Sunday, October 05, 2008

Ustaz Nasarudin Mat Isa Berprestasi Rendah?

Jika kita membaca blog penarik beca. Begitulah nadanya. Prestasi Ustaz Nasa belum terbukti kerana adanya Presiden. Sifat merendah diri dan tidak mendahului Presiden sangat perlu semasa menjadi Timbalan Presiden.

Ustaz Nasa dibawa oleh TG Fadzil Nor ke dalam PAS. TG Fadzil seorang berpandangan jauh mesti mengetahui kelebihan ustaz nasa. Atau TG Fadzil mendapat nasihat orang tertentu untuk membawa masuk ustaz nasa dalam PAS. Saya lebih bersangka baik dengan TG Fadzil Nor mempunyai perancangan tertentu dan tahu kebolehan ustaz Nasa.

Jawatan Setiausaha Agung yang dipegang tidak menonjol kecemerlangannya. Sebenarnya, jawatan Timbalan Presiden yang dipegangnya bukanlah dalam kedudukan yang kukuh.Ustaz Nasa kekurangan pengaruh. Beliau bukan mendaki tampuk kekuasaan melalui Dewan Pemuda. Jadi pengaruh beliau dalam dewan pemuda dan kepimpinan muda PAS sangat menipis.

Di Kedah, pengaruh beliau juga tidak meluas manakala dalam dewan ulama, beliau bukanlah tokoh yang berpengaruh. Jadi asas politiknya dalam PAS sangat lemah. Ustaz Nasa memerlukan tongkat untuk mengekalkan jawatannya. Tongkat yang boleh membantu beliau ialah Presiden, Majlis Syura Ulama dan tokoh ‘luar PAS’ yang mengkulikan profesional PAS. Ini antara alternatif yang ustaz nasa ada.

Apapun pilihan ustaz nasa, jangan sesekali mengubah wa’la dan mengingkari Majlis Syura Ulama. Prestasi boleh meningkat jika kita berusaha, bekerja dan berfikir seperti Husam Musa dan Anwar Ibrahim.

13/8/08

1 comment:

ALI MAIDIN said...

hang ni mimpi kot. Cubalah tanya budak kat pejabat agung pas tu

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...