Tuesday, October 07, 2008

Siapakah Timbalan Perdana Menteri Kerajaan Baru?

Jika 16 September 2008 kerajaan baru dinobatkan. Anwar Ibrahim menjadi PM baru Malaysia. Persoalan yang timbul, siapakah TPM?. Kemungkinan besar ada 3 TPM. Pertama, daripada sabah, kedua, DAP; ketiga daripada PAS. Dari sabah, mungkin Jefrey Katingan dan DAP; Lim Kit siang atau anaknya. Siapakah calon PAS?

Calon pertama PAS mestilah Presidennya. Tetapi jika Husam Musa tidak menjadi MB Kelantan, Anwar mungkin akan menariknya sebagai TPM. Husam semakin merapati Anwar dengan manja. Disitu ada Anwar, ada Husam mengekorinya.

Orang mengatakan Haji Hadi tiada bakat dalam pimpinan. Tiada gagasan dan idea yang baru.tidak semestinya, cuba dahulu baru menilai. Sistem Islam pada zaman moden dikatakan tidak sesuai. Cuba tegakkannya dahulu, baru kita bercoloteh. Anwar dulu apa kurangnya, budak sastera-pengajian Melayu.itupun dapat atau tak dapat sijil ijazah.(nilai pada prestasi bukannya pada sijilnya).

Jika Anwar menyisih TG Haji Hadi, pertarungan PAS dengan pro Anwar mungkin berlaku. PAS bakal membersihkan dirinya daripada daki-daki PAS Klon pro anwar dalam pertarungan dalamannya.Jika tidak, PAS akan berpecah dua puak. Puak pro Anwar dan puak pro kepimpinan ulama.

PAS kembali kemandiriannya, dan bakal menjadi Hizbullah Malaysia dengan baik. PAS wajar menjadi puak pengimbang kuasa seperti Hizbullah. Menyokong PR atau BN atas keperluan agama dan negara sahaja. Jika puak Liberal-ilhad-sekular dalam PR membuat dasar yang menyalahi agama, PAS perlu menolaknya. Tiada guna berada dalam kerajaan BN atau PR yang jelek. BN jelek dengan penyalahgunaan kuasa dan politik perkauman terlampau. PR pula jelek dengan penentangan terhadap dasar Islam dan bertuankan tokoh berIslam ala ‘Gus Dur’itu. Jadi, PAS wajar di luar kerajaan tersebut. Jika PAS tergila-gila ingin berkuasa bersama PR atau BN sampai ‘dasar Islam’ tergadai, kita akan lihat kehancuran jemaah PAS seperti UMNO. PAS dan UMNO menjadi sama.

Apapun PAS mesti berhati-hati dengan musuh dalaman bertopeng PAS. Husam memang hebat jika berpasangan Anwar sebagai PM-TPM. Licik, rakus kuasa dan bijak.
13/8/08

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...