Sunday, May 31, 2015

Anak Pimpinan PAS Hijrah Jemaah lain

Anak-anak para pimpinan PAS tak semestinya PAS terutamanya pemimpin PAS yang terbuka dan memberi kebebasan memilih kepada anak-anak mereka dalam menentukan jemaah yang mereka sukai.. Ada juga anak pimpinan mempunyai pemikiran dan pendekatan berlainan dengan ibubapa mereka.

Adakah mereka melihat kesibukan ibubapa mereka dan kehilangan kasih sayang ekoran keaktifan ibubapa mereka sehingga mencetuskan protes dengan menyertai jemaah Islam selain PAS.

Paling ramai mereka menyertai JIM dan ISMA.

Contoh anak TGNA, Ustaz Nik Rahim adalah pimpinan ISMA manakala Ustaz Nik Omar adalah aktif bersama JIM semasa buat MA di Jordan.

Sebenarnya bukanlah masalah besar jika mereka masih menganggotai jemaah Islam cuma keberkesanan PAS menarik anak pimpinan ke dalam PAS boleh dipersoalkan.

Lampiran 1 menunjukkan ada program PAS untuk menarik anak pimpinan ke dalam PAS


Lampiran 1

Arkitek Tarbiyyah Remaja, Us Hakim Mohd Nor dan Akademi Kepimpinan Remaja (AKR)
Penghujung 2013, beberapa bulan selepas Muktamar Pemuda PAS di Petaling Jaya, saya dihubungi oleh individu yang tidak pernah saya kenal secara dekat kecuali melalui buku laporan muktamar. Beliau perkenalkan diri sebagai Pengarah Akademi Kepimpinan Remaja (AKR) Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM). Hakim panggilannya.
Agak lama berbual melalui telefon, beliau tawarkan saya bantu beliau di AKR. Hasratnya besar. Ingin wujudkan timbalan pengarah III AKR yang akan menguruskan sebuah Ngo yang mendekati remaja-remaja di Malaysia. Beberapa hari kemudian baru saya maklumkan penerimaan terhadap tawaran tugas tersebut atas nasihat dari beberapa teman. Berat untuk pikul amanah ini memandangkan saya waktu itu sudah terpilih sebagai Ajk DPPWP dan diamanahkan di AKR DPPWP.
Sekitar 1 tahun setengah (akhir 2013 sehingga Mei 2015) mengenali beliau, sekian banyak perkara berkaitan dakwah dan tarbiyyah remaja saya pelajari darinya. Kepercayaan teman-teman menyebabkan beliau terus diberi amanah sebagai pengarah AKR DPP Negeri Perak dan Pemuda PAS Malaysia sejak 2011-2015.
Misi dan visi beliau untuk AKR dijelaskan kepada kami pada mesyuarat Ajk kali pertama. Target 10,000 remaja menjadi ahli ngo remaja dibawah Akr kami gerakkan bersama. Anggaran saya, dalam tempoh setahun setengah ini, lebih 3000 remaja menerima sentuhan AKR melalui pelbagai program dan aktiviti baik di peringkat pusat atau negeri, didalam sekolah, mahupun diluar sekolah kami tempuhi, serta anak ahli PAS atau bukan, kami dekati.
Nama lama AKR ialah Jabatan Perkaderan Pelajar (JPP). Ia ditukar atas permintaan beliau supaya gerak kerja mendekati pelajar atau remaja tidak lagi dilihat terlalu 'kedalam', ia mesti dimunculkan secara segar dengan jiwa remaja. Sehingga 2014, 90% DPP Negeri-Negeri mula memisahkan antara Jabatan Pembangunan Mahasiswa (JPM) dengan Jabatan Perkaderan Pelajar (JPP) yang sebelum ini disatukan. Ini sebuah penghormatan dan pengiktirafan kepada penggerak AKR seluruh negara supaya lebih proaktif bergerak. Dibeberapa negeri, AKR mula diwujudkan diperingkat kawasan-kawasan.
Kegagalan proses tarbiyyah untuk anak ahli Pas secara sistematik mula diperbaiki dan kekurangan yang ada ditampung. Modul Program Tarbiyyah Anak Ahli PAS (Protapas) yang merangkumi tamrin peringkat Ta'rif, Takwin dan Tanfiz berjaya dilancarkan dan mula dilaksanakan diperingkat negeri dan kawasan.
Manhaj tarbiyyah pelajar yang meliputi usrah, tamrin, liqa' dan sebagainya berjaya dikemaskini dengan lebih baik dan mula diguna pakai disekian banyak sekolah-sekolah. Ia hasil gerak kerja pasukan dibawah Timbalan Pengarah I AKR DPPM.
Guru-guru yang merupakan aktivis PAS berjaya dihimpunkan di dalam sebuah wadah yang dikendalikan oleh Timbalan Pengarah II AKR DPPM. Beberapa himpunan guru-guru yang dikenali sebagai Murabbi ini digerakkan.
Ngo remaja Malaysia dibawah kendalian saya sebagai Timbalan Pengarah III AKR DPPM dilancarkan. 100 ahli pertama didaftarkan dalam Himpunan Remaja bersama PU Rahmat (ikon remaja) pada Ogos 2014.
Dari satu negeri ke satu negeri termasuk Sabah dan Sarawak beliau turun bertanya khabar dan memberi bimbingan sehingga gerak kerja AKR di peringkat negeri-negeri berjaya dihidupkan.
Saya tidak mampu mencoret lebih panjang dari itu tentang usaha dan kejayaan AKR DPPM dibawah kendalian Al-Fadhil Ust.Hakim Mohd Nor yang juga merupakan Pengarah Urusan Suria Horizon Training Consultancy selama kami bersama.
Andai berlaku peralihan kepimpinan DPPM pasca muktamar Jun ini dan jawatan Pengarah AKR yang berikutnya diserahkan kepada individu lain, harapan saya hanya satu, iaitu teruskan kejayaan yang ada ini dan tingkatkan dengan lebih baik. Hati kecil saya masih mengharap, teman yang banyak membimbing saya dalam urusan dakwah dan tarbiyyah remaja ini diberi peluang untuk terus memimpin AKR DPPM.
Terima kasih.
Mohd Fadhlullah bin Ismail
31 Mei 2015

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...