Sunday, May 28, 2017

MENGAPA PAS MENJADI PILIHAN NIK AZIZ


Oleh Khalil Jibril

Walaupun Arwah Tuan Guru Dato Bentara Nik Abdul Aziz Nik Mat (ATGNA) mendapat pendedahan dan inspirasi daripada Ikhwanul Muslimin ketika di Mesir, beliau tidak menyertai Ikhwan.

ATGNA sedar martabat khair al-ummah. pemegang tampuk qiyadah al-bashar (teraju kepimpinan manusia) mampu dicapai seandainya suatu pergerakan menghayati [1] beriman kepada Allah, [2]penyeru makruf dan [3] pencegah mungkar. Semuanya adalah berpaksikan kepada iman kerana dengan beriman kepada Allah sahaja kita dapat mengenal nilai makruf dan yang mungkar. Iman juga memberi kekuatan dan pengupayaan menghadapi cabaran dalam perjuangan. Pergerakan itu juga mesti menjadikan al-Quran dan as-Sunnah sebagai sumber perjuangan dan perundangannya.

Semasa kepulangan ATGNA, hanya PAS sahaja yang mampu menyempurnakan Iqamah ad-Din (menegakkan agama Islam) dan menyanjung tinggi kalimah-Nya. Sedangkan Perikatan ketika itu memperjuangkan nasionalisme.

PAS merupakan Harakah Islamiyyah yang memperjuangkan aqidah Islam. Prinsip dan dasar PAS berpandukan interprestasi kandungan al-Quran dan as Sunnah. ATGNA ingin berBAKTI kepada Harakah Islamiyyah. Cita-cita menegakkan daulah Islamiyyah adalah impian orang MUKMIN dan itulah perjuangan PAS. Dewan Ulama PAS Pusat telah meluluskan Resolusi PAS 1958:
  1.    .Bahawa hukum menegakkan Negara Islam yang dalamnya berjalan hukum Allah adalah WAJIB.
  2.     .Sebagai asas kami berpegang kepada ayat Surah Asy Syura: 13
  3.   .Oleh kerana agama Islam itu adalah meliputi soal-soal beragama dengan makna perhubungan hamba dengan Allah dan perhubungan hamba sesama hamba, maka segala-galanya tidak akan dijalankan melainkan dengan adanya Negara Islam yang mempunyai bentuk dan dasar Islam yang menjalankan hukuman Allah.
  4.  Keadaan seperti ini telah pun dilakukan oleh Rasul dan dengan yang demikian menjadi satu syarat yang WAJIB diikuti.


PAS mempunyai kesedaran yang tinggi tentang kedudukan Islam sebagai satu sistem hidup yang syumul, maka ia perlu direalisasikan dalam keranngka masyarakat majmuk. Kedudukan Islam sebagai satu sistem hidup yang syumul ditegaskan lagi dalam Perlembagaan PAS.

Antara sebab lain ATGNA menyertai PAS kerana [1] tiada permisahan antara Islam dan politik, [2]PAS berjuang menegakkan sebuah negara berteraskan undang-undang ciptaan Allah melalui al-Quran dan al hadith sebagai hukum tertinggi yang merangkumi aspek pentadbiran, kehakiman dan sistem sosial masyarakat.


Sumber: Jamal Mohd Lokman Sulaiman, Biografi TGNA.

No comments:

Sebelum Loceng PRU 15 Melolong

 Sebelum Loceng PRU 15 Melolong a. Kerajaan 1. Kita perlu memahami bahawa kerajaan persekutuan pada hari ini berdiri atas sokongan para ahli...