Thursday, May 28, 2015

Mat Sabu Presiden PAS Baru?





Sesiapa juga layak memimpin PAS selagi mereka mendapat wala’ daripada anggota PAS. Tak kiralah sama ada Tuan Guru Ahmad Awang(TGAA), TGHH, YB Dato Husam Musa ke atau Tuan Haji Muhammad Sabu sekalipun. Semua mereka kelompok berjasa dan mampu mentadbir jika anggota menyokong kepimpinan beliau.

Keputusan muktamar yang dijalankan oleh elitis PAS akan menentukan kedudukan Presiden PAS dan dasar-dasar serta pendekatan PAS.

Kata orang pandai-pandai, dalam politik tiada istilah atas pagar. Semua anggota perlu membuat pendirian menyokong atau tidak terhadap seseorang pemimpin itu. Namun, ada juga yang bermain selamat atau selamat diri daripada berpihak. Pemimpin selamat diri dan bermain selamat inilah akan kekal dalam politik parti.

Pada saya, pertembungan kali dikaburi oleh pertembungan calon-calon Presiden, padahal paling penting ialah mencari pelapis kepimpinan iaitu siapakah timbalan Presiden.

Persamaan antara Mat Sabu dan ustaz Tuan Ibrahim adalah keramahan. Kekuatan Mat sabu secara peribadi adalah pengalaman yang luas dalam politik, hubungan yang baik dengan pelbagai pimpin  berideologi dan kaum. Manakala kekuatan Ustaz Tuan Ibrahim dari segi keilmuan dan mampu bertindak sebagai rausyanfikr sebagaimana beliau mengubah masyarakat sekitarnya.

Adakah orang PAS mahu Mat Sabu atau Ustaz Tuan Ibrahim?. Bergantung kepada muktamar.

TGAA dan TGHH dikejar oleh usia mereka. TGAA umpamanya cuba mengejar misi bukannya visi. Misi merapatkan hubungan dengan PR sebelum pilihanraya umum ke 14.

Oleh itu PAS perlu memilih Timbalan Presiden yang boleh membawa PAS yang bukan setakat jeneral tetapi pemimpin utama PAS.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...