Sunday, May 10, 2015

Siapa Merajainya Selepas Kemenangan?

"semangat dan sokongan bagaikan nak menang esok hari"

Arus perubahan datang daripada bandar. Daripada masyarakat berpendidikan, kelompok feudal yang berkesedaran, masyarakat urban yang terkena tempias kemelaratan.
Arus itu boleh membawa tsunami kebangkitan rakyat.
Persoalan yang timbul, siapa yang bakal memenangi arus kebangkitan itu?
Di Tanah Melayu, gelombang awal digerakkan oleh kelompok kiri dan agama. Fasa kedua, barulah nasionalis muncul bahkan mengambil peluang merajainya setelah British mengisytiharkan darurat.
Reformasi akhir 1990an di Indonesia, Dr Amien Rais diangkat pimpinan utama bahkan beliaulah dikatakan layak menjadi Presiden Indonesia. Tetapi arus kebangkitan itu hanya kuat dalam kalangan masyarakat urban. Akhirnya, masyarakat luar bandar majoritinya memilih Abdul rahman Wahib yang mempunyai kekuatan massa daripada Nahdatul Ulama.
Di Afghanistan, puak-puak Mujahidin yang menumbangkan Soviet Union dan Najibullah (ingat Najibullah bukan selainnya) akhir berpecah setelah berkuasa. Puak terkuat, Hizbi Islami dengan jamiati Islami bertempur sesama sendiri sehingga datangnya angin Kandahar, Taliban.

Siapa yang merajainya selepas kemenangan?

 

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...