1.
Ilmu yang mendalam dan kefahaman yang
menyeluruh serta seimbang tentang Islam; sekira-kira jelas dua aspek utama:
Pertama: Menyeluruh dan melengkapi. Atas dasar Islam merupakan Akidah &
Syariah, Ilmu & Amal, Ibadah & Muamalat, Tsaqafah & Akhlak, Hak
& Kekuatan, Dakwah & Negara, Agama & Dunia, Tamadun & Umat.
Aspek kedua: Gandingan yang seimbang antara dua perkara yang tampak
bertentangan tapi menjadi keperluan, seperti Rohani & Material, Ketuhanan
& Kemanusiaan, Pemikiran dan Perasaan, Idealistik & Realistik, dan
antara Individualisma & Sosialisma.
2. Keimanan bahawa Al-Quran Al-Karim dan Sunnah Nabi yang sahih sebagai
rujukan tertinggi dalam pensyariatan undang-undang dan membimbing halatuju
kehidupan secara Islamik; dengan mengambil kira kepentingan memahami nas-nas
Al-Quran dan Sunnah yang terperinci ataupun bersifat juz’iy dalam kerangka
maqasid atau objektif syari’at yang bersifat kully.
3.
Mengasaskan aqidah di atas keimanan kepada
Allah serta Hari Akhirat, juga di atas Tauhid yang suci lagi tulen: tauhid
Rububiyyah, Ilahiyyah, Hakimiyyah. Maka dengan itu manusia bebas daripada
perhambaan sesama manusia dan perhambaan terhadap apa saja selain Allah. Ini
juga menuntut keimanan bahawa Muhammad sebagai utusan Allah yang diutus dengan
membawa risalah terakhir sedunia yang berkekalan dan dengannya Allah mengakhiri
rantaian para Nabi-Nya.
4.
Mendekatkan diri hanya kepada Allah
semata-mata dengan ibadat yang Dia syariatkan. Memberikan penumpuan terhadap
ibadat kepada Allah kerana ia merupakan matlamat penciptaan manusia. Ibadat ini
merangkumi ibadat utama yang menjadi syiar agama iaitu Solat, Puasa, Zakat dan
Haji seterusnya lagi seperti zikir, doa, istighfar. Selain itu hendaklah memberi
penekanan terhadap Ibadat batin seperti niat yang jujur, ikhlas kepada Allah,
takutkan Allah dan sebagainya. Ia merupakan asas kepada tasawuf hakiki yang
berdiri di atas konsep ‘Jujur dengan Allah, Berakhlak dengan makhluk’.
5.
Penyucian jiwa dan melawan hawa nafsu supaya
ia dihias dengan budi pekerti dan akhlak yang mulia yang diambil berat oleh
Islam, sama ada akhlak individu ataupun bersifat masyarakat. Ini difahami
dengan menolak pendirian mereka yang menganggap ibadat-ibadat syiar dan amalan
ritual ialah segalanya, dan menolak juga pendirian mereka yang mengirakan
akhlak dan dalaman merupakan segalanya tanpa perlu ibadat anggota luaran.
6.
Penegasan kewajiban berdakwah dan seruan
kepada Allah, amar ma’ruf nahy munkar, nasihat-menasihati dalam agama, berpesan-pesanan
dan saling mengingatkan akan kebenaran dan kesabaran.
7.
Meneguhkan nilai-nilai kemanusiaan dan
kemasyarakatan; seperti: Keadilan, Syura, Kebebasan, Kemuliaan dan Hak Asasi
Manusia.
8.
Menghormati akal disamping wahyu. Menyeru
kepada penggunaan akal untuk meneliti dan berfikir. Membentuk minda akademik.
Memerangi jumud dan ikutan membabi buta terhadap warisan nenek moyang, tuan,
orang besar atau orang awam. Menafikan percanggahan antara wahyu yang benar
dengan akal yang jelas.
9.
Memperbaharui agama dari dalam. Ini dengan
memperbaharui kefahaman terhadap agama, memperbaharui keimanan terhadapnya,
memperbaharui amal dengannya, memperbaharui seruan kepadanya. Tidak dapat tidak
mestilah dengan menghidupkan semula konsep ijtihad yang merupakan nyawa kepada
Syariah, dengan syarat ijtihad hendaklah daripada ahlinya dan pada tempatnya.
10. Seruan
kepada Fiqh yang baharu: kefahaman terhadap alam semesta dan kefahaman dalam
agama. Ini merangkumi beberapa jenis Fiqh yang dikehendaki: Fiqh Sunnah Alam,
Fiqh Maqasid Syariat, Fiqh Ma’alat, Fiqh Muwazanat, Fiqh Aulawiyyat, Fiqh
Ikhtilaf, Fiqh Tamadun, Fiqh Perubahan, Fiqh Realiti.
11. Menginsafi
wanita dan bertindak adil terhadap mereka, memuliakan mereka, menjaga fitrah
mereka, melalui penegasan terhadap ajaran Islam seperti memberikan wanita
hak-hak, kedudukan dan nilai mereka. Ia juga direalisasikan dengan membebaskan
mereka daripada dogma-dogma zaman gelap/mundur Islam dan juga keserakahan
serangan tamadun barat yang mengeluarkan wanita daripada fitrah mereka serta
tidak pula meraikan kewanitaan.
12. Menitikberatkan
hal kekeluargaan sebagai unit asas masyarakat dan tiang seri kepada masyarakat
sejahtera dengan menjaga hak-hak setiap pasangan suami isteri. Tidak
menggalakkan perceraian kecuali dalam keadaan sudah pasti tidak dapat hidup
bersama. Keharusan poligami dengan syarat-syarat dan etika-etikanya, tanpa
meluaskan mahupun meniadakan. Meluaskan lingkungan keluarga agar merangkumi
‘Asobah dan kerabat dekat.
13. Membentuk
masyarakat yang baik dan saling bantu-membantu. Masyarakat yang berdiri di atas
persaudaraan, konsep bantu-membantu, berkasih sayang antara anggotanya. Orang
kaya membantu orang miskin, orang kuat membantu orang lemah. Masing-masing
saling menghulurkan sumbangan, memangkin sesama mereka.
14. Percaya
dengan kewujudan Umat Islam, mesejnya, keabadiaannya hingga Hari Kiamat.
Memberi kesetiaan kepada Umat Islam. Beriman pula dengan kewajiban kesatuan
Umat berdasarkan persaudaraan iman antara individunya walaupun berbeza aliran
dan mazhab. Mengirakan golongan yang berlainan dan pelbagai semuanya termasuk
di dalam Umat yang satu selagi mana mereka Solat mengadap Kiblat, beriman
dengan Al-Quran dan Sunnah Nabi.
15. Membina
negara yang adil pembawa dakwah Islam. Negara yang menggerakkan Umat kepada
kebenaran dan kebaikan, menegakkan keadilan Allah di atas muka bumi, berpegang
kepada hukum yang diturunkan Allah daripada Al-Kitab dan Al-Mizan, menghormati
hak rakyat dalam memilih pemerintah, tanpa pemalsuan/penipuan kehendak rakyat,
ataupun memaksakan pemimpin ke atas mereka sekalipun mereka tidak suka. Rakyat
boleh menyoal dan muhasabah pemerintah. Rakyat boleh mengenepikan mereka dengan
aman sekiranya perlu.
16. Menghindari
tafsiq, takfir/mengkafirkan muslim seboleh mungkin, apatah lagi yang disebabkan
takwilan tersendiri. Berbaik sangka dengan setiap mereka yang mengucap dua
kalimah syahadah, solat mengadap Kiblat dan tidak terbit daripadanya apa yang
membatalkan Islam dengan yakin. Asasnya seorang muslim dilihat baik sebolehnya.
17. Menguatkan
ekonomi Umat berdasarkan ilmu dan pengalaman, iman dan akhlak serta berusaha
supaya ia saling melengkapi antara sendiri. Ekonomi ini dibina atas Fiqh
Syariah dan Objektifnya(maqasid). Usaha secara praktikal bagi mengasaskan
sistem Ekonomi Islam yang tersendiri, berlainan dengan ekonomi kapitalis dan
komunis.
18. Percaya
dengan mesti dan pastinya kepelbagaian, taaruf dan toleransi antara bangsa dan
masyarakat. Yakin bahawa kemanusian adalah satu keluarga besar. Pentingnya
saling hidup bersama dan hubungan antara tamadun, percantuman pengetahuan,
interaksi antara satu sama lain, adaptasi daripada antara semuanya, tanpa segan
mengerdil dan sombong bongkak.
19. Membina
tamadun ilmu dan iman. Tamadun yang bertemakan ketuhanan dan kemanusiaan,
terbina di atas akhlak, dan bersifat universal. Menghimpunkan antara ilmu dan
iman, rohani dan fizikal, menseimbangkan antara akal dan hati, menyambungkan
bumi dengan langit. Membina keseimbangan dan keadilan antara individu dan
masyarakat. Meninggikan kebenaran ke atas kekuatan.
20. Menaik
taraf seni-seni dan menggunakannya bagi tujuan risalah Islam; Ruh seni ialah
menjiwai keindahan dan meluahkannya dengan cara yang indah. Islam menyuburkan
perasaan ini di dalam jiwa muslim. Seorang Muslim diajar supaya meneliti
keindahan alam semesta serta diri manusia sendiri; atas perkiraan bahawa ia
merupakan ciptaan Allah yang halus rekaannya dan amat teliti. Islam
mengalu-alukan seni yang tinggi nilainya sama ada seni berasaskan pendengaran,
penglihatan dan buatan. Seni ini digarap oleh Islam untuk tujuan kebenaran dan
kebaikan, dijauhkan daripada menjadi alat membangkitkan nafsu shahwat yang
murahan.
21. Memakmurkan bumi; dengan merealisasikan
pembangunan dan menjaga persekiran. Saling membantu dalam setiap perkara yang
memudahkan manusia dan perkara yang menyebarkan keindahan dalam kehidupan.
Semua ini dianggap sebagai ibadah dan jihad di jalan Allah.
22. Berdamai
dengan mereka yang mahukan perdamaian dan jihad berperang dengan mereka yang
melampau dan menindas. Menyedarkan umat bahawa Jihad difardhukan ke atasnya
secara kewajipan fardhu ain bagi membebaskan tanahnya daripada penguasa asing
yang mencengkam. Berusaha menghimpunkan segenap kekuatan umat, semua kelompok
dan gerakan yang beramal ke arah memenangkan Islam, membangkitkan umatnya dalam
satu barisan dan berdepan matlamat yang satu.
23. Mengambil
berat tentang minoriti Islam seluruh dunia atas perkiraan bahawa mereka juga
merupakan sebahagian daripada umat Islam. Umat seluruhnya hendaklah membantu
mereka hidup dengan Islam dalam kelompok masyarakat-masyarakat mereka sebagai
unsur positif dan aktif. Hendaklah disediakan bagi mereka praktikal Fiqh yang
khusus. Syiar mereka hendaklah: Istiqamah beragama tanpa tertutup, harmoni
bermasyarakat tanpa larut.
24. Mengambil
berat terhadap minoriti agama lain di dalam masyarakat Islam. Berinteraksi
dengan mereka sebagaimana diwajibkan oleh Islam bagi hak-hak mereka seperti
kebebasan kepercayaan dan mengamalkan agama. Memastikan hak warganegara sebagai
“ahli Negara Islam”. Mengikut prinsip ini, mereka merupakan warganegara
sebagaimana kita, bagi mereka hak seperti kita, dan atas mereka kewajipan
seperti atas kita, kecuali apa yang berkaitan tuntutan perbezaan keagamaan.
25. Menggunakan
manhaj [taisir/takhfif] memudahkan dan memberi keringanan dalam fatwa, dan [tabsyir]
membawa unsur menarik dalam dakwah. Jikalau mahukan kemestian ketat dalam fiqh
dan fatwa maka hendak ia pada perkara teras atau prinsip bukan pada persoalan
cabang dan ranting. Peringanan dan kemudahan yang dituntut di sini bukanlah
bermaksud: mewajarkan situasi yang berlaku atau mewajarkan meniru barat atau
menurut kehendak pemerintah. Begitu juga dalam dakwah, hendaklah secara tabsyir
menggunakan unsur penarik, bukannya menakutkan dan menghambat orang menyebabkan
mereka lari menjauh. Dakwah menyeru orang Islam secara hikmah dan nasihat yang
baik. Menyeru mereka yang kontra menggunakan dialog dengan jalan yang terbaik.
Ini semua dibuat dengan meraikan ruh zaman moden dan kaedah semasa.
26. Meraikan
sunnah berperingkat dan segala sunnah Allah. Berperingkat secara hikmah di
dalam dakwah, pendidikan, fatwa, perubahan. Tidak tergesa-gesa berbuat sesuatu
sebelum waktunya, memetik buah sebelum masak. Beserta kewajipan meraikan sunnah
Allah dalam alam dan masyarakat. Sesiapa yang meraikan sunnah alam maka dia
akan diraikan, sesiapa yang tidak mengikut sunnah alam maka dia akan tersia.
27. Mengimbang
antara perkara statik dalam syariat dan aspek semasa yang berubah-ubah;
[tsawabit vs mutaghaiyyirat] dengan mengambil kira kepentingan statik dalam
tujuan dan matlamat, prinsip dan kaedah umum, dan pentingnya dinamik, anjal dan
fleksibel sekaligus maju di dalam wasilah dan mekanisma, perkara-perkara cabang
dan juzuk kecil. Mengelakkan bahaya merubah-ubah perkara statik dan menjumudkan
perkara yang boleh berubah-ubah.
28. Meletakkan
tuntutan-tuntutan syara’ [taklif] pada peringkat-peringkatnya dan martabatnya
yang betul. Bermula dengan kefahaman jelas terhadap tuntutan-tuntutan tersebut
secara seimbang dan menempatkan setiap tuntutan sesuai kedudukannya mengikut
apa yang dibawakan oleh nas-nas yang muhkam, dan maqasid yang umum. Maka tidak
boleh diawalkan apa yang sepatutnya diakhirkan atau dikemudiankan dan begitulah
sebaliknya. Inilah yang kita namakan “Fiqh Aulawiyat”.
29. Pentingnya reformasi menyeluruh dan perubahan
yang mengakar umbi. Pembaikan yang tidak sekadar kosmetik, tidak pula hanya
setakat luaran tanpa perubahan dalaman. Tidak menjadi Islah sebenar kecuali
dengan kehendak kita sendiri dan tangan-tangan kita sendiri bukan yang
dipaksakan orang lain ke atas kita. Permulaan segala islah dengan reformasi
sistem-sistem politik diktator. Asas segala perubahan ialah merubah manusia
dari dalamannya.
30. Memanfaatkan warisan ‘turats” kita yang cukup
kaya yang termasuk segala bidang ilmu, seni-seni dan sastera-sastera. Dengan
menekankan bahawa warisan ‘turats” ini tidak lari dari kesilapan dan cacat
cela. Ia tidaklah maksum. Masih boleh dikritik dan disemak semula, dibincangkan
untuk ditapis; diambil atau diketepikan. Akan tetapi umat secara keseluruhannya
tidak akan bersepakat atas kesesatan atau kebatilan. Selain itu wajib bagi kita
menghidupkan semula warisan “turats” ini dan menjaganya dengan teknik dan
mekanisma moden. Kita hendaklah juga memilih perkara yang bagus dan sesuai
untuk disebarumumkan kepada khalayak umat sementara unsur-unsur yang sebaliknya
dibiarkan kepada para pakar mengkajinya.
No comments:
Post a Comment