Tuesday, October 28, 2008

MANSUHKAN APIUM?

Mungkin ramai yang marah apabila pihak pengurusan APIUM ingin mengurangkan pelajarnya. YB Nasir Zakaria bangkit dalam dewan rakyat mempersoalkannya. motifnya politik. apapun saya tidak mengetahui tujuan sebenarnya mereka.

Secara peribadi saya amat menyukai dan menyokong pengurangan jumlah kemasukkan mahasiswa ke APIUM. Bahkan saya amat menyokong jika kampus APIUM Nilam Puri ditutup atau menjadi kolej matrikulasi [aliran sains, perakaunan dan undang-undang] bagi pelajar aliran agama.

Sebenarnya APIUM Nilam Puri menempatkan pelajar pintar yang berminat dalam bidang agama. Kebanyakkan mereka berasal daripada sekolah berkualiti seperti KISAS, SMKA Labu, SMA Kajang, SMKA al Masyhur, Maktab Mahmud, SM Muhammadi dan lain2. Potensi yang mereka ada sepatutnya dialirkan kepada bidang profesional seperti perubatan atau kejuruteraan. Sebagai tambahan, wajib mereka mengambil minor di APIUM yang bertaraf sijil atau diploma(cth diploma usuluddin).

Saya berpendapat sedemikian kerana pada zaman ini, ramai sangat ‘pekerja agama’ yang digelar ustaz ini. Jika diteruskan APIUM ini, kita telah menambah lambakkan pekerja agama yang berkelulusan luar negara, tahfiz atau madrasah setempat. Sebahagian mereka ini bukan mahu jadi ulama rabani, mereka mahu jadi pekerja agama. Ini tidak ditambah dengan kewujudan USIM, KUIS, KITAB, Darul Hikmah, KUDQI, INSANIAH dan lain-lain.

Saya percaya pentarbiyahan pelajar sekolah agama berkualiti seperti KISAS itu dapat melahirkan profesional Islam yang kental dan mantap. Ini juga bakal melahirkan PROTAZ yang bakal mendepani permasalahan semasa.

Maaflah. Mungkin kalian marah kepada saya. Itulah pendapat saya secara peribadi. Marahlah kerana itu hak saudara.

24/10/08
Sandakan, Sabah

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...