Tuesday, October 07, 2008

Jiwa Resah Mat Sabu

Apabila membaca tulisan abang mat atau wawancara bersama beliau, kelihatan keresahan jiwa beliau. Abang Mat kelihatan resah apabila memikirkan Kelantan pasca TG Nik Aziz. Abang mat juga selalu resah akan kelembikkan puak ulama PAS. Abang Mat juga seakan-akan resah kehilangan sifat hormat sesetengah ahli terhadap Presiden. Bahkan abang mat pernah menyatakan kesanggupan kehilangan jawatan Naib Presiden jika ada puak nak reformasi PAS ala tahun 1980an dulu.

Kelantan pasca TG NIK AZIZ cukup mengerikan kerana tiada petunjuk yang jelas siapakah pengganti TG. Tokoh populis ialah HUSAM MUSA yang mendapat liputan media dan disokong rakyat terbanyak. Tetapi bagi pemimpin ‘klasik’ PAS, pendekatan Husam Musa tidak secocok dengan mereka.

Kelantan merupakan tempat PAS paling berkuasa. Lamanya berkuasa menyebabkan ada pimpinan lupa diri dan mengejar kepentingan tertentu. Akibatnya, penyakit korup, nepotisme dan kroni mula membiak. Saya mencadangkan jawatan MB dihadkan kepada 2 PENGGAL sahaja. Sebagai manusia yang lemah, sifat nak untung diri dan kroni akan membiak.

PAS Kelantan kelihatan lebih berkuasa darpada PAS Pusat. Keputusan Dewan Ulama dan Dr. Haron Din menghalang konsert Mawi tidak dihirau oleh PAS Kelantan. PAS Kelantan berpengaruh dan boleh melawan PAS Pusat kerana adanya tokoh paling ‘maksum’ dalam PAS, TG NIK AZIZ. Jika HUSAM MUSA berkuasa nanti, beranikah beliau melawan PAS Pusat.

Abang Mat juga perasan akan perubahan sikap generasi tarbiah 1990an dan golongan profesional dalam PAS. Sebab itu abang mat sanggup bersedia dijatuhkan seperti puak Dato Asri jika ada puak yang ingin menumbangkan puak ulama. Adakah saat itu akan datang?. Kita tunggu dan lihat.

Tahun 2009, nasib abang masih di awangan. Jawatan Naib Presiden semakin panas. Semoga berjaya abang mat.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...