Sunday, May 10, 2015

Bangkit Daripada Manifesto Cardoba



Sejarah Gerakan Mahasiswa Antarabangsa: Bangkit Daripada Manifesto Cardoba

Menurut Ausaf Ali faktor-faktor penting penyebab kebangkitan rakyat dan reformasi ialah pertama, munculnya kritikkan  terhadap realiti dan kehidupan sosial yang ada telah dilakukan oleh golongan reformis. Kedua, adanya paradigma baru nilai-nilai, norma dan sistem yang menjelaskan perbezaan; dan ketiga, penyertaan sosial yang disertai mereka yang cenderung dengan golongan reformis  tersebut dalam mentransformasikan masyarakat.

Menurut penelitian Adi Usman Musa, gerakan mahasiswa yang pertama dikesan pada tahun 1918 dimana gerakan mahasiswa di Argentina telah mendeklarasikan Manifesto Cordoba.  Walaubagaimanapun Lipset menyatakan eleman aktivis mahasiswa sudah ada semasa revolusi Jerman dan Austria pada tahun 1848.

Mahasiswa Amerika Latin telah memulakan langkah mahasiswa turun ke lapangan demonstrasi. Kebangkitan ini berpunca daripada struktur politik masyarakat dan uiniversiti. Reformasi pendidikan universiti di Amerika Latin lahir dari Manifesto Cordoba, ketika mahasiswa Cordoba di Argentina mengeluarkan sebuah manifesto yang menuntut autonomi universiti dan keterlibatan mahasiswa dalam pentadbiran universiti. Istilah yang terkenal dalam kelibatan mahasiswa dalam pentadbiran university ialah  cogobierno (kawalan bersama).

Manifesto ini dimurnikan setelah pertemuan diantara pimpinan mahasiswa seluruh Argentina. Atas persetujuan bersama, para pimpinan mahasiswa mahu reformasikan university dengan tuntutan, iaitu pertama, pilihanraya; kedua, penghapusan rasis dalam pemilihan pensyarah; ketiga, biasiswa mahasiswa; keempat, orientasi social university di university sendiri; kelima, pendemokrasian system organisasi university.

Dalam tempo 20 tahun, tuntutan mahasiswa Argentina ini menyebar ke seluruh Amerika Latin. Di Peru tahun 1919; di Chili tahun 1920; Columbia tahun 1924; Paraguay tahun 1927; di Brazil dan Bolivia tahun 1928; Mexico tahun 1929; dan Costarika tahun 1930, dengan keberhasilan yang berbeza-beza. Dunia telah digemparkan apabila dictator Venezella telah digulingkan pada tahun 1966. Mahasiswa telah mempertahankan university sehingga pasukan kereta kebal merempuh dan menyerbu kampus. Pengulingan sesebuah kerajaan diktaktor bagi membolehkan perubahan social dilakukan.

Pada pertengahan tahun 1960an, kelompok mahasiswa pro Mao Tse Tung telah melakukan demonstrasi[1] dalam menentang Presiden China, Liu Shao Chi. Mereka juga mengkritik pensyarah Universiti Beijing.  Pasukan Liu Shao Chi telah bertempur dengan mahasiswa yang dipimpin oleh Kuai Da Fu. Kuai da Fu berjaya ditangkap. Semasa dalam penjara, Kuai Da Fu telah dibebaskan dengan perancangan sulit Mao Tse Tung. Kumpulan kecil Revolusi Kebudayaan telah mengarahkan Kuai Da Fu[2] memimpin Red Guards yang terdiri daripada 5000 orang mahasiswa  berarak keliling Beijing dengan slogan ‘hapuskan Liu Shao chi’. Atas muslihat desakan rakyat ini, Mao Tse Tung memecat Liu Shao Chi sebagai Presiden China.

Bantahan menentang pemerintahan komunis China tahun 1989 berlaku di Medan Tiananmen mengorbankan lebih 10000 orang.  Semenjak tahun 1978, Deng Xiaoping telah memperkenalkan pembaharuan ekonomi dan social sehingga berlaku ketidak-puasan hati dalam kalangan rakyat. Pada awal tahun 1989. Dua kelompok utama penentang kerajaan iaitu pertama,  mahasiswa dan cendikiawan kerana pembaharuan hanya dalam kalangan petani dan pekerjaan sahaja. Mereka mahu  liberalisasi politik glasnost yang dilakukan oleh Mikhail Gorbachev. Kedua, kelompok pekerja industry yang mengatakan hala tuju ekonomi Deng tersasar.

Demonstrasi bermula sejak 15 April dan berakhir pada 4 Jun 1989. Pada awalnya protes mahasiswa ini kerana ketidakstabilan ekonomi, rasuah dan situasi politik[3].  Setelah 7 minggu berhimpun, kereta tentera China mula mara dan merempuh para penunjuk perasaan, memukul dan menembak secara melulu. Akibanya, ramai yang mati ditembak.

Gerakan mahasiswa Sepanyol bekerjasama dengan gerakan sekerja. Kempen kebebasan berpersatuan telah menjadi isu politik. Isu juga diperjuangan oleh gerakan pekerja Pada bulan Februari 1967 di Madrid, mahasiswa berdemonstrasi secara khusus menuntut perwakilan gerakan sekerja berada dalam suruhanjaya membahas undang-undang pertubuhan sekerja. Selama tiga hari (1-3 Mei 1968) mereka berdemonstrasi. Penangkapan tokoh gerakan sekerja dan mahasiswa melemahkan kebangkitan tersebut.


[1]  Antara peristiwa demonstrasi besar ialah Pergerakan Empat Mei dalam tahun 1919 semasa penjajahan Jepundan Pergerakan Lima April pada tahun 1976 semasa menjatuhkan Kumpulan 4. Selain itu, lingkungan tahun 1986-1987 ada juga perhimpunan pro demokrasi.

[2] Kuai Da Fu berasal dari wilayah Hebei, berusia 20 tahun ketika itu. Beliau minat politik daripada usia 13 tahun lagi apabila melihat kebuluran dan penyalahgunaan kuasa pegawai kerajaan menindas rakyat. Beliau bertindak menghantar surat bantahan ke Ibupejabat Parti Komunis China di Beijing.
[3] Situasi politik yang dimaksudkan ialah kematian Hu Yaobang, Setiausaha Agungl PKC yang telah meletak jawatan. Hu dipandang sebagai seorang yang berpemikiran liberal dan dipaksa meletak jawatan dari posisinya oleh Deng.
Kebanyakkan rakyat terutamanya kelompok intelektual,menganggap ini sebagai sebuah perlakuan yang tidak adil.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...