presiden Majlis Peguam. Dato’ Dr. Mujahid adalah seorang pemimpin PAS ya
dan LCW adalah mantan Pengerusi Majlis Peguam. Saya katakan bahawa Kerajaan
melalui Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN), secara sengaja
atau tidak, sedar atau tidak, telah menyerahkan tugas menetapkan dasar (polisi)
dan menyediakan draf rang-rang undang-undang berikut kepada pembangkang:
1.
Racial and Religious Hate Crime Billl;
2.
National Harmony and Reconciliation Bill; and
3.
National Harmony and Reconciliation Commission Bill.
[Tun Abdul Hamid Mohamad, Ketua Hakim Negara]
Saya
difahamkan bahawa LCW dan Andrew Khoo[6]
(Pengerusi Jawatankuasa Hak Asasi Manusia Majlis Peguam dan seorang aktivis
COMANGO) terlibat dalam menyediakan draf ketiga-tiga rang undang-undang itu.
Malah saya percaya bahawa firma guaman merekalah yang membuatnya. Naskah awal
yang saya terima melalui email tertera kata-kata “Prepared by Bar Council”.
Saya juga membandingkan kedua-dua set rang-rang undang-undang itu. Banyak
peruntukan kedua-dua set itu serupa, seksyen demi sekyen. [Tun Abdul Hamid Mohamad]
Campurtangan kelompok SEPILIS dalam institusi kerajaan. Majlis Peguam telah menggubal Rang Udang-Undang
Pelantikan Hakim-Hakim. Draf itu dibawa kepada Perdana Menteri (pada masa itu)
oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (pada masa tu), Dato Zaid Ibrahim.
Kerana ia melibatkan Badan Kehakiman, saya diberi satu salinan. Ringkasnya,
mengikut draf itu Suruhanjaya itu akan menentukan siapa yang akan dilantik
menjadi Hakim dan siapa yang akan naik pangkat sehingga menjadi Ketua Hakim
Negara. Dalam draf Majlis Peguam itu, majoriti ahli-ahli Suruhanjaya itu adalah
peguam-peguam. Ertinya penguam-peguamlah yang akan menentukannya. Saya
membantahnya. Antara lain, saya berkata: “Jika Rang Undang-Undang ini
diluluskan, Hakim-Hakim akan melutut kepada peguam-peguam.” Akhirnya, rang
undang-undang itu dipinda dan peruntukan mengenai ahli-ahli yang terdiri
daripada peguam-peguam dikeluarkan. [Tun Abdul Hamid Mohamad]
Kubu kuat kelompok SEPILIS di Malaysia ialah dalam Majlis
Peguam Malaysia. Mereka telah menyusup masuk ke dalam institusi kerajaan, parti
kerajaan dan parti pembangkang. Walaupun wadah mereka berbeza tetapi perjuangan
dan pemikiran mereka sama. Antara yang terkenal sebagai pimpinan pembangkang
ialah Datuk Ambiga Sreenevasan, Malik
Imtiyaz, Haris Ibrahim, Edmund Bon, Sivarasa Rasiah dan Zaid Ibrahim.
Persatuan Hak Asasi Manusia (HAKAM) antara pertubuhan
SEPILIS yang berpengaruh. Terkini (2016), jawatan Pengerusi dipegang oleh
Ambiga. HAKAM melahirkan ramai ahli politik pro SEPILIS, antaranya Elizebeth
Wong dan Tian Chua. Kebanyakan mereka berkampung dalam PKR. HAKAM didaftarkan
pada tahun 1989 atas permohonan Perdana Menteri Malaysia Ketiga, Tun Husein Onn
yang kemudiannya dilantik pengerusi pro-tem ke-2 HAKAM mengantikan Tunku Abdul
Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama.
Gerakan
Rakyat Untuk Menebus Kembali Negara Malaysia atau ringkasnya Negara-ku.
Negara-Ku digerakkan oleh Dato Ambiga, Sasterawan Negara Dato A. Samad Said dan
Zaid Kamarudin. Zaid Kamarudin dilantik sebagai Pengerusi Negara-Ku adalah
mantan Presiden Jemaah Islah Malaysia dan Setiausaha Agung Pertubuhan IKRAM
Malaysia (IKRAM) ketika itu. Antara intisari perjuangan Negara-Ku ialah
1.
Negara-ku
akan mendorong pembentukan sebuah masyarakat yang inklusif dengan menolak semua jenis ketaksuban dan kebencian, serta
melawan diskriminasi dan ketidakadilan.
2.
Ditubuhkan
atas keyakinan bahawa majoriti rakyat Malaysia sudah muak dengan politik
berasaskan perkauman dan kekelompokan yang tanpa henti menggugat proses
pembinaan sebuah negara yang inklusif
serta mengganggu proses pembentukan jatidiri Bangsa Malaysia.
Parti politik seperti PKR[7] dan
DAP telah menjadi markas bagi kelompok SEPILIS. Organisasi-NGO seperti Penang
Institute, SUARAM, SIRD, ALIRAN, TENAGANITA, BERSIH, IKD[8],
LENSA, IRF dan lain-lain perlu diselidik dari mana dana dan pembiayaan mereka
perolehi. Begitu juga dana yang diperolehi oleh media seperti Malaysiakini dan
Malaysia Insider.
Pada 27 April 2014, 10 wakil organisasi Malaysia berjumpa
dengan Presiden Amerika Syarikat (AS). Antara organisasi itu adalah Islamic Renaissance Front (IRF) diwakili Dr
Farouk Musa, Sisters In Islam (SIS), HAKAM (Datuk Ambiga Sreenevasan) wakil
Bersih 2.0, Empower dan tenaganita.
Pada Disember 2015, sekali lagi Barack Obama datang ke
Malaysia, kali ini dia menemui beberapa pemimpin NGO seperti Maria Chin [BERSIH
2.0], Dato Ambiga dan Cynthia Gabriel,
Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme
(C4).
Jika kita memerhati pergerakan SEPILIS di Malaysia, NGO-NGO
mereka kurang bersuara selantang dahulu. SIS yang cukup lantang ketika dahulu
lebih banyak melakukan aktiviti secara senyap. Mereka lebih kepada strategi dua
lapis yakni menyalurkan pimpinan mereka ke kancah politik sama ada melalui DAP
dan PKR atau proksi politik seperti BERSIH. Mereka juga mengadakan pengkaderan
dan menaja pengkaderan yang pro SEPILIS.
Sekelompok elitis dalam kalangan SEPILIS telah menjadi
pendesak kepada kerajaan. Antaranya PAGE yang berjuang memartabatkan Bahasa
Inggeris[9] dan
G25[10] yang
mengiat mendesak kerajaan mengubah polisi-polisi dan isu tertentu termasuk
penubuhan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia [JAKIM].
Masyarakat Islam
Perosak atau pendajal negara adalah pemimpin, ahli
perniagaan dan ilmuwan palsu. Untuk pembinaan dalaman sebuah masyarakat Islam,
elemen yang perlu ditanam dan dibangunkan ke dalam masyarakat iaitu demokratis,
keadilan sosial, menghapuskan penderitaan rakyat, menegakkan prinsip
perlembagaan, merangsang kehidupan akliah dan budaya. Anwar Ibrahim menyatakan
sifat yang perlu ada dalam sesebuah masyarakat madani;
1.
Sikap
kesederhanaan dan pragmatis
2.
Tidak
gopoh dan bernafsu besar
3.
Demokratik
4.
Membasmi
kemiskinan dan kemelaratan
5.
Pengagihan
hasil ekonomi secara saksama
Anwar Ibrahim juga menegaskan prinsip kesalingan dimana
pemerintah menunaikan amanah dan memenuhi aspirasi rakyat sementara itu rakyat
memberi sokongan terhadap usaha pemerintah untuk menjayakan reformasi ekonomi
dan sosial.
Menurut Syed Muhammad Naquib al Attas, Madinah menunjukkan
satu tempat dimana telah wujud kefahaman yang tinggi.Daripada perkataan
Madinah, terbitnya perkataan tamaddun iaitu tempat dimana masyarakatnya telah
mencapai taraf insaniyyah yang luhur, dimana ada tatasusila, hukum dan
undang-undang dimana ada penguasa atau pentadbirannya yang juga mempunyai
hikmah yang mampu melaksanakan keadilan. Perkataan Madinah diterbitkan daripada
perkataan DIN iaitu agama.
Syed Muhammad Naquib al Attas, kewujudan masyarakat Islam lebih kepada untuk meningkatkan
darjah kemanusiaan dimana antara ciri penting dalam masyarakat Islam
terletak kepada individu itu sendiri iaitu
1.
Mencapai
Saadah [kebahagiaan] adalah tujuan hidup. Bahagia atau sejahtera
tidak terletak kepada emosi dan jasmani semata-mata tetapi yang sebenarnya ia
terletak pada satu keyakinan yakni kesedaran tentang kebenaran.
2.
Kewibawaan
berdasarkan ilmu
3.
Mewujudkan
suasana keadilan
4.
Muhibbah
bukannya toleransi. Toleransi bermaksud bersabar atas kesilapan orang orang
lain. Muhibbah, akar katanya hubb iaitu kasih. Muhibbah ada unsur
kasih dan sayang.
5.
Tanggungjawab
Parti pembangkang dan parti pemerintah seharus mengurangkan
atau menghapuskan budaya politik sepanjang masa. Parti pembangkang yang telah
tewas dalam pilihanraya sewajarnya menjadi penasihat dan rakan dalam pembinaan negara. Wakil-wakil parti
pembangkang dilantik dalam badan-badan pemantau dan badan perundingan untuk
menstabilkan politik dan membangunkan ekonomi dan sosial.
Masalah Kefahaman dan
Pengamalan Rakyat Jelata
Kejahilan rakyat jelata berpunca daripada pendidikan dan
kegagalan pemimpin dan ilmuwan menjadi contoh tauladan dan memimpin mereka ke
arah kebenaran. Jika kepala [pemikiran] perompak-pendajal, tubuh badan juga
akan menjadi perompak-pendajal.
Masalah utama kefahaman dan pengalaman rakyat jelata ialah
1.
Kefahaman
mereka terhadap Islam
2.
Sikap
mereka
3.
Materialistik
4.
Individualistik
5.
Perkara lagha atau lalai seperti hiburan
6.
Amalan
beragama mereka
Rakyat Melayu-Islam
Dalam Dilema
Suka atau tidak, Anwar Ibrahim satu-satunya pemimpin yang dimitoskan atau
dipertahyulkan bahawasanya beliau hanya satu-satunya dapat mengantikan
kepimpinan negara yang sedia ada, menyatukan semua pihak penentang rejim dan
berupaya menumbangkan rejim pemerintah yang mendajalkan rakyat dan negara pada
hari ini [2016]. Kelompok Islam cukup risau kemaraan Anwar Ibrahim yang dilihat
dekat dengan kelompok SEPILIS.
Antara kemaraan SEPILIS dan Pendajal Negara, rakyat beragama
Islam mengalami dilema memilih parti yang bakal memerintah negara. Penderitaan
rakyat pada hari ini memberi peluang cerah dalam menumbangkan rejim. Tetapi
ketakutan paling besar ialah keluar mulut harimau masuk pula ke dalam mulut
buaya.
Kesimpulan
‘Katakan TIDAK kepada SEPILIS’.
SEPILIS suatu faham yang boleh mempengaruhi worldview dan framework pemikiran kita dalam memahami dan
bertindak terhadap isu atau perkara yang didepani. Memahami dan bertindak tanpa
celupan Islam bermakna Islam bukan TUNJANG
utama pemikiran dan tindakan kita.
SEPILIS adalah satu proses pembaratan yang menghilangkan
Tuhan dan Islam sebagai Addin dalam Alam Fikir kita oleh kelompok
SEPILIS dengan pelbagai cara. Akal dan nafsu manusia yang terkandung dalam
faham SEPILIS menghakis kefahaman dan pengamalan beragama kita. Sekaligus
mengecilkan peranan Tuhan dalam kehidupan.
[3] Asalnya akal adalah alat
tetapi bertukar menjadi sumber ketiga dengan syarat tidak melanggar al Quran
dan Al Sunnah itu sendiri. Setiap keputuan akal perlu tunduk kepada syarak. Apa
itu syarak?. Tuan Guru Haji Salleh Musa Sik mengatakan bahawa syarak terbahagi
dua iaitu hakiki (Allah) dan Majazi (Nabi Muhammad). Syarak itu sendiri dekat
dengan istilah tuhan. Mahkamah Syarak ertinya mahkamah yang mengunakan hukum
Allah.
[4] Seorang tokoh anak muda yang
digemari oleh anak muda jiwa pemberontak. Nurcholish Majid atau Cak Nur
seakan-akan membawa aspirasi Ahmad Wahib dalam perjuangan beliau. Ini hanya
penelitian penulis berkaitan pendekatan dan pemikiran Cak Nur.
[5] Pengasas Islam Liberal
melalui bukunya Islamic Liberalism. Pengasas Islam Liberal yang lain ialah
Charles Kurzman.
[7] Parti Keadilan Rakyat [PKR] adalah lubuk kepada para SEPILIS. Pelbagai tokoh NGO telah menyertai PKR. Gagasan pemikiran yang
selama ini diteorikan mula dipraktiskan melalui wadah PKR.
[8] Institut Kajian Dasar [IKD] sebuah badan pemikir Dato Seri Anwar
Ibrahim. Sejak awal penubuhan dipengaruhi oleh kelompok ABIM kemudian
dipengaruhi oleh kelompok liberal di bawah Khalif Jaafar yang mempopularkan
Islam Tanwiri [Liberalisme dan pluralism]. IKD didanai oleh Konrad Adeneur
Foundation (KAF), sebuah pertubuhan antarabangsa yang berasal dari negara
Jerman. IKD pernah mewujudkan Sekolah Politik IKD yang melahirkan tokoh
pimpinan muda PKR seperti YB Nurul Izzah Anwar dan YB Nik Nazmi. Kelompok ini
dilihat sangat berpengaruh dalam PKR terutamanya kelompok YAB Dato Seri Azmin
Ali.
[9] Bahasa adalah
pengungkapan pemikiran atau alat berfikir atau wasilah penyampaian maklumat. Ia
dapat mempengaruhi pemikiran seseorang pengguna.
[10] Barisan G25
1. Tan Sri Datuk Abdul Rahim Haji Din,
former secretary-general, Home Ministry
2. Tan Sri Ahmad Kamil Jaafar, former
secretary-general, Ministry of Foreign Affairs
3. Tan Sri Dr Aris Othman, former
secretary-general, Ministry of Finance
4. Tan Sri Dr Ismail Merican, former
director-general, Health Ministry
5. Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim,
former secretary-general, Ministry of Finance
6. Tan Sri Dr Mustaffa Babjee, former
director-general, Veterinary Services
7. Tan Sri Nuraizah Abdul Hamid, former
secretary-general, Ministry of Energy, Communications and Multimedia
8. Tan Sri Dr Yahya Awang,
cardiothoracic surgeon and core founder, National Heart Institute
9. Datuk Seri Shaik Daud Md Ismail,
former Court of Appeal judge
10. Datuk Abdul Kadir Mohd Deen, former
ambassador
11. Datuk Anwar Fazal, former senior
regional adviser, United Nations Development Programme
12. Datuk Dali Mahmud Hashim, former
ambassador
13. Datuk Emam Mohd Haniff Mohd Hussein,
former ambassador
14. Datuk Faridah Khalid, representative
of Women’s Voice
15. Datuk Latifah Merican Cheong, former
assistant governor, Bank Negara
16. Lt-Gen (Rtd) Datuk Maulob Maamin
17. Datuk Noor Farida Ariffin, former
ambassador
18. Datuk Ranita Hussein, former Suhakam
commissioner
19. Datuk Redzuan Kushairi, former
ambassador
20. Datuk Dr Sharom Ahmat, former deputy
vice-chancellor, Universiti Sains Malaysia
21. Datuk Syed Arif Fadhillah, former
ambassador
22. Datuk Zainal Abidin Ahmad, former
director-general, Malaysian Timber Industry Board
23. Datuk Zainuddin Bahari, former
deputy secretary-general, Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and
Consumerism
24. Datin Halimah Mohd Said, former
lecturer, Universiti Malaya and president, Association of Voices of Peace, Conscience
and Reason (PCORE)
25. Hendon Mohamad, past president,
Malaysian Bar
No comments:
Post a Comment