Muslim Demokrat dan Pemikiran Politik Gerakan Islam Generasi
Kedua: Satu Jenama Baru
Fenomena Muslim Demokrat
semakin mendapat tempat dalam gerakan Islam seantero dunia. Fenomena ini berkembang
pesat setelah Rasid Tayyib Erdogan dan Abdullah Gul telah mengemudi Parti
Keadilan dan Pembangunan (AKP) Turki memerintah Turki tanpa menamakan program
pembangunan, perubahan dan pemurnian dengan ‘jenama’ dan slogan Islam. Mereka
telah melakukan reformasi politik sehingga berjaya meletakkan Abdullah Gul dan
Erdogan sebagai Presiden Turki dan mengurangkan pengaruh tentera, birokrat dan
hakim yang tegar-totok sekularisme dalam politik Turki.
Kejayaan AKP telah
mempengaruhi ramai pemimpin Islam melaksanakan perubahan dalaman dalam gerakan
Islam. Di Tunisia, pemimpin senior dalam Ikhwanul Muslimin yang disebut calon
penganti Presiden Kesatuan Ulama Muslim Sedunia (Syeikh Dr. Yusuf
al-Qaradhawi), Syeikh Rasid Ghannousshi cuba mengaplikasikan pendekatan AKP
dalam parti An-Nahdah Tunisia. Akhirnya, Islam tercabut secara rasmi daripada
Parti An-Nahdah pada tahun 2016. Di kebanyakan negara seperti Malaysia dan
Jordan, gerakan Islam mengalami perpecahan ekoran pertembungan kelompok reformis
dengan kelompok Quranik-tradisionalis. Lebih teruk, perpecahan ini menghasilkan
parti-parti baru Islam yang tidak menjenamakan diri mereka sebagai parti Islam
atau tidak mengunakan slogan Islam.
Tapak transformasi pemikiran
politik Gerakan Islam ialah di Barat terutamanya di London. Pemimpin gerakan
Islam yang menjadi pelarian politik berkumpul di Barat dalam meneruskan misi
perjuangan mereka. Pada tahun 1981, Ikhwanul Muslimin menubuhkan Tanzim
Ikhwanul Muslimin Antarabangsa yang digerakkan oleh Mustafa Masyhur di Jerman. Para
pemimpin Ikhwanul Muslimin yang berada di Barat berpandangan Ikhwan perlu
mengunakan pendekatan damai dengan Barat melalui dialog dan bersama-sama Barat
membentuk dunia yang lebih damai dan baik.
Kemuncaknya ialah penubuhan
IIIT pada tahun 1980an yang berperanan mendekatkan Islam dengan Barat. IIIT
mendapat restu Ikhwanul Muslim yang kepimpinan IIIT dibarisi oleh para senior
Ikhwan. IIIT turut mendapat sokongan Dr Yusuf al-Qaradhawi. Penglibatan tokoh
utama IIIT, Dr. Ismail al-Faruqi dalam isu kemasukan Dato Seri Anwar Ibrahim ke
dalam UMNO dilihat satu eksperimen kelompok aliran baru dalam Ikhwan ini. Anwar
Ibrahim juga adalah model pembina jambatan hubungan antara Islam dengan Barat.
Seperti yang kita tahu, Anwar Ibrahim adalah pemimpin muda berbakat besar yang
aktif dalam WAMY, pertubuhan belia Islam yang menempatkan para pemuda ikhwan.
Pada dekad 1990an, para pemimpin
gerakan Islam menganjak kepada pemikiran politik yang lebih mesra Barat. Mereka
melihat satu keperluan, ‘aliran’ pemikiran baru yang menjauhkan Islam daripada
sifat radikal dan ekstrem perlu diwujudkan. Antara pemimpin tersebut ialah
Rasid Ghannousshi, Said Ferjani (Tunisia), Ahmed Yousef (seorang ulama dan
pemimpin Hamas di Semenanjung Gaza), Saadeddine Othmani (seorang ulama Maghribi
dan ahli politik), Ali Sadreddine Bayanouni (pemimpin Syria Ikhwan). Abdul
Latif Arabiyat (seorang pemimpin Islam dari Jordan) dan Abdelilah Benkirane
(Maghribi). Pemimpin gerakan Islam ini juga mempunyai anak didik yang ramai di
serata dunia melalui saluran pengkaderan dan pentarbiyyahan Ikhwanul Muslimin.
Pada pandangan penulis,
transformasi pemikiran politik gerakan Islam lebih awal dilakukan oleh Anwar
Ibrahim dan Dr. Hassan Turabi. Di Malaysia, Anwar Ibrahim salah seorang
pemimpin Belia Islam dunia (WAMY) yang rapat dengan Ikhwanul Muslimin dan
kelompok reformis Ikhwan di IIIT telah menyertai parti pemerintah, UMNO. Anwar
Ibrahim banyak membina jambatan antara Islam dengan Barat. Kita boleh melihat
pengaulan, persahabatan, pemikiran, bahan bacaan, penulisan, ucapan, penyertaan
dalam organisasi dan program dan dana kepada pertubuhan yang direstui oleh
beliau. Kita akan dapat mengesani usaha Anwar Ibrahim membina jambatan antara
Barat dan Islam seperti melalui IIIT. Penulis berpandangan Anwar Ibrahim adalah
contoh pemimpin paling tepat kepada model Muslim Demokrat yang unggul (beliau
dilantik pengerusi pertubuhan Muslim Demokrat peringkat dunia) dan tokoh utama
pemikiran politik gerakan Islam generasi kedua.
Pada pertengahan tahun 1990, Parti
Wasat ditubuhkan di Mesir oleh anak muda Ikhwan bernama
Aboul-Ela Maadi. Ia cuba mendamaikan antara demokrasi dan Islam, mengisytiharkan sokongan
kepada pilihanraya untuk peralihan kuasa, menghargai perbezaan pendapat dan bersedia
melakukan pakatan dengan parti bukan Islam. Pemikiran politik yang asing dalam
kalangan Ikhwanul Muslimin Mesir yang dikuasai oleh pemikiran politik Sayyid
Qutb menyebabkan kelompok muda Maadi menubuhkan parti baru. Ada pendapat parti
ini direstui oleh Mustafa Masyhur.
Parti ini menjadi wadah
perubahan atau reformis yang sesuai dengan saranan Carnegie Endowment for
International Peace, "berusaha untuk
menafsirkan prinsip-prinsip syariah Islam dengan cara yang konsisten dengan
nilai-nilai sistem demokrasi liberal. Walaupun al-Wasat pendukung sistem
politik yang kuat berpegang dalam hukum Islam, namun mereka juga memandang
prinsip syariah sebagai fleksibel dan kompatibel sepenuhnya dengan prinsip-prinsip
pluralisme dan hak-hak kewarganegaraan yang sama. "
Tanpa rasuah, KKN (Kronisme,
Korupsi dan Nepotisme) dan penyelewengan kuasa, UMNO adalah sama dengan AKP.
Tanpa rasuah, KKN dan penyelewengan kuasa, tiada apa yang membezakan UMNO dan
AKP yang dilakukan dalam pemerintahan. UMNO dan AKP meletakkan Islam sebagai
syiar dan pada tahap minima dalam pemerintahan. Tanpa baju Islam, Parti An
Nahdah adalah UMNO di Tunisia. Pemimpin UMNO dan Parti an-Nahdah adalah Islam
yang nasionalis dan sekularis tanpa bezanya.
Sebab itu gerakan Islam mesti
bertegas dan berprinsip, pemerintahan Islam bukan setakat syiar Islam, urus
tadbir kerajaan yang baik, mencegah rasuah, membebas negara daripada
penyelewengan, bebas KKN, adil, telus, integriti tetapi meletakkan Al-Quran,
As-Sunnah, Ijma’ Ulama dan Qiyas paling tinggi dalam pemerintahan dan kunci
kejayaannya ialah pelaksanaan perundangan Islam. Gerakan Islam mengunakan
demokrasi, penyertaan pilihanraya dan pendekatan yang menepati perlembagaan
negara dalam mencapai matlamat gerakan Islam yang cukup jelas tujuannya tanpa
matlamat tersirat.
Teras Pemikiran Muslim Demokrat
Muslim Demokrat sebagaimana
Pasca Islamisme tidak mempunyai definisi dan konsep yang jelas. Pada pandangan
penulis, Muslim Demokrat lahir daripada kandungan SEPILIS. Dato Seri Mohamed
Azmin Ali menyatakan Muslim Demokrat memperjuangkan demokrasi mempunyai nilai
sejagat (seperti keadilan dan kebebasan) diusung bersama nilai tempatan
(persoalan identiti, kebudayaan dan kenegaraan). Persoalan yang timbul, pertama
definisi-konsep nilai-nilai sejagat mengikut Timur, Barat atau Islam?. Kedua,
jika nilai-nilai sejagat dan nilai-nilai bertentangan dengan Islam, adakah
definisi al-Quran ditolak?.
Antara sifat asasi Muslim
Demokrat ialah sekularisme, demokrasi, modenisme, pragmatisme, inklusif,
pluraliti, liberalisme, toleran, rasional, progresif, nilai hak sivil, reformisme,
populisme dan prinsip maqasid syariah. Di kebanyakan negara, kelompok Muslim
Demokrat atau Islamis Demokrat ini mengunakan slogan Islam Rahmat Untuk Semua
atau Islam rahmatan lil’alalmin.
Sekularisme
Pemisahan antara peranan
jemaah Islam dengan parti politik mengambarkan sifat sekularisme yang ada dalam
pemikiran pimpinan kelompok Muslim Demokrat.
Menurut Prof. Dr. Wan Mohd
Nor Wan Daud, kerangka atau prinsip-prinsip utama worlview sekular berdasarkan rumusan sarjana Barat dan seperti yang
terbukti dari pengalaman kebudayaan dan tamadun (peradaban) mereka:
Pertama, alam jagat atau
sarwajagat atau sejagat iaitu universe
adalah satu-satu alam yang ada. Dalam pandangan mereka, alam jagat ini juga
tidak mempunyai kewujudan dan makna rohani. Tidak ada alam rohani, alam arwah,
alam malakut atau jabarut. Tidak ada syurga atau neraka. Prinsip-prinsip lain
dalam pandangan alam mereka, semua terlahir daripada yang pertama ini.
Kedua, dalam pandangan alam
sekular, semua nilai dianggap tidak memiliki watak sakral, suci, dan kekal
abadi.
Ketiga, kegiatan dan tujuan
politik hanya terbatas kepada kepentingan kehidupan dalam dunia ini, tiada
tujuan akhirat. Malah kegiatan keagamaan dibenarkan dan dikembangkan untuk
men-capai kesejahteraan dan kejayaan duniawi sahaja.
Keempat, alat bagi mencapai
kesejahteraan dalam hidup duniawi ini hanyalah akal fikiran manusia dan saling
membantu diantara mereka. Dalam konteks ini, ilmu sains, perekonomian, perubatan
dan teknologi adalah yang paling diperlukan.
Muslim Demokrat adalah produk
yang dilahirkan daripada rahim sekularisme. Sewajarnya, ia ditolak. Menurut Syed
Ali Tawfiq al-Attas, sekularisme adalah produk worldview Barat yang tidak cocok dengan Islam sama sekali. Sebab worldview Barat dan Islam kenyataannya
memang sangat berbeda.
Modenisme
Perkembangan modenisme
bermula dengan sejarah penentangan terhadap penguasaan institusi gereja yang
memonopoli dan mentafsir agama Kristian. Institusi gereja menentu kebenaran
yang perlu diikuti oleh penganut agama Kristian. Modenisme adalah satu
kepercayaan bahawa untuk mencapai kemajuan dalam kehidupan, masyarakat perlu
dibebaskan daripada kongkongan tradisi.
Pragmatisme
Pragmatisme politik, mereka
hanya melihat kepentingan jangka pendek yang menguntungkan diri dan
kelompoknya. Jika faedahnya sudah berkurangan, mereka akan mencari manfaat yang
lain. Oleh sebab itu, pragmatisme ini hanya menguntungkan sebahagian kecil
kelompok elitis berbanding rakyat dan anggota parti. Kalau kes Parti Islam
umpamanya, ia perlu mengorbankan idealism Islam demi kepentingan kekuasaan.
Seseorang yang pragmatis sanggup mengorbankan pandangan alam Islam mereka untuk
mencapai kemenangan dalam politik kekuasaan dan pilihan raya.
Demokrasi
Muslim Demokrat kononnya cuba
memdemokrasikan ekonomi, sosial dam politik. Walaupun kita mengakui kelebihan
dan kebaikan demokrasi, sistem demokrasi bukanlah segala-galanya. Gerakan Islam
hanya mengunakan demokrasi untuk menegakkan Islam (lebih tepat: ruang
menyuarakan Islam). Barat mengunakan demokrasi untuk menjarah negara lain.
Lebih teruk atas nama prinsip demokrasi, muslim didorong untuk mengakui
kebenaran agama lain sebagaimana pandangan Dr Wan Mohd Nor Wan Daud.
Antara ciri-ciri politik
dalam demokrasi ialah: pengasingan kuasa; kekuasaan rakyat; perwakilan; pilihan
raya; warganegara adalah sama. Manakala syarat-syarat demokrasi pula
ialah: persamaan; kebebasan (bersuara,
berpersatuan); perlembagaan yang demokrasi (cita-cita rakyat dan kehendak
rakyat menjadi perhatian); semakin berpendidikan; masyarakat yang setara;
pengagihan harta benda; dan sikap
toleransi.
Dalam ‘politik’ Islam, sistem
politik bukanlah keutamaan. Paling penting dan utama ialah individu yang
memimpin atau pemimpin (atau pentadbir). Asal unsur kepimpinan Islam melalui
sistem syura berdasarkan wahyu (kedaulatan Allah) dan kekuasaan rakyat. Sistem
syura ini diupayakan oleh maqasid al-Quran.
Perbezaan sistem demokrasi dengan sistem syura ialah pertama, sistem
syura berpandukan Wahyu. Kedua, demokrasi Barat menekankan persoalan hak-hak
manusia atas nama hak. Sedangkan persoalan hak-hak manusia dalam Islam disertai
dengan sifat amanah. Ketiga, demokrasi Barat menekankan tentang kebebasan
sedangkan sistem syura dalam menekan
tentang kebebasan disertai dengan sifat tanggungjawab.
Khutbah terakhir di Arafah
menjadi contoh dimana hak-hak manusia perlu disertai dengan sifat amanah dan
tanggungjawab bukan sekadar hak-hak manusia sahaja.
Antara Pluraliti dan Pluralisme
Penulis sangat bersetuju
kemajmukan atau pluraliti sebagaimana dinyatakan oleh Dato Dr. Siddiq Fadzil
sebagai ‘fiqh al-ta`addudiyyah (fiqh
pluraliti) yang meliputi persoalan hak kebebasan beragama, hak asasi manusia,
prinsip keadilan, nilai-nilai
kemanusiaan sejagat dan seterusnya tata susila
kesantunan hidup berdampingan dalam masyarakat pelbagai kaum dan
agama. Kemajmukan masyarakat Malaysia
adalah lahan paling subur untuk menumbuhkan fiqh al-ta`ayush atau fiqh co-existence dalam pengertian tata aturan hidup
berdampingan yang harmonis dan penuh semangat kesalingan dalam kalangan warga
pelbagai agama dan budaya.’
Malaysia yang memiliki
masyarakat majmuk semestinya menghadapi cabaran pluraliti. Cabaran pluraliti
tidak cukup dengan retorik-retorik dan istilah bombastik. Pada pandangan
penulis, ia bermula dengan pendidikan dimana penghapusan sekolah vernakular
berdasarkan bahasa ibunda. Sebelum kewujudan sistem pendidikan vernakular,
masyarakat bukan Melayu yang tinggal di Tanah Melayu perlu menguasai Bahasa
Melayu dalam interaksi dengan majoriti rakyat berbangsa Melayu. Tanpa
penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat bukan Melayu, cabaran
pluraliti hanyalah sembang kencang.
Cabaran pluraliti seterusnya
taat setia kepada Raja-raja Melayu dalam kalangan masyarakat bukan Melayu
semakin merosot. Jika dulu, masyarakat bukan Melayu bersedia berada di bawah
naungan Raja-raja Melayu. Mereka tidak campur tangan dalam politik Melayu. Jika
masyarakat bukan Melayu mula berani mencampuri politik Melayu, suasana politik
negara akan menjadi tidak stabil. Kita semua perlu mengakui bahawa rahsia
kemakmuran dan kesejahteraan negara Malaysia terletak pada kestabilan politik
orang Melayu-Bumiputera.
Kita mahu hidup dalam suasana
yang harmonis bersama-sama sebagai satu Masyarakat Malaysia. Terasnya politik
Melayu-Bumiputera, satu sistem pendidikan kebangsaan dan Bahasa Melayu.
Sebahagian daripada Orang
Melayu teruja dengan undi bukan Melayu sehingga menyembunyi kebenaran Islam
atas nama pluraliti dalam memperjuangkan Islam. Malah, ada yang lebih berani
berhujah, bercakap dan menulis melampaui batas keimanan dan kekufuran atas nama
pluraliti sehingga menjadi pluralisme agama. Kita boleh melihat dalam kes
kalimah Allah dan kes tiada paksaan menganut Islam.
Pluralisme agama dikatakan
pluraliti. Kebenaran agama lain turut diakui. Semua agama adalah sama kerana
semua menuju jalan kebenaran. Pluralisme agama adalah asas perjuangan kepada Interfaith Council atau Interfaith Commission(IFC) dan COMANGO yang
pernah mengemparkan negara. Menariknya para aktivis yang mendokong pemikiran
SEPILIS termasuk pluralisme agama berkampung dalam PKR dan DAP.
Fiqh al Muwatanah (Fiqh Kewarganegaraan)
Fiqh kewarganegaraan menjadi
isu penting dalam gerakan Islam Ikhwanul Muslimin. Tidak hairan Ikatan Muslimin
Malaysia (ISMA) melalui Majlis Ulama ISMA (MUIS) dalam Muzakarah Ulama Fiqh
Muwatanah pada 2 April 2016 dan Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) mengemukakan
kertas kerja di NUNJI 15 tentangnya.
‘Dalam Nadwah Ulama Nahdhah
Jadidah (NUNJI ‘15), Ustaz Dr Mohd Parid Sheikh Ahmad, Presiden Pertubuhan
IKRAM Malaysia (IKRAM) telah membentang satu kertas kerja bertajuk “Fiqh al-Muwatanah: Satu Perkongsian dalam
Membangun Negara”.’
‘Konsep Fiqh al-Muwatanah
(Fiqh Kewarganegaraan) iaitu fiqh tentang isu-isu berkaitan warga sesebuah
negara dan hubungannya dengan negara tersebut menurut perspektif Islam dan
syariah.’
‘Menurut Mohd Parid, Fiqh
Kewarganegaraan lahir daripada ikatan sosial antara warga sesebuah negara dan
negara tersebut, hubungan kesetiaan, perkongsian dan pertanggungjawaban antara
satu sama lain dalam semua suasana. Berdasarkan Fiqh al-Muwatanah, setiap orang
yang dianggap warganegara dalam sesebuah negara Islam mempunyai hak yang sama
rata, sama ada mereka itu Muslim atau bukan Muslim, dan tidak ada warganegara
kelas kedua atau kelas ketiga. Malahan, kaum Yahudi pada zaman Rasulullah s.a.w
juga dianggap sebagai warganegara dan sebahagian daripada umat oleh Rasulullah
s.a.w.’
‘Setiap warga sesebuah
negara diberi hak yang sama rata, namun
hak yang sama rata juga datang dengan tanggungjawab yang sama yang mesti
dipikul oleh warganegara tersebut, yang mengambil salah satu prinsip yang
menjadi asas fiqh kewarganegaraan iaitu:
“Memberi mereka hak seperti hak bagi umat Islam dan ke atas
mereka tanggungjawab seperti tanggungjawab atas umat Islam.”
‘Dalam konteks Malaysia yang
berbilang etnik, agama dan budaya sedang majoriti rakyatnya orang-orang Islam,
maka Fiqh al-Muwatanah (فقه المواطنة) menjadi amat penting, yang
menyentuh dan menjawab kedudukan seluruh warganya, Muslim dan bukan Muslim, hak
dan tanggungjawab mereka kepada negara dan sesama mereka.’
‘Menurut Mohd Parid, secara
prinsip, semua warganegara adalah sama. Namun, jika terdapat perbezaan dalam
mendapatkan hak, perbezaan itu adalah berdasarkan keperluan individu kerana
faktor fizikal, keupayaan, sosio-ekonomi dan juga geografi. Namun, kelebihan
yang diberikan mestilah tidak mengambil hak warganegara yang lain. Setiap
warganegara berhak mendapatkan hak dalam pendidikan, ekonomi, kesihatan, dan
politik yang sama berdasarkan polisi-polisi kerajaan.’
Dalam konteks Malaysia, Fiqh
Kewarganegaraan bukanlah suatu keutamaan untuk dibincangkan. Sebahagian mereka
cuba mere-definisikan konsep kewarganegaraan dalam pemerintahan yang terikat
dengan konsep Islam, Kafir Zimmi dan Kafir Harbi.
Fiqh kewarganegaraan menjadi
satu elemen penting dalam mengharungi cabaran pluraliti. mengutarakan beberapa
konsep yang perlu dijadikan dasar dan tasawwur dakwah sama ada di negara
majoriti penduduk Islam dan juga di mana orang Islam adalah minoriti. Konsep ‘al Ukhuwat al Muwatanah’, ‘al Ukhuwat al Insaniyyah’ dan ‘Dar al Da’wah’ yang dianjurkan oleh
pendakwah kontemporari seperti Yusuf al Qaradhawi, Tariq Ramadhan, Fahmi
Huwaidiy, Jasser Auda, Muhammad Fathi Uthman dan Rasid al-Ghannoushi perlu
dijadikan topik perbincangan dan diberikan ruang yang sewajarnya untuk
dijadikan satu pendekatan dakwah yang lebih segar dan berkesan khususnya dalam
mengolah semula konsep ukhuwah dan hubungan dengan bukan Islam. Sebagaimana
ditegaskan oleh Menteri Besar Selangor, Dato Seri Mohamed Azmin Ali, ‘keadilan itu harus dituntaskan bukan sahaja
kepada warganegara yang beragama Islam tetapi turut wajib dipelihara hak-hak
warganegara yang bukan Islam’[Sinar Harian, 10 Disember 2016].
Kemunculan Pemikiran Politik Gerakan Islam Generasi Kedua
(Gen-2)
Di Malaysia, Parti Keadilan
Rakyat (PKR), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan sebahagian pemimpin Parti
Amanah Negara (AMANAH) yang berbicara tentang konsep Muslim Demokrat. Gerakan
Islam seperti IKRAM Malaysia dan ABIM turut membicarakan tentang konsep ini.
Oleh kerana konsep Muslim Demokrat mengunakan istilah Barat, Jalur Pemikiran
Politik Gerakan Islam Generasi Kedua (Gen 2), pendekatan maqasid syariah dan
slogan Islam rahmatan lil’alalmin
lebih dipopularkan.
Dr. Dzulkefly Ahmad
mendefinisikan bukan sahaja dari segi gagasan pemikiran dan idea tetapi
bersekali ‘satu penampilan baru entiti politik’ yang mengalami evolusi hasil
interaksi dengan dinamika sosio politik
negara masing-masing. Ia dilakarkan dengan anjakan generasi dalam
pemikiran dan pengurusan idea yang melahirkan gerak kerja yang mempunyai
kelainan dan berbeza dengan yang lama. Hakikatnya terbit dari kelainan
pengolahan pemikiran dan dasar, cita-cita dan penghayatan perjuangan mendepani
realiti baru.
Ciri-ciri Generasi Kedua
Politikal Islam ialah:
1. Negara yang bersifat sivil
dan tidak kudus, mengiktiraf kedaulatan rakyat berbanding hakimiyyah lillah.
2. Negara yang bersifat sivil
dimana segala sesuatu akan diundang-undangkan melalui perbahasan di parlimen.
Tiada yang layak mewakili Tuhan atau bercakap atas nama Tuhan. Tiada amalan
teokrasi.
3.Undang-undang boleh yang
dibahaskan di perlimen boleh ditolak walaupun bersandarkan nas dan dalil syarak
kerana wujud pelbagai interprestasi dan fahaman tentang kesesuaian, ketepatan,
pelaksanaan dan keberkesanan penyelesaian.
4. Mengiktiraf mesyuarat
sebagai kaedah membuat keputusan serta menerima keputusan pilihanraya dalam
mengangkat sebuah kerajaan.
5. Peranan agama dalam
konstruk politik lebih jelas suatu yang bersifat sivil dan demokratik serta
berpaksi ijtihad bukan bersandar hak kudus yang dimainkan oleh para ulama
sahaja.
6. Memahami dan menerima
pluralisme politik dalam amalan sistem multi parti.
7. Mengungkap ayat al-Quran dan hadith atau
pandangan ulama dari kitab turath yang sesuai dengan konteks dan relevan dengan
realiti dan keperluan rakyat masa kini.
8. Mampu menerima kritikan
walaupun mengunakan sumber perundangan Tuhan dan tidak mendakwa mewakili
‘kebenaran’.
9. Mengutamakan kepentingan
urus tadbir yang baik
10. Pengasingan kuasa
11. Menolak retorik
anti-barat dan sedia berdialog serta wacana dengan Barat.
Gen-1 mempunyai cabaran yang
perlu ditangani dalam kerajaan dan parti mereka. Antara cabaran tersebut ialah:
1. Gagal memacu pembangunan
dan ekonomi sebagaimana yang diingini oleh pengundi dan rakyat.
2. Gagal menaikkan kedudukan
keseluruhan indeks kesejahteraan hidup rakyat dan umat Islam
3. Gagal menampilkan kebolehan dan ketrampilan
untuk memberi program responsif dan polisi penyelesaian yang berkesan terhadap
pelbagai dan seaneka permasalahan dan kemelut rakyat bersabit perihal ekonomi
dan aspek sosio politikal dalam isu-isu bermasyarakat dan bernegara.
4. Gagal bersifat mesra
dengan golongan minoriti bukan Islam.
5. Membawa slogan-slogan dan
retorik yang berorientasikan anti-Barat secara borong dan sangat tajam
pertentangan terhadap golongan sekular yang dianggap anti agama
6. Sukar untuk merentasi pengaruh dan sokongan pengundi dalam sebuah
masyarakat yang berbilang agama, kaum, etnik, budaya serta menganut pelbagai
kefahaman politik, ideologi dan mempamerkan amalan pluralisme politik dalam
sebuah konstruk sistem multi parti
7. Kegagalan menyelesaikan
konflik dalaman yang ketidakselesaian.
Gen 2 perlu buat:
1. Berani membuat ijtihad dan
keluar daripada kekakuan ungkapan perjuangan atau kelumpuhan intelek.
2. Memahami tuntutan zaman
serta logika semasa keperluan umat dan rakyat di segi permintaan untuk
menyambung kelangsungan bahkan meningkatkan kesejahteraan manusia.
3. Pemikiran politik tahap
tinggi yang menekankan proses melakukan diagnosis penyakit, memahami penyakit
dari sudut penyebab-penyebabnya yang bersifat pelbagai dan hubungkaitnya dalam
mencetus gejala dan angkara dalam masyarakat dan negara. Penyelesaian
berdasarkan nas dan dalil syarak atau ijtihad.
4. Memahami konteks realiti
politik dan naratif sejarah kemerdekaan negara.
5. Memperkayakan pencernaan
dasar-dasar dan polisi daripada Maqasid Syariah
Masalah Melanda Gerakan Islam
Perpecahan yang dialami oleh
kebanyakan gerakan Islam di seluruh dunia disebabkan oleh [1] perubahan
pandangan alam, [2] perbezaan pendekatan, [3] perkembangan teknologi maklumat
begitu pantas (maklumat dihujung jari) dan perubahan budaya manusia (contoh setiap
orang boleh bersuara dan didengari melalui viral). Pahala atau dosa, syurga
atau neraka, azab kubur dan azab neraka, kewujudan dan pemerhatian Allah SWT
sudah tidak dipedulikan lagi. Kehidupan bertuhan dan beragama semakin longgar.
Gerakan Islam mendapat tempias lebih hebat apabila budaya berjemaah termasuk
wala’ dihakis dengan budaya kebebasan bersuara tanpa batasan.
1. Keherotan Dalam pembinaan Kerangka Pemikiran dan Pandangan Alam
Muslim Demokrat mengalami
kecelaruan identiti kerana terperangkap dengan agenda musuh Islam yang
menyusupi kerangka pemikiran dan pandangan alam mereka. Keghairahan mengejar
kemenangan dalam pilihanraya menyebabkan mereka mengadai perkara yang paling
berharga iaitu kerangka pemikiran dan pandangan alam berdasarkan tauhidk dan
quranik. Mereka hilang ketegasan dalam mempertahankan prinsip demi sesuap undi
manusia yang entah ke mana membawa iman seorang muslim.
Definisi Pandangan hidup atau
pandangan alam atau pandangan sarwajagat (worldview) dalam Islam ialah:
Menurut Maulana Abul Ala’
al-Maududi, Islami Nazariyat (worldview) pandangan hidup yang dimulai
dari konsep keesaan Tuhan (kalimah syahadah) yang berimplikasi pada keseluruhan
kegiatan kehidupan manusia di dunia. Sebab kalimah syahadah adalah pernyataan
moral yang mendorong manusia untuk melaksanakannya dalam kehidupannya secara
menyeluruh.
Menurut Sayyid Qutb, al-tasawwur al-Islami (worldview), sebagai akumulasi dari
keyakinan asasi yang terbentuk dalam fikiran dan hati setiap Muslim yang
memberi gambaran khusus tentang wujud dan apa-apa yang terdapat disebalik itu.
Menurut Syed Muhammad Naquib
al-Attas, pandangan alam (worldview) adalah pandangan Islam
tentang wujud (ru’yaat al-Islam
lil-wujud). Pandangan alam Islam tentang realiti dan kebenaran yang nampak
oleh mata hati kita dan yang menjelaskan hakikat wujud; oleh kerana itu apa
yang dipancarkan oleh Islam adalah wujud yang tuntas.
Secara rumusannya, pandangan
alam Islam ialah satu pandangan yang berasal daripada hakikat keimanan dan
tauhidik (iaitu bertunjangkan kalimah syahadah dan kewujudan Allah) yang
mengupayakan pandangan dan tindakan terhadap realiti.
Pandangan alam dibina
daripada kerangka pemikiran yang distrukturkan oleh akumulasi konsep-konsep
yang diperolehi daripada pengaktifan aqal sama ada melalui pancaindera:
pembacaan, dengar, bercakap dan melihat, pengalaman hidup dan pengaulan
sepanjang kehidupan mereka termasuklah lintasan idea dan perasaan. Kerangka
pemikiran dapat menentukan tahap kefahaman seseorang individu dalam sesuatu
perkara sehingga individu tersebut membuat sesuatu keputusan.
Bagaimanakah Muslim Demokrat
difahami?. Muslim ialah seorang yang beriman dan Islam yang belum tentu
sejauhmanakah istiqamah dalam kehidupan beragama. Ia berlainan dengan definisi
mukmin. Demokrat adalah orang yang mengerakkan demokrasi.
Muslim Demokrat boleh juga
dikaitkan dengan Muslim yang mempraktis demokrasi atau Muslim Pro-Demokrasi.
Apakah aliran demokrasi yang mahu dianuti oleh seorang Muslim Demokrat?.
Demokrasi Liberal atau demokrasi sosial?. Atau mungkin Muslim Demokrat
mempunyai identiti khas yang tersendiri.
Gerakan Islam dan Islamis
menyertai mengunakan demokrasi untuk menghidupkan dan menegakkan Islam sebagai
satu cara hidup dan satu penyelesaian bukannya demokrat mengunakan Islam untuk
menghidupkan dan menegakkan demokrasi. Gerakan Islam mengunakan demokrasi atas
sifat menerima mudharat kecil daripada menerima mudharat yang lebih besar.
Pandangan alam seseorang
individu boleh berbolak-balik sebagaimana berbolak-baliknya iman. Kadangkala
penulis tidak percaya tokoh-tokoh hebat
yang ditarbiyyah boleh menyahkan pandangan alam Islamnya. Lihat sejarah,
bagaimana Qarun tersesat?. Lihat juga kenapa pemimpin-pemimpin gerakan Islam
meninggalkan perjuangan mereka. Ada
disebabkan kuasa, harta, pangkat-jawatan, habuan dunia, perempuan, sifat
pragmatis, masalah peribadi, masalah kepimpinan dan paling malangnya
terpengaruh dengan pandangan alam yang keliru, sesat dan keluar daripada Islam.
Tidak hairan graduan agama boleh terjebak dengan ajaran sesat Ayah Pin dan
Syiah.
Pandangan alam Islam dalam ‘politik’(lebih
tepat: siasah) mengariskan kualiti kepimpinan Islam, kewujudan masyarakat dan
pemerintahan Islam. Asasnya pandangan alam Islam pada individu yang memimpin
atau pada seorang pemimpin. Pemimpin yang mempunyai pandangan alam Islam inilah
yang membawa penghayatan Islam dalam sesebuah organisasi, masyarakat dan negara
yang diperintahnya. Penulis berpendapat, keherotan pandangan alam Islam dalam
kalangan pemimpin Islam yang ditarbiyyah disebabkan oleh sifat pragmatis mereka
yang mahu undi dan kemenangan dalam pilihanraya.
2. Perbezaan Pendekatan
Asal matlamat semua gerakan
Islam adalah sama iaitu menegakkan Islam dalam masyarakat dan pemerintahan
Islam sama ada meletakkan individu mukmin sebagai pemimpin atau mengubah
sistem. Menurut Dr. Dzulkefly Ahmad, ‘Kaedah
dan strategi daripada kebanyakan gerakan Islamis mungkin berbeza dalam rangka
waktu dan tempat, tetapi matlamatnya kekal satu dan selari bagi semua’. Dr.
Dzulkefly Ahmad membawa buah pemikiran Dr. Tariq Ramadhan menyatakan ‘Selaras dengan “perubahan pendekatan” atau “anjakan generasi” – generational shift’ sebagaimana PAS
menganjak daripada Konsep Negara Islam kepada Konsep Negara Berkebajikan.
Perubahan pendekatan atau
anjakan generasi bukanlah mengubah nama konsep Negara Islam atau mengenepikan
perundangan Islam. Pendekatan terbaik yang perlu difikirkan ialah bagaimana
mengatasi kejahilan masyarakat terhadap konsep Negara dan perundangan Islam. Ia satu usaha yang berterusan. Syed Ali Tawfiq
al Attas menyatakan, ‘kita seringkali
salah faham bahwa begitu menyebut syariah yang terbenak dalam kepada kita hukum
potong tangan, warisan, posisi wanita dan sebagainya. Padahal inti tujuan hukum
Islam itu universal. Inti dari syariah dalam Islam adalah penjagaan nilai-nilai
universal mengenai keadilan, kebebasan, kemanusiaan, persamaan hak,
perlindungan diri, harta, nyawa dan sebagainya’. Gerakan Islam perlu
jelaskan kebaikan inti syariah kepada rakyat tanpa berselindung atau
bermuka-muka.
Penulis memang bersetuju
dengan perubahan pendekatan dalam politik kerana politik bersifat dinamik dan
wajar sesuai dengan semangat zaman. Cuma perubahan dalam pendekatan jangan
sampai bersifat pragmatis dan matlamat menghalalkan cara. Dalam peristiwa
Langkah Kajang atau Kajang Move, penulis membaca dua tulisan Dr. Dzulkefly
Ahmad bersambungan demi mempertahankan dan menghalalkan Langkah Kajang dalam
Harakah dan Suara Keadilan. Apa tujuan Langkah Kajang dan apa kesudahan Langkah
Kajang?. Bagaimana nasib Setiausaha Agung PKR, Dato Saifuddin Nasution dalam
kes mahkamahnya dan bagaimana pula nasib Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid
Ibrahim ketika itu?. Langkah Kajang punca perpecahan Pakatan Rakyat
mengakibatkan dua wakil rakyat PAS berpaling tadah. Suatu yang jarang berlaku
dalam PAS yang dilakukan oleh individu yang bukan ditarbiah oleh PAS.
3. Konsep, Istilah, Laras bahasa dan Slogan yang digula-gula
Dr. Dzulkefly Ahmad
menyatakan, ‘tentang keperluan meletakkan
Matlamat-Matlamat dan Tujuan-Tujuan Syariah atau Maqasid al-Syari'ah sebagai
dasar dan cita-cita perjuangan yang sepatutnya mendapat Keutamaan yang
mendesak’. PAS mempunyai Majlis
Syura Ulama dan Dewan Ulama (peringkat pusat dan negeri) serta anggota terdiri
ramai ulama dan lepasan agama. Unsur-unsur maqasid syariah dan fiqh keutamaan
dalam politik sudah lama dipraktiskan tanpa menamakan konsep-konsep atau
istilah yang bombastik. Lihat ijtihad PAS yang cukup dinamika dalam keputusan
calon wanita dalam pilihanraya dan tahaluf siyasi dimana mendahului gerakan
Islam yang lain.
Antara ciri-ciri jalur
pemikiran politik gerakan Islam generasi kedua, Dr. Dzulkefly menyatakan ‘secara sedar meninggalkan doktrin serta
penggunaan pengistilahan (mustalahat) atau laras bahasa (phraseology) Gen-1’.
Laras bahasa politik kebanyakannya mainan retorik mengikut zaman. Permainan
istilah atau laras bahasa politik adalah permainan lama PengABIMan UMNO suatu
ketika dahulu. Slogan dan laras bahasa seperti Masyarakat Madani dan Manhaj
Malaysia adalah sembang kencang sahaja. PAS pula terus relevan apabila
istiqamah dalam perjuangan Negara Islam dan perundangan Islam (hudud) manakala
gerakan Islam yang bermain-main dengan pelbagai konsep, istilah dan slogan
terus hanyut tanpa pendirian yang kukuh.
Gen-2 dilihat satu proses
sekularisasi gerakan Islam. Gerakan Islam yang memperjuangkan syiar Islam, istilah-istilah
Islam, konsep-konsep Islam dan slogan Islam seperti konsep keadilan untuk semua
tanpa mengimplementasi perundangan Islam hanya mengulangi usaha kelompok ABIM
dalam UMNO dan ulama-ulama pro-pemerintah(UMNO). Ia akan meneruskan legasi
pemerintahan BN yang sekular.
Sifat Gen 2 sangat digemari oleh Barat. Inilah kehendak
Barat kerana Gen 2 membawa aspirasi Barat. Islam tanpa syariat. Islam mengikuti
kehendak Amerika: Islam Amerika. Kelompok Gen 2 banyak mengunakan dan meminjam
konsep, istilah dan slogan daripada Barat. Tidak cukupkah istilah, konsep dan
slogan yang boleh dicerna daripada Al-Quran, As-Sunnah, Ijma’ ulama dan Qiyas.
Antara konsep, istilah dan
slogan yang Islami biasa digunakan oleh kelompok Gen 2 ialah maqasid syariah
dan Islam rahmatan lil’alalmin.
Maqasid Syariah digunakan dengan cara yang salah apabila ia digunakan secara
bermudah-mudahan dalam menangguh hukum sehingga DAP pun pandai bercakap tentang
maqasid syariah. Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyatakan “mereka yang menimbulkan kekeliruan menggunakan Maqasid Syariah dengan
tujuan menyingkirkan hukum Islam”. Umat Islam mesti keutamaan sumber ilmu
berdasarkan kedudukan pertama iaitu Al-Quran diikuti oleh As-Sunnah, ijma’
ulama , qiyas dan lain-lain. Kita mahu bermaqasid tetapi tidak mahu
ber’al-Quran’. Menurut Dato Dr. Siddiq Fadzil, tiada Maqasid Syariah jika tiada
Maqasid Al-Quran. Dahulukan al-Quran.
Di banyak negara seperti
Indonesia, dari konsep, istilah dan slogan Islam
rahmatan lil’alalmin digunakan untuk mengukuhkan syiar Islam dan Islam
tanpa syariat. Islam rahmatan lil’alalmin
menelurkan Islam yang ramah, Islam untuk semua, keadilan Islam untuk semua,
Islam Nusantara, Fiqh Malaysia, Manhaj Malaysia, Fiqh Nusantara dan Negara
Rahmah. Rumusannya, Islam rahmatan
lil’alalmin digunakan untuk membuktikan bahawa penghayatan Islam
berdasarkan pengaruh kawasan dan kebudayaan tempatan. Daripada inilah datangnya
laungan membuang budaya kearaban, menolak jihad dan menangguh perundangan
Islam.
Akhir-akhir ini, perjuangan
kelompok Islah-reformasi, salafi dan kelompok SEPILIS kelihatan senada dan
bahu-membahu antara satu sama lain. Hampir tiada kritikan sesama mereka dan
mereka keras bersuara jika bahan kritikan itu adalah gerakan Islam.
4. Gagal Mengenali Musuh.
Gerakan Islam gagal mengenali
musuh. Gen 2 menganggap ‘musuh’ sebagai rakan kongsi. Anak didik Rasid
Ghannousshi dan pemimpin utama Parti An-Nahdah Tunisia, Said Ferjani menyatakan
Barat adalah rakan kongsi bukannya musuh Islam. Dr. Dzulkefly Ahmad menekankan
agar retorik dan slogan anti-Barat ditiadakan.
Musuh dalam Islam mengunakan
pendekatan penentangan secara terbuka; pendekatan kekerasan; dan pendekatan
bersembunyi.
Musuh-musuh Islam ialah
1. Iblis dan syaitan
2. Yahudi-Nasrani
3. Jelas menolak Allah dan
Rasul-Nya.
4. Musuh yang menyerang atau
menzalimi umat Islam secara kekerasan dan terbuka
5.Musuh yang menentang Islam
secara tertutup atau pendekatan inteletualisme serta Kristianisasi (keagamaan)
6. Orang Islam yang
mengkhianati Islam dan umat Islam
Pada hari ini, musuh-musuh
Islam telah mengkaderkan watak-watak hero kalangan umat Islam yang membawa
aspirasi musuh Islam. Musuh-musuh Islam juga menyalurkan dana dan bantuan
kepada NGO-NGO Islam untuk memperjuangkan aspirasi musuh sekaligus membawa
agenda tersirat pihak musuh. Musuh-musuh Islam mengunakan media massa dan media
sosial serta gajet dalam penyaluran maklumat dan hiburan yang mengubah cara
berfikir dan budaya anak muda Islam.
Sesetengah ulama, sarjana dan
pemimpin umat Islam terpengaruh dan terperangkap dengan aspirasi musuh Islam
atas nama rakyat, demokrasi, pembaharuan, keadilan, toleransi, hak sivil,
perubahan, persamaan, reformis, progresif, islah dan inklusif. Mereka mula
mencampur-aduk pemikiran Islam dan pemikiran barat. Mereka memilih secara
selektif hujah-hujah Islam yang memenuhi kehendak mereka dalam menghalalkan
tindakan mereka.
Kita boleh mengesani diri
mereka melalui sifat dibawah:
1. Menerima sebahagian
hujah-hujah daripada al-Quran dan as-Sunnah yang menepati kehendak mereka dan
menolak sebahagian yang lain.
2. Mereka mencampur-aduk
pemikiran dan hujah-hujah al-Quran dan hujah-hujah Barat.
3. Mereka terlalu politikal
dan berprinsip matlamat menghalalkan cara
4. Pengaulan yang baik dengan
musuh Islam dan kelompok SEPILIS.
5. Mereka mengunakan pandangan
minoriti dalam beragama.
6. Mereka cuba memisahkan
antara politik dengan Islam.
7. Cuba menolak konsep negara
Islam dan perundangan Islam.
Umat Islam mesti tidak
berkompromi dengan para pemimpin dan ulama pro SEPILIS. Mereka mudah
mengkhayali pemikiran kita dengan hujah-hujah dan retorik mereka dan menghakis
tauhidik dalam kerangka pemikiran kita.
Kesimpulan
Dr. Dzulkefly Ahmad dalam
artikel Harakah edisi 16-31 Ogos 2002 menyatakan kemuncak kebahagiaan dan
penyerlahan keimanan seseorang Muslim-Mukmin yang mengerti kedudukannya selaku
Khalifatullah. Bertanggungjawab melaksanakan perintah Allah SWT dalam
memelihara agama dan mengatur dunia dengan agama.
Gerakan Islam mestilah
mempunyai kefahaman Islam yang syamil-mutakamil (sempurna lengkap). Dalam
konteks PAS, perjuangan mewujudkan masyarakat Islam dan perundangan Islam
termaktub dalam Perlembagaan PAS dari awal penubuhan PAS lagi.
Muslim Demokrat adalah
istilah-konsep yang mahu memenuhi agenda atau kehendak Barat. Kewujudan Gerakan
Islam Generasi Kedua (Gen 2.0) hanyalah komestik kepada Muslim Demokrat. Konsep
yang penuh keraguan ini mesti ditolak.
Kewujudan pemimpin Islam yang
terlebih bijak dan genius mengunakan akal dan data boleh dibangga dan diikuti
selagi mereka tidak melanggari akhlak berjemaah. Dalam berorganisasi, akhlak
berjemaah dan ketaatan kepada kepimpinan rukun kepatuhan terpenting selepas
kepatuhan kepada al-Quran, as-Sunnah, ijma’ ulama dan qiyas.
Petua dalam organisasi Islam,
dalam organisasi Islam, kita akan ketemui malaikat dan syaitan didalamnya.
Hanya kelompok yang istiqamah, berjiwa besar dan sabar mampu bertahan dalam
organisasi Islam. Bertahan dalam organisasi Islam disebabkan dasarnya
[Al-Quran; As-Sunnah; Ijma’ Ulama; Qiyas] bukannya pemimpinnya. Sertailah
organisasi Islam yang mempunyai dasar Islam yang syumul; dianggotai oleh ramai
ulama dan orang miskin; istiqamah mewujudkan negara Islam dan menegakkan
perundangan Islam; kaedah damai.
No comments:
Post a Comment