Thursday, May 28, 2015

Mengikut Kaedah Jemaah



Kaedah jemaah barang yang diputuskan oleh  MSU atau JKPP apatah lagi sidang muktamar PAS. badan  yang mampu mengubah Perlembagaan PAS. Ia wajib diikuti oleh anggota PAS tanpa mengira siapa secara tertib.

Dalam pemilihan PAS, kaedah jemaah adalah menerusi ruang demokrasi. Ia mesti digunakan sebaik mungkin dalam menentukan kepimpinan PAS. (secara peribadi saya menyukai kaedah syura)

Tak kira kamu Mursyidul Aam ke, Presiden atau sesiapa jua, kaedah jemaah wajib digunakan bukannya bebas menggunakan selera akal-nafsu sendiri.

Ijitihad sendiri boleh membawa risiko kepada jemaah. Tuan Guru Fadzil Noor pernah mengambil risiko dengan mengunakan ijtihad sendiri tanpa restu jemaah dalam kehadiran beliau ke rumah DSAI semasa pemecatan dan penubuhan GERAK. Beliau bernasib baik kerena memiliki pasukan pembantu yang penuh berukhwah, bersangka baik, wala’,dan beradab jemaah. Ia diselesaikan secara baik.

Tokoh Lagenda Gerakan Islam, Dato Seri Anwar Ibrahim telah memberi contoh yang tidak baik kepada gerakan Islam apabila menolak keputusan Syura Jemaah dan meneruskan ijtihad sendiri menyertai UMNO pada tahun 1982. ia dianggap ‘dosa besar haraki’ dalam perjuangan gerakan Islam.

Dalam perihal lain juga, kaedah jemaah wajib digunakan sebagaimana pendapat Tuan Guru Yahya Othman;

“anggota jemaah mestilah patuh kepada kaedah atau cara yang ditentukan oleh parti ataupun jemaah. tidak boleh sama sekali mereka membuat kerja menurut selera masing-masing. jemaahlah yang ‘membentuk’ cara itu, ahli mestilah mematuhi tanpa ragu dan waswas. Ijtihad sendiri(diri sendiri) mestilah dihapuskan kerana ia hanya mencelarukan jemaah dan tidak dapat menyatukan fikrah al jamaah dan amal al jamaah”

Antara sebab kehancuran sesebuah jemaah Islam apabila anggotanya tidak mengikut kaedah yang disediakan oleh jemaah.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...