Sunday, October 05, 2008

SUNTIKAN ABIM DALAM PAS

Hijrah beramai ahli ABIM ke dalam PAS bagi mereformasikan PAS selari dengan surat Pak Natsir. Hijrah ini diketuai oleh Timbalan Presiden ABIM, TG Fadzil Nor, Ketua ABIM Terengganu, TG Hj Hadi, Syed Ibrahim, Ustaz Nakhaie. Ini antara generasi awal ahli ABIM dalam PAS.

Setelah kekecohan yang dicetuskan oleh Anwar yang berhijrah ke dalam UMNO. Kem ABIM berpecah dua. Pro PAS, neutral dan Pro Anwar.

Golongan ABIM dalam PAS mula mengorak langkah dengan membina sistem pendidikan PAS yang dinamakan TASKI. Pengalaman ABIM dalam pendidikan seperti Yayasan akademik Anda dan Institut SOFAR digunakan sehingga munculnya Institut Berakan di Terengganu. Antara tokoh yang banyak berjasa ialah Abu Bakar Chik.

Pemimpin ABIM juga mengorak langkah mengubah dasar politik PAS agar lebih Islamis sehingga berlakunya rampasan kuasa. Pada waktu yang sama, ABIM pro Anwar menjadi rakan dalam pembangunan kerajaan BN. Setengah pimpinan ABIM yang lain aktif dalam NGO seperti PUM dan Persatuan Ulama Kedah.
30/9/08

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...