Saturday, May 30, 2015

Memahami Sekularisme Dalam Gerakan Islam?



Kerdil diri hendak menulis persoalan ini ekoran bukannya ahli dalam bidangnya. Lagipun penulis masih belajar dan tidak banyak membaca buku sebagaimana orang lain. Anggap sahaja tulisan ini daripada orang ‘jahil’ ilmu dan amal.  Penulisan ini dari ‘sekularis’ untuk ‘sekularis’ dan Islamis.

Penulis merumuskan, penilaian sekularisme dari dua segi iaitu
+ Sekularisme dari segi akidah
+ Sekularisme dari segi cita+rasa.

Dalam sesebuah gerakan Islam, agak mustahil ia dianggotai oleh sekularis totok, paling kurang sekularis yang jinak mahukan Islam mentadbir. Justeru, persoalan sekularisme dari segi akidah tidak ada masalah dan ia bukanlah modal untuk kafir-mengkafir satu sama lain.

Sekularisme dari segi cita+rasa datang daripada nafsu dan akal yang menjadi dominan mengatasi wahyu. Fenomena sebegini ada dalam gerakan Islam tetapi ia bukanlah dominan. Apabila ia bersifat kecil, ia dianggap sebagai pendapat peribadi bukannya pendapat jemaah. Persoalan yang timbul, bagaimana jika  pendapat ini menjadi pendapat jemaah?.  Penulis tertarik dengan ucapan  TGHH bagaimana parti Al Istiqlal Maghribi, yang dahulunya berpegang dengan dasar ISLAM, sekarang bertukar menjadi sekular Liberal.

Pendapat yang penulis maksudkan ialah pendapat orientalis yang dibawa masuk ke dalam jemaah Islam dan cuba didakwahi sebagai pembaharuan dalam jemaah Islam. Jiwa anak muda yang memberontak mudah terpengaruh. Tuawan yang namanya kurang disebut orang mula mengambil kesempatan atas jiwa memberontak anak muda dan idea pembaharuan sang intelek memimpin pemberontakan terhadap kepimpinan sedia ada.

Ciri kedua kelompok ‘sekularis cita+rasa’ adalah menerapkan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran negara tanpa bermaksud melaksanakan hukum-hukumnya. Menurut Tuan Guru Yusuf Rawa, ‘...satu kekeliruan yang penuh putar belit dan padat dengan kepalsuan. Nilai-nilai Islam tidak terbentuk melainkan menerusi pelaksanaan hukum-hukumnya.  Penulis tidak menafikan, AKP di Turki berjaya menerapkan nilai-nilai Islam dalam kenegaraan mereka sedikit demi sedikit dengan jaya tetapi AKP bukanlah gerakan Islam tetapi mereka terdiri daripada  individu-individu mukmin yang mahu melaksanakan Islam.  Penulis tidak pasti sejauh manakah, Islam dimaktubkan dalam Perlembagaan AKP. Jika tidak, penerapan nilai-nilai Islam ini sangat bergantung tahap kemahuan Islam seseorang individu bukannya kehendak Perlembagaan Parti AKP.

Ciri ketiga ialah Gerakan Islam sebagai Parti Politik bukannya Jemaah Islam. Kejayaan AKP dan kebangkitan semula Rashid Ghannosuhi di Tunisia menyebabkan sebahagian tokoh gerakan Islam terangsang mencuba eksperimentasikan pendekatan sebegini di negara mereka.  Jemaah Islam sebagai parti atau jemaah Islam mempunyai sayap politik melalui parti politik. Mereka menubuhkan sayap-sayap parti umpamanya Parti Keadilan dan Pembangunan Maghribi.  Penyelutan dalam sebuah parti menyebabkan gerakan Islam terkena lumpur-lumpurnya seperti konflik dalaman.  Jika Islamis berjaya mengalahkan Sekularis-Islamis,  sayap parti atau parti sendiri menjadi semakin liberal dan mementingkan kemenangan politik melebihi dakwah.

Menurut Abdullah bin Kiran, Setiausaha Agung Parti Keadilan dan Pembangunan Maghribi menyatakan  parti mereka  akan memimpin Maghribi sebagai parti politik bukannya sebagai institusi keagamaan. Mereka menerima sekularisme,  wacana agama dan anjuran keagamaan hanya di masjid bukannya dalam parti politik. Pengutamaan gerakan Islam sebagai parti berbanding jemaah Islam membolehkan gerakan Islam terlibat dalam pendekatan matlamat menghalalkan cara. Unsur ini tidak baik bagi sesebuah gerakan Islam.

Keempat, Islam Sebagai Ideologi. Sudah tentu al Quran dan hadith sudah termaktub dalam sesebuah gerakan Islam. Segala aspek kehidupan akhirat dan dunia diatur oleh ajaran-ajaran Islam yang mengikut prinsip al Quran dan hadith. Jika Islam bukan sebagai ideologi, peranan Islam akan dibatasi dalam politik atau parti politik.

Islam bukan sebagai ideologi, satu perjuangan berasaskan isu  populis. Dengan isu popular, parti Islam boleh menang. Tetapi kemenangan ini mudah sekali diambil kembali oleh pihak lawan jika isu tersebut sudah malap.

Kelima, mengesan pragmatis dan modenis dalam gerakan Islam. Imej umum mereka kelihatan dengan sifat progresif, reformis, realistik dan liberal. Mereka tetap kuat berjuang untuk Islam tetapi menggunakan pendekatan dan buah pemikiran yang kebanyakannya datang daripada tokoh-tokoh pemikir Barat dan orang bukan Islam. Ada juga kebaikan daripada tokoh pemikir tersebut, cuma kebanyakan idea mereka diisi dengan sifat keingkaran dalam bertuhan.

Kelima-lima ciri ini antara elemen sekularisme yang berlaku dalam gerakan Islam pada hari ini. Bukanlah mereka tidak bagus atau tidak berprestatif tetapi kehadiran elemen sekularisme akan menggugat keutuhan tunjang Islam dalam gerakan Islam itu sendiri. Bukanlah juga mereka tidak berjasa atau peribadi mereka buruk, pertentangan ini penulis simpulkan sebagai pertentangan cara berfikir dan cara bertindak. Jangan sampai cara berfikir dan bertindak kita merugikan perjuangan Islam dikala mendamba keuntungan palsu.

Akhir kalam, saya menukilkan tulisan Imam Ibnu Qayyim;

“ingatlah akan manisnya pertemuan, maka mudah bagi anda menahan pahitnya perjuangan. Anda telah tahu di mana singgah, maka segeralah berjalan ke sana”

Maaf atas kejahilan diri.

No comments:

Sebab-Akibat

Sebab-akibat antara elemen penting dalam ilmu sejarah. Pemikiran sebab-akibat ini penting bagi mengelakkan kita membuat ramalan dan andaian ...