Oleh Lebai Surau Biru
“Bertaklid buta itu dikeji oleh agama dan oleh sekalian
orang berakal kerana banyak mudaratnya dan kuat kemungkinannya boleh membawa
tersimpang kepada jalan yang tiada betul dengan tiada kita perasan”- Pendeta Za’ba
"Jika dulu kita mempunyai mentor, belum tentu
kita ikut jejak mentor kita. Mentor hanya mendidik perihal jalan perjuangan,
kitalah yang memilih jalan kita sendiri" Hoca Musa Ansari
“Perjuangan kita bukan perjuangan berdasarkan pemimpin tertentu.
Perjuangan kita berdalil sahih dan benar serta mahu mencapai kebenaran” – Hoca Musa Ansari
Turki ingin menjadi
negara ulung di dunia pada tahun 2023 melalui Turki Baru manakala Malaysia mahu
mencapai Wawasan 2020 sebagai negara maju pada tahun 2020. Kedua-dua wawasan
ini digagaskan oleh dua tokoh politik umat Islam yang terunggul iaitu Recep
Tayyip Erdogan dan Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Kedua-dua tokoh ini
dibantu oleh pembantu yang unggul iaitu Dato Seri Anwar Ibrahim membantu
Mahathir melalui jawatan Timbalan Perdana Menteri, Menteri Pendidikan dan
Menteri Kewangan manakala Erdogan dibantu oleh Abdullah Gul melalui jawatan Menteri Luar.
Turki mengamalkan
sekularisme yang totok dan ektrem manakala Malaysia mengamalkan sekularisme
yang sederhana dimana agama diterima dalam pemerintahan.
Suasana dan sistem
politik di Turki dengan Malaysia sangat berbeza. Oleh itu, pendekatan politik
gerakan Islam dan elemen Islam turut berbeza berdasarkan waqi’ masing-masing.
Persoalan Asasi
Dalam membicarakan
Islam dan politik, Islam dan pemerintahan, Islam dan perundangan, kita perlu
kembali kepada persoalan asasi perjuangan Islam iaitu
1.
Islam adalah Addin (cara hidup)
bukan sekadar agama. Disinilah letaknya aqidah kita dalam setiap perkara
termasuk pemikiran dan tindakan kita
2.
Islam adalah Syumul (Keseluruhan)
mencakupi keseluruhan kehidupan manusia secara kebersamaan dan holistik sama
ada melalui individu, dalam keluarga, masyarakat dan negara.
3.
Islam adalah rahmat kepada alam
dan manusia.
4.
Islam adalah kekuatan dalil ,
hujah dan sumber hujah. Dalil dan hujah Islam bersumber al Quran dan al Sunnah
diikuti dengan ijtihad ulama yang muktabar.
5.
Islam adalah kesederhanaan
(wasatiyyah) bukannya kezaliman dan penindasan
6.
Islam adalah mudah sesuai mengikut
kemampuan seseorang manusia. Islam mensejahterakan rakyat dan negara tanpa
mengira darjat, agama dan kaum.
7.
Islam adalah suri teladan daripada
Rasulullah SAW. Tiada taksub kepada para ulama atau sarjana Islam terutamanya
yang masih hidup kerana hati manusia sentiasa berbolak balik.
8.
Islam adalah Islah. Membaiki diri,
keluarga, masyarakat dan negara ke arah lebih baik dan beraqidah.
9.
Islam adalah keadilan dan samarata
serta sama taraf. Tiada kasta dalam Islam.
10.
Islam adalah relevan sepanjang
zaman dan sepanjang masa serta dimana sahaja.
11.
Islam bernegara dengan
bersumberkan kemahuan rakyat. Kedaulatan Tuhan berdasarkan ketuanan Rakyat.
Oleh itu, kehendak majoriti rakyat, sejarah dan situasi semasa sangat penting
dalam kewujudan sebuah Negara Islam.
Persoalan asasi
inilah yang perlu diterapkan dalam pemikiran para pendokong Islam agar mereka
tidak terlarut dalam khayali pemikiran ciptaan para pemikir Barat dan Timur
yang bertentangan dengan Islam.
Persoalan Pendekatan
Selain persoalan
asasi, pendokong Islam juga dipengaruhi oleh persoalan pendekatan. Persoalan
pendekatan inilah yang seringkali menjadi wacana dalam kalangan pendokong
Islam. Dalam persoalan wacana, kita akui bahawa realiti setempat, realiti
semasa dan situasi ketika itu menjadi pertimbangan utama dalam bertindak.
Walaubagaimanapun, paling penting kita kembalilah merujuk kepada sumber Islam
iaitu al Quran dan al Sunnah sebelum berijtihad dalam memilih pendekatan yang
sesuai.
Persoalan
pendekatan banyak dipengaruhi oleh elemen di bawah
1. Bahasa Politik – Alasannya berhujah berdasarkan tahap pemikiran audien.
Di Kota Bharu berdalilkan al Quran dan di negara Barat atau Kuala Lumpur dengan
hujah pemikir Barat atau bershakespeare.
2. Masyarakat Bukan Islam
3. Masyarakat Moden dan berpendidikan
4. Hubungan Luar Negara
5. Prinsip dan nilai bukannya bentuk
6. Terpengaruh dengan wacana pemikiran pemikir Barat dan Timur.
Persoalan
pendekatan banyak kali menjerumuskan para pendokong Islam ke lembah kekeliruan,
kejahilan, mengikut nafsu, menguntungkan musuh Islam dan ada yang terherot
aqidah. Justeru, dalam memilih pendekatan semestinya persoalan asasi perlu
menjadi pertimbangan utama agar pilihan kita itu bukannya hanya untuk
kemenangan dunia tetapi turut mendapat keredhaan Allah SWT.
Politik Pembangunan
Asalkan Bukan UMNO
(ABU) telah menyatukan semua pihak pembangkang dan NGO dalam usaha menumbangkan
UMNO-BN. Sebenarnya, ia sangat berjaya dalam membawa kemenangan Pakatan Rakyat
pada pilihanraya tahun 2013. Sebelum zaman internet, UMNO-BN berkuasa tanpa
dicabar. Apabila berlaku kemajuan dalam bidang komunikasi, teknologi maklumat
dan bertambah kadar rakyat berpendidikan, status quo pemerintah tergugat kerana
rakyat boleh menilai prestasi rakyat dan tahu maklumat dengan pantas.
Rakyat pada hari
ini sudah mampu menyokong dan mengundi tanpa melihat bendera parti dan slogan
apa yang sesebuah parti laungkan jika mereka mahu dan mampu mewujudkan good governance, ekonomi yang kukuh dan
pembahagian kekayaan dengan adil, tiada rasuah dan penyelewengan kuasa.
Perkara di atas
telah dilakukan oleh UMNO-Barisan Nasional zaman Tun Mahathir Mohamad yang secara
umumnya mempunyai pengurusan yang baik dari segi ekonomi yang begitu kukuh
menyebabkan semua kaum di Malaysia menyokong UMNO-BN. Bahkan Tun Mahathir
dengan berani dan menyakinkan telah mengisytiharkan Malaysia sebuah negara
Islam dalam Perhimpunan Agung Parti GERAKAN. Mahathir pada awal pemerintahannya
memperkenalkan Budaya Bersih, Cekap dan Amanah dan Kepimpinan Melalui Tauldan
yang dilihat memenuhi istilah good
governance.
Penulis memang
setuju bahawa kaum lain akan menyokong sebuah parti yang menganjurkan good governance, ekonomi yang kukuh,
pembahagian kekayaan dengan adil, tiada
penyelewengan, tiada korupsi, kronisme dan nepotisme (KKN) dan tiada
peningkatan kes jenayah daripada ideologi panutan sesebuah parti.
Sebenarnya, perkara
di atas boleh ditemui dimana-mana sahaja pemerintah yang mempunyai berpandangan
jauh, kualiti kerja yang tinggi, akhlak yang baik, pro rakyat, sederhana,
berdisiplin dan tegas. Jose Mujica dari segi kesederhanaan mengatasi hampir
semua pemimpin umat Islam. Kerajaan di Barat banyak mempunyai urus tadbir yang
baik, integriti yang tinggi dan tahap hak asasi manusia yang terbaik berbanding
negara umat Islam.
Dalam politik
Islam, ia bukan sekadar kemenangan, kualiti pemimpin dan prestasi kerajaan atau
parti, ia melibatkan aqidah diikuti
dengan Islamisasi pentadbiran dan pemerintahan, dan menegakkan Islam mentadbir
segala urusan pemerintahan negara. Ia boleh disifatkan sebagai Islamic Governance atau Pemerintahan
secara Islami.
Di Kelantan,
Kerajaan PAS mempunyai Dasar Membangun Bersama Islam berpaksikan ubudiah, mas’uliah dan itqan (UMI). PAS
tidak terpengaruh dengan cara AKP yang bersifat ‘halimunan’ dalam obejektif
politik. Suasana Malaysia membolehkan PAS menyatakan secara terang dan jelas
matlamat politik Islam mereka. Secara
demokrasi, rakyat telah memilih PAS untuk memerintah secara Islam. Atas sumber
kekuasaan rakyat ini, Islam perlu ditegakkan dalam pemerintahan Kelantan. PAS
telah menanam Enakmen Syariah ke dalam perundangan negeri Kelantan. Rakyat juga
diberi penerangan dan pendidikan serta kempen agar Islam boleh dilaksanakan.
Islam dan AKP
Ada yang
berpendapat AKP telah berjaya melaksanakan bahagian besar daripada syariah, di
saat yang lain masih membahaskan perkara-perkara remeh. Ia sepatutnya menjadi teladan
untuk gerakan islam dalam arena siyasah. Apakah perkara yang dimaksudkan remeh?
adakah hukum hudud? adakah konsep negara Islam?.
Ya, kita perlu
membawa Islam dalam konteks kontemporari yang sesuai dengan situasi dan zaman.
Kita perlu membawa Islam sebagai penyelesai masalah manusia; hak asasi,
kebebasan bersuara; masyarakat sivil dan lain-lain.
Kita gembira atas
kemenangan AKP kerana kemenangan AKP sebuah parti beraspirasi Islam, pemimpin
yang mempunyai fikrah Islam dan sebuah parti yang mengekang ketotokan
sekularisme di Turki. Punbegitu AKP bukanlah sempurna dalam konteks addin dan
kesyumulan Islam. Mereka digerakkan oleh kelompok pemimpin yang mempunyai
aspirasi Islam dalam sebuah parti beraspirasi Islam yang tidak berpegang dasar
Islam. Aspirasi Islam dengan maksud berpegang kepada pengisian prinsip dan
nilai Islam bukannya fokus kepada bentuk Islam.
Dalam konteks
negara Turki, pengalaman membuktikan bahawa kelompok Islam memerlukan
pendekatan sebagaimana AKP dalam menerapkan Islam dalam pemerintahan. Parti
Refah pernah menguasai Turki, Erbakan seorang yang tegar dengan keIslaman yang
syumul dan addin telah dijatuhkan melalui kudeta tentera. Tentera Turki,
birokrat dan badan kehakiman adalah pengawal sekularisme totok Artturk.
Justeru, pendekatan AKP adalah tindakan yang sesuai dalam konteks Turki.
Janggal kita nak
banding antara Turki dengan Malaysia. Kebangkitan Islam di Malaysia telah
menular pada tahun 1980an lagi. Kebangkitan kepimpinan ulama dalam PAS,
pelantikan Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dan kemasukkan Anwar
Ibrahim ke dalam UMNO telah berjaya melakukan peningkatan dalam pemahaman dan
pengamalan Islam dalam pemerintahan negara, ekonomi dan sosial. Kita boleh
lihat aliran pemakaian semakin menutup aurat pada tahun 1980an hingga hujung
tahun 1990an. Begitu juga kesukaan ibubapa menghantar anak-anak mereka ke
sekolah aliran agama.
Perjuangan ala AKP
tidak sesuai di Malaysia kerana pemahaman dan pengamalan begitu sudah lama
berlaku di Malaysia. Ia telah dilakukan oleh UMNO dan desakan PAS. Kemuncaknya,
Mahathir Mohamad telah mengisytiharkan Malaysia sebuah negara Islam dalam
Perhimpunan Agung Parti GERAKAN. Pengisytiharan ini mendesakkan PAS
mengemukakan Dokumen Negara Islam. Kemudian Abdullah Badawi cuba mengendurkan
tekanan dengan memperkenalkan gagasan Islam Hadhari. Perjuangan dan
perkembangan Islam di Malaysia adalah persaingan siapa lebih Islam. Oleh itu,
Islam di Malaysia sudah sampai masanya ke fasa merealisasikan bentuk Islam
melalui pemerintahan, ekonomi dan sosial. Dalam bidang pemerintahan dan sosial,
hukum hudud sudah diperkenalkan di Malaysia.
AKP dan UMNO: Sama Tapi Tak Serupa.
UMNO mengalami
kemantapan Islam semasa zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Dato Seri Anwar
Ibrahim. Apabila Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia, Anwar Ibrahim
berjaya dipujuk untuk menyertai kerajaan dan UMNO. Mahathir telah
memperkenalkan Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam dalam pentadbiran negara.
Anwar Ibrahim bukannya masuk UMNO dan kerajaan dengan tangan kosong. Beliau
membawa bersamanya ABIM, rakan, sarjana, ulama, gerakan Islam antarabangsa dan
idea-idea pro Islam.
UMNO dan AKP memang
berlainan pemikiran, aspirasi, pendekatan, dan situasi. Pun begitu, UMNO mempunyai
persamaan dengan AKP terutamanya ketika UMNO di bawah Mahathir dan Anwar Ibrahim sebelum trajedi tahun 1998 dimana
Anwar Ibrahim telah dipecat daripada UMNO dan kerajaan.
UMNO dan AKP
memperkenalkan syiar bukan syariat Islam dalam membangunkan Islam di tempat
masing-masing. UMNO telah mewujudkan Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM),
ISTAC, UIA, Bank Islam dan pelbagai lagi. AKP pula berjaya melonggarkan
perkara-perkara yang diharamkan oleh rejim sekular seperti kemunculan kembali
madrasah Imam Khatib, pemakaian tudung dan pelbagai lagi.
UMNO dan AKP
mengutamakan isi, nilai dan prinsip Islam daripada bentuk Islam. Perkara selari
dengan kehendak pemikiran seperti pasca Islamisme. Kata Mahathir “ ..malangnya, ada orang yang amat
mengutamakan bentuk dan tidak begitu peduli tentang keadilan. Asalkan bentuknya
dicapai maka penekanan Islam terhadap hal keadilan langsung tidak diberikan
perhatian”. [i]Suatu
kenyataan yang benar tetapi pengamalan dan tujuan bathil. Kenyataan seumpama ini
dilihat bermaqasid syariah tetapi tujuan bathil kerana tidak menegakkan hukum
Allah dengan banyak alasan. Islam datang seiring isi dan bentuknya.
Anwar Ibrahim
banyak dipengaruhi oleh pemikiran Syed Muhammad Naquib al Attas (kemudian
ISTAC) dan IIIT (kenali dengan pendekatan yang digelar Islam Amerika atau Islam
tanpa syariat) serta sarjana Barat. Kerajaan (dan UMNO) ketika Anwar Ibrahim
menjadi Menteri Belia dan Sukan, Menteri Pendidikan, Menteri Kewangan dan
Timbalan Perdana Menteri banyak melakukan Islamisasi dalam kerajaan dan
mengubah pemikiran dan pendekatan kerajaan. Syed Muhammad Naquib al Attas telah
bertanggungjawab “memberi aspirasi kepada
Anwar Ibrahim dan ABIM lebih mementingkan pendidikan daripada politik,
penciptaan masyarakat daripada negara atau undang-undang Islam.”[ii]
ABIM ketika Anwar Ibrahim dalam UMNO dan kerajaan mendapat signifikan baru
politik Islam dengan gagasan partner in
nation building dan pendekatan politik Manhaj
Malizie untuk menyaingi gerakan Islam yang agak keras.
Anwar Ibrahim dalam
kerajaan dan UMNO telah mengemukakan banyak istilah dan pemikiran Islam dalam
ucapan beliau.[iii] Beliau
mempunyai sahabat dalam kalangan pimpinan gerakan Islam seluruh dunia,
mempunyai hubungan baik dengan ulama dan sarjana Islam di dalam dan di luar
negara. Antara gagasan pemikiran Anwar Ibrahim ialah gagasan Masyarakat Madani
dan Kebangkitan Asia atau Nahdah Asia.
Legasi pengembangan
Islam dalam pemerintahan dan pentadbiran negara Malaysia diteruskan oleh Tun
Abdullah Ahmad Badawi dengan gagasan Islam Hadhari. Islam Hadhari dilihat
sebagai anti tesis kepada Islam versi keras dan radikal. Islam Hadhari adalah
manhaj. Menurut Dr Syed Ali Tawfik al Attas, Islam Hadhari satu frasa yang
dicadangkan ditakrifkan sebagai pemahaman mengenai zaman kontemporari mengikut
pandangan Islam. Hasilnya ialah suatu bentuk Islamisasi.[iv]
Terdapat 10 prinsip Islam hadhari yang bertujuan mengadakan ruang bersama untuk
rakyat Malaysia dengan asas prinsip toleransi, keadilan dan ekuiti. Tetapi
sayang, pegawai kerajaan dan pengikut tidak memahami hasrat beliau agar
mengutamakan pengisian bukannya fokus kepada bentuk.[v]
Inilah yang membawa kepada kegagalan gagasan ini.
UMNO dan AKP dalam
kejayaan pembangunan dan ekonomi negara. UMNO semasa gandingan Mahathir-Anwar
Ibrahim berada pada tahap terbaik. Pembangunan dan ekonomi Malaysia meningkat
sehingga boleh dianggap Harimau Asia.
Penghujung 1996, KDNK tumbuh pada tahap hampir 8.5 peratus setahun selama 10
tahun berturut-turut. Menjelang tahun 1997, jumlah dagangan luar mencecah
AS$157 billion menjadikan Malaysia negara pengekspor ke 18 terbesar di dunia.
Kejayaan Erdogan dalam ekonomi dan pembangunan cukup banyak. Antaranya, gaji
dan upah meningkat mencapai 300%. Jumlah penggangur menurun dari 38% menjadi
2%. Erdogan menutupi defisit anggaran yang mencapai 47 million dolar.
UMNO dan AKP
bersifat pragmatisme. 'Pragmatisme ' bererti fahaman pragmatik atau pengamalan
sesuatu praktik bagi faedah untuk keadaan semasa. Pragmatisme adalah aliran
pemikiran yang memandang bahawa benar tidaknya suatu ucapan, dalil, atau teori,
semata-mata bergantung kepada berfaedah atau tidaknya ucapan, dalil, atau teori
tersebut bagi manusia untuk bertindak dalam kehidupannya. Dengan kata lain,
pragmatisme tidak berpegang kepada dalil dan hujah apatah lagi mengambil berat
tentang kebenaran dan kesahihan sumber. Bermulanya perjuangan AKP melalui sifat
pragmatik apabila Erdogan, Abdullah Gul dan sebahagian anggota Parti Refah
telah keluar membentuk AKP dan meninggalkan pemikiran, pendekatan dan ajaran
murabbi-mentor mereka, Necmettin Erbakan. Perkara yang sama berlaku kepada
Anwar Ibrahim mengambil sifat pragmatik meninggalkan gerakan Islam, ABIM (dan
membawa ABIM menyokong UMNO) dan PAS (ditawar untuk mengetuai PAS) sehingga
menyebabkan perpecahan yang besar dalam gerakan Islam di Malaysia.
UMNO dan AKP
ditakluki oleh nasionalisme. Mengikut K.R. Minogue, nasionalisme adalah satu
aliran idea ataupun satu bentuk tindakan sendiri yang mengandungi sejenis
perasaan politik yang tertentu dan boleh dialirkan daripada segolongan elit
kepada orang kebanyakkan. Hans Kohn telah mentakrifkan nasionalisme sebagai
satu keadaan fikiran yang menyerap masuk ke dalam jiwa sebahagian besar rakyat
dan mengiktiraf negara bangsa sebagai bentuk organisasi politik yang unggul dan
bangsa sebagai punca bagi segala kehidupan budaya yang membina dan punca
kesejahteraan ekonomi. Menurutnya lagi, nasionalisme merupakan satu tenaga idea
yang memenuhi hati dan otak seseorang dengan pemikiran dan semangat yang baru
dan mendorong untuk melahirkan kesedaran dalam bentuk tindakan-tindakan yang
tersusun.
Orang Turki
mempunyai sifat nasionalis yang tinggi. AKP mengeksplotasikan nasionalisme
untuk kepentingan politik Islam. Tanpa nama dan simbol Islam, nasionalisme
digerakkan untuk penyatuan negara dan perjuangan bangsa Turki. Umpamanya
memainkan gagasan Pan Turki dengan menjalinkan negara-negara yang mempunyai
hubungan dengan bangsa Turki meliputi dari Turki ke Barat China (dari Barat ke Timur) dan dari
Selatan Rusia, Balkan menganjur ke sempadan Afghanistan. UMNO merupakan parti
nasionalis orang Melayu. Sentimen perkauman seringkali digunakan untuk
menyatukan kaum Melayu untuk memenangi pilihanraya.
Setelah beberapa
hujah, jelas AKP dan UMNO (terutama ketika Anwar Ibrahim bersama UMNO) mempunya
banyak persamaan. Tanpa menafikan bahawa ideologi, pendekatan, pemikiran dan
aspirasi politikus AKP dan UMNO berbeza, namun boleh juga dirumuskan bahawa AKP
menghampiri UMNO zaman Anwar Ibrahim. Tidak janggal ada pendapat mengatakan AKP
adalah UMNO di Turki!.
Taqiyah dan Tauriah Dalam Politik
Taqiyah adalah
sikap yang ditunjukkan oleh seseorang tetapi berbeza dengan apa yang
disembunyikan dalam hati dengan cara berselindung dan menyesuaikan diri dengan
persekitaran supaya dapat melindungi jiwa, harta dan kehormatan. Konsep taqiyah
popular dalam kalangan pengamal mazhab syiah.
Tauriah pula suka tidak
bercakap benar. Suatu pencakapan yang beralasan dan berbelit-belit dalam
menyembunyikan kebenaran. Tauriah biasanya diamalkan oleh kelompok yang
menggunakan pendekatan penyusupan dalam sesebuah organisasi.
Ada tiga jenis
taqiyah politik iaitu
1) Secara individu. Kemasukkan secara individu memudahkan pemimpin Islam
tersebut larut dalam organisasi tidak berwajah Islam tersebut. Ada yang dah
mengenepikan imej Islam demi keterbukaan dan tidak jumud. Antara perbuatan yang
dilakukan ialah bersalam dengan perempuan, bersukan dengan seluar pendek dan
berkawan dengan tauke-tauke termasuk tauke judi.
2) Secara berkumpulan memasuki organisasi tak berwajah Islam. Mereka cuba
menguasai organisasi tersebut. Mereka telah mewujudkan fenomena jemaah dalam
jemaah. Fenomena ini boleh menjejaskan kestabilan organisasi. Kebanyakan mereka
disingkirkan apabila organisasi tersebut mengetahui tujuan mereka.
3) Menubuhkan kumpulan sendiri yang berimej sekular dan tidak mengunakan
simbol Islam. Pendekatan AKP.
Anwar Ibrahim
dikatakan antara tokoh Islam yang terlibat dengan taqiyah secara individu
setelah masuk ke dalam UMNO. Orang tua seringkali membualkan bahawa Anwar
dihantar ke dalam UMNO dengan tujuan suatu hari nanti bergabung dengan PAS.
Kemasukkan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO mencetuskan huru-hara dalam gerakan
Islam di Malaysia. Imej dan pemikiran Anwar Ibrahim dengan sokongan Mahathir
Mohamad, Perdana Menteri Malaysia sangat mengambil berat tentang pengislahan
Islam di Malaysia. Mahathir telah mewujudkan Dasar Penerapan Islam. Anwar
Ibrahim ada tokoh yang mengerakkan penubuhan UIA dan Bank Islam.
JIM dan IKRAM pula
menjalankan penyusupan anggota mereka ke dalam parti politik dan gerakan masyarakat
sivil. Mereka lebih selesa menggunakan istilah ‘melepaskan’. Ramai pemimpin
JIM-IKRAM dihantar ke dalam Parti Keadilan Nasional-Parti Keadilan Rakyat
sampai ke hari ini. JIM-IKRAM juga melepaskan pemimpin mereka berjuang dan
aktif dalam gerakan masyarakat sivil seperti MAFREL, BERSIH dan Negara-Ku.
Jenis taqiyah
ketiga digunakan oleh AKP setelah mengkaji bagaimana gerakan Islam Turki gagal
dalam pemerintahan dan politik Turki. ‘Ideologi’ Islam dilihat mengancam
sekularisme Turki. Dalam menghilangkan ancaman terhadap gerakan Islam, Erdogan
ketika itu pemimpin pemuda parti Refah bertindak berhijrah menubuhkan parti
baru iaitu AKP yang bersifat sekular dan membuang ideologi Islam yang dianuti
mereka dalam medan terbuka. Mereka hanya menjadi aspirasi Islam dalam
perjuangan individu dan secara dalaman didalam pemerintahan negara Turki dan
dalaman AKP.
Tauriah politik
berlaku apabila berlaku penyusupan sebuah organisasi ke dalam sesebuah
organisasi yang lain. Tauriah digunakan untuk mencipta alasan agar agenda
tersembunyi. Pencakapan mereka betul tetapi tidak betul dimana mereka juga
memutar-belitkan fakta dengan pelbagai alasan yang betul. ‘Cara betul tetapi
matlamatnya batil’ itu ungkapan mudah dalam mengambarkan tauriah politik.
Pendekatan taqiyah,
tauriah dan penyusupan tidak sesuai di Malaysia. Suasana Malaysia memerlukan
kepercayaan dan kejujuran serta kejelasan dalam menyatakan matlamat perjuangan
sesebuah parti. Taqiyah, tauriah dan penyusupan kebanyakan diakhiri dengan
kegagalan.
Islam dan Kediktatoran
Islam melarang
kediktatoran dan penindasan serta kezaliman. Islam juga melarang pemimpin dan
umat Islam bersikap monopoli kuasa.
Islam tidak mengajar pemimpin Islam menjadi diktator.
Masalah utama
seorang manusia ialah nafsu dan iman kita boleh berbolak-balik. Keselesaan dan
kemewahan serta terlalu lama memerintah menyebabkan penyelewengan kuasa,
korupsi, kronisme dan nepotisme muncul dalam kerajaan. Ini diikuti apabila
anak-pinak sudah membesar menceburi kehidupan sehingga kepentingan peribadi
mengatasi kepentingan ummah.
Perkara ini akan
membawa negara ke arah kediktatoran. Alangkah malang jika diktator itu
merupakan parti beraspirasikan Islam. Dan teramat malang jika parti itu mempunyai dasar Islam berdasarkan al Quran,
al Sunnah dan ijtihad ulama.
Kita boleh
melakukan beberapa usaha untuk menghalang penyelewengan dan penyalahgunaan
kuasa dalam mengelak kediktatoran. Antaranya
1. Menghadkan tempoh Menteri Besar atau Perdana Menteri selama 2 penggal
atau 10 tahun. Bekas PM akan dilantik sebagai Menteri Mentor atau Menteri Kanan
bertindak sebagai penasihat dalam kabinet.
2. EXCO dan Menteri hanya dibenar memegang jawatan selama dua atau tiga
penggal.
3. Setiap ahli parlimen atau ADUN hanya 3 penggal atau 15 tahun sahaja
pada setiap kawasan.
4. Pemimpin parti yang dilantik ke dalam jawatan kerajaan umpamanya
jawatan Perdana Menteri perlu meletakkan jawatan dalam parti.
5. Budaya politik monopoli perlu diubah dalam kalangan rakyat. Jangan
sampai sesebuah parti terlalu berkuasa dan terlalu lama memerintah.
6. Penubuhan Suruhanjaya Hisbah yang dianggotai oleh wakil Majlis
Raja-Raja, Mufti dan bekas pegawai kerajaan.
7. Pengisytiharan harta
8. Tender terbuka
9. Mahkamah Rakyat dimana rakyat boleh mengemukakan aduan dan akan
diselesaikan oleh Mahkamah Rakyat.
10. Rakyat mesti bijak memilih parti dan pemimpin yang berintegriti.
Solusi
AKP dan UMNO adalah
sama tak serupa. Sebahagian besar wajah AKP bersamaan dengan wajah UMNO zaman
Anwar Ibrahim.
Taqiyah, tauriah
dan penyusupan suatu kaedah yang perlu ditolak dalam politik Islam di malaysia.
Kejujuran, kepercayaan dan kejelasan itu
penting dalam politik Malaysia.
Kita mengalami
zaman yang komitmen Islam semakin berkurangan. Perjuangan Islam memerlukan
kesabaran dan semangat yang tinggi.
Politik pada zaman
ini tidak mementingkan ideologi dan Islam. Mereka mementingkan kekenyangan
perut, urus tadbir yang baik, amanah, kadar jenayah yang kurang, peluang
pekerjaan yang banyak, ekonomi yang stabil dan lain-lain. Politik Islam
berasaskan aqidah dan akhlak serta muamalat Islam semakin ditinggalkan.
Gerakan Islam
memerlukan pembaharuan dalam pendekatan untuk terus relevan dalam perjuangan
politik masa kini.
[i] Mahathir Mohamad,
‘Undang-undang Islam Dalam Dunia Semasa’ dlm. Ensiklopedia Dr Mahathir Mohamad Jilid 1, KL:Dar al Kitab, 2005.
[ii] Wan Mohd Nor Wan Daud,
Falsafah dan Amalan Pendidikan Syed Muhammad Naquib al Attas, KL:UM, 2013.
[iii] Antara penulis ucapan Anwar
Ibrahim ialah Dr Munawar Ahmad Anes, intelektual muslim berasal daripada
Pakistan. Dalam penulisan dan ucapan Anwar Ibrahim, kita dapat membaca
lenggoknya berdasarkan siapa yang memimpin Institut Kajian Dasar (IKD) badan
pemikir Anwar Ibrahim. Antaranya pernh
memimpin IKD ialah Dato Kamarudin Jaafar, Dr Siddiq Fadzil dan Khalid Jaafar.
Ia hanya tanggapan penulis sahaja.
No comments:
Post a Comment