Tuesday, October 07, 2008

CERPEN MARYAMNOUR

Sekali lagi penulis tertarik ilustrasi Paley dalam ruangan cerpen akhbar Wasilah. Nurul Izzah. Kebetulan hati tertarik nak beli akhbar politik yang menjemukan. Saya merindui tulisan manusia yang hebat dalam akhbar seperti Dr Siddiq Fadil, Khoo Kay Kim, Subky Latif atau allahyarham Rustam Sani. Apapun tulisan saudara Ramli Abdul Halim dan SM Zakir menjadi pengubat rindu.

Cerpen ditulis oleh saudari maryamnor atau Siti Mariam Hasni. Cerpen yang menarik.

Apabila direnung dan dihadami secara ringkas, cerpen ini mengisahkan manusia dalam hidup berpersatuan. Memang benar apa yang tersurat seperti yang dinyatakan oleh saudari penulis. Tetapi perjuangan selepas kampus cukup berlainan. Tanggungjawab seorang ibu dan isteri lebih utama bagi pimpinan wanita sewaktu di kampus dahulu. Ketaatan kepada suami penting dalam meniti perjuangan. Jika tanpa keredhaan suami dan rumahtangga kucar-kacir, tiada guna berjuang wahai pimpinan wanita!.

Bagi wanita yang menyambung pelajaran master dan belum berkerja serta belum bersuami, Kita boleh gah dengan pena atau bicara. Apabila terkena pada diri sendiri, kita pun tersenyum dan terkebil sama.

Apapun saya berikan cerpen ini gred B+. Terus berkarya saudari.
20.8.08
Selepas tonton Debat Sukon vs Guan Eng

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...